Permalänk
Medlem

Bästa bilen är väl tråkigt nog min nuvarande Volvo V70, den har bara gått dryga 40 000 så det är inte den mest långkörda bilen jag haft men den är inte rostig alls, fräsch inuti, etc.

Favoritbilen är dock min första. En Volvo Amazon, Californavit färg 42, som jag ärvde av min farfar.

(Bild från Wikipedia, men min var väldigt snarlik)

Fantastisk vacker bil, rolig att köra, lång växelspak. Hade moderniteter som rullbälten fram, dubbla bromskretsar, H4-lampor, ledad rattstång, ja, ni hör ju, fantastiskt. Som den 18-åring jag var pimpade jag den med diverse voltmätare, varvräknare, trevägshögtalare i hatthyllan, osv, samt 2x100w extraljus som sköttes med fot-knapp.

Varje vår började med polering, vaxning, löda rosthål i skärmarna, nita fast plåtar i trösklarna och spackla för att dölja rost, osv. För det var ju rosten som tog bilen. Motorn var som ny, hade nog bara gått knappa 40 000 när bilen tyvärr fick skrotas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Min älskade 330D E91. cirka 330hästar och runt 750Nm via fyrhjulsdrift är riktigt trevligt för en sådan liten pulka. Bränsleförbrukningen är helt magisk, landsväg snittar man runt 4,5/100 utan att egentligen ens försöka hålla den nere. I stadskörning så slipper man under 7/100 om man försöker, men det är lätt hänt man hamnar på 20/100, för den är faktiskt förvånansvärt rolig att köra. Har byggt om hela chassiet, polyuretanbussningar allstans, förstärkta stag, förstärkta krängningshämmare, grovt överdrivna bromsar, så mycket M3 delar som möjligt samt ordentliga coilovers, bilen är helt magisk på vägen.

Det enda dåliga med bilen är dieselskatten, hade gärna bytt mot en 335i med N54, men dom är ovanligare än rosa elefantskit. Sen hjälper det inte att man plöjt ner cirka 120k i uppgraderingar på denna, så en 335 vore att börja om från noll. Kanske kunde ge sig på ett vansinnesprojekt och byta till N54 i 330D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Sjukt ful skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Sjukt ful skulle jag säga.

Skojar du? Amazonen är den sista volvon med några linjer att prata om, sen blev de bara tråkiga. Vad är en snygg bil enligt dig?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Favoriten just nu är ju såklart den jag kör för tillfället, en Suzuki Swift Sport -18 köpt ny i oktober -19. Den var utställningsbil för Suzuki/bilhandlaren i ett år innan jag köpte den.

Innan den så har jag en lång radda Saabar ståendes, en merlot-röd 9-5 sedan kan vara bland det absolut vackraste som finns. Enkla men eleganta former som liksom blir snyggare ju mer man tittar. Har en med taklucka och en utan haha. Sen har jag två svarta 9-5 sedaner med.

Bilder här: https://imgur.com/a/7wKsujy

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skojar du? Amazonen är den sista volvon med några linjer att prata om, sen blev de bara tråkiga. Vad är en snygg bil enligt dig?

Enda snygga Volvon jag sett är P1800.
Saab och Jaguar är fina bilar.

Permalänk
Medlem

1991 Mk2 med stabila 90+ hästar. Jag saknar min "go-kart"

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Enda snygga Volvon jag sett är P1800.
Saab och Jaguar är fina bilar.

Jag tycker Amazonen är mer välbalanserad, även om P1800 också är fin. Min far hade en röd PV 544 sport, ny från fabrik 1965 eller 1966, den såg ju bra mycket mer daterad ut än Amazon men hade varit sjukt nice att ha kvar nu (min far sålde den för många år sedan tyvärr, raritet nu ).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave