Routrar på väg att bli bristvara

Permalänk
Melding Plague

Routrar på väg att bli bristvara

Kretsbristen sätter press på nätverksmarknaden, där Zyxel nu varnar för att tillgången på routrar börjar sina.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice snart börjar folk scalpa routers så folk blir utan internet också.

Permalänk
Medlem

Förvåningen är total... t frånvarande.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Låter snarare som att de har stora restlager och vill skapa toapappers-effekten från förra våren

Permalänk
Medlem

Tur att jag köpt innan krisen, för en halvår sen.
Yesbox!

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Har haft samma router i 7 år. Klarar mig

Permalänk
Medlem

Förbannade miners, nu ska de ha mitt internet också!
Snart blir det väl brist på kretsar till TV-apparater med...

Aja, det kanske är dax att lägga upp mitt gamla ADSL modem på blocket snart då.

Permalänk
Medlem

Folk får väl börja gräva i elektronikåtervinningen

Permalänk
Medlem

Routrar måste ju finnas massor av i begagnat marknaden i alla fall..

Permalänk
Medlem

nån som vet om det finns statistik på hur mkt elektronik det handlas 2020-2021 vs 2018-2019, känns så helmysko att helt plötsligt så kan inget elektroniskt tillverkas i tillräcklig mängd längre. Onda apan på axeln säger att "man passar på" att trissa upp priser och försämra villkor och skyller allt på pandemin, utan att faktiskt kunna peka ut exakt vad pandemin gjort för att försämra läget.

//Lazze

Permalänk
Snusfri

Längesen man körde med konsumentrouter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Har haft samma router i 7 år. Klarar mig

Ja det är inte riktigt någon förbrukningsvara.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Tea42BBS:

nån som vet om det finns statistik på hur mkt elektronik det handlas 2020-2021 vs 2018-2019, känns så helmysko att helt plötsligt så kan inget elektroniskt tillverkas i tillräcklig mängd längre. Onda apan på axeln säger att "man passar på" att trissa upp priser och försämra villkor och skyller allt på pandemin, utan att faktiskt kunna peka ut exakt vad pandemin gjort för att försämra läget.

//Lazze

I de led jag sitter så har jag inte tillgång till nationell statistik, men åtminstone branchsspecifik - och efterfrågan har stigit över hela brädet av produkter i de fall jag ser. Däremot så har det bara till viss del att göra med ökad efterfrågan. Den bild jag har fått är att det till största del handlar om att i princip "inte ett skit" tillverkades mellan januari-april 2020 i stora delar av Kina. Mycket av det här började påverkade resten av världen först i slutet av förra året eftersom

  • Man hade lite lager att ta av till en början

  • Många av produkterna är insatsprodukter som används i produktionen av andra produkter. D.v.s. det är först några månader senare när man ska tillverka nästa del i kedjan som bristen märks

  • Produktion av halvledare (precis som allt annat) har ju ledtider och produkter som ska levereras nu måste ju planeras in för produktion flera månader tidigare

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

nån som vet om det finns statistik på hur mkt elektronik det handlas 2020-2021 vs 2018-2019, känns så helmysko att helt plötsligt så kan inget elektroniskt tillverkas i tillräcklig mängd längre. Onda apan på axeln säger att "man passar på" att trissa upp priser och försämra villkor och skyller allt på pandemin, utan att faktiskt kunna peka ut exakt vad pandemin gjort för att försämra läget.

//Lazze

Är nog självförvållat i många branscher, drar du ned ordrar för att försäljningen väntas dyka (fordonsindustrin) så försvinner ju lagret och kapaciteten när efterfrågan går upp. Halvledare tar totalt sett ca 6 månader att tillverka tills man har kretsar man kan montera och behöver planeras långt i förväg.

Har man inga lager alls så blir det brist så fort efterfrågan ökar med ett par procent och vissa av tillverkarna blir då utan.

Permalänk
Medlem

Man kanske ska sälja sin gammla router till överpris...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Perfekt utfyllnadsartiklar: Bristvara + valfri elektronisk produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Har haft samma router i 7 år. Klarar mig

Körde också samma router (AirPort Extreme 4th gen) i över 10 år här. Först nu när nätet passerat 100Mbps som jag bytte router. 5GHz och IEEE 802.11n höll länge och är fortfarande tillräckligt för många.

Permalänk
Medlem

Min lekmanna-gissning är att alla dessa problem med brister i samtliga led är kopplat till den politiska strid/ställning USA tagit gentemot Kina och andra delar av logistikkedjan.

Kina håller världen by the b*lls och det finns inget någon kan göra över en överskådlig tid för man har satt sig själva i skiten att tillverka allt så billigt som möjligt i/runtomkring Asien.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Längesen man körde med router.

Vad använder du istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

nån som vet om det finns statistik på hur mkt elektronik det handlas 2020-2021 vs 2018-2019, känns så helmysko att helt plötsligt så kan inget elektroniskt tillverkas i tillräcklig mängd längre. Onda apan på axeln säger att "man passar på" att trissa upp priser och försämra villkor och skyller allt på pandemin, utan att faktiskt kunna peka ut exakt vad pandemin gjort för att försämra läget.

//Lazze

En stor del av detta har nog att göra med att vi har kretsbrist i hela världen. Att lägga till på eländet så finns det tydligen någon smitta som lamslår hela världen och många som blivit tvungna att jobba hemifrån, plötsligt så upptäcker de själva eller deras företag som att deras 10 år gamla router inte duger längre och måste uppgraderas. Vips har vi ett problem om tillräckligt många kommer på detta samtidigt.

Blir inte förvånad om inte tillverkarna ser en chans att öka deras marginaler också när de ändå har chansen och kan skylla på allt ovan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Pfsense skulle jag gissa (som svar på han som inte använder router längre)

Permalänk
Medlem

Det är inte bara wafers det är brist på. Priserna på substrat och leadframes samt kapacitiet i paketeringsfabrikerna har också en stor del i det vi ser nu. Som ett exempel så köpte Huawei mfl upp all kapacitet de kunde för leadframes innan USAs sanktioner slog till. Detta ledde till en flaskhals som fortfarande påverkar läget.
Lägg sen till elförsörjningsproblemen i Texas och branden i Reneseas fabrik till det. Prognoserna jag sett pratar om att situationen inte lär bli bättre förrän slutet av 2022.
Bra artikel som förklarar mycket av detta: https://semiengineering.com/shortages-challenges-engulf-packa...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av leafbranch:

Perfekt utfyllnadsartiklar: Bristvara + valfri elektronisk produkt.

Eller hur! Har du något förslag på nästa bristvara att skriva om?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Pfsense skulle jag gissa (som svar på han som inte använder router längre)

Fast enheten som kör PfSense är ju då en router.

Min router hemma t.ex. är en Raspberry Pi4 som kör OpenWrt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Då får väl företagen försöka att hitta en annan route för att lösa eventuell packetloss

Permalänk
Medlem

Dessa satans miners! Nej, jag menar inte att de använder routrar i någon större utsträckning än hederligt folk, men att de köper på sig grafikkort får ju långtgående konsekvenser och påverkar tillgången på en hel drös andra produkter. Hoppas det blir brist på TV-apparater snart så att fler vaknar och inser vilken skada de faktiskt gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Meanwhile on Ebay... 1080Ti säljs för ~1000 USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Längesen man körde med router.

Varför kör du utan router?

Permalänk
Medlem

Inget jag bryr mig om. Kör kabeln direkt in i väggen istället. Har en medföljande router från telia men den ligger och sover i sin kartong

Skrivet av THB:

Längesen man körde med router.

Samma här. Tycker inte det finns någon anledning. När jag hade ADSL så var jag tvungen att ha det men inte för fiberanslutningen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Perfekt utfyllnadsartiklar: Bristvara + valfri elektronisk produkt.

Försök tänka macro.
Lägg den här nyheten på minnet och koppla den till andra händelser i branschen och planetens nuvarande status.

Routrar kommer sällan vara väldigt spännande, det är inte det som är grejen. Läs mellan raderna.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077