Vad vill du fråga grafikkortstillverkarna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

MSRP gäller refernsdesign inte customlösningar av partners.
Som svar på din fråga priserna kommer ner när tillgången överskrider efterfrågan.

Och till alla som gnäller på AMD/Nvidia att de ljuger om priserna, med påhittade MSRP. AMD/Nvidia är troligtvis de som är minst skyldiga till nuvarande situation.

De som skor sig mest på Denhär situationen är distributörerna/importörerna, butikerna och möjligtvis partners.

Instämmer, speciellt när partnertillverkarna hittar på nya modeller att lansera vilket gör det än svårare för de som bokat tidigare att få sina kort.

Nu har jag själv bara följt Nvidia denna lansering men non-OC köparna/bokarna har blivit rejält lurade. Såvida det inte efter ett drygt halvår börjat hända något även på dessa kort.

Ett halvår. Galet. För övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

De som skor sig mest på Denhär situationen är distributörerna/importörerna, butikerna och möjligtvis partners.

Det stämmer inte, Nvidia går med nästan 60% vinst per krets såld till partnertillverkarna. Jag har gigantiska tvivel till att deras partners kommer ens i närheten av 10%.

Permalänk
Medlem

Jensen Huang sa igår på keynoten att Nvidias målsättning var i första hand gamers... Så varför hindrar man inte miners från att använda grafikkorten för mining i större utsträckning än vad man gör nu. Vi ser ju alla att tillgången på grafikkort är under all kritik samtidigt som mining av kryptovalutor har ökat något kopiöst. Om nu Nvidia är så mån om gamers som man uttrycker det, varför stoppar man inte mining helt och hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

2. Är det värt att satsa på raytracing. Har ni planer för att slänga in så många kretsar att det blir närmast utan performencedrop utan uppskalningstekniker?

Lite i anslutning till kelthars raytracingfråga.

Hur ser visionen för raytracing ut idag?
När tror tillverkarna att vi t ex kommer att kunna se spel som helt baseras på raytracing (alltså stora AAA-spel som Assassin's Creed), och kommer det då att involvera/kräva cloud computing som AMD skrivit tidigare i sin egen vision? Skulle cloud computing kunna innebära att dessa spel kan komma att realiseras tidigare, än om de måste göra all raytracing lokalt på ett grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

När får vi se tornkylare på trafikkorten?

Detta, eller eventuellt formulerat på ett öppnare sätt - Funderar ni på att jobba för andra sätt att koppla in GPUn än bara i en smal yta placerad i 90 graders vinkel mot grafikkortet? Det börjar ju bli vanligt med risers i många lådor, och speciellt Nvidia har lämnat PCIe-specen bakom sig på många sätt (korten är både längre, högre och bredare, och drar mer än specen egentligen tillåter).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jensen Huang sa igår på keynoten att Nvidias målsättning var i första hand gamers... Så varför hindrar man inte miners från att använda grafikkorten för mining i större utsträckning än vad man gör nu. Vi ser ju alla att tillgången på grafikkort är under all kritik samtidigt som mining av kryptovalutor har ökat något kopiöst. Om nu Nvidia är så mån om gamers som man uttrycker det, varför stoppar man inte mining helt och hållet?

Exakt, den frågan vill jag också ha svar på.
Tillverkarna måste fixa en glasklar uppdelning mellan miningkort och spelkort.
Gamers som använder spelgrafikkort bara till spelande har ju inga möjligheter att konkurrera med vinstdrivande verksamhet som kan investera hur mycket som helst i inköp av grafikkort.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Avstängd

När får vi se större kylare? 2x120mm fläktar...ja tack.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Inom mobil grafik är det vanligt med TBDR (PowerVR, Apples GPU, Adreno i Qualcomm är något snarlikt) istället för IMR. Är det något man tittar på för grafikkort för skrivbordsdatorer?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hur tänker ni kring mer strömsnåla/low profile/single slot-varianter av grafikkort för spelare? Är detta en död marknad?

Och fläktlösa till mediadatorn? Mitt XFX-RX460Passive behöver avlösning.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Tjena! Som vi skriver i nyheten kommer vi givetvis att ställa frågor om pris och tillgänglighet, så det är redan med. Jag är säker på att det finns massvis av tekniskt intressanta frågor ni är nyfikna på.

