EU föreslår dryga böter för Apples konkurrenshämmande butik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Google har redan öppnat. Du kan installera en annan app Store på din Android telefonen direkt, något som inte går på iOS.

” Installation of apps from any source other than Google Play Store is blocked on Android by default. So the first thing you need to do is to enable app installation from unverified sources. Go to Settings > Security. Tap on “Unknown sources” to enable it.”

Inte godkänt som standard, utan rootad/ändrad android.

Skrivet av snajk:

Vad är det i så fall vi diskuterar, om sideloading funkar lika bra på IOS så borde man kunna installera en separat butik exempelvis?
Nej, Google säljer segmenterade annonser, inte informationen.
Annonser får man ju ändå, att Google har information och segmenterar på den betyder bara att de kanske är mer relevanta än annars.
De använder sin maktposition som affärsinnehavare till att kunna erbjuda en tjänst billigare. Spotify går back om de ska ge 30% av sina prenumerationsintäkter till Apple, Apple Music behöver inte ge några pengar någonstans och således kan de hålla ett lägre pris.

Jo det finns absolut fördelar med den modellen. Å andra sidan finns det ju andra fördelar av att ha ett öppet system, som att man inte är alls lika begränsad i vilka produkter man kan köpa. Min TV är från Samsung men jag kan styra den med valfri smartphone, behöver inte ens vara Android än mindre en Samsung, jag kan också styra den med hjälp av Google Assistant, oavsett om jag köper enheten byggd av Google eller någon annan, eller för den delen kan jag välja bort Google och köra på Alexa för röststyrning om jag föredrar det, eller till och med Siri antar jag. Jag kan dela exempelvis video eller foton från valfri smartphone eller dator till min TV. Alternativt kan jag casta till min Chromecast från valfri enhet också.

Ska jag göra samma sak i Apples ekosystem så behöver jag förutom en Iphone köpa till en Apple TV som är dyrare (och på många sätt sämre) än Chromecast, och jag behöver köpa en "smart högtalare" från Apple, och då finns det ett alternativ, Homepod Mini som kostar mer än exempelvis Googles Nest Home eller Xiaomi Mi Speaker med Google och dessutom låter sämre och har mindre stöd för hemstyrning och liknande.
Jo, men inte smidigt utan via webbläsaren. Så 720p max antar jag exempelvis?

Och den fördelen är ju ganska tveksam med tanke på vad som saknas i Apples ekosystem.

Gör du det då? Jag betalar för ett antal webbsidor på olika sätt och av olika anledningar och det har inget att göra med vilket OS jag har på min telefon. Men vill du verkligen undvika annonser och deras spårning så borde ju Android vara plattformen för dig då det faktiskt går att installera Adblock.

Varför skulle man ha en annan butik än marknadens bästa app butik?
Man köper iPhone för man vill ha en helhetsupplevelse, inte för att kunna/vilja installera annan butik…

Ja, och det är fel. Min information skall jag äga, inte Google för annonser….

Och Apple har samma pris för Apple music som spotify haft (99 kr), ingen skillnad där. Så inget utnyttjas. Spotify får lika mycket betalt som Apple.

Du kan styra tv/andra enheter med telefonen med.

Vad är Apple tv sämre än chromecast? Alla gånger jag hjälp bekanta med chromecast så har det buggat satlöst, bytt ut till Apple tv och funkat problemfritt, och fler funktioner.

Finns andra högtalarsystem än homepod.

Homekit för hemstyrning är väl utbyggt och integrerat i iOS.

Vad saknas i Apples ekosystem?
Kan inte komma på något som saknas, utan allt finns ifrån telefon, till tv enhet, datorer etc väl sammanbyggt i ett genensamt system.

AdBlock har funnits till iOS i många år. Detta visar bara att du erkänner att du har 0 (eller nära 0) koll på vad Apple erbjuder i sitt system och bara gissar, eller går på 5-10 år gamla upplevelser/info.

Använd iPhone, Mac, Apple tv mm i 1 månad och återkom sedan med vad du eventuellt skulle sakna, vilket troligen inte kommer finnas något då ekosystemet är komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

” Installation of apps from any source other than Google Play Store is blocked on Android by default. So the first thing you need to do is to enable app installation from unverified sources. Go to Settings > Security. Tap on “Unknown sources” to enable it.”

Inte godkänt som standard, utan rootad/ändrad android.

Roota gör man inte genom att ändra en inställning. Det är alltså bara en på eller av funktion. Skulle vara som att du säga att man jailbreakar en iPhone/iOS för att man t.ex. stänger av eller på bluetooth. För övrigt är det inte så där längre. Utan du måste godkänna varje ny app som vill installera en APK fil manuellt. Om du hämtar hem en APK fil och sedan trycker du i notifikationsfältet på den fil du laddat ner och om du får upp att "Chrome inte får installerar appar" så är det bara o trycka på inställningar knappen som finns där och slå på att Chrome får installera appar och sen installera APK filen du hämtat. Roota =! inte samma sak som att ändra EN inställning i Android!!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon330584:

” Installation of apps from any source other than Google Play Store is blocked on Android by default. So the first thing you need to do is to enable app installation from unverified sources. Go to Settings > Security. Tap on “Unknown sources” to enable it.”

Inte godkänt som standard, utan rootad/ändrad android.

Att ändra en inställning är väldigt långt från att roota telefonen eller ändra Android. Att den är av default är väl bra? Det gör det svårare för någon att övertyga en novis att installera fel saker, men att det går att stänga av är trevligt för då kan man exempelvis installera appar som inte finns i butiken, äldre versioner av appar innan de ändrade någon funktionalitet som man vill ha, eller appar som är geografiskt låsta till andra länder.

Citat:

Varför skulle man ha en annan butik än marknadens bästa app butik?
Man köper iPhone för man vill ha en helhetsupplevelse, inte för att kunna/vilja installera annan butik…

Men du talar bara för dig själv här, jag hade gärna haft en annan butik om jag skulle bli påtvingad en Iphone igen exempelvis (jag har dock aldrig köpt en Iphone men jag har varit den enda användaren av fyra stycken via jobb). Varför är du så emot att andra vill kunna göra andra saker än du?

Citat:

Ja, och det är fel. Min information skall jag äga, inte Google för annonser….

Men det skeppet har seglat liksom, använder du internet och inte går till extrema längder för att hindra det så har Google (med flera) information om dig. Det har inget att göra med vilken telefon du har eller ifall den telefonen har möjlighet att installera flera butiker.

Citat:

Och Apple har samma pris för Apple music som spotify haft (99 kr), ingen skillnad där. Så inget utnyttjas. Spotify får lika mycket betalt som Apple.

Det är ju det de inte har. Nu har väl Spotify helt stängt av möjligheten att skaffa premium på en IOS-enhet för att det inte går runt för dem, men om de inte hade gjort det så hade Apple Music fått 100% av prenumerationskostnaden medan Spotify bara fått 70% av den, för prenumerationer tecknade från IOS-appen.

Citat:

Du kan styra tv/andra enheter med telefonen med.

På en öppen plattform så kan du styra med vad du vill, på en stängd plattform, som Apple TV, så krävs specifik hårdvara för att kunna styra sin enhet.

Citat:

Vad är Apple tv sämre än chromecast? Alla gånger jag hjälp bekanta med chromecast så har det buggat satlöst, bytt ut till Apple tv och funkat problemfritt, och fler funktioner.

Nu pratar jag om Chromecast med Android, inte de gamla som bara kunde casta, och då har du fel. Funktionsmässigt är CC överlägsen, man kan exempelvis streama spel från sin konsol till den, eller sin PC, och man kan installera vad man vill. Dessutom får man en enhet som är kapabel till 4K, HDR och liknande för ~800 nu och förstås mindre när de väl lanserar produkten här "på riktigt".

Citat:

Finns andra högtalarsystem än homepod.

Med Siri?

Citat:

Homekit för hemstyrning är väl utbyggt och integrerat i iOS.

Homekit har absolut sina fördelar, men det är ju låst till specifika produkter som Apple godkänt och det kräver en Apple-enhet för styrningen. Det sistnämnda är min poäng, om du satsar på något annat system så spelar det ingen roll om du vill styra med en Android elelr Iphone, eller för den delen något annat, medan Apples lösning är låst till bara deras hårdvara.

Citat:

Vad saknas i Apples ekosystem?
Kan inte komma på något som saknas, utan allt finns ifrån telefon, till tv enhet, datorer etc väl sammanbyggt i ett genensamt system.

Först och främst så saknas det alternativ. Vill jag ha en smart högtalare så erbjuder Apple noll alternativ här, men man kan köpa ett alternativ grå-importerat eller möjligtvis ytterligare ett alternativ begagnat. Google har själv bara två alternativ för tillfället, Nest Audio och Nest Mini, men det finns massvis av andra produkter från andra tillverkare. Harman Kardon, Xiaomi, Sonos, JBL, LG och så vidare. Men jag kanske vill ha en smart assistent med skärm? Google har ett par alternativ där också, men det finns också tredjepartsalternativ i diverse prisklasser och storlekar. Samma gäller Android TV, jag kan köpa en TV med det inbyggt från flera olika tillverkare i diverse prisklasser, jag kan köpa en CC eller en box från exempelvis Nvidia eller Xiaomi, med olika funktioner och prioriteringar. Detta är förstås inget konstigt, vi jämför ett stängt ekosystem med produkter från bara en tillverkare med ett öppet ekosystem som vem som helst kan tillverka produkter för.

Men även om man accepterar det så är ju systemet också stängt för vilka enheter man kan koppla till det för styrning exempelvis. Om jag hade gått all-in på Googles system så hade jag ändå inte varit låst till Googles telefoner eller OS utan det hade funkat i princip lika bra om jag bytte till Iphone och MacOS.

Citat:

AdBlock har funnits till iOS i många år. Detta visar bara att du erkänner att du har 0 (eller nära 0) koll på vad Apple erbjuder i sitt system och bara gissar, eller går på 5-10 år gamla upplevelser/info.

Det finns adblock till webbläsaren, som verkar fungera sådär baserat på recensionerna, men inte till systemet.

Citat:

Använd iPhone, Mac, Apple tv mm i 1 månad och återkom sedan med vad du eventuellt skulle sakna, vilket troligen inte kommer finnas något då ekosystemet är komplett.

Det hade absolut varit ett kul experiment, dock väl dyrt. Men det missar liksom poängen en del, du hävdar att Apples ekosystem är bäst och det enda du vill använda, jag använder det som passar för det jag ska göra. Hur gör du om du vill spela något exempelvis? Apple har inga enheter som är bra på det, mer än för mobilspel förstås. Google har inte heller det förstås (Stadia kan vi lämna därhän) men eftersom jag inte har låst in mig till bara en leverantör så kan jag ju spela på min PC med Windows, min XBox, min Playstation eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

1. Dåligt krångligt?
Gå in på spotify.com, regga dig, fyll i kort klart?
Superenkelt.
Och självklart att man läser igenom ett avtal innan man accepterar det?
Ovh värdekoder/presentkort vet ju alla att man kan köpa
Och nyttja själv, en hel del som gör det för att slippa ange kortuppgifter över allt, och på ex Sony Playstation Network kan det vara ett ”krav” om kunden råkat ut för att det inte går att ange kort alls, vilket är en bugg, då nyttjar kunden presentkort/värdekoder.
Enkelt.

Alla är medvetna vart de kan betala för tjänsten, oavsett om det är via spotify direkt, eller med värdekod, eller via operatör.

3.
Google play/android konkurrerar mot app store/iOS. Totalt finns det fler android enheter än iOS enheter, men mesta omsättningen i pengar sker på app store/iOS enheter, ändå.

4. Google har det som krav på Google play, och haft det länge, men inte varit så hårda med det innan:
https://www.cnbc.com/2020/09/28/google-to-enforce-30percent-c...

Så ingen skillnad från Apple.

O klart tsom korvspad att app store har betytt extremt mycket för utvecklare, antalet spel, program har ”exploderat” i antal, och de tjänar pengar på sina appar. Utan en central butik på en plattform är det värdelöst.

Precis som att android är imget utan google play, så är inte iOS något utan app store. Det är helheten som ger värde för kunden, app store har betytt extremt mycket för Apple i att sälja hårdvara (iPhone/iPad) o för utvecklare att tjäna pengar på enkelt vis.

Kunden får själv välja:
Android - google play
Eller
iOS - app store

Det är helheten som räknas, vilket företag levererar bäst helhetslösning för kunden.

Och företag/ och dess ägare är ute efter att gå med vinst, är kunderna villiga att betala för en produkt/tjänst så är det klart att det säljs till kunden.

1. Det må vara självklart men jag tror inte mer än 1% av befolkningen väljer att läsa igenom användarvillkoren. Vi kan fortsätta diskutera om huruvida det är "enkelt" att behöva skaffa sin prenumeration via hemsidan. Klart är i alla fall att det hade varit enklare att kunna göra det direkt i appen. Något som Spotifys konkurrent, Apple Music ju gör. Tycker inte du att det innebär en konkurrentfördel?

3. Ja, iOS konkurrerar mot Android men Google Play konkurrerar inte med App Store. Detta eftersom du som kund inte kan byta butik utan att först byta operativsystem. Såldes blir det bara operativsystemen som konkurrerar mellan varandra och appbutikerna utgör en del av en inre marknad.

4. Inte läst länken, men jag testade precis i min mobil och varken Spotify och Apple Music använder inte Googles betalningsystem och slipper därmed avgiften. Huruvida det blir ändring på det längre fram låter jag vara osagt, men med tanke på den stora mediala uppmärksamheten kring App Store så tror jag inte att Google kommer införa detta i närtid.

App Store må ha haft betydelse för många utvecklare, men det är egentligen irrelevant. Frågan vi måste ställa oss är om det hade haft någon betydelse ifall det hade funnit fler appbutiker eller om någon annan hade haft hand om driften. Min hypotes är att det förmodligen inte hade haft någon betydelse eftersom det inte är appbutiken i sig som är det som lockar kunderna, utan Apples hårdvara. Jag är själv Apple användare (har Macbook och iPad) och är mycket nöjd med produkterna. Det enda som jag saknar är just ökade möjligheter för utvecklare att själva kunna styra sina appar. Apparnas betydelse är idag för stor för att Apple själva ska kunna ha makten att bestämma över dessa utan detta bör istället regleras enligt lag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

” Installation of apps from any source other than Google Play Store is blocked on Android by default. So the first thing you need to do is to enable app installation from unverified sources. Go to Settings > Security. Tap on “Unknown sources” to enable it.”

Inte godkänt som standard, utan rootad/ändrad android.

Varför skulle man ha en annan butik än marknadens bästa app butik?
Man köper iPhone för man vill ha en helhetsupplevelse, inte för att kunna/vilja installera annan butik…

Ja, och det är fel. Min information skall jag äga, inte Google för annonser….

Och Apple har samma pris för Apple music som spotify haft (99 kr), ingen skillnad där. Så inget utnyttjas. Spotify får lika mycket betalt som Apple.

Du kan styra tv/andra enheter med telefonen med.

Vad är Apple tv sämre än chromecast? Alla gånger jag hjälp bekanta med chromecast så har det buggat satlöst, bytt ut till Apple tv och funkat problemfritt, och fler funktioner.

Finns andra högtalarsystem än homepod.

Homekit för hemstyrning är väl utbyggt och integrerat i iOS.

Vad saknas i Apples ekosystem?
Kan inte komma på något som saknas, utan allt finns ifrån telefon, till tv enhet, datorer etc väl sammanbyggt i ett genensamt system.

AdBlock har funnits till iOS i många år. Detta visar bara att du erkänner att du har 0 (eller nära 0) koll på vad Apple erbjuder i sitt system och bara gissar, eller går på 5-10 år gamla upplevelser/info.

Använd iPhone, Mac, Apple tv mm i 1 månad och återkom sedan med vad du eventuellt skulle sakna, vilket troligen inte kommer finnas något då ekosystemet är komplett.

Apple TV 4k som jag haft i över 3 år - Sakna något? Jag saknar att kunna bara bara göra pass through så min reciever kan bearbeta ljudet som jag lagt 15k på istället för en apple tv skall konvertera skiten.
Så nu skall jag köpa nvidia shield när jag flyttar. Apple tv har även problem spela upp HEVC 10 bits HDR från tex Plex.

Även om jag har båda systemen hemma så som Android och IOS så är inga fel fria och båda har fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att ändra en inställning är väldigt långt från att roota telefonen eller ändra Android. Att den är av default är väl bra? Det gör det svårare för någon att övertyga en novis att installera fel saker, men att det går att stänga av är trevligt för då kan man exempelvis installera appar som inte finns i butiken, äldre versioner av appar innan de ändrade någon funktionalitet som man vill ha, eller appar som är geografiskt låsta till andra länder.
Men du talar bara för dig själv här, jag hade gärna haft en annan butik om jag skulle bli påtvingad en Iphone igen exempelvis (jag har dock aldrig köpt en Iphone men jag har varit den enda användaren av fyra stycken via jobb). Varför är du så emot att andra vill kunna göra andra saker än du?
Men det skeppet har seglat liksom, använder du internet och inte går till extrema längder för att hindra det så har Google (med flera) information om dig. Det har inget att göra med vilken telefon du har eller ifall den telefonen har möjlighet att installera flera butiker.
Det är ju det de inte har. Nu har väl Spotify helt stängt av möjligheten att skaffa premium på en IOS-enhet för att det inte går runt för dem, men om de inte hade gjort det så hade Apple Music fått 100% av prenumerationskostnaden medan Spotify bara fått 70% av den, för prenumerationer tecknade från IOS-appen.
På en öppen plattform så kan du styra med vad du vill, på en stängd plattform, som Apple TV, så krävs specifik hårdvara för att kunna styra sin enhet.
Nu pratar jag om Chromecast med Android, inte de gamla som bara kunde casta, och då har du fel. Funktionsmässigt är CC överlägsen, man kan exempelvis streama spel från sin konsol till den, eller sin PC, och man kan installera vad man vill. Dessutom får man en enhet som är kapabel till 4K, HDR och liknande för ~800 nu och förstås mindre när de väl lanserar produkten här "på riktigt".
Med Siri?
Homekit har absolut sina fördelar, men det är ju låst till specifika produkter som Apple godkänt och det kräver en Apple-enhet för styrningen. Det sistnämnda är min poäng, om du satsar på något annat system så spelar det ingen roll om du vill styra med en Android elelr Iphone, eller för den delen något annat, medan Apples lösning är låst till bara deras hårdvara.
Först och främst så saknas det alternativ. Vill jag ha en smart högtalare så erbjuder Apple noll alternativ här, men man kan köpa ett alternativ grå-importerat eller möjligtvis ytterligare ett alternativ begagnat. Google har själv bara två alternativ för tillfället, Nest Audio och Nest Mini, men det finns massvis av andra produkter från andra tillverkare. Harman Kardon, Xiaomi, Sonos, JBL, LG och så vidare. Men jag kanske vill ha en smart assistent med skärm? Google har ett par alternativ där också, men det finns också tredjepartsalternativ i diverse prisklasser och storlekar. Samma gäller Android TV, jag kan köpa en TV med det inbyggt från flera olika tillverkare i diverse prisklasser, jag kan köpa en CC eller en box från exempelvis Nvidia eller Xiaomi, med olika funktioner och prioriteringar. Detta är förstås inget konstigt, vi jämför ett stängt ekosystem med produkter från bara en tillverkare med ett öppet ekosystem som vem som helst kan tillverka produkter för.

Men även om man accepterar det så är ju systemet också stängt för vilka enheter man kan koppla till det för styrning exempelvis. Om jag hade gått all-in på Googles system så hade jag ändå inte varit låst till Googles telefoner eller OS utan det hade funkat i princip lika bra om jag bytte till Iphone och MacOS.
Det finns adblock till webbläsaren, som verkar fungera sådär baserat på recensionerna, men inte till systemet.
Det hade absolut varit ett kul experiment, dock väl dyrt. Men det missar liksom poängen en del, du hävdar att Apples ekosystem är bäst och det enda du vill använda, jag använder det som passar för det jag ska göra. Hur gör du om du vill spela något exempelvis? Apple har inga enheter som är bra på det, mer än för mobilspel förstås. Google har inte heller det förstås (Stadia kan vi lämna därhän) men eftersom jag inte har låst in mig till bara en leverantör så kan jag ju spela på min PC med Windows, min XBox, min Playstation eller så.

Gällande spelandet PC > Steambig screen > Apple Tv 4k steamlink app. Inte optimalt men funkar väl om du kör trådat till apple tvn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cxod:

Apple TV 4k som jag haft i över 3 år - Sakna något? Jag saknar att kunna bara bara göra pass through så min reciever kan bearbeta ljudet som jag lagt 15k på istället för en apple tv skall konvertera skiten.
Så nu skall jag köpa nvidia shield när jag flyttar. Apple tv har även problem spela upp HEVC 10 bits HDR från tex Plex.

Även om jag har båda systemen hemma så som Android och IOS så är inga fel fria och båda har fördelar och nackdelar.

Det är inte så att Apple tv har problem med HEVC och 10 bit HDR. Utan det är apparna som är underdimentionerade apparna bestämmer hur Apple tv ska bete sig samma sak funkar på alla enheter inklusive Windows och Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Det är inte så att Apple tv har problem med HEVC och 10 bit HDR. Utan det är apparna som är underdimentionerade apparna bestämmer hur Apple tv ska bete sig samma sak funkar på alla enheter inklusive Windows och Linux.

Med tanke på att en Nvidia shield med samma app klarar det tvivlar jag på att en app i sig är den ända anledningen till att det ej fungerar. Det är som att säga att hårdvaran inte spelar roll..
En annan fråga då, varför skulle tex Plex vilja strypa appens förmåga i jämförelse till Android versionen på en Nvidia Shield, ger absolut ingen mening.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cxod:

Gällande spelandet PC > Steambig screen > Apple Tv 4k steamlink app. Inte optimalt men funkar väl om du kör trådat till apple tvn

Hm, så Steamlink finns på Apple TV alltså, finns det på Iphone också? För då är det ännu konstigare att de blockar XCloud.

Permalänk
Avstängd

Alla ni som tycker att iPhone (m.m.) är så överträfflig, svara på dessa frågor då:
* Hur ställer jag in brave browser som standard-webbläsare, så när jag klickar på en länk, så öppnas den i Brave och inte i safari?
* Hur ändrar jag standard-appen för sms till en jag kanske gillar bättre än apples variant?
* Hur ändrar jag standard-appen för epost? Jag kanske vill köra <app-x> för mail?

Permalänk
Skrivet av stgr:

Alla ni som tycker att iPhone (m.m.) är så överträfflig, svara på dessa frågor då:
* Hur ställer jag in brave browser som standard-webbläsare, så när jag klickar på en länk, så öppnas den i Brave och inte i safari?
* Hur ändrar jag standard-appen för sms till en jag kanske gillar bättre än apples variant?
* Hur ändrar jag standard-appen för epost? Jag kanske vill köra <app-x> för mail?

Outlook:
https://www.theverge.com/2020/9/16/21440252/microsoft-outlook...

Brave:
https://support.brave.com/hc/en-us/articles/360049928672-How-...-

Sms vet jag inte använder ej sånt mer än 2 tvåfaktorsautentiserings koder

Problemet på mobilmarknaden är att det finns 2st tillverkare som borde skärpa sig. Men de har väldigt liten konkurrens när andra aktörer har svårt att ta sig in utan apputbudet. Microsoft failade när de försökte, deras telefoner ansåg många var riktigt bra, operativsystemet inte dåligt. Men konkurrenterna ansåg de flesta var bättre. Lycka till att idag då komma in.

Egentligen är det vansinne att folk använder mobilen för att ta emot viktig information i mail, när det är tvåfaktorsautentisering så är det ofta mobilens sms som används för detta. Vilket innebär att fel mobil i fel händer kan ställa till med stor skada. Och denna mobil använder folk ladda ladda hem skit från både Android och Apple store med.

Ett helt omtänk skulle behöva göras på mobiler med hur de ska fungera. Speciellt i tider då många måste vara anträffbara hela tiden både privat och med jobbtelefoner och alla vill inte bära med sig ett par mobiler i fickorna jämnt. Första omtänket är såklart att inga mail eller sms får lagras lokalt på mobilen, detsamma med webläsarcache osv. Frågan är inte om appar skulle gå att köra i en container hos någon och man endast fjärrstyr dem. -Med 5G bättre bredband så..

*edit*
Ta en App för fågelskådning, det kan vara skitroligt. Jag skulle vilja ha en sådan app där man kan fotografera en fågel och det står information om den, även spela in ljud och appen säger vad det är för fågel. Även ta alla djur, växter etc som finns.
Men oavsett hur grym denna app är, ska man installera denna app på samma telefon som har hand om övervakning av tex dessa aliens som staten har fångat in.
Min poäng är att det behöver ett omtänk. Den vanliga lösningen idag är att släpa på en väldigt massa mobiler som inte får plats i ens byxor tillsammans.

*edit2*
Mobiler borde även ha en Selfdestruktion code. Med denna kod kan man logga in, men om man gör det så försvinner alla kopplingar till mail och annat tills man skriver in dem igen. Problemet är att mobiler fokuserade på lite säkerhetstänk har väldigt svårt att ta sig in i dagens marknad av flera orsaker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Outlook:
https://www.theverge.com/2020/9/16/21440252/microsoft-outlook...

Brave:
https://support.brave.com/hc/en-us/articles/360049928672-How-...-

Sms vet jag inte använder ej sånt mer än 2 tvåfaktorsautentiserings koder

Problemet på mobilmarknaden är att det finns 2t tillverkare som borde skärpa sig. Men de har väldigt liten konkurrens när andra aktörer har svårt att ta sig in utan apputbudet. Microsoft failade när de försökte, deras telefoner ansåg många var riktigt bra, operativsystemet inte dåligt. Men konkurrenterna ansåg många var bättre. Lycka till att idag då komma in.

Egentligen är det vansinne att folk använder mobilen för att ta emot viktig information i mail, när det är tvåfaktorsautentisering så är det ofta mobilen som används för detta. Vilket innebär att fel mobil i fel händer kan ställa till med stor skada. Och denna mobil använder folk ladda ladda hem skit från både Android och Apple store med.

Ett helt omtänk skulle behöva göras på mobiler med hur de ska fungera. Speciellt i tider då många måste vara anträffbara hela tiden både privat och med jobbtelefoner och alla vill inte bära med sig ett par mobiler i fickorna jämnt.

Oj, tog 14(?)-ish versioner av iOS för att tillåta andra standard-appar som alltid funnits i android.
Nu kanske en iPhone kan vara tänkbar som nästa telefon.

Får man installera adblock i webbläsare o.dyl. på en iphone? Har för mig att apple "förbjudit" det förut, för att de skulle förlora pengar på det.

De få 2FA jag kör, så är det speciella appar, antingen sitens egna (typ adobe), eller så kan man använda en generell, googles variant, som båda går att låsa på diverse sätt för att obehöriga inte ska komma åt.

EDIT: läste lite kommentarer på den länkade outlook-länken. Det verkar som "BARA" mail och webbläsare går att sätta som default, t.ex. karta, kalender o.dyl. går inte (än?).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Oj, tog 14(?)-ish versioner av iOS för att tillåta andra standard-appar som alltid funnits i android.
Nu kanske en iPhone kan vara tänkbar som nästa telefon.

Får man installera adblock i webbläsare o.dyl. på en iphone? Har för mig att apple "förbjudit" det förut, för att de skulle förlora pengar på det.

De få 2FA jag kör, så är det speciella appar, antingen sitens egna (typ adobe), eller så kan man använda en generell, googles variant, som båda går att låsa på diverse sätt för att obehöriga inte ska komma åt.

EDIT: läste lite kommentarer på den länkade outlook-länken. Det verkar som "BARA" mail och webbläsare går att sätta som default, t.ex. karta, kalender o.dyl. går inte (än?).

Det gå åt att ändra karta och kalender. Går att ändra på adorid om du aktiverar utveklarläget om du går in på om telefonen drycker 7 gånger på vertion och sedan pinkåden och sedan system och utväklarläge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guraktersnura:

Det gå åt att ändra karta och kalender. Går att ändra på adorid om du aktiverar utveklarläget om du går in på om telefonen drycker 7 gånger på vertion och sedan system och utväklarläge

Frågan var mer ställt mot iPhone-biten, och inte android.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Frågan var mer ställt mot iPhone-biten, och inte android.

På IPhone får man försöka jailbreaka via att installera program från dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är väldigt fint att Apple har öppnat upp en aning, men fortfarande är det väldigt stora skillnader mellan systemen. SMS är ett exempel men webbläsaren är ju inte utbytbar heller egentligen utan alla alternativ måste köra Apples i botten.

Citat:

Problemet på mobilmarknaden är att det finns 2st tillverkare som borde skärpa sig. Men de har väldigt liten konkurrens när andra aktörer har svårt att ta sig in utan apputbudet. Microsoft failade när de försökte, deras telefoner ansåg många var riktigt bra, operativsystemet inte dåligt. Men konkurrenterna ansåg de flesta var bättre. Lycka till att idag då komma in.

Problemet med Windows Phone var att de inte hade apparna som folk ville ha skulle jag säga.

Men det är inte två tillverkare utan två operativsystem varav det ena stöds av en uppsjö tillverkare och är öppet så att vem som helst kan använda det. Skulle Google börja bete sig på ett suspekt sätt så är inte steget så stort för någon annan att plocka upp Android och bygga vidare på det själv eller tillsammans med andra tillverkare exempelvis. Det var ju i princip vad som hände med Huawei för ett tag sedan: Google blockerade dem från att skicka med Googles appar på deras telefoner så de ersatte Googles appar med andra men kunde ändå leverera telefoner med Android. Och app-utvecklarna kunde väldigt enkelt anpassa sina appar, om de ens behövde anpassas, för att kunna finnas i Huaweis butik.

Citat:

Egentligen är det vansinne att folk använder mobilen för att ta emot viktig information i mail, när det är tvåfaktorsautentisering så är det ofta mobilens sms som används för detta. Vilket innebär att fel mobil i fel händer kan ställa till med stor skada. Och denna mobil använder folk ladda ladda hem skit från både Android och Apple store med.

Men vad är alternativet? Att ha dessa saker på ens dator som är mycket mer utsatt för skadlig programvara och som man inte har med sig hela tiden? Telefonen är för de allra flesta den mest kritiska enhet de har idag och således den enhet man har bäst koll på. Det är också i allmänhet den säkraste enheten man har på de flesta sätt, kryptering av hela lagringsutrymmet är default på oavsett om man har Android eller Iphone exempelvis.

Citat:

Ett helt omtänk skulle behöva göras på mobiler med hur de ska fungera. Speciellt i tider då många måste vara anträffbara hela tiden både privat och med jobbtelefoner och alla vill inte bära med sig ett par mobiler i fickorna jämnt. Första omtänket är såklart att inga mail eller sms får lagras lokalt på mobilen, detsamma med webläsarcache osv. Frågan är inte om appar skulle gå att köra i en container hos någon och man endast fjärrstyr dem. -Med 5G bättre bredband så..

Men vad säger att "molnet" är säkrare än enheten man har i fickan liksom?

Citat:

*edit*
Ta en App för fågelskådning, det kan vara skitroligt. Jag skulle vilja ha en sådan app där man kan fotografera en fågel och det står information om den, även spela in ljud och appen säger vad det är för fågel. Även ta alla djur, växter etc som finns.
Men oavsett hur grym denna app är, ska man installera denna app på samma telefon som har hand om övervakning av tex dessa aliens som staten har fångat in.
Min poäng är att det behöver ett omtänk. Den vanliga lösningen idag är att släpa på en väldigt massa mobiler som inte får plats i ens byxor tillsammans.

Det finns lösningar redan. Jag har samma telefon privat och i jobbet, två simkort och alla jobb-appar ligger frånskilt från resten med extra säkerhet och så, jag kan inte ens kopiera text från jobbmailen och använda i den privata webbläsaren exempelvis. Det enda problemet är att företaget (eller driftbolaget som företaget betalar för att ha hand om IT-miljön) inte litar fullt på dessa funktioner så den privata delen av telefonen är mer begränsad än vad den hade behövt vara, och mitt jobb har exempelvis möjligheten att radera allt på telefonen trots att det hade räckt att radera företagets data.

Citat:

*edit2*
Mobiler borde även ha en Selfdestruktion code. Med denna kod kan man logga in, men om man gör det så försvinner alla kopplingar till mail och annat tills man skriver in dem igen. Problemet är att mobiler fokuserade på lite säkerhetstänk har väldigt svårt att ta sig in i dagens marknad av flera orsaker.

Jo det hade varit väldigt fint. Det är ju en ganska vanlig feature när det gäller diskkryptering, att man kan ha en partition som man kommer åt med ett lösenord och en annan med ett annat, och från utsidan är det omöjligt att se ifall det finns mer än en.

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför Apple håller så hårt i WebKit och inte tillåter andra motorer i 3e parts webbläsare på iOS.

Enligt den här nyheten så verkar ju Apple aktivt försämra upplevelsen för dem som väljer att göra rena webbapplikationer och egentligen tvingar dem till att skriva ursprungliga iOS-appar och publicera dem via App Store.

Sen säger man att det bara är att göra en webbapp om man inte är nöjd med villkoren, jo tjena...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Jag förstår varför Apple håller så hårt i WebKit och inte tillåter andra motorer i 3e parts webbläsare på iOS.

Enligt den här nyheten så verkar ju Apple aktivt försämra upplevelsen för dem som väljer att göra rena webbapplikationer och egentligen tvingar dem till att skriva ursprungliga iOS-appar och publicera dem via App Store.

Sen säger man att det bara är att göra en webbapp om man inte är nöjd med villkoren, jo tjena...

Frågan är om det hade varit ok ur Apples synvinkel att bygga en egen webbläsare, med webkit i botten förstås, men som bara är till för att komma åt exempelvis XCloud eller för den delen Fortnite. Man borde ju kunna komma runt några problem med webapparna på det viset i alla fall, exempelvis tillåta styrning av alltihop från en handkontroll och komma ihåg användaren och så.

Permalänk
Medlem

Hoho nu hoppade folk på Sony precis som jag siade om bara för några dagar sen:

https://www.fz.se/nyhet/286504-sony-stams-for-att-digitala-sp...

Aja, alltså som konsument är ju detta bra, men jag står filosofiskt fast vid att det känns sjukt att folk anmärker på att bolag har ”monopol” i ekosystem som dom byggt som en del av hela sin ”produkt”.

Det är t ex ingen som gnäller över att konsolerna ofta sålts till minusmarginal…