Permalänk

Monitor fäste till stor skärm

Hej

Köpte för ett tag sen Samsung Odyssey Gaming Ultra Wide monitor som väger en hel del. Vill nu sätta fast den i ett mindre monitor mount än det stativ man får med men har inte hittat något som är inom en rimlig prisklass och klarar vikten. Skärmen ligger på 15 kilo med stativ. Har någon något förslag på en monitor mount som skulle passa ?

Tack på förhand!

Permalänk

T.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/dator/skarmfaste/bordsfast... ska ju klara 8KG per skärm, så fästa i mittenfästet borde ju funka?

Jag kör min 48" TV i ett liknande stativ, med vesa adaptrar

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis som också kör samsungs 49 har kollat in detta som ska klara vikten: https://www.inet.se/produkt/2214469/arctic-z1-pro-monitor-arm...

Har inte slått till än själv dock.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Rekordmedlem

Om du tänker nått med "en pinne rakt upp" så är nog det svåra att veta att bordsskivan det man fäster den i håller för en sådan punktbelastning, stativ med breda fötter och för väggmontage finns det ju annars ganska gott om för monitorn är ju inte särskilt stor om du kollar bland tv stativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör själv min 49" C49RG90 (14.6 kg) på en Ergotron HX Desk Monitor Arm. Armen klarar 19.1 kg, vilket är både framtidssäkert om du byter skärm. Köper du de billigare så klarar de inte vikten. Även dubbla "skruvfötter" på denna. Så den sitter kvar.

Ergotrons armar finns även som väggmonterade, typ denna.

Sen, tappa fan inte bort vesa-adaptern till din skärm. Liten skitgrej men kostar 500kr+ ifall man tappar den.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Jätte bra tips, tack! Ska checka in o se ifall man klipper till någon stans.

Permalänk

Jag köpte fästet nedan och är supernöjd. Tittade först på Ergotrons fästen men föll för Multibrackets då jag tycker fästanordningen är bättre. Den är gummerad på båda sidor av bordsskivan och dras åt med en dold skruv från ovansidan. Sen är det viss skillnad på priset också. Fästet i länken klarar väl 10kg men dem har även en HD version som klarar skärmar från 9kg till 21kg.

https://www.dustin.se/product/5010878226/m-vesa-gas-lift-arm-...

Permalänk
Medlem

Har också en ergotron hx desk monitor arm. Jämfört med originalfötterna går det nu att få plats med betydligt fler böcker och laptops på skrivbordet, och högtalare kan nu ställas under istället för bredvid skärmen. Kan lätt vinkla om skärmen mot soffa eller säng utan att behöva röja skrivbordet. Är smidigt att flytta storskärmen åt sidan som en sekundär skärm till en bärbar dator i mitten av skrivbordet.

Medföljande fästen fungerar till Vesa 100x100, 100x200 och 200x200. Två potentiella nackdelar är att skrivbord med en stor metallram längs kanterna gör att man måste borra ett hål istället (vilket är lätt gjort). En annan potentiell nackdel är att skärmarna måste väga minst ~9 Kg. En 40”-43” idag väger ~9,5 Kg men en ultratunn oled om några år i samma storlek kanske väger mindre. Ergotron LX kan vara ett alternativ om man är orolig för det.