EDIT: Tog bort inlägg som handlade om dagens situation med tillgänglighet och priser. Inte för att det är fel, utan för att tråden annars kommer drunkna med liknande inlägg. Lämnade kvar genuint konstruktiva frågeställningar.

Tillgänglighet i allmänhet kommer inte att ge några konkreta svar. Fråga istället när de beräknar att alla beställningar av RTX3080 gjorda på lanseringsdagen beräknas vara levererade.

Permalänk
Medlem

Min fråga:

Vad finns det för hinder för att utforma arkitekturer och API:er så att operationer för realtidsgrafik och videorendering skulle förbli snabba medans man gör kryptografiska hash-algoritmer långsamma?
Hur stora förändringar av API:erna skulle behövas?
Som jag förstår det så använder de förstnämnda mest aritmetiska operationer på flyttal (+ - × ÷) , medans hash-algoritmer mest använder bit-vist parallella binära operationer på heltalsvariabler (and or xor rol ror).

Jag skulle gärna vilja ha ett djupt tekniskt svar.

ps. När jag programmerade 3D-API:er en gång i tiden så var stenciler 1 bit per pixel, och inte på flera bittar i taget. Därför är inte "bitvisa operationer behövs för stenciler" ett tillräckligt bra svar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nvidia: Kommer man att släppa på tyglarna angående begränsningen utav vGPU på konsumentkort mer och även för multiuser med flera virtuella maskiner?
Samma fråga till AMD och Intel avseende deras motsvarighet till vGPU.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

En annan fråga, hur ser ni egentligen på MXM-formatet? Kommer kretsar någonsin lanseras för slutkund?

Permalänk
Medlem

1. (Till alla) Which of these three areas do you see as closest to being solved in gaming:
High resolution at high framerates (as in, for example, 8k or 16k), ray tracing (several kinds of effects without a large performance penalty at the same resolution), or real-time super resolution (very fast upscaling, with no noticeable quality loss from native and no noticeable artifacting)

^ visst, man kan säga att resolution och super resolution hänger ihop, men de är inte samma sak. Jag kan tänka mig att olika representanter kan ha olika syn på olika saker

2. (Till alla) What improvements do you think are required to make cloud gaming have 100s of millions of users? Is it software (that you need to work smarter), infrastructure/hardware (that you need to work harder) or is it factors that are a bit out of your control as hardware manufacturers?

3. (Till AMD) I was playing around some with machine learning on my RX6800 as a beginner and noticed that the ML-framework tensorflow had a DirectML backend, but Pytorch had a ROCm backend in beta (which was neither available for windows, nor on my graphics card). With AMDs focus seemingly on datacenter first in this area, do you see ROCm support eventually coming to consumer graphics cards, or more non-gaming software getting support for AMD GPUs?

4. (Till NVIDIA) Do you have any plans on bringing an upscaling solution similar to DLSS that doesn't use machine learning (as the one first used in Control) , as a backwards compatible alternative to your GPUs that don't have tensor cores and large userbases (1600-series and below). Or do expect all of these users to upgrade their GPUs instead?

5. (Till Intel) Ahead of the launch of Intels discrete GPUs, what do you see as the biggest area to tackle for intel on the software side of things when it comes to gaming? Is it :
Driver stability (crashes, artifacting, etc), features in the Intel Graphics Command Center, or resources to game developers to optimize their games for Intel (say for example, finished code which they can integrate for certain effects).

Permalänk
Medlem

Hej, jag undrar när kommer ett kort som lätt drar de värsta spelen i ultra med raytracing på (typ Cyberpunk) och man har en 4K skärm och man vill spela i minst 144Hz.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Till Nvidia: Kommer RTX2000 serien att få stöd för resizable bar?
Om den inte får stöd för resizeble bar, infördes resizable bar då endast för att kunna matcha AMD senaste hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

När får vi se större kylare? 2x120mm fläktar...ja tack.

Det är det här jag menar med andra sätt att montera korten. Det absolut största måttet på ett PCIe-korts höjd är 107mm, och då är det räknat från botten på själva slotten där det inte är rimligt att knö in en fläkt. Skall man ha 120mm-fläktar så går de utanför formatet. Då hamnar vi i de eviga kompatibilitetsdiskussionerna mellan GPU, moderkort och chassi, för att en del (GPUn) inte följer standarden. Vi behöver ha en ny standard för GPUer - eller egentligen flera, så att vi kan standardisera längden på specifika hack också. Rent tekniskt skall alla kort vara antingen 174mm (=ITX) eller 312mm, men det är det nästan inget som är. Gör standardlängder på ITX, ATX (244mm) och nuvarande fulllängd eller t.om ännu längre (säg 360-370mm så att man får in 3x120mm) och håll er sen till dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Varför skall vi köpa era produkter när vi som är den tilltänkta kundgruppen flera gånger blir förbisedda för ni tillverkare skall skeppa kort till "Mining Bolagen" istället och uppenbara fake priser vid product release? Ge oss anledningar att vi skall tro på er och fortsätta vara era kunder.

Pandemier sker, sånt har de flesta överseende med, det är inte bara de som skett.

Omformulera gärna frågan...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Varför skall vi köpa era produkter när vi som är den tilltänkta kundgruppen flera gånger blir förbisedda för ni tillverkare skall skeppa kort till "Mining Bolagen" istället och uppenbara fake priser vid product release? Ge oss anledningar att vi skall tro på er och fortsätta vara era kunder.

Pandemier sker, sånt har de flesta överseende med, det är inte bara de som skett.

Omformulera gärna frågan...

Håller med , gangsterfasoner är vad det är!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen för hög och mellan segmentet har gått upp de senaste generationerna. Hur ser framtiden ut där? Kommer vi få mellanklass kort runt 100-150w igen?

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir ju dom flesta frågor ganska ointressanta och hamnar i skuggan av att korten inte går att köpa, eller bara går att köpa till obscena priser.

Men här är en från mig: Kan ni inte alltid erbjuda en officiell 17cm ITX-variant av era kort, med en 8-pinnars kontakt och ca 150W TDP? Så kan vi som gillar små datorer ha roligt. Frågan är kanske mest lämpad till AMD som hade ett mindre Nano-kort tidigare, men som aldrig återkom i senare generationer. Känns inte så intressant med svar som att "vi lämnar det till partnertillverkare".

Permalänk
Medlem

Kommer intel släppa sina spelgrafikkort på vissa marknader först?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

När ska dom på drivrutinsnivå implemtera DSD 1-bit uppspelning via HDMI, det är ju ändå en del i HDMI standarden. bara en implementering från deras sida behövs. DSD har ändå blivit så popuärt nu, och alla tillverkare av AVR:s har ju stöd för det via HDMI, så varför inte.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

Har man råd att hamna på efterkälken med nya lanseringar även om nuvarande generation är svår att få tag på?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Kommer tekniker som SLI och CrossFire eller liknande bli aktuellt igen?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte samarbetar med Intel, så att Intel kan köpa license så att dom kan tillverka hos Intel då deras fabriker kanske inte jobbar i 100%, dock vet jag inte hur mycket jobb det är att ställa om till det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Varför släppa flera grafikkorts modeller på marknaden när befintliga modeller redan har problem att tillverkas i önskad kvantite ställt mot efterfrågan?

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk

Kan inte Nvidia, Intel och AMD ha ett panelsamtal eller nått liknande där de diskuterar ett eller flera av de ämnen som skrivits om i tråden? En vänskaplig diskussion utan personpåhopp eller varumärkespåhopp utan en saklig diskussion helt enkelt.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Vilken är er första DisplayPort 2.0 produkt och när kommer den finnas i handeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Läste du deras inlägg? De har redan frågor om detta så man behöver inte spamma ner tråden med fler frågor om samma sak.

En fråga till Nvidia är om det har planer på att förändra Nvidia Control Panel. Tycker den upplevs lite trög och gammal. Modernare och rappare gränssnitt som Geforce Experience vore trevligt. Där man också kan se temperatur osv som nämnt ovan.

Rätt nice funktion i nya Geforce Experience. "Performance Overlay"
Som en simpel version av MSI Afterburner.

*OK detta har tydligen funnits ett tag. Men just överklockning är nytt.

Alt-Z och välj Performance för denna ruta

Bara trycka på Alt-R så dyker denna ruta upp i hörnet på skärmen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken