EU föreslår dryga böter för Apples konkurrenshämmande butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sist jag körde Android krävde vissa appar Samsung store, sen hade man Google Play store för det mesta andra men ibland stötte man på program som rekommenderades som inte fanns i Play Store utan skulle installera från något annat ställe. Ja på datorn är det spelaffärer t.ex., alla skall ha sina egna vilket gör det spretigt för mig som konsument. På datorn finns det dessutom ingen App store alls utan där är det ju extremt spretigt med betallösningar och var man laddar ner saker.

Jag känner inte igen det där alls. Jag har kört Android i 10 år nu och jag har inte behövt installera någon annan app store. Att jag sedan gjort det manuellt förr i tiden är en annan sak men ingen app jag har använt har krävt att jag hämtar hem någon app store utanför Google Play Store. Dock så har jag inte kört med Samsung telefoner.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag känner inte igen det där alls. Jag har kört Android i 10 år nu och jag har inte behövt installera någon annan app store. Att jag sedan gjort det manuellt förr i tiden är en annan sak men ingen app jag har använt har krävt att jag hämtar hem någon app store utanför Google Play Store. Dock så har jag inte kört med Samsung telefoner.

Samsung har en hel del bloat ja och saker som kräver deras store. Var väldigt irriterande då jag fick massa notifikationer från Galaxy Store om att uppdatera program som jag installerat via Google Play Store, gick jag in i Galaxy Store stod det att det inte gick att uppdatera den appen där för den var installerad från Google Play Store. Tack så mycket, det visste jag inte. Det var i höstas med en Fold 2.

Tror upplevelsen blir annorlunda om man kör ett helt rent operativ såklart, har gillat Android mer de gånger jag har gjort det. Men oavsett tycker jag det blir bättre integration för mig som konsument om det bara finns en väg att gå med mjukvara.

Permalänk
Medlem

Jag och mina barn lyssnar på Spotify på våra iOS prylar.
Vi har aldrig betalat ett nickel till Apple för det.
Jag kan inte för mot liv ta parti för Spotify i den här frågan. Detta är orättfärdigt.

Permalänk
Medlem

Förslag på lösning: Apple inför samma kostnad (30% och möjliga rabatter de nu kör med) på sina egna appar och alla köp däri, precis som det fungerar för alla andra på App Store.
Dessa pengar kan Apple inte tillgodoräkna sig utan de samlas i någon sorts fond som sedan delas ut till alla de utvecklare med gratis-appar utan in app-köp (dvs endast de som är HELT gratis) som tack för hjälpen att skapa det ekosystem som finns i App Store.

Apple spelar nu på samma regler som alla andra utvecklare i sin affär, med samma avgifter, men pengarna de betalar för sina egna appar tillfaller inte dem utan andra utvecklare.

Skulle en sådan tänkt lösning lösa monopolproblemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Samsung har en hel del bloat ja och saker som kräver deras store. Var väldigt irriterande då jag fick massa notifikationer från Galaxy Store om att uppdatera program som jag installerat via Google Play Store, gick jag in i Galaxy Store stod det att det inte gick att uppdatera den appen där för den var installerad från Google Play Store. Tack så mycket, det visste jag inte. Det var i höstas med en Fold 2.

Tror upplevelsen blir annorlunda om man kör ett helt rent operativ såklart, har gillat Android mer de gånger jag har gjort det. Men oavsett tycker jag det blir bättre integration för mig som konsument om det bara finns en väg att gå med mjukvara.

Samtidigt får man ju notifikationer från respektive butik om att uppdateringar är tillgängliga. Jag har inte installerat något själv från Samsungs butik så det jag har där är ju bara Samsungs systemappar typ, så när det kommer en notifikation så trycker jag ok så är det klart. Det var förstås bättre på den LG jag hade innan där systemapparna fanns i Playstore men på det stora hela är det en petitess. En fördel med Samsungs system är ju att jag slipper ha deras appar i "mitt bibliotek" i Playstore, mina gamla LG-appar ligger ju kvar där men går inte att installera när jag inte har en LG förstås. Det är inte heller något större problem för det är väldigt sällan man behöver gå igenom listan över tidigare installerade appar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Som att digitala programvarubutiker skulle vara det bästa sedan skivat bröd? Det fanns en tid innan prenumerationer, In‑app purchases och reklamfinansierade appar - och det var konsumenternas tid, nu är det storföretagens (Big Five). IMO.

Det är en ganska kraftig förenkling av historien. Tillgängligheten på mjukvara är större idag än någonsin och priserna är lägre, och utvecklare kan tjäna pengar på sina små hobbyprojekt tack vare nya distributionskanaler och betalmodeller. Sen är det förstås tråkigt att några få företag dominerar, men jag tror det är svårt att komma runt det. Det var inte bättre på åttiotalet när det fanns en uppsjö plattformar som behövde specifik mjukvara som man fick köpa fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är en ganska kraftig förenkling av historien. Tillgängligheten på mjukvara är större idag än någonsin och priserna är lägre, och utvecklare kan tjäna pengar på sina små hobbyprojekt tack vare nya distributionskanaler och betalmodeller. Sen är det förstås tråkigt att några få företag dominerar, men jag tror det är svårt att komma runt det. Det var inte bättre på åttiotalet när det fanns en uppsjö plattformar som behövde specifik mjukvara som man fick köpa fysiskt.

Nu pratar jag inte specifikt om åttiotalet, men det är precis som du säger mycket mera nu, det är kvantitet och relativt dålig kvalitet - projekt överges i förmån för nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Ok, men varför ska Apple ha 30% av min Spotify prenumeration eller varje Fortnite skin jag köper?
Varför är det rimligt?

Om de kunde öppna möjligheter för andra appstores så kan ju du få fortsätta att betala 15-30% extra gör dina tjänster om det känns tryggare.

Att det inte finns andra app-stores där vad som helst får florera fritt är ju en del av säkerheten. Allt är tryggt och godkänt av Apple, vilket gör att jag inte behöver vara säkerhetsexpert för att jag plötsligt dragit ned någonting som innehåller virus eller whatnot. Och jag prenumererar inte på någonting genom Apple så betalar ingenting extra så det låter mer som ditt problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Nu pratar jag inte specifikt om åttiotalet, men det är precis som du säger mycket mera nu, det är kvantitet och relativt dålig kvalitet - projekt överges i förmån för nya.

Igen tycker jag du förenklar och generaliserar väl mycket. Vilka mjukvaror hade bättre kvalitet för 10, 20 eller 30 år sedan?

Sen håller jag absolut med om att det finns mycket skit men det är ju en följd av internet liksom. Skulle man vara en av de fem-tio mjukvaror som såldes på Siba eller Computer City för tjugo år sedan så fick man hålla en (för den tiden) hög standard, men i allmänhet så är kvaliteten på mjukvaror från större leverantörer enormt mycket bättre idag än vad den har varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Igen tycker jag du förenklar och generaliserar väl mycket. Vilka mjukvaror hade bättre kvalitet för 10, 20 eller 30 år sedan?

Sen håller jag absolut med om att det finns mycket skit men det är ju en följd av internet liksom. Skulle man vara en av de fem-tio mjukvaror som såldes på Siba eller Computer City för tjugo år sedan så fick man hålla en (för den tiden) hög standard, men i allmänhet så är kvaliteten på mjukvaror från större leverantörer enormt mycket bättre idag än vad den har varit.

Jag upplever att många produkter får genomgå betatestning efter att de släppts, att produkter som publikt betatestats i månader fortfarande inte håller måttet att säljas som en färdig produkt.

Kollar vi på 70-, 80- och till mitten av 90-talet, alltså innan internet, då köptes det mängder av spel och program på disketter som aldrig fick några patchar/uppdateringar - men som vad jag kommer ihåg fungerade alldeles ypperligt.

Jag har en TV från 2015 som jag betalade cirka 45 tusen för, i princip alla annonserade funktioner har plockats bort en efter en eller fungerar inte längre pågrund av nedstängda server-side-funktioner.

Så nej, jag håller inte med om att saker och ting blivit bättre faktiskt, men fortfarande är detta IMO och förmodligen offtopic.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Jag upplever att många produkter får genomgå betatestning efter att de släppts, att produkter som publikt betatestats i månader fortfarande inte håller måttet att säljas som en färdig produkt.

Kollar vi på 70-, 80- och till mitten av 90-talet, alltså innan internet, då köptes det mängder av spel och program på disketter som aldrig fick några patchar/uppdateringar - men som vad jag kommer ihåg fungerade alldeles ypperligt.

Jag har en TV från 2015 som jag betalade cirka 45 tusen för, i princip alla annonserade funktioner har plockats bort en efter en eller fungerar inte längre pågrund av nedstängda server-side-funktioner.

Så nej, jag håller inte med om att saker och ting blivit bättre faktiskt, men fortfarande är detta IMO och förmodligen offtopic.

Jo det är lätt att bli nostalgisk när man har på sig de rosafärgade nostalgiglasögonen.

Din TV exempelvis funkar väl fortfarande som en TV gjorde innan det fanns smart-TV? Det är lite som att gnälla på att nya bilar har så mycket problem jämfört med ens farsas gamla Volvo PV som aldrig fick några elektronikfel. Vilket förstås är sant, men den hade heller inga funktioner att tala om. Lampor och på sin höjd en AM-radio liksom. Då tar jag hellre en nyare bil med elstolar, regnsensor och BT även om det inte funkar perfekt precis hela tiden.

Sen har du absolut en poäng i att en del mjukvaror, framför allt spel, släpps i sämre skick nu än innan internet förstås. Men det är ju en följd av att det faktiskt går att fixa saker i efterhand, och förstås hetsen om att släppa allt så fort som möjligt och rida på hypen liksom. Jag har sjösatt mjukvara på dagen och kommit på fel när jag låg i sängen och skulle sova samma kväll som jag fixat på fem minuter hemifrån exempelvis. Hade inte den möjligheten funnits så hade man säkert haft bättre processer innan något levereras, men samtidigt hittar man långt ifrån alla buggar oavsett hur bra processer man har så förr fick man helt enkelt leva med buggig mjukvara eller vänta på nästa release som kunde dröja åratal.

Sen tror jag du minns fel när det gäller att den tidens spel var buggfria. Jag har åtminstone ett helt gäng spel på gamla disketter och kassetter som har buggar som gör att man inte kan slutföra dem, eller som ger grafiska glitchar eller liknande. Mycket av denna känsla tror jag beror på att man var mer förlåtande på den tiden. Att Nintendot bara blinkade och man fick ta ur kassetten och blåsa på den fem gånger innan den funkade var inte direkt ovanligt men ser man det mer som något quirky än bristande kvalitet. Detta trots att spelen ändå var extremt mycket simplare på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Att det inte finns andra app-stores där vad som helst får florera fritt är ju en del av säkerheten. Allt är tryggt och godkänt av Apple, vilket gör att jag inte behöver vara säkerhetsexpert för att jag plötsligt dragit ned någonting som innehåller virus eller whatnot. Och jag prenumererar inte på någonting genom Apple så betalar ingenting extra så det låter mer som ditt problem.

Om det skulle finnas andra appbutiker så är det väl inget tvång att använda dem om man inte vill?

Faktum är att en betydande andel av exempelvis Spotifys kunder betalar prenumerationer via Appstore. Denna fråga är lite större än du och jag som individer.
Apple förbjuder dessutom information om att man kan betala på andra sätt för sin prenumeration.

När det gäller köp i appar så tillåts inget annat än Apples betalningstjänst med höga avgifter. Det "glömde" du att svara på.

Att Apple skulle tvingas konkurrera på justa villkor kommer inte att innebära att deras produkter eller upplevelser försämras. Det kommer främja konkurrenterns så att alla gör bättre produkter.
Även Apple gör bättre i att fokusera på att förbättra sina egna produkter istället för att suga ur det mesta av vinsten för utvecklarna och tjänsteleverantörerna till den egna plattformen.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Jag trodde aldrig jag skulle se någon på Sweclockers, av alla ställen, hävda att man behöver vara säkerhetsexpert för att inte installera skumma virusprogram. Jag trodde denna sida drog till sig folk med åtminstone grundläggande intresse för vad man gör på en dator (vilket är vad en smartphone är).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

1. Vad menar du med att "Inget hindrar Spotify från att bara ta betalt via sin hemsida"? Som bekant så tillåter ju inte Apple att man informerar i sin app att det är billigare på hemsidan. Det krävs alltså att man sedan tidigare redan känner till att det är billigare utanför App Store.
2. Vad menar du med att "Precis som Apple valt att göra med Apple Music, Spotify kan göra lika dant."? På Android kan ju både Apple Music och Spotify ta betalt direkt i appen med sin egna betalningslösning utan att betala någon avgift till Google. Men det gäller ju inte på iOS?
3. Jag har absolut inga problem med att företag tar betalt för sin tjänst. Problemet är att App Store har monopol.
4. Om Apple är så angelägen om att appbutiken man använder ska få betalt, varför är så inte fallet med Google? Apple betalar alltså knappt en enda krona till Google för att ha sin app på Google Play. Dessutom har inte ens Google Play monopol på Android.

1. Alla vet ju att man kan betala antingen via teleoperatör, direkt på spotify.com, via värdekort köpt i butiker mm. Ingen kan ju ha missat det.
2. Bara aktivera betalning på spotify,com med kort, eller använda värdekod köpt i vanlig butik, inget hinder för det.
3. Nej, appstore har inte monopol, appstore är en butik för en specifik tillverkares produkt, då det finns andra tillverkare av mobiler så är det inte monopol i sig.
4. Google tar också betalt per transaktion i butiken.

Google play är den dominerande butiken på android ja.
Google play är standardbutiken på android, likt app store är standard butik på iOS enheter.
Valet är fritt, antingen köper man android produkt, och går in i det inkl google play fullt ut, eller så köper man iOS produkt, och går in i app store fullt ut.

Men i slutänden så är det app store som byggt upp många företag som gjort appar, utan app store skulle inte det funnits lika många kvalitativa spel, eller appar. Då app store gör det enkelt för både utvecklare och kunder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Du lyckas totalt falera att förmedla vad du inte gillar med appstore. Sedan är det väl bara byta till Android. Kom inte sedan och klaga när du fått virus.

Fallera?Apple saknar stavningskontroll?

Frihet=Android motsatsen till inlåst=Apple?
Utbudet är större i play store garanterat!

Sist men inte minst så kör jag Android så lugn bara! Fungerar bättre när man får tänka själv

Permalänk
Skrivet av Asla:

Sist men inte minst så kör jag Android så lugn bara! Fungerar bättre när man får tänka själv

Jag tycker Android är ett bra alternativ. Folk ska vara glada att det finns två sidor av myntet. Vad dessa tomtar som vill att Apple ska bli Android är bananas galna personer som har ett visst agg mot Apple av någon anledning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asla:

Stavningskontroll: https://support.apple.com/sv-se/HT207525
Funnits i många år.

android är också inlåst precis som iOS från Apple, enda skillnaden är att man kan "roota" android för att installera från andra källor osv, vilket i sig är riskabelt när det är stor risk för virus, spionprogram och annan skit.

Vill man ha säkert system, bra integritetsskydd mm så är det Apple och iOS som gäller, till skillnad från google (android) så värnar Apple om personernas integritet, och inte gör som google säljer all info de samlar in hur som, bara för att tjäna pengar.

Apple har valt att istället bygga säkra system, och skydda användarna, och ta betalt för det av kunderna, mot Google som säljer kundernas uppgifter hur som för reklamsyfte och andra syften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

1. Alla vet ju att man kan betala antingen via teleoperatör, direkt på spotify.com, via värdekort köpt i butiker mm. Ingen kan ