Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Företag ber om referenser innan jobberbjudande

Permalänk

Företag ber om referenser innan jobberbjudande

Hur vanligt är det att arbetsgivare ber om referenser från tidigare arbetsgivare innan ett konkret och formellt jobberbjudande ges? Företaget jag nu sökt hos vill ha referenser men jag har bara jobbat på mitt jobb nu i 6 år och jag vill ogärna fråga min nuvarande chef om referenser eftersom de såklart inte vill att jag ska lämna, speciellt när det handlar om en "konkurrent" till dem. Jag vill ju inte hamna i läget där min nuvarande chef vet att jag vill härifrån men sen att jag inte fick jobbet.. känns ganska pinsamt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av EnsamRobot4:

Hur vanligt är det att arbetsgivare ber om referenser från tidigare arbetsgivare innan ett konkret och formellt jobberbjudande ges? Företaget jag nu sökt hos vill ha referenser men jag har bara jobbat på mitt jobb nu i 6 år och jag vill ogärna fråga min nuvarande chef om referenser eftersom de såklart inte vill att jag ska lämna, speciellt när det handlar om en "konkurrent" till dem. Jag vill ju inte hamna i läget där min nuvarande chef vet att jag vill härifrån men sen att jag inte fick jobbet.. känns ganska pinsamt.

Jag kanske har helt andra erfarenheter än dig men för mig är det en självklarhet att referenser går före ett erbjudande i processen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Före man blir anställd brukar den som anställer så gott som alltid begära referenser. Den som anställer brukar oftast bara begära referenser av de som den/de som de faktiskt vill anställa. Så om de har begärt referenser av dig brukar de i regel vara ett mycket gott tecken, varför det nog vore lämpligt att prata med din nuvarande arbetsgivare snarast.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet rent logiskt är att om de ger dig ett formellt jobberbjudande så betyder det ju att de förbinder sig att anställa dig, oavsett vad som skulle framkomma i samtal med dina referenser? Eller vad menar du med formellt?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att ange en nära kollega som du kan lita på som referens, som vet vad du går för. Då behöver inte chefen få reda på det och du slipper hamna i scenariot du beskriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag kanske har helt andra erfarenheter än dig men för mig är det en självklarhet att referenser går före ett erbjudande i processen.

Referens kan vara vem som egentligen. Behöver inte vara chefen. Du kan även säga som det är om att du inte vill väcka funderingar på ditt nuvarande arbete. Jag har intervjuat mängder av kandidater som förklarat hur läget är. Helt förståeligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dockland:

Referens kan vara vem som egentligen. Behöver inte vara chefen. Du kan även säga som det är om att du inte vill väcka funderingar på ditt nuvarande arbete. Jag har intervjuat mängder av kandidater som förklarat hur läget är. Helt förståeligt.

Tror du citerade fel person nu men intressant!

Antar att alla har "en polare" som kan snacka bra om en, är inte risken att referenser av måttet "vem som" egentligen inte ger dig som rekryterande särskilt mycket bra underlag?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Redan innan man söker ett annat jobb talar man om det för sin arbetsgivare, så har då jag gjort i alla år, och det har aldrig varit några problem, och referenser har de själva sagt att de såklart ställer upp på och önskat mig lycka till.

Även på mitt nuvarande jobb har jag sagt att jag kollar efter nya utmaningar då och då, och har även nämt att jag i första hand kommer att söka tjänsteledigt om något nytt dyker upp.

Var ärlig på en gång det lönar sig i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamRobot4:

Hur vanligt är det att arbetsgivare ber om referenser från tidigare arbetsgivare innan ett konkret och formellt jobberbjudande ges? Företaget jag nu sökt hos vill ha referenser men jag har bara jobbat på mitt jobb nu i 6 år och jag vill ogärna fråga min nuvarande chef om referenser eftersom de såklart inte vill att jag ska lämna, speciellt när det handlar om en "konkurrent" till dem. Jag vill ju inte hamna i läget där min nuvarande chef vet att jag vill härifrån men sen att jag inte fick jobbet.. känns ganska pinsamt.

Jag hade som tidigare nämnts bett en arbetskamrat att stå som referens. Sen tycker jag inte att det bara är 6 år. Det är 6 år som du byggt upp relationer till din chef och medarbetare. Referenserna är mer en säkerhet för arbetsgivaren och kanske en första hint vad det är för person man anställer.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon910:

Redan innan man söker ett annat jobb talar man om det för sin arbetsgivare, så har då jag gjort i alla år, och det har aldrig varit några problem, och referenser har de själva sagt att de såklart ställer upp på och önskat mig lycka till.

Även på mitt nuvarande jobb har jag sagt att jag kollar efter nya utmaningar då och då, och har även nämt att jag i första hand kommer att söka tjänsteledigt om något nytt dyker upp.

Var ärlig på en gång det lönar sig i längden.

Jag har kört liknande, men det gör inte att ens nuvarande chef är en bra referens för det. Det är ju inte säker att han vill att du ska lämna även om du varit öppen med att du vill det.

För övrigt tycker jag detta med referenser är väldigt överskattat, även om jag använt det när jag anställt och kommer att använda det igen. Varje vettig person kommer ju att föreslå referenser som man vet kommer att prata gott om en.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Nä, så kan det såklart vara,och jag har nog bara en enda gång ( vad jag vet ) blivit uppkollad av den som jag angett som referens, det är som du säger överskattad och jag vet inte hur ofta det används idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har kört liknande, men det gör inte att ens nuvarande chef är en bra referens för det. Det är ju inte säker att han vill att du ska lämna även om du varit öppen med att du vill det.

För övrigt tycker jag detta med referenser är väldigt överskattat, även om jag använt det när jag anställt och kommer att använda det igen. Varje vettig person kommer ju att föreslå referenser som man vet kommer att prata gott om en.

Nä, och det där med "bra" referens är ju snårigt. Beroende på ett antal olika omständigheter kan det ge ett antal olika utfall. Som tråden antyder har ju olika arbetsgivare olika inställningar till när man i processen begär referenser. Personligen kan jag tycka att det är rätt svinigt att avkräva referenser till löntagare innan man som organisation har bestämt sig - ett lite oschyst spel sett till maktförhållande (kan jag tycka).

Anyhoo, om man som chef ger en referens till en medarbetare; och intressebolaget t ex inte har bestämt sig för vem som skall bli slutkandidat; ja, ett potentiellt jobbigt läge. För även om du lovordar vederbörande och det sedermera går åt skogen med rekryteringen är det, sett till min erfarenhet, stundom svårt att återgå till ett lika normalt arbetsförhållande som innan. "Vad sa han egentligen?" "Är det min chef som har sabbat mitt nya jobb?"

Givetvis är detta olika från situation/person till situation/person. Men det är, i min mening, ett dilemma som åtminstone har lett mig till att - som arbetsgivare - bara agera referens såvida du är säker på att personen i fråga kommer få jobbet (givet god referens dvs). Eller om det handlar om mer seniora medarbetare och man är helt transparent, i alla led, i det professionella förhållandet.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Man kan diskutera ett erbjudande innan referenser tas men då kommer det tydligt framgå av processen. Detta är dock ytterst ovanligt.

Standard är att man tar referens på en person som man vill anställa. Det händer dock att oerfarna och/eller dåliga rekryterare/bolag tar referens som ett urvalssteg i processen, men det är ännu mer ovanligt.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Jag själv brukar ge min mamma som referens.

Annars kan man ge från kollegor, kunder och annat. Det är ganska självklart att en person som håller på och byter jobb inte lämnar från sin nuvarande chef. En person som gör detta utan att ens ha samtalat med chefen blir riktigt komisk samtal när rekryteraren ringer upp och det tyder att personen har dåligt omdöme och man bör kolla efter en egen kandidat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Standard är att man tar referens på en person som man vill anställa. Det händer dock att oerfarna och/eller dåliga rekryterare/bolag tar referens som ett urvalssteg i processen, men det är ännu mer ovanligt.

Det där har jag varit med om. Student consulting.
Ställde mig på tvären och meddelade snällt att jag inte lämnar från mig referenser förrän jag har varit på intervju hos företaget och är i slutskedet av en process.

OT:
Känner överlag att rekryteringsfirmor har blivit värre med åren och känns mer som en jobbig mellanhand/säljare. Vi ska inte snacka om hur dåliga de är på att återkoppla.

Permalänk
Medlem

Sedan är det väl skillnad på att lämna referenser och att de faktiskt kontaktar dem.
I vissa situationer har jag lämnat referenser relativt tidigt i processer men då har vi varit överens om att de inte kommer kontaktas förrän vi är så långt fram i processen att ett erbjudande finns på bordet (jag vet ju inte om jag själv vill acceptera deras erbjudande förrän dess).

Visst, det kan vara ett farligt spel om de skulle ringa "innan de får" så därför har detta bara skett när jag fått förtroende för rekryteraren för att minska den risken.

Tjänsten som jag i slutändan bytte till efterfrågade rekryteraren referenserna inför det möte som sedan visade sig vara då jag erbjöds jobbet. Syftet med referenserna var att stämma av att det jag uppgivit under tidigare möten stämde och att bilden de fått av mig var korrekt. På så vis la båda parter korten på bordet samtidigt. Inget kontrakt var påskrivet men tid för kontraktsskrivning bokades in och skulle genomföras förutsatt att referenschecken gick vägen. Mycket bra lösning enligt mig.

Edit: I mitt fall handlade det inte om rekryteringsbolag utan chef på bolaget som jag anställdes av. Rekryteringsbolag hade jag ställt mig mer skeptisk till att blotta mina referenser för, speciellt om det inte sker sent i en process.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Helt naturligt att de tar referenser innan du får erbjudandet, precis som sagts.
Du säger att du ”bara” har jobbat på nuvarande företag. Har du haft samma chef hela tiden? Om inte, är tidigare chefer kvar i företaget? Om du inte har några andra chefer, skulle jag förklara situationen för det rekryterande företaget och hoppas att de förstår situationen. Om inget annat skulle funka skulle jag ange nuvarande chef, men då kan du få det lite tufft om du inte landar jobbet, så hör efter med rekryterande företag var i processen du är (dvs om det bara är du kvar i processen/eller åtminstone att du är deras förstaval).

Som tidigare rekryterande chef har jag inte lagt någon vikt vid referenser från kolleger. I

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Den här tråden kunde inte komma mer lägligt, är i fasen att byta jobb och vill inte ange min nuvarande chef som referens (av samma anledningar nämnt i TS) jag sitter dock i en sektions ledningsgrupp och undrar om jag kan ange den sektionchefen som referens? Vi har en väldigt bra relation och hon har tidigare varit min chef. Jag är med i varje ledningsmöte och har ett stort inflytande över verksamheten.

Tacksam för svar!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Den här tråden kunde inte komma mer lägligt, är i fasen att byta jobb och vill inte ange min nuvarande chef som referens (av samma anledningar nämnt i TS) jag sitter dock i en sektions ledningsgrupp och undrar om jag kan ange den sektionchefen som referens? Vi har en väldigt bra relation och hon har tidigare varit min chef. Jag är med i varje ledningsmöte och har ett stort inflytande över verksamheten.

Tacksam för svar!

Låter som en perfekt referens.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamRobot4:

Hur vanligt är det att arbetsgivare ber om referenser från tidigare arbetsgivare innan ett konkret och formellt jobberbjudande ges? Företaget jag nu sökt hos vill ha referenser men jag har bara jobbat på mitt jobb nu i 6 år och jag vill ogärna fråga min nuvarande chef om referenser eftersom de såklart inte vill att jag ska lämna, speciellt när det handlar om en "konkurrent" till dem. Jag vill ju inte hamna i läget där min nuvarande chef vet att jag vill härifrån men sen att jag inte fick jobbet.. känns ganska pinsamt.

Man erbjuder inte någon ett jobb INNAN man fått referenser. Finns såklart undantag, men då har man säkert redan koll på personen ifråga iallafall så referenser inte behövs på det vanliga sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Den här tråden kunde inte komma mer lägligt, är i fasen att byta jobb och vill inte ange min nuvarande chef som referens (av samma anledningar nämnt i TS) jag sitter dock i en sektions ledningsgrupp och undrar om jag kan ange den sektionchefen som referens? Vi har en väldigt bra relation och hon har tidigare varit min chef. Jag är med i varje ledningsmöte och har ett stort inflytande över verksamheten.

Tacksam för svar!

Absolut kan du det, låter som den perfekta referensen.

Själv brukar jag alltid ange den senaste fd. chefen (ej nuvarande pga uppenbara anledningar) samt en senior kollega.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Väldigt mycket fokus på chefer. Varför? En chef är ju vanligtvis bara personalansvarig, de vet ofta väldigt lite om vad du kan och gör, och är därför rätt dåliga referenser.

Ange personer du jobbat med som referenser.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamRobot4:

Hur vanligt är det att arbetsgivare ber om referenser från tidigare arbetsgivare innan ett konkret och formellt jobberbjudande ges? Företaget jag nu sökt hos vill ha referenser men jag har bara jobbat på mitt jobb nu i 6 år och jag vill ogärna fråga min nuvarande chef om referenser eftersom de såklart inte vill att jag ska lämna, speciellt när det handlar om en "konkurrent" till dem. Jag vill ju inte hamna i läget där min nuvarande chef vet att jag vill härifrån men sen att jag inte fick jobbet.. känns ganska pinsamt.

Instämmer med övriga. Ange någon du litar på som referens, som kan berätta hur du arbetar med andra kollegor eller med uppgifterna. Det behöver inte vara någon från ditt jobb även om det såklart är det bästa, kanske är du verksam på annat håll i någon bostadsrättsförening eller inom någon sport.

Och jag skulle absolut inte berätta för din nuvarande arbetsgivare förrens det är mer säkert, oavsett vilka tips du än får här - det är sällan till din fördel om din arbetsgivare vet att du är på väg bort.

Sen finns det såklart undantag till allt detta. Kanske litar du på din arbetsgivare. Kanske har du ingen bra referens. I det läget tror jag det är bäst att vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Referens kan vara vem som egentligen. Behöver inte vara chefen. Du kan även säga som det är om att du inte vill väcka funderingar på ditt nuvarande arbete. Jag har intervjuat mängder av kandidater som förklarat hur läget är. Helt förståeligt.

Precis, jag begär alltid referensen innan någon får ett erbjudande. Dock har man som rekryterande företag alltid förståelse för det problematiska med referenser från din pågående tjänst. Det är dock bra att kunna skaffa fram referenser från tidigare anställningar eller ex professorer/lektorer etc. om man läst vidare. Referenser från polarna är av mindre värde......

Permalänk
Medlem

Jag upplever det som att det har blivit lite ovanligare att arbetsgivare kontaktar referenser numera. Jag bytte själv tjänst för ett par månader sedan och hade några erbjudanden att ta ställning till. Inget av företagen hade kontaktat någon av referenserna som jag lämnade. Min nya arbetsgivare har i princip slutat med det. Jag pratade med en av rekryterarna nyligen och hon berättade att de flesta förstås lämnar referenser som de vet kommer bekräfta ens historik eller säga positiva saker.

Med det sagt så kan du hitta andra referenser än din nuvarande chef. Det beror lite på tjänsten också. Jag har vänner som ibland har uppgett befintliga eller tidigare kunder/leverantörer som referens med framgång. Tidigare chefer, seniora kollegor eller andra kollegor som man har arbetat med nära har också fungerat. I din sits lär de flesta arbetsgivare ha förståelse för varför du inte uppger din nuvarande chef som referens.

Permalänk

Tack för alla svar!
Nu har jag skickat referenser till företaget jag söker hos. Det blev en f.d. chef som nu inte längre jobbar på min arbetsplats, samt en kollega som jag känner att jag kan lita på. På min nuvarande arbetsplats har jag möjligheten att få ta tjänstledigt för att testa en nytt arbete ett tag så det ska jag försöka göra.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att prata med dem som du angett som referens så de är med på noterna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

Glöm inte att prata med dem som du angett som referens så de är med på noterna!

Hehe, ja det kan ju vara en fördel...

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt var jag ska posta det här så det får bli här. Har som tidigare skrivit varit i en rekryteringsprocess där jag snabbt gick vidare från att träffa HR till att sedermera träffa rekryterade chef. Vi träffades i fredags och mötet gick väldigt bra, efter jag lämnat mötet så får jag mejl efter en timme där chefen frågar om referenser. Allt gott så länge.

Dock så ville de ha mig på provanställning 6 månader, vilket jag skrev till chefen att jag inte kan gå med på och frågade om de fanns möjlighet att kringgå det, jag skrev att jag gärna lämnar referenser dock så ska vi först komma överens om provanställningen. Har sedan fredag inte fått något svar. Tycker att det är extremt oproffsigt, enligt HR och rekryterande chefen så var jag deras första kandidat (totalt sett var det tre sökande som fick gå vidare till intervju varav endast jag gick vidare till rond 2)

Har nu förstått att man säkert valt att låta de andra kandidaterna gå vidare till rond 2 ihopp om att de hoppar på en provanställning, men jag känner att man åtminstone borde få ett svar? Har ni upplevt likadant? Det är ett stort företag med mer än 2000 anställda och är en de största i sin bransch.

Vet inte om jag ska mejla och fråga, är inte så sugen på jobbet längre tbh... Som tur som har jag två andra intervjuer bokade under veckan.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Vet inte riktigt var jag ska posta det här så det får bli här. Har som tidigare skrivit varit i en rekryteringsprocess där jag snabbt gick vidare från att träffa HR till att sedermera träffa rekryterade chef. Vi träffades i fredags och mötet gick väldigt bra, efter jag lämnat mötet så får jag mejl efter en timme där chefen frågar om referenser. Allt gott så länge.

Dock så ville de ha mig på provanställning 6 månader, vilket jag skrev till chefen att jag inte kan gå med på och frågade om de fanns möjlighet att kringgå det, jag skrev att jag gärna lämnar referenser dock så ska vi först komma överens om provanställningen. Har sedan fredag inte fått något svar. Tycker att det är extremt oproffsigt, enligt HR och rekryterande chefen så var jag deras första kandidat (totalt sett var det tre sökande som fick gå vidare till intervju varav endast jag gick vidare till rond 2)

Har nu förstått att man säkert valt att låta de andra kandidaterna gå vidare till rond 2 ihopp om att de hoppar på en provanställning, men jag känner att man åtminstone borde få ett svar? Har ni upplevt likadant? Det är ett stort företag med mer än 2000 anställda och är en de största i sin bransch.

Vet inte om jag ska mejla och fråga, är inte så sugen på jobbet längre tbh... Som tur som har jag två andra intervjuer bokade under veckan.

Med tanke på att rekrytering är skitsvårt och att det finns väldigt få sätt att få en bild av hur någon presterar på en tilltänkt tjänst innan de faktiskt har tjänsten så kan jag förstå att man som arbetsgivare vill ha en provanställning i botten. Jag hade också funderat som AG varför en sökande såg det som diskvalificerande med en provanställning och hade jag då fler ganska likvärdiga sökande så hade det så klart kunnat vara en avgörande faktor.

Men självklart vore det snyggt om de meddelade dig vad som händer, det är ju dock inget krav på något sätt och risken är väl stor att när processen är klar så går ett automatiserat mail ut med "tack för intresse" till alla övriga som varit med i urvalet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW