Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min fundering gällde vad som händer efter den breda vaccinationen. Jag kommer att tacka nej till Astras och Janssens vaccin om det är nåt av de två som erbjuds när jag kommer till min tid (förmodligen i oktober med tanke på att jag är så pass ung, ca 40). De tre mRNA-vaccinen som då är aktuella kommer jag att ta, men risken är väldigt stor att det är fel sort när det är min tur.
Så, jag är inställd på att inte omfattas av det kostnadsfria, breda vaccinationsprogrammet utan får sannolikt vänta till våren 2022 eller så, vilket är helt ok för mig. Det var därför jag undrade vad två vaccindoser kan tänkas kosta när jag "köper" på den öppna marknaden, dvs bokar en vaccination precis som för TBE, gulsot eller nån av de andra som erbjuds.

Jag tror inte att det kommer ändras efter de breda vaccinationerna. Jag tror att kampanjerna kommer fortsätta med uppdaterade vaccin för att hantera nyare varianter. Jag tror mao att det kommer att vara fritt även 2022.

AstraZenecas vaccin tror jag inte du får om du är yngre än 65. Jag har inte bestämt mig för vad jag tror om Janssens vaccin, men jag har för mig att det hade rätt bra skydd mot de nya varianterna.

Personligen tänker jag ta det vaccin jag erbjuds även om det inte är det med högst effektivitet eftersom alla verkar ge att utmärkt skydd mot svår Covid-19. Jag tar hellre ett sämre skydd mot mild Covid-19 om alternativet är att avstå från ett bra skydd mot svår Covid-19. Fast jag ska inte sticka under stol med att jag (helt ologiskt) föredrar Pfizers eller Modernas vaccin.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Så länge som Covid-19 är klassad som en allmänfarlig sjukdom så lär det väl vara gratis?

Inte nödvändigtvis, finns vaccin för allmänfarliga sjukdomar som kostar att ta. Hepatit A är exempel på det.

Skulle dock inte förvåna mig om coronavaccin förblir "gratis". Att man ska få möjligheten att välja vaccin känns inte så troligt heller. Kanske på privata kliniker.

Det kan man dock bara spekulera löst i, finns inga som helst svar och det kan också variera från region till region.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Inte nödvändigtvis, finns vaccin för allmänfarliga sjukdomar som kostar att ta. Hepatit A är exempel på det.

Skulle dock inte förvåna mig om coronavaccin förblir "gratis". Att man ska gå möjligheten att välja vaccin känns inte så troligt heller. Kanske på privata kliniker.

Det kan man dock bara spekulera löst i, finns inga som helst svar och det kan också variera från region till region.

Covid-19 är även klassad som samhällsfarlig. De enda som är det i övrigt är smittkoppor, ebola och sars.

Tabell:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/over...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror inte att det kommer ändras efter de breda vaccinationerna. Jag tror att kampanjerna kommer fortsätta med uppdaterade vaccin för att hantera nyare varianter. Jag tror mao att det kommer att vara fritt även 2022.

AstraZenecas vaccin tror jag inte du får om du är yngre än 65. Jag har inte bestämt mig för vad jag tror om Janssens vaccin, men jag har för mig att det hade rätt bra skydd mot de nya varianterna.

Tja, det kanske fortsätter att erbjudas fritt, men då fortfarande utan möjligheten att välja. Det vore ju lite löjligt om jag skulle boka mig gång på gång och varje gång erbjudas en sort jag inte vill ta.

De har beställt så mycket av Astras vaccin att de inte kommer att upprätthålla åldersgränsen särskilt länge. Man hoppas på att folk glömmer bort problemet med propparna framåt sommaren så man kan ta bort åldersgränsen då. Annars kommer man att sakna flera miljoner doser under sommarmånaderna.

Janssens vaccin ser jag som likvärdigt med Astras, vilket innebär att jag anser att det finns en överhängande risk för att även det kommer att uppvisa samma biverkningsbild. Det har bara inte använts tillräckligt mycket än för att det ska synas. Dessutom är det ju bara trams att kalla det ett endosvaccin. Det är ju bara en konsekvens av att de hade den utgångspunkten i studierna. Det faktiska skyddet efter en dos är i stort sett samma för alla vaccinen, så de som får Janssens får ett sämre skydd än alla andra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De har beställt så mycket av Astras vaccin att de inte kommer att upprätthålla åldersgränsen särskilt länge. Man hoppas på att folk glömmer bort problemet med propparna framåt sommaren så man kan ta bort åldersgränsen då. Annars kommer man att sakna flera miljoner doser under sommarmånaderna.

Jag tror att man kommer utreda mer. Om man sen kommer fram till att det inte är vaccinet eller hittar sambandet så kanske man börjar använda det på yngre igen. Vi har en massa personer som är 65+ som det kan användas på (ca 1,5 miljoner personer mellan 65 och 80 och just nu håller man ju på med 80+), så bara där går det ju 3 miljoner AZ doser. Jag tror inte man behöver vara speciellt orolig.

Skrivet av cyklonen:

Janssens vaccin ser jag som likvärdigt med Astras, vilket innebär att jag anser att det finns en överhängande risk för att även det kommer att uppvisa samma biverkningsbild. Det har bara inte använts tillräckligt mycket än för att det ska synas. Dessutom är det ju bara trams att kalla det ett endosvaccin. Det är ju bara en konsekvens av att de hade den utgångspunkten i studierna. Det faktiska skyddet efter en dos är i stort sett samma för alla vaccinen, så de som får Janssens får ett sämre skydd än alla andra.

Jag tror inte du ska dra för stora slutsatser om ev likheter mellan Janssens och Astra Zenecas vacciner. Det återstår att se. Sen är det ju inte fastställt att det som setts är en biverkning av AZ vaccinet. Det kan ju bero på annat, t.ex. det där med aspireringen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror att man kommer utreda mer. Om man sen kommer fram till att det inte är vaccinet eller hittar sambandet så kanske man börjar använda det på yngre igen. Vi har en massa personer som är 65+ som det kan användas på (ca 1,5 miljoner personer mellan 65 och 80 och just nu håller man ju på med 80+), så bara där går det ju 3 miljoner AZ doser. Jag tror inte man behöver vara speciellt orolig.

Jag tror inte du ska dra för stora slutsatser om ev likheter mellan Janssens och Astra Zenecas vacciner. Det återstår att se. Sen är det ju inte fastställt att det som setts är en biverkning av AZ vaccinet. Det kan ju bero på annat, t.ex. det där med aspireringen.

Det spelar ingen roll för mig. Att det finns ett samband har man ju redan slagit fast. Den exakta mekanismen återstår att upptäcka.

Och eftersom de två vaccinen är av samma grundtyp så applicerar jag min personliga försiktighetsprincip och avstår även från Janssens.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det spelar ingen roll för mig. Att det finns ett samband har man ju redan slagit fast. Den exakta mekanismen återstår att upptäcka.

Har du en källa på det?

Såvitt jag vet så var det en chef på EMA som uttalat sig, men EMA tillbakavisar det då man inte dragit någon slutsats än.
https://www.dn.se/sverige/ema-chef-kopplar-astravaccin-till-b...

Sen förstod jag det som att man tror att det finns en koppling mellan vaccinering och denna biverkan, inte nödvändigtvis mellan vaccinet och biverkan. Om biverkan kommer av att vaccineringen sker på felaktigt sätt så betyder det ju inte att det är vaccinet det är fel på.

Men det återstår ju att se hur det slutar. Personligen har jag rätt stort förtroende för hur konrollfunktionen funkar i Sverige och EU då man plockade upp detta och vidtog rimliga försiktighetsåtgärder. Jämför med UK där dom länge verkade missa detta helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Sen förstod jag det som att man tror att det finns en koppling mellan vaccinering och denna biverkan, inte nödvändigtvis mellan vaccinet och biverkan. Om biverkan kommer av att vaccineringen sker på felaktigt sätt så betyder det ju inte att det är vaccinet det är fel på.

Vi kan utgå från att alla de olika vaccinen som används ges på samma sätt. Om metoden är en faktor, så kan vi dra slutsatsen att det uppenbarligen inte är ett problem för mRNA-vaccinen med felaktig injektionsmetod, vilket också talar för att det är nåt med Astras vaccin som är mer problematiskt. Om metoden inte är en faktor, då är det vaccinet i sig som aktiverar nån reaktion i kroppen som leder till dessa förödande biverkningar. Oavsett vilket som visar sig stämma, så innebär det att Astras vaccin för med sig en markant större risk. En risk jag personligen inte är beredd att ta.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Nej, den diskussionen behöver vi inte ha igen. Jag har skrivit utförligt om varför det inte är så i mitt fall, här i tråden.

Det är exakt så det är i ditt fall med, oavsett hur utförligt du förklarar varför och står för din sak.

Det är likväl dåligt kalkylerat, fegt och själviskt.

Permalänk
Medlem

För mig var det en no-brainer att ta Astras vaccin då det var det enda som erbjöds till mig för snart en månad sedan. Jag fruktar långtidseffekterna av Covid-19 långt mycket mer än den extremt låga risken för vaccinbiverkningarna. Om man samtidigt kan göra något permanent för att minska smittspridningen och framförallt belastningen på sjukvården är det fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi kan utgå från att alla de olika vaccinen som används ges på samma sätt. Om metoden är en faktor, så kan vi dra slutsatsen att det uppenbarligen inte är ett problem för mRNA-vaccinen med felaktig injektionsmetod, vilket också talar för att det är nåt med Astras vaccin som är mer problematiskt. Om metoden inte är en faktor, då är det vaccinet i sig som aktiverar nån reaktion i kroppen som leder till dessa förödande biverkningar. Oavsett vilket som visar sig stämma, så innebär det att Astras vaccin för med sig en markant större risk. En risk jag personligen inte är beredd att ta.

Nej det kan du inte. Du drar en felaktigt slutsats. Att metoden inte ger upphov till denna biverkan för vaccin A innebär inte att att du kan friskriva metoden när du utreder potentiell biverkan för vaccin B.

Rent konkret; båda vaccinen ska ges deltamuskeln i överarmen. Aspirering innebär att när man stuckit in nålen så försöker man dra ut blod i sprutan för att på så sätt säkerställa att man injicerar vaccinet i muskeln och inte i ett blodkärl. Vissa länder har ansett att aspirering inte behövs för att det finns få blodkärl i deltamuskeln.

Det faktum att vaccin A inte ger upphov till denna biverkan om det injiceras in i blodkärl, medan B gör det, innebär inte att metoden kan friskrivas. Det innebär bara att konsekvensen av felaktigt metod är större för vaccin B än för vaccin A.

Om jag inte är felinformerad så aspirerade man inte i Norge och Danmark, medan man gjort det i Sverige och UK.

Sen vill jag påpeka att jag inte på något sätt påstår att aspireringen är orsaken, utan det är exempel på ett möjligt metodfel som kanske skulle kunna påverka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är exakt så det är i ditt fall med, oavsett hur utförligt du förklarar varför och står för din sak.

Det är likväl dåligt kalkylerat, fegt och själviskt.

Då är du tyvärr inte läskunnig nog för att tillgodogöra dig informationen i mina inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej det kan du inte. Du drar en felaktigt slutsats. Att metoden inte ger upphov till denna biverkan för vaccin A innebär inte att att du kan friskriva metoden när du utreder potentiell biverkan för vaccin B.

Nu tror jag att du läste mitt inlägg fel. Jag skrev ju just att om det är injektionsmetoden som är problemet, så betyder det att det även i det fallet är nåt med Astras vaccin som är problematiskt. Du verkar försöka argumentera mot mig med samma argument som jag använde...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Då är du tyvärr inte läskunnig nog för att tillgodogöra dig informationen i mina inlägg.

Bara för att du analyserar och kommer fram till dina egna slutsatser, så betyder det inte att du har rätt och att vi måste hålla med dig och den information du tillgodogör. Dina personliga riskanalyser mellan vaccinen är rätt absurda. Du pratar om risker du inte vill ta, med konstant fokus på mig och jag. Ja, då kommer man fram till den analysen som jag skrev om dig.

Sen kan du väl tycka vad du vill om läskunnigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är du ens gammal nog att bli erbjuden Astras vaccin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu tror jag att du läste mitt inlägg fel. Jag skrev ju just att om det är injektionsmetoden som är problemet, så betyder det att det även i det fallet är nåt med Astras vaccin som är problematiskt. Du verkar försöka argumentera mot mig med samma argument som jag använde...

Du har rätt i att jag misstolkade ditt inlägg.

Dock håller jag inte med dig i din slutsats, jag anser fortfarande att den är felaktig. Om injektionsmetoden är ett problem så innebär det inte per automatik att något är problematiskt med AZs vaccin. Det är en skillnad på konsekvens mellan vaccinen om man gör fel, men så länge som man gör rätt, och det inte är svårt att göra rätt, så kan jag inte se hur man kan dra slutsatsen att det skulle vara något problematiskt med AZs vaccin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Är du ens gammal nog att bli erbjuden Astras vaccin?

Inte just nu, men jag känner mig rätt säker på att man kommer att släppa Astras vaccin för alla igen när det gått tillräckligt lång tid för att folk ska glömma problemet med propparna, samtidigt som man sitter med miljoner och åter miljoner av doser som det inte finns 65-plussare kvar att ge till. Och sen räknar jag, som sagt, Janssens vaccin som likvärdigt, och där finns ingen åldersbegränsning (än).

Eftersom jag är i grupp fyra och förhållandevis ung, kommer jag att vara bland de sista kanske tio procenten som erbjuds vaccin, vilket förmodligen blir september eller oktober. Och då tror jag att man släppt på Astras för fullt igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du har rätt i att jag misstolkade ditt inlägg.

Dock håller jag inte med dig i din slutsats, jag anser fortfarande att den är felaktig. Om injektionsmetoden är ett problem så innebär det inte per automatik att något är problematiskt med AZs vaccin. Det är en skillnad på konsekvens mellan vaccinen om man gör fel, men så länge som man gör rätt, och det inte är svårt att göra rätt, så kan jag inte se hur man kan dra slutsatsen att det skulle vara något problematiskt med AZs vaccin.

Men jag som vårdtagare har ingen möjlighet att bedöma vaccinatörerns kompetens på förhand. När sprutan väl är satt är det inget jag kan göra. Därför skulle jag även i det läget välja bort såna vaccin. Jag kan inte undvika okända risker, men jag kan undvika kända risker, och kommer att göra det.

Redan att gå till en vaccinationsplats ser jag som oerhört riskfyllt, och nåt jag helst skulle undvika helt. Förhoppningsvis kommer man att upprätta utomhusanläggningar innan det blir min tur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men jag som vårdtagare har ingen möjlighet att bedöma vaccinatörerns kompetens på förhand. När sprutan väl är satt är det inget jag kan göra. Därför skulle jag även i det läget välja bort såna vaccin. Jag kan inte undvika okända risker, men jag kan undvika kända risker, och kommer att göra det.

Som vårdtagare måste du lita på vårdgivaren. Att enskilda personer gör fel kommer alltid att hända och dom kan göra fel oavsett vaccin, men man måste lita på att de som utför vaccineringen är utbildade i att göra rätt. I fallet om aspirering så handlade det snarare om ett systematiskt beslut om att inte aspirera för att det ansågs onödigt. Om det sen har något med de misstänkta biverkningarna at göra återstår att se.

Skrivet av cyklonen:

Redan att gå till en vaccinationsplats ser jag som oerhört riskfyllt, och nåt jag helst skulle undvika helt. Förhoppningsvis kommer man att upprätta utomhusanläggningar innan det blir min tur.

Görs det fel kan det ju vara riskfyllt, men jag tror inte att det behöver vara ett problem. Min mamma fick vaccin idag och hon tyckte att vårdcentralen löst det riktigt bra. Utomhusanläggning tycker jag är en bra ide, likaså drive-through.

Helt ärligt tror jag att du inte behöver fundera så mycket på detta nu. När det väl blir din tur så kommer nog många frågor ha besvarats och eventuella problem är nog till mångt och mycket lösta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Som vårdtagare måste du lita på vårdgivaren. Att enskilda personer gör fel kommer alltid att hända och dom kan göra fel oavsett vaccin, men man måste lita på att de som utför vaccineringen är utbildade i att göra rätt.

Jag har jobbat inom vården i flera år och sett mycket. Jag litar inte på att folk gör rätt. Jag har även haft en läkare som inte trodde på att jag hade en viss sjukdom, trots att han läste journalanteckningen från (den lyckade) operationen för den sjukdomen sekunderna innan han sa det! Det finns inkompetens inom alla områden.

Så nej, jag är inte beredd att utsätta mig för den risken. Om ett fel kan innebära en dramatisk riskökning för ett känt problem, då avstår jag helt enkelt.

Nu tror jag inte att det kommer att visa sig vara injektionsmetoden som är felet, utan ett inneboende problem med själva vaccinet i sig. Kanske kommer man att hitta genetiska variationer som innebär att man riskerar att drabbas, men frågan är om man hinner det på så kort tid, och om man hunnit få fatt i tillräckligt många fall för att få ett statistiskt pålitligt resultat i just den frågan...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

I mitten på Januari gjorde FoHM en bedömning av risken utifrån tillgänglig information. Förvisso visade sig bedömningen vara felaktigt, men det är alltid lätt att göra rätt bedömning med facit i hand.

Att införa 2 veckors karantän/inreseförbud den 16 januari hade inte gjort någon som helst skillnad eftersom merparten av den smitta som kom in i Sverige kom från Italien (och Österrike) via återvändande sportlovsfirare i slutet av februari och således hade vi alltså då enligt ditt förslag öppnat upp 2-3 veckor innan merparten av smittan kom in.

Sen det där med fjällen, tja, med mindre än att du har mer på fötterna så skulle jag säga att det troligtvis var korrekt att säga "Vi ser inget samband mellan resor till fjällen och ökad smittspridning" eftersom merparten av den ökade smittspridningen efter sportlovet kom utomlands ifrån och inte skedde i de Svenska fjällen.

Jag kan inte se att dina exempel här är särskilt bra exempel på för lite och för sent. Att hårdare generella åtgärder hade resulterat i många färre fall är långt ifrån säkert.

Va? Nu läste du nog inte helt korrekt:
"Hade vi direkt infört total isolering vid ankomst för alla inresande i minst 2 veckor, gärna munskydd direkt från avreselandet, och samtidigt infört totalt utresestopp från Sverige, och samtidigt infört totalt inresestopp för icke svenskar till Sverige så hade smittspridningen varit betydligt lägre."
= isolering/karantän för alla inresande Svenskar i 2 veckor (Oavsett när de åker in) menas med ovan, rätt tydligt skrivet. Så vi hade inte öppnat upp innan loven.
Kombinerades det med utresestopp, så hade de som varit i utlandet inom några veckor kommit hem till Sverige (Räknat på "vanlig" semesterresa på 1-2v) och inga mer resande ut, i kombination med hårdare restriktioner (Som följs!) inom landet så hade smittspridningen nästan varit borta redan förra året/betydligt lägre.

Skrivet av Hurtigbullen:

I Sverige har vi en lagstiftning och tradition som på många sätt värnar om individens frihet och därför har vi nog både saknat bra lagrum och viljan att lagstifta möjligheten till hårdare åtgärder (och även att använda sådan lagstiftning). Därför har väl inte alltid råd och regler blivit "rättvisa" för olika verksamheter. Å andra sidan, visst man kan ifrågasätta varför något är som det är, men samtidigt är det väl inte speciellt svårt att fatta vad som gäller.

Finns ju lagar och regler som kan användas redan innan, men det blir ju kanske lite väl extremt tycker regeringen.

Skrivet av Hurtigbullen:

Hade alla tagit ansvar så hade troligtvis smittan bromsats in mer ja, men varför tror du att merparten inte har tagit ansvar? De flesta jag känner har tagit ansvar och av det jag sett så har folk på det stora hela försökt vara ansvarsfulla. Ock vad ska vi göra med dom som inte är det? Bura in dom? Vi inte är en totalitär diktatur där vi kan låsa in folk i deras lägenheter och svetsa igen dörren.

Att stolpskottet Eliasson åkte på semester utomlands är föga förvånande och korkat (givetvis min högst personliga uppfattning). Magdalena Anderssons resa till fjällen var kanske onödig då hon kunde föregått med gott exempel. Att gnälla på Stefan Lövens besök i en butik i ett köpcentrum tycker jag mest är just det, gnäll.

I princip alla går och handlar och gör ärenden. Min uppfattning är att de flesta av oss försöker hitta en balans där vi minimerar risken och antalet ärenden vi gör, men faktum är att det inte är förbjudet att gå ut och handla och jag tycker inte att man kan förvänta sig att alla ska bli eremiter under pandemin. Föregick du själv med gott exempel i Julas? Ställde du in julklappshandlandet eller beställde du hemkörning av alla paket?

Räcker att enkelt kolla i butiker, folk går runt i klungor, handlar fler än 1 som ska följas. Ungdomar går ofta 5-10 st eller fler i klungor i butiker mm. Folk tränger sig när de ska ta varor från extraprishyllor "det kan ju ta slut" (Även om hyllan är helt full och de får vänta kanske 5 sek max?) Det visar på bristande respekt och inte ansvarstagande.

Så länge inte de ledande politikerna/cheferna själva följer det som de säger ska följas så kommer inte befolkningen följa det heller "varför ska vi följa när de inte gör?".

Ja, det som gick att beställa online beställdes online med leverans till postlåda, alternativt paket till dörren, om inte det fanns så paket till ombud (Som hämtades ut när det var 0 i kö, och endast ett fåtal i hela butiken).
Det som inte går att köpa nu som behövs inhandlas när det är mycket få besökare i butikerna, dvs inte i högtid (Eftermiddag/kväll) således, utan på morgonen, eller strax före stängning på kvällen, då det är lugnast. Utöver det så tackar jag nej till att få besök, och tackar också nej till inbjudningar. Och meddelar att det inte är lämpligt med tanke på smittspridning, och för samhället i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

"Hade vi direkt infört total isolering vid ankomst för alla inresande i minst 2 veckor, gärna munskydd direkt från avreselandet, och samtidigt infört totalt utresestopp från Sverige, och samtidigt infört totalt inresestopp för icke svenskar till Sverige så hade smittspridningen varit betydligt lägre."
= isolering/karantän för alla inresande Svenskar i 2 veckor (Oavsett när de åker in) menas med ovan, rätt tydligt skrivet. Så vi hade inte öppnat upp innan loven.
Kombinerades det med utresestopp, så hade de som varit i utlandet inom några veckor kommit hem till Sverige (Räknat på "vanlig" semesterresa på 1-2v) och inga mer resande ut, i kombination med hårdare restriktioner (Som följs!) inom landet så hade smittspridningen nästan varit borta redan förra året/betydligt lägre.

Hur menar du att du skulle göra detta rent praktiskt?
Du ska alltså förbjuda alla från att resa ut ur landet, och förbjuda alla icke-svenskar från att resa in. Hur länge ska du ha dessa restriktioner då, fram tills hela vår population är vaccinerade, alltså uppskattningsvis i 18 månader om nu vaccinationen är klar mot hösten?

Hur tänker du att transporter från utlandet ska fungera om absolut ingen får komma in i landet? Eller tror du kanske att Sverige är självförsörjande på allt och folk som reser in i landet gör det enkom för nöjes skull?

Vilket straff menar du ska utdelas till de som inte följer de hårdare restriktioner som du också kräver, ska du kasta alla i fängelse?

Det finns gott om mer auktoritära stater i världen man kan flytta till om man tycker att demokrati, mänskliga rättigheter och individuell frihet helt kan stå åt i sidan under ett par år eller så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Hur menar du att du skulle göra detta rent praktiskt?
Du ska alltså förbjuda alla från att resa ut ur landet, och förbjuda alla icke-svenskar från att resa in. Hur länge ska du ha dessa restriktioner då, fram tills hela vår population är vaccinerade, alltså uppskattningsvis i 18 månader om nu vaccinationen är klar mot hösten?

Hur tänker du att transporter från utlandet ska fungera om absolut ingen får komma in i landet? Eller tror du kanske att Sverige är självförsörjande på allt och folk som reser in i landet gör det enkom för nöjes skull?

Vilket straff menar du ska utdelas till de som inte följer de hårdare restriktioner som du också kräver, ska du kasta alla i fängelse?

Det finns gott om mer auktoritära stater i världen man kan flytta till om man tycker att demokrati, mänskliga rättigheter och individuell frihet helt kan stå åt i sidan under ett par år eller så.

Göra precis som nu? Stänga gränserna, men göra det ännu hårdare då man även skulle stänga för utresor helt. Vi har inte så många passager in i Sverige med fasta broar, eller fartyg/vägar. De kan bevakas som nu. Ja, de restriktionerna skulle vara så länge vi har en smittspridning i omvärlden. Med rätt/kraftfulla åtgärder direkt så hade situationen sett helt annorlunda ut mot nu.

Transporter från utlandet skulle med små medel kunna lösas med att de får lämna/hämta trailers i hamnen (Om de kommer med fartyg), annars närmsta lämpliga bytesställe om de kommer in via väg/bro, de skulle inte ens behöva gå ur fordonet, utan personal skulle kunna sköta losskoppling och dit koppling av ny trailer. Snabbt, effektivt och nästan helt säkert fritt från smittspridning.

Varför gör inte myndigheterna fler kontroller på ex att folk handlar ensamma? Det är upp till butikerna att säga till kunderna, och stoppa de. Myndigheterna borde göra betydligt fler kontroller på det, får butiken anmärkning att inte sköta det så kvarstår anmärkningen vid nästa tillfälle så blir det stängning utan kompensation från staten. Det är upp till butikerna att kontrollera vad myndigheterna säger ska skötas från butikernas håll.

Inför bötesstraff, vid kontroll är man mer än 1 / sällskap ? 1500 i böter per person, och 10 000 till butiken i sanktionsavgift (Sanktionsavgiften höjs med 10 000 vid varje överträdelse) så får butikerna motivation att följa upp att det följs.

Fast, Sverige är inte en demokrati egentligen, vi har val etc men i slutänden är det inte demokrati ändå när de styrande leker i sin sandlåda och inte vill tala med de andra, bara för att dess åsikt/politik går åt ett annat håll. Det är inte demokratiskt att utesluta Sveriges tredje största parti och dess alla röstande från att över huvud taget få komma till tals/få igenom beslut. Men det gynnar bara i slutänden Sverigedemokraterna själva, då de vinner röster på hur de andra partierna beter sig. Men detta är ett sidospår till din kommentar om demokrati, och bör lämnas utan vidare diskussion då det avviker från ämnet och politik lätt blir pajkastning kring. :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Göra precis som nu? Stänga gränserna, men göra det ännu hårdare då man även skulle stänga för utresor helt. Vi har inte så många passager in i Sverige med fasta broar, eller fartyg/vägar. De kan bevakas som nu. Ja, de restriktionerna skulle vara så länge vi har en smittspridning i omvärlden. Med rätt/kraftfulla åtgärder direkt så hade situationen sett helt annorlunda ut mot nu.

Transporter från utlandet skulle med små medel kunna lösas med att de får lämna/hämta trailers i hamnen (Om de kommer med fartyg), annars närmsta lämpliga bytesställe om de kommer in via väg/bro, de skulle inte ens behöva gå ur fordonet, utan personal skulle kunna sköta losskoppling och dit koppling av ny trailer. Snabbt, effektivt och nästan helt säkert fritt från smittspridning.

Varför gör inte myndigheterna fler kontroller på ex att folk handlar ensamma? Det är upp till butikerna att säga till kunderna, och stoppa de. Myndigheterna borde göra betydligt fler kontroller på det, får butiken anmärkning att inte sköta det så kvarstår anmärkningen vid nästa tillfälle så blir det stängning utan kompensation från staten. Det är upp till butikerna att kontrollera vad myndigheterna säger ska skötas från butikernas håll.

Inför bötesstraff, vid kontroll är man mer än 1 / sällskap ? 1500 i böter per person, och 10 000 till butiken i sanktionsavgift (Sanktionsavgiften höjs med 10 000 vid varje överträdelse) så får butikerna motivation att följa upp att det följs.

Fast, Sverige är inte en demokrati egentligen, vi har val etc men i slutänden är det inte demokrati ändå när de styrande leker i sin sandlåda och inte vill tala med de andra, bara för att dess åsikt/politik går åt ett annat håll. Det är inte demokratiskt att utesluta Sveriges tredje största parti och dess alla röstande från att över huvud taget få komma till tals/få igenom beslut. Men det gynnar bara i slutänden Sverigedemokraterna själva, då de vinner röster på hur de andra partierna beter sig. Men detta är ett sidospår till din kommentar om demokrati, och bör lämnas utan vidare diskussion då det avviker från ämnet och politik lätt blir pajkastning kring. :).

Demodiktatur Du får säga och tycka vad du vill men det är vi som bestämmer. Typ

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Haha, ni SD:are förnekar er aldrig!
'

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Det finns inget som helst tvång att samarbeta med andra partier i en demokrati. Varför ska ett parti vilja samarbeta med en politisk motståndare?

När ett parti inte når egen majoritet väljer partiet och dess väljare själva vilka de ska samarbeta/kompromissa med. Så är det nu och så har det alltid varit.

Om det hade varit tvång på att samarbeta med alla partier finns det ingen anledning till att ha ett flerpartisystem. Det hade då räckt med endast ett parti och alla invånare hade varit nöjda, vilket i sin tur heter diktatur.

Stavning
Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon330584:

Men nej. Kan vi bara slänga det här totalt idiotiska påståendet i soptunnan snart? Det är inget odemokratiskt i att partier går ihop med de partier de har mest gemensamt med och där de tror att de får igenom sina viktigaste frågor. Inget parti fick ju egen majoritet, då går dem ihop med andra partier som de är "mest överens" med gällande hur de vill bygga politiken.

Eller menar du att Sverige var någon form av diktatur 2006 när Socialdemokraterna fick 35% av rösterna men sen inte fick vara med och bestämma någonting i alla fall?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2006

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Vi har inte totalstängda gränser mot omvärlden, däremot kräver vi att man ska kunna uppvisa ett nyligen taget och negativt Covid-test. Så att göra "precis som nu" är ju inte vad du föreslår, du föreslår ett strikt förbud. För ett år sedan fanns det dessutom inte möjlighet att göra Covid-test (annat än i väldigt begränsad omfattning direkt från sjukhusen).

Hur tror du landet i övrigt skulle må efter en total nedstängning som varar i 12-18 månader?

Skrivet av anon330584:

Med små medel? Är du så pass insatt i logistikbranschen att du har koll på andelar utländska åkerier och förare som kör gods i Sverige dagligen och att du därmed kan uttala dig om huruvida man med "små medel" kan hämta/lämna vid gränsen istället? Om du testat åka längs de stora motorvägarna i Sverige så skulle jag vilja hävda att majoriteten av dragbilarna du ser är utländska med utländska förare. Men du verkar kunna snyta fram en hel lastbilsflotta med förare ur armvecket samt lösa de logistiska utmaningarna byten mellan åkerier vid gränsen skulle medföra...

Skrivet av anon330584:

För att det är löjligt, korkat och totalt resursslöseri. Ska man alltså få böter om man är två som handlar istället för en? Ska butiken få böter för att folk tar med sitt barn in i affären eller om någon går lite för nära någon annan?

Som sagt, det finns gott om diktaturer där du säkerligen kan få uppleva restriktioner med dina önskade repressalier, du kan till och med säkert få ännu hårdare repressalier om du väljer land med omsorg...

Skrivet av anon330584:

Fast du får nog gå tillbaks till skolbänken och läsa på om vad demokrati och kanske specifikt vad representativ demokrati är. Demokrati innebär inte att man får gehör för sina åsikter i förhållande till sin partistorlek. De med 10% av rösterna får således inte nödvändigtvis vara med och skriva 10% av budgeten. Vårt parlamentariska system handlar om att bilda majoriteter. När exempelvis Alliansen hade en knapp majoritet om strax över 50% så betyder det i praktiken att de andra inte har något att säga till om (så länge Allians-partierna har samma åsikt i frågan), det innebär definitivt inte att det är odemokratiskt på något sätt. Hur skulle det ens kunna fungera på något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Jag förstår vad du menar nu, men jag tyckte inte det var speciellt klart och inte heller ditt förtydligande. Jag tolkade det som att du menade att karantänsreglerna skulle vara i två veckor. Både ditt ursprungliga uttalande och ditt förtydligande går att tolka så. Nåja, jag förstår inte varför vi skulle infört det den 16:e januari när inte fakta för ett sån beslut fanns på plats.

Skrivet av anon330584:

Återigen, det finns ingen fakta som visar att hårdare restriktioner hade fungerat bättre (även om det givetvis skulle kunna vara så).

Skrivet av anon330584:

Finns ju lagar och regler som kan användas redan innan, men det blir ju kanske lite väl extremt tycker regeringen.

Dom lagar och regler som fanns användes ju, men de var inte riktigt anpassade för att hantera en pandemi. Sen när pandemilagen kom till så kom den aldrig att användas.

Skrivet av anon330584:

Räcker att enkelt kolla i butiker, folk går runt i klungor, handlar fler än 1 som ska följas. Ungdomar går ofta 5-10 st eller fler i klungor i butiker mm. Folk tränger sig när de ska ta varor från extraprishyllor "det kan ju ta slut" (Även om hyllan är helt full och de får vänta kanske 5 sek max?) Det visar på bristande respekt och inte ansvarstagande.

Jag vet inte i vilka kretsar du rör dig i, men så ser det oftast inte ut i de kretsar där jag rör mig.

Skrivet av anon330584:

Så länge inte de ledande politikerna/cheferna själva följer det som de säger ska följas så kommer inte befolkningen följa det heller "varför ska vi följa när de inte gör?".

Politiker bör givetvis föregå med gott exempel, men gnället på Stefan Löven är inget annat än just gnäll. Jag kan inte se att han bröt mot de råd och restriktioner som fanns.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Haha, ni SD:are förnekar er aldrig!
'

Dumt påstående. Är definitivt inte SD. Det påståendet kan du slänga i soptunnan.

Däremot så tycker jag är behandlingen från de andra partierna inte ok. Det har inte med någon partitillhörighet att göra.

Skrivet av Blomman90:

Vi har inte totalstängda gränser mot omvärlden, däremot kräver vi att man ska kunna uppvisa ett nyligen taget och negativt Covid-test. Så att göra "precis som nu" är ju inte vad du föreslår, du föreslår ett strikt förbud. För ett år sedan fanns det dessutom inte möjlighet att göra Covid-test (annat än i väldigt begränsad omfattning direkt från sjukhusen).

Hur tror du landet i övrigt skulle må efter en total nedstängning som varar i 12-18 månader?

Med små medel? Är du så pass insatt i logistikbranschen att du har koll på andelar utländska åkerier och förare som kör gods i Sverige dagligen och att du därmed kan uttala dig om huruvida man med "små medel" kan hämta/lämna vid gränsen istället? Om du testat åka längs de stora motorvägarna i Sverige så skulle jag vilja hävda att majoriteten av dragbilarna du ser är utländska med utländska förare. Men du verkar kunna snyta fram en hel lastbilsflotta med förare ur armvecket samt lösa de logistiska utmaningarna byten mellan åkerier vid gränsen skulle medföra...

För att det är löjligt, korkat och totalt resursslöseri. Ska man alltså få böter om man är två som handlar istället för en? Ska butiken få böter för att folk tar med sitt barn in i affären eller om någon går lite för nära någon annan?

Vi har stängda gränser nu, men för lite. Vilket jag sagt att det är för lite, och för sent, Sverige, landet lagom.

Vi skulle fortfarande må bra som land, då det gäller en nedstängning från utresor och inresor, inte nedstängning av landet inom gränserna i helhet.

Logistiken går att lösa om man bara vill, men de som köper frakter väljer billigaste alternativet. Då är det självklart att det är utländska bolag som kör transporter till Sverige, och inom Sverige (Olagligt i många fall, då de stannar för länge här), men det är billigt, så intresset att lösa det då kostnaderna för frakterna skulle öka ett antal gånger för samma sträcka om svenska bolag skulle köra sträckorna istället. Finns utländska företag som för jämnan kör olaglig trafik inom Sverige, vilket polisen har börjat kontrollera mer, men de tar bara en ytterst liten del av den olagliga trafiken.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag förstår vad du menar nu, men jag tyckte inte det var speciellt klart och inte heller ditt förtydligande. Jag tolkade det som att du menade att karantänsreglerna skulle vara i två veckor. Både ditt ursprungliga uttalande och ditt förtydligande går att tolka så. Nåja, jag förstår inte varför vi skulle infört det den 16:e januari när inte fakta för ett sån beslut fanns på plats.

Återigen, det finns ingen fakta som visar att hårdare restriktioner hade fungerat bättre (även om det givetvis skulle kunna vara så).

Forskarna, och myndigheterna hade fakta kring coronavirus innan covid-19, varför inte ta till hårda restriktioner direkt som kan släppas efter att man upptäckt att de inte behövs än att vänta och införa hårdare efter när spridningen redan är igång? Sverige har fått kritik från andra länder om att ha varit för slapphänta, och för dåliga i hanteringen kring covid-19.

Det är närmst självklart att hårdare restriktioner från start hade gjort att spridningen inte varit lika stor, hade Sverige ex infört karantän i 2 veckor (minst) på alla inresande, och stoppat alla utresor så hade spridningen hållits nere till mycket liten nivå, då en karantän på 2-4v hade visat eventuella symtom/sjukdom hos en smittad som kommit in. Under karantänen hade den personen som varit utomlands självklart inte fått gå ut och handla, få besök, träffa andra etc utan helt isolerad fysiskt från andra. Och då utresor stoppats hade antalet inkomna till Sverige inom någon månad varit nere på enstaka personer, då många av resorna är 1-2v "nöjesresor".

Affärsresande har gått över till digitala lösningar, vilket var på gång även innan covid-19, men den övergången gick betydligt snabbare nu än vad företagen räknat med. Affärsresandet kommer med stor sannolikhet i framtiden inte öka till nivåerna som var innan, då de sparar rätt mycket pengar/tid på att ha möten digitalt än att resa med taxi/flyg till och från andra länder.

--
Tillbaka nu till vaccinationen, nu finns det ca 6600 lediga tider i Stockholm för vaccination som inte är bokade, till stor del för att många äldre saknar mobilt BankID. Där är ytterligare ett fel som gjorts, varför kräva mobilt BankID för boka tiden?
Det är ju som gjort för att de äldre inte ska kunna gå och vaccinera sig.