Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Från den här positionen är större chans att de senaste timmarnas arbete tappat i värde.

Detta p g a:

pappret är kraftigt överköpt.

To each his own. Men passa er för att bli bag holders åt erfarna traders.

Jag vet inte hur du bedömer den risken då det hittills inte varit så. Visst kan man spekulera kring åt vilket håll värdet kommer gå på sikt, och om man inte tror det kommer fortsätta uppåt samt att man vill minimera sin risk förstår jag att man säljer för att säkra vinsten.
Daglig försäljning innebär dock att man ofta säljer när kursen går ner. Jag menar att man bör kunna undvika samtidigt som man håller risken nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

När du säger att det är överköpt, vilka tekniska indikatorer syftar du på då? RSI?

Jag håller med dig om att om man planerar att tradea så ska man se till så att man är bra påläst innan man försöker sig på det. Jag är en happy bagholder själv, har inget mot att vara det och ingen ambition att börja tradea BTC/ETH.

RSI och stokastisk.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

RSI och stokastisk.

Japp, definitivt överköpt. Tittar man på tekniska indikatorer så kan både ETH och BTC hålla sig kraftigt överköpta under längre tid och man tappar kraftigt med uppsida om man tradear efter dom, men det är du nog redan varse om.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Japp, definitivt överköpt. Tittar man på tekniska indikatorer så kan både ETH och BTC hålla sig kraftigt överköpta under längre tid och man tappar kraftigt med uppsida om man tradear efter dom, men det är du nog redan varse om.

Håller med dig på båda punkterna. Att kryptomarknaden kan hålla sig så väldigt överköpt så långa perioder är också en av anledningarna till att jag har valt denna approach, jag tycker inte längre om att hålla papper över nätterna och BTC är ofta så väldigt svårt att förutspå.

Däremot kommer jag nog hädanefter utvidga min portfölj med ett månadssparande i BTC XBT.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ah, okej - det är alltså trading som gäller. Jag har letat efter att växla direkt men det verkar inte gå.

Lite halvgömt på webbsidan tycker jag, går man in på buy crypto kan man därifrån hitta till sell crypto där man kan sälja till euro

https://www.binance.com/en/buy-sell-crypto?type=SELL

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad har ni för strategi med er mineade Ethereum? Jag vet inte om det är bästa att hodla hela tiden eller om det är bättre att sälja och köpa om vartannat. Konverterade just det mesta till BUSD då ETH ligger på topp och har en tendens att dyka titt som tätt.

Hodlar för framtiden, har inget behov av pengar nu ändå. Tänker på stackarna som minade BTC 2012 och sålde dessa för typ 50$.

Permalänk
Medlem

"Crypto market cap surges to record $2 trillion, bitcoin at $1.1 trillion". Som vanligt timear jag mina utdrag lite fel men det rör sig om rätt små summor. Bra nyheter för min investering!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cerb1980:

Såg att firo /zcoin nu har mer profit än eth. Gick över på den nu,. Den är troligen mer ostabil än eth, gick upp 26% igår o 42% idag. Men när det står överst på listan i whattomine så finns ju chansen den skjuter i höjden.

Tillbaka på ETH nu?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Då det är så många sidor så orkar jag inte läsa så mycket men kort liten fråga.
Är det värt att köpa delar för ca 3000 för att sätta upp en dator med ett 1080ti för mining?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Är det värt att köpa delar för ca 3000 för att sätta upp en dator med ett 1080ti för mining?

Knappt.

Att däremot sätta det i en befintlig dator är en annan femma. Det finns några olika tillvägagångssätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Knappt.

Att däremot sätta det i en befintlig dator är en annan femma. Det finns några olika tillvägagångssätt.

Får inte plats i nuvarande burk men har GPU, PSU och RAM liggandes hemma

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Beror lite på just nu känner jag... Just nu är det nästan värt att sälja kortet då dom ligger rätt högt i kurs.
4200+ får man ut utan större problem.

Kortet ger ca 1200 per månad (killgissar lite med siffror jag en gång hade i huvudet som förmodligen inte är exakt)

Så det är klart, dom pengarna du vill lägga får du tillbaka rätt fort. 170w ca drar kortet vid mining vill jag minnas att polaren hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Släng en riser i chassiet och låt kortet stå utanför burken 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Beror lite på just nu känner jag... Just nu är det nästan värt att sälja kortet då dom ligger rätt högt i kurs.
4200+ får man ut utan större problem.

Kortet ger ca 1200 per månad (killgissar lite med siffror jag en gång hade i huvudet som förmodligen inte är exakt)

Så det är klart, dom pengarna du vill lägga får du tillbaka rätt fort. 170w ca drar kortet vid mining vill jag minnas att polaren hade.

Ingen vidare lust att sälja då det har lite bekymmer med temperatur oavsett vad man gör.(IDLE är ok men så fort man spelar så är det kostant 83c så länge jag inte kör fläktarna på 70%+)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Sätt det utanför då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Köp enklast möjliga chassi begagnat för 150-200kr? Eller kanske hitta något som skänkes?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Så.
Antingen sälja för 4200 kr. Eller investera ca 3000 kr.
Det kan möjligen ta långt över ett år att minea in 7200 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som att svaret ser ut att vara "Don't do it, not worth it!".

Så jag kör på det och skiter i det helt enkelt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ser ut som att svaret ser ut att vara "Don't do it, not worth it!".

Så jag kör på det och skiter i det helt enkelt

Nej, börja mina! Du hade redan GPU, PSU och RAM. det enda som saknas är valfritt begagnat moderkort för under 500kr och en CPU för under 500kr. Chassi är valfritt. I värsta fall fungerar det utmärkt att ha alla delar liggande lösa på golvet (ingen matta!).

Helt klart värt det!

Gällande CPU så körde jag 6st 1080Ti per G4400 som kostade ca 500kr ny 2017.

Har du bara ett grafikkort så behöver du inte heller något speciellt moderkort utan kan välja helt fritt på begagnatmarknaden.

Som någon tidigare nämnde så kan du även bara ta en riser och koppla in till din nivarande dator och låta grafikkortet ligga utanför chassit. Fult men fullt fungerande!

Annars köper jag det för 3500kr eftersom det hade "problem med temp".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tillbaka på ETH nu?

Japp! var bara på FIRO i nån timme.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Japp! var bara på FIRO i nån timme.

Under 2017 lärde jag mig väldigt snabbt att det aldrig var värt att byta algoritm och coin manuellt.

Står nåt som "mer värt" hos WTM så byter "alla" dit, vilket minskar lönsamheten, så man åter går tillbaka till annat.

Enda sättet att i praktiken få högre ersättning är att använda en pool som byter automatiskt. Eller Nicehash. Att byta manuellt var aldrig bättre i slutändan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, börja mina! Du hade redan GPU, PSU och RAM. det enda som saknas är valfritt begagnat moderkort för under 500kr och en CPU för under 500kr. Chassi är valfritt. I värsta fall fungerar det utmärkt att ha alla delar liggande lösa på golvet (ingen matta!).

Helt klart värt det!

Gällande CPU så körde jag 6st 1080Ti per G4400 som kostade ca 500kr ny 2017.

Har du bara ett grafikkort så behöver du inte heller något speciellt moderkort utan kan välja helt fritt på begagnatmarknaden.

Som någon tidigare nämnde så kan du även bara ta en riser och koppla in till din nivarande dator och låta grafikkortet ligga utanför chassit. Fult men fullt fungerande!

Annars köper jag det för 3500kr eftersom det hade "problem med temp".

Jag får väl tänka lite på det då

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zippeer:

3000 nej, men du bör kunna hitta ett begagnat kit med mobo/cpu/ram (om äldre ram-version än de du har liggande) för betydligt mindre än så. Vet inte vad du hade tänkt köpa för 3000 men det finns nog ingen anledning att lägga så mycket, kräver inte mycket mer än PCI-E i teorin. 😁

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Släng en riser i chassiet och låt kortet stå utanför burken 👌

Glöm inte köpa snöre för 10 kr på DollarStore med.

