Datorn tar JÄTTElång tid på att stänga av

Permalänk
Medlem

Datorn tar JÄTTElång tid på att stänga av

Tja!

Jag har pilllat lite med min dator å så, och nu tar den fruktansvärt lång tid på sig att stänga av sig själv? Finns det något man kan göra åt detta? Den står alltså på "sparar inställningar" ruskigt länge. Jag kör win 2k med sp 3.
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Från FAQ'n, kan kanske funka i ditt fall..

Citat:

Q: Det tar jättelång tid att logga ut ur windows 2000!
Start -> Run -> "GPEDIT.MSC"
Local computer policy -> administrative templates -> system -> Logon -> "maximum retries to unload and update user profile" Enabled -> max retries: 5 -> apply

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av camjo
Från FAQ'n, kan kanske funka i ditt fall..

Han skrev stänga av, inte logga ut.
Jag har oxå det där problemet, men då är det utan ngt sp.
Mina kompisar kör oxå med 2k men dom har aldrig stött på ngt liknande..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toad
Han skrev stänga av, inte logga ut.
Jag har oxå det där problemet, men då är det utan ngt sp.
Mina kompisar kör oxå med 2k men dom har aldrig stött på ngt liknande..

innan datorn stänger av sig loggas användaren ut.
Det jag skrivit i FAQen skall hjälpa ifall den stannar på "sparar inställningar" som i det här fallet. Det hjälpte för mig iaf.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
innan datorn stänger av sig loggas användaren ut.
Det jag skrivit i FAQen skall hjälpa ifall den stannar på "sparar inställningar" som i det här fallet. Det hjälpte för mig iaf.

Det funkade inte för mig, det är innan han säger inställningar sparas... om du ser Tråden Win 2000 prob.

Så gråmarkeras allt, och det är då det tar jättelång tid..
Har du ngt tips om det då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toad
Det funkade inte för mig, det är innan han säger inställningar sparas... om du ser Tråden Win 2000 prob.

Så gråmarkeras allt, och det är då det tar jättelång tid..
Har du ngt tips om det då?

nja..
nån tjänst/program du kör som tar för lång tid på sig att avslutas eller inte lyssnar när windows säger åt han kanske. Du kan ju alltid testa att stänga av så mycket som möjligt innan du avslutar och se vad som hjälper mest. kör 'services.msc' för att starta/stoppa tjänster.

Eller testa med att ändra timeouten för hängda applikationer, (tid som windows väntar innan han -dödar- dem själv). minns inte exakt hur, men leta lite bland tweakprogrammen, de flesta brukar ha nån inställning för det.

Det är allt jag kommer på..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
nja..
nån tjänst/program du kör som tar för lång tid på sig att avslutas eller inte lyssnar när windows säger åt han kanske. Du kan ju alltid testa att stänga av så mycket som möjligt innan du avslutar och se vad som hjälper mest. kör 'services.msc' för att starta/stoppa tjänster.

Eller testa med att ändra timeouten för hängda applikationer, (tid som windows väntar innan han -dödar- dem själv). minns inte exakt hur, men leta lite bland tweakprogrammen, de flesta brukar ha nån inställning för det.

Det är allt jag kommer på..

Okej, hittade en "tjänst" som heter telephony, den tog en jäkla tid att stänga ner.. kanske var den som spöka..

*edit*

Det var inte det, ingen som har varit med om ngt liknande eller vet hur man ska göra?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Om Du har ställt in att växelfilen skall tömmas-defragas tar det ett par minuter. Du kan installera något tweakprogram, så kan Du enklare konfiguera windows. Det kan ju också vara någon drivrutin som inte vill stänga av sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgan
Om Du har ställt in att växelfilen skall tömmas-defragas tar det ett par minuter. Du kan installera något tweakprogram, så kan Du enklare konfiguera windows. Det kan ju också vara någon drivrutin som inte vill stänga av sig.

Vars gör man det då?
Och vars kan man få tag i ngt sånt program?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kolla om du har patchen Q329170 installerad. Isåfall ta bort den, känt fel, microsoft känner till det och har en fix (man måste kontakta dom för att få den iofs).

Permalänk
Medlem

Jo, jag har också w2k sp3 med samma prob.

Men jag kommer ihåg att jag inte hade det innan jag installade Norton Antivurs (mobbat program, men kanske det bästa ).
Kan det vara Norton som spökar och vill se till att datorn är "ren" innan han stänger ner datorn?

Visa signatur

Hur blir man elite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Kolla om du har patchen Q329170 installerad. Isåfall ta bort den, känt fel, microsoft känner till det och har en fix (man måste kontakta dom för att få den iofs).

Hur kommer man åt den då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Okiday
Jo, jag har också w2k sp3 med samma prob.

Men jag kommer ihåg att jag inte hade det innan jag installade Norton Antivurs (mobbat program, men kanske det bästa ).
Kan det vara Norton som spökar och vill se till att datorn är "ren" innan han stänger ner datorn?

Samma här, men när jag avinstallera norton så var det likadant...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe

hjälpte inte mej det minsta

ingen som har provat camjo's förslag ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
hjälpte inte mej det minsta

ingen som har provat camjo's förslag ?

jo... det fungerade inte ett dugg bättre...