söker civilt byggar spel

Permalänk

söker civilt byggar spel

antar att denna tråd passar under strategi då det är mycket planering.

jag söker efter stad/by byggar spel, fredliga sådana, så inget krig eller hålla på att försvara staden och dylikt.
jag har redan spelat de mest uppenbara, typ som cities xxl, sim city osv, bra spel, men har spelat mig less.

finns det något spel där man får samla på sig material, börja med att bygga 1 hus(och då menar jag bokstavligen, inget bara placera ut och sen klart, utan bygga själv) och sedan expandera med allt fler hus tills man har en stad?
det ska inte finnas någon stressande tidsgräns utan man ska kunna bygga så mycket man vill. det är väl nått sådant jag är ute efter, och finns det trade i spelet så välkomnas det med.

kan vara indie spel om så behövs

men ett lugnt, civilt byggar spel, det är vad jag är ute efter.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Är intresserad av samma!

Lite action är aldrig fel men typ Cities Skylines glänser vad gäller stadsbygge för mig hittills.
Subnautica, Stardew Valley och Civilization är andra spel jag anser vara rätt roliga för planering, men de innehåller lite våld.

Permalänk
Medlem

Kollat på Banished?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker ju Emperor: Rise of the Middle Kingdom är det ultimata stadsbyggarspelet (Impression-style i a f) och spelar man rätt kan invasioner alltid mutas bort. Lethis - Path of Progress ska vara en modern reskin på de spelen, men i ärlighetens namn var det faktiskt för likt för mig. Det kändes som att jag hellre spelade igenom kampanjerna i Emperor igen (även om Caesar III rent objektivt är det bästa Impression-spelet, med Hans Villius).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Kollat på Banished?

Banished är riktigt bra. Som terapi. Tänk settlers utan krig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Banished är riktigt bra. Som terapi. Tänk settlers utan krig.

Där alla dör av svält istället, vilket är ok då det är ditt fel.

Permalänk
Medlem

T.ex Anno-spelen går väl att spela fredligt utan problem. Däremot kanske dom går bort pga "inget bara placera ut och sen klart, utan bygga själv"

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Är intresserad av samma!

Lite action är aldrig fel men typ Cities Skylines glänser vad gäller stadsbygge för mig hittills.
Subnautica, Stardew Valley och Civilization är andra spel jag anser vara rätt roliga för planering, men de innehåller lite våld.

cities skyline, är det någon spin of utav cities xxl? tycker jag känner igen namnet, men är osäker på om jag har testat eller inte

Skrivet av Tengle:

Kollat på Banished?

hade aldrig hört talas om spelet men kikade på det nu och absolut, det spelet funkar, men kan du bekräfta att det inte är nå krig eller nått i det spelet? kikade bara på steams trailer och beskrivning, där inget krig nämdes, men man vet ju inte

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

T.ex Anno-spelen går väl att spela fredligt utan problem. Däremot kanske dom går bort pga "inget bara placera ut och sen klart, utan bygga själv"

alltså det där med att placera ut var ju bara min optimala önskan utav spel, så länge spelet fokuserar sig på att bygga och att det inte är något krig, så är det lugnt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

antar att denna tråd passar under strategi då det är mycket planering.

jag söker efter stad/by byggar spel, fredliga sådana, så inget krig eller hålla på att försvara staden och dylikt.
jag har redan spelat de mest uppenbara, typ som cities xxl, sim city osv, bra spel, men har spelat mig less.

finns det något spel där man får samla på sig material, börja med att bygga 1 hus(och då menar jag bokstavligen, inget bara placera ut och sen klart, utan bygga själv) och sedan expandera med allt fler hus tills man har en stad?
det ska inte finnas någon stressande tidsgräns utan man ska kunna bygga så mycket man vill. det är väl nått sådant jag är ute efter, och finns det trade i spelet så välkomnas det med.

kan vara indie spel om så behövs

men ett lugnt, civilt byggar spel, det är vad jag är ute efter.

Bör kolla in Anno-serien. 1800 är senaste men 1404 är väldigt högt ratad. Du börjar med lite material och bygger sedan upp ett samhälle som blir mer och mer avancerat där de "högre" invånare kräver andra råvaror för att vara nöjda. Bör gå att stänga av alla AI som vill bråka i "skirmish", då kan du lägga några 100 timmar på en genomspelning om du så vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

cities skyline, är det någon spin of utav cities xxl? tycker jag känner igen namnet, men är osäker på om jag har testat eller inte

hade aldrig hört talas om spelet men kikade på det nu och absolut, det spelet funkar, men kan du bekräfta att det inte är nå krig eller nått i det spelet? kikade bara på steams trailer och beskrivning, där inget krig nämdes, men man vet ju inte

Banished har inte krig, däremot så kan ju olika saker hända i spelet som saboterar för ditt samhälle. Om du har för lite varma kläder eller mat t.ex. så kan folk dö av svält eller frysa ihjäl, vilket leder till att du har färre personer i din stad, vilket leder till... ja du förstår.

Så det är inte direkt ett slött "bygga-spel" på det sättet, det går fortfarande att sabotera för sig själv.

Permalänk

Tyckte banished var ok men älskade kingdoms and castles, det går att spela utan fiender (vilket är vad jag gjorde), det var riktigt kul att bygga. Kan starkt rekommendera!

Permalänk
Medlem

Kanske inte så lugnt men ett av de byggarspel (survival?) jag fick mycket glädje av är Frostpunk.
Gillar inte heller stridsdelarna i byggarspel men tyckte att kylan var, för mig, en ny intressant vinkel.

https://store.steampowered.com/app/323190/Frostpunk/

Permalänk
Medlem

Tyckte MicroTown var mysigt, påminner om de gamla settlers-spelen

https://store.steampowered.com/app/931270/MicroTown/

Permalänk
Medlem

Kolla in Cliff Empire. Sedan har du även Townscaper även om den kanske inte fullt ut är vad du letar efter.

Slutligen är Viking City Builder nåt som verkar najs. Inte släppt ännu, men ser alright ut. Värt att sätta bevakning på, kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

cities skyline, är det någon spin of utav cities xxl? tycker jag känner igen namnet, men är osäker på om jag har testat eller inte

Jag trodde det först jag också, men dom är inte från samma utvecklare eller utgivare ens. Cities Skylines är samma utvecklare som Cities in Motion. Det spelas väldigt likt SimCity. Cities Skylines ska vara (mycket?) bättre än Cities XXL iallafall. Har inte spelat XXL, men Skylines gillar jag

På Steam:
Cities XXL: "Alla recensioner: Mestadels negativa (1,835)"

Cities Skylines: "Nya recensioner: Väldigt positiva (1,941)"
"Alla recensioner: Väldigt positiva (117,002)"

Permalänk

jag har nu ett gäng spel så att jag klarar mig ett bra tag.
tack alla som har bidragit

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Där alla dör av svält istället, vilket är ok då det är ditt fel.

De dör ju bara om man är kass och inte ser till att producera nog mycket mat 😉. Sedan kan man stänga av katastrofer vill jag minnas. Men krig finns det icke.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag har nu ett gäng spel så att jag klarar mig ett bra tag.
tack alla som har bidragit

Vilka bestämde du dig för att prova då?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Anno 1800 för hela slanten. Lagom svårighetsgrad, tidskrävande och väldigt fint.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Vilka bestämde du dig för att prova då?

det fanns någon enstaka som jag redan hade testat, men de flesta har jag faktiskt inte testat, så de som hamnade på "testa på" listan var:

banished
cities sjyline
anno serien(men har svaga minnen att jag har testat det första anno spelet)
Emperor: Rise of the Middle Kingdom
microtown
frosttpunk(trotts att jag redan har spelat det)
kingdom castle

sen ska jag hålla ett öga på det där viking city builder vilket verkade vara ett mysigt spel, men jag antar att det är en massa krig i det då det handlar om vikingar.

ptja, det var väl de som föll en i smaken, de jag inte har nämnt har jag redan spelat

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Testa Endzone - A World Apart, och sen återrapportera vad du tyckte. Jag har den på min wishlist, men ännu inte testat.

Trodde du hade testat Cities: Skylines redan. Det är nog det "bästa" stadsbyggarspel på många år, så där kommer du få mycket nöje om du gillar den typen av spel.

Permalänk
Skrivet av buse_id10t:

Testa Endzone - A World Apart, och sen återrapportera vad du tyckte. Jag har den på min wishlist, men ännu inte testat.

Trodde du hade testat Cities: Skylines redan. Det är nog det "bästa" stadsbyggarspel på många år, så där kommer du få mycket nöje om du gillar den typen av spel.

tack för tippset och så, men tyvärr är jag inte ett så stort fan utav "tiden efter en stor katastrof" spel, vilket Endzone verkar vara, vill helst att det ska vara civilt och mer åt det "verkliga" hållet. tex fallout spelen är ok, men där drar jag gränsen typ

jag har för mig att jag fick tippset om cities skyline i en utav mina tidigare "tips på spel" trådar för nått år sen, men det blev aldrig av att jag testade det, och det var därifrån jag kände igen namnet kom jag på nu. men denna gången så blir det av att jag testar

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buse_id10t:

Trodde du hade testat Cities: Skylines redan. Det är nog det "bästa" stadsbyggarspel på många år, så där kommer du få mycket nöje om du gillar den typen av spel.

Kan bara hålla med om att Cities: Skylines bör testas. Dock så måste jag tyvärr säga att spelet inte är något utan moddar.

Gillar denna killen på Youtube. Han har tex en lista med rekommenderade moddar som jag tycker funkar bra.
https://www.youtube.com/channel/UCYzO4HZxgXc2UJQD5bIo8AQ

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Min tanke var att föreslå frostpunk och framförallt banished och cities skylines!

De tre hade redan tagits upp såg jag. Bra grejer!
Själv tycker jag banished är intressant. Allt verkar vara gjort av en person dessutom. Helt galet alltså. Men färgskalan i spelet är lite för... brungrå haha.
Cities skylines är verkligen ett toppenspel. Väldigt mycket väg/logistrikplanering ska väl tilläggas här.

En tanke som slog mig är det nya spelet Before We Leave. Inte släppt ännu. Jag vet inte, men det ser onekligen väldigt trevligt ut iaf.
https://store.steampowered.com/app/1073910/Before_We_Leave/

Inge krig i något av spelen - såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mangemani:

det fanns någon enstaka som jag redan hade testat, men de flesta har jag faktiskt inte testat, så de som hamnade på "testa på" listan var:

banished
cities sjyline
anno serien(men har svaga minnen att jag har testat det första anno spelet)
Emperor: Rise of the Middle Kingdom
microtown
frosttpunk(trotts att jag redan har spelat det)
kingdom castle

sen ska jag hålla ett öga på det där viking city builder vilket verkade vara ett mysigt spel, men jag antar att det är en massa krig i det då det handlar om vikingar.

ptja, det var väl de som föll en i smaken, de jag inte har nämnt har jag redan spelat

Spelen jag tänker på är:
Cities Skyline (Självklar etta på det du efterfrågar) (Paradox interactive)
Surviving Mars (Bygg samhällen på mars, lite utanför vad du efterfrågar). (Paradox interactive)
Banished
Surviving the Aftermath (Paradox interactive)

De tre sista har ju fler konflikter än vad Cities Skyline har såklart.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Cities: Skylines IS THE SHIT. Har man inte provat, så gör det dirrrrrrrr..

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Life is feudal: Forrest village
Gillade det starkt. Som banished fast du kan bygga själv. Mods ger mycket roligare spel (steam

Dawn of man (kanske inte var exakt det ville ha men tyckte det var bra)
Foundation (finns dock militär men man behöver inte använda dom)

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

tack för tippset och så, men tyvärr är jag inte ett så stort fan utav "tiden efter en stor katastrof" spel, vilket Endzone verkar vara, vill helst att det ska vara civilt och mer åt det "verkliga" hållet. tex fallout spelen är ok, men där drar jag gränsen typ

jag har för mig att jag fick tippset om cities skyline i en utav mina tidigare "tips på spel" trådar för nått år sen, men det blev aldrig av att jag testade det, och det var därifrån jag kände igen namnet kom jag på nu. men denna gången så blir det av att jag testar

Cities XXL var intressant spel som jag testat, men fanns för mycket buggar och konstiga fenomen. Men intressant... Cities: Skyline är lite mer cartonish men betydligt bättre fungerande. Desstuom har det blivit jättepopulärt så myckte tillägg finns och populäriteten betyder också att själva grund simulatiorn fixat och tweekats. Så vill du leka stadsplanering är det något det klart bästa spelet.

Om man vill bygga... så var min tanke att man kanske inte ska satsa på ett spel. Du kanske bara ska rita själv i sketchup, ganska lätt att designa enkla hus, och önskar man gå in på detaljer finns alla möjligheter till de också. Men rätt att komma igång och göra något som ser rätt trevligt ut. Inte ett spel, men vill man inte kriga så är det kul tidsfördriv. Man kan till exempel göra en modell av befintligt hus. Ta en foton, mäta lite så man får lite propotioner rätt så kan man göra riktigt fina saker relativt snart.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oztin:

Anno 1800 för hela slanten. Lagom svårighetsgrad, tidskrävande och väldigt fint.

Anno 1800 är ett trevligt spel, men det finns krig i spelet, dessutom blir det extremt mycket multi-tasking ju mer spelet fortsätter när man ska jonglera allt som händer i olika städer, ekonomisk utveckling etc.