Vårvädret ger verkligen effekt. Datorn är extra varm, vi får se hur mycket jag vill köra detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Till alla er som minear Ethereum;

Kom ihåg att efter förra bubblan så tappade Ethereum 93,5% av sitt värde. Räkna inte med att casha ut på toppen. Efter förra toppen så föll värdet till under hälften på mindre än två månader (mitten av januari 2018 till mitten av mars 2018).

Så sälj snabbt, eller räkna med att bara få ut en liten del. Låt inte FOMO gå till huvudet.

Och om ni inte hinner casha ut, gör inte som en annan och dödsförklara crypto och sup bort recovery phrasen till era wallets. det lär komma en boom igen.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Sweet, vattenblocket för mitt 3080 tullklarerades tidigare i veckan och är nu på väg till mig.
Då vet jag vad som väntar i helgen iaf 😁.

Har ju redan bytt thermal pads och kortets minnen ligger på stadiga 80 grader. Men skulle vara trevligt att bli av med fläktljudet helt också!

Man kan ju fundera på om det är värt besväret/kostnaden att byta till vattenblock när kortet ändå minear i 101MHz @80 grader men det är ju kul att mecka också.

Någon annan som kör sitt/sina kort vattenkylda och minear?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Till alla er som minear Ethereum;

Kom ihåg att efter förra bubblan så tappade Ethereum 93,5% av sitt värde. Räkna inte med att casha ut på toppen. Efter förra toppen så föll värdet till under hälften på mindre än två månader (mitten av januari 2018 till mitten av mars 2018).

Så sälj snabbt, eller räkna med att bara få ut en liten del. Låt inte FOMO gå till huvudet.

"Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning."

Jag gillar det här citatet som oftast används för att uppmärksamma folk om att bara för att något hänt på ett visst sätt förut betyder det inte att det kommer hända igen eller fortsätta i samma riktning.

Fast istället för att se en varning i sammanhanget ser jag på möjligheterna. Krypto har tidigare upplevt plötsliga och kraftiga nedgångar men det betyder inte att det kommer att inträffa på samma vis igen. Det kan vara mycket troligt men i slutändan vet vi inte.

Mina investeringar i krypto är små nog att inte påverka mig eller mina övriga investeringar nämnvärt. YOLO.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

IMHO:

Det är en god idé att satsa sina pengar på cost averaging medelst månadssparande, och har man tur kanske man man hunnit in med en del cash innan det blir parabolisk värdestegring igen.

(Då säljer man.)

Samtidigt har man investerat pengar i andra tillgångar, till mindre risk, för att inte riskera sina surt fördärvade pengar t ex som ovan nämner "övriga investeringar".

Det är vedertaget inom psykologin att det typiskt gör mer ont att förlora pengar (tillgångar) än vad det gör gott att vinna dem.

Pengar och en god privatekonomi är oerhört viktigt och inget man leker med.

En talar av erfarenhet. Mycket dumt har man gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Sweet, vattenblocket för mitt 3080 tullklarerades tidigare i veckan och är nu på väg till mig.
Då vet jag vad som väntar i helgen iaf 😁.

Har ju redan bytt thermal pads och kortets minnen ligger på stadiga 80 grader. Men skulle vara trevligt att bli av med fläktljudet helt också!

Man kan ju fundera på om det är värt besväret/kostnaden att byta till vattenblock när kortet ändå minear i 101MHz @80 grader men det är ju kul att mecka också.

Någon annan som kör sitt/sina kort vattenkylda och minear?

Minear när jag inte spelar emellanåt ligger på 101@223w just nu. Bytt till bättre pads allt mellan 1mm och 2mm.. Är svårare att få till en bra passform på vattenblock mot minnet med vattenblock (iaf mitt kort och block) så har haft en del problem som fått lösas... 82 grader avg på minnet (104-106 original som var AIO) core ligger kring 30-35 grader.

Riktigt knepiga minnen på evga XC3.. Värt det? För min del absolut, men jag vill ha tyst när jag ska spela/surfa. Endast för mining? Nä, inte om man ligger på låg temp nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

101@223? Det var bra. Lust att dela med dig av dina clocks och vilken miner du kör?

T-REX
1100mhz core
10503 mhz mem
750mV

power limit 82 (denna spelar nog ingen roll iom låst core och volt