Är smartredirect.de genuint?

Permalänk
Medlem

Är smartredirect.de genuint?

Helt plötsligt för ca en vecka sedan så har väldigt många länkar både på sökmotorer, utländska och svenska sidor förvandlats till omdirigerade sådana. Det gäller alltså utgående länkar, som då går via smartredirect.de. På något vänster lyckas denna tjänst se till att deras länkar appliceras på de översta resultaten av många av mina Google sökningar. Jag hittar inte mycket om denna "tjänst" på nätet, men de drivs tydligen av Adgoal som ser genuina ut. Jag tycker dock att det är väldigt suspekt att till synes tusentals sidor plötsligt har bytt samarbetspartner för reklam samtidigt. Jag förstår inte heller varför Google skulle samarbeta med andra reklam-aktörer på resultat för sin egen sök-tjänst, där Adsense förstås är kung.

Då jag är på jakt efter ett kompakt chassi som har utrymme för en Freezer II kylare gjorde jag precis sökningen "Define 7 Compact top radiator clearance" på Google varav länken i det första resultatet ser ut så här:

http://www.smartredirect.de/redir/clickGate.php?u=IgKHHLBT&m=...

Istället för att se ut så här: https://latestintech.com/fractal-design-define-7-compact-revi...

Jag har läst att det tydligen finns en del oönskad programvara som hi-jackar länkar i dina webbläsare på precis det här sättet. Men just denna sida verkar vara så ny att det inte finns mycket att hitta om den ännu.

----

Uppdatering:

Jag hittade vad det var. Vid inaktivering av ett tillägg i taget i Firefox var det till slut inaktiveringen av "Translator" som såg till att länkar slutade konverteras. Lite skrämmande hur ett tillägg som har hundratusentals användare och som har funkat prima i många månader plötsligt börjar bete sig så här efter en automatisk uppdatering från en officiell kanal. Denna hämtade jag från Mozillas tilläggsbibliotek och den finns fortfarande kvar där. Visar ju på att Mozilla inte skannar igenom tillägg som uppdateras. Men genomsökningar med Malwarebytes, Eset och Kaspersky resulterade inte heller i några flaggningar för detta lilla trick.

Har rapporterat tillägget till Mozilla.

Permalänk
Medlem

The domain www.smartredirect.de is an ad server by adgoal. It redirects link clicks from different partner websites to the respective destination site and we use it to support our partners with content-related advertising.

Alla andra saker jag kan hitta pekar på virus men då slutar länken på .link eller .com

Permalänk
Medlem

Du bör nog köra en liten viruscheck på din dator. Lättast är ju att googla från din mobil och jämföra, du lär ej få samma resultat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Har ni själva märkt av dessa länkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Har ni själva märkt av dessa länkar?

Nej. Som det redan skrivits i tråden så har du installerat något skit. Kolla plug-ins i din browser, kör en virusscanning eller allra helst installera om datorn.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag hittade vad det var. Vid inaktivering av ett tillägg i taget i Firefox var det till slut inaktiveringen av "Translator" som såg till att länkar slutade konverteras. Lite skrämmande hur ett tillägg som har hundratusentals användare och som har funkat prima i många månader plötsligt börjar bete sig så här efter en automatisk uppdatering från en officiell kanal. Denna hämtade jag från Mozillas tilläggsbibliotek och den finns fortfarande kvar där. Visar ju på att Mozilla inte skannar igenom tillägg som uppdateras. Men genomsökningar med Malwarebytes, Eset och Kaspersky resulterade inte heller i några flaggningar för detta lilla trick.

Har rapporterat tillägget till Mozilla.

Permalänk
Medlem

Det är ju så det brukar fungera. Antigen har skaparen låtit tillägget få användare ett tag innan denne uppdaterade med malware-kod, eller så har någon tagit över utveckling av ett existerande tillägg för att nå en bra mängd användare. Jag vet inte om antivirus-företagen över huvud taget scannar sånt här.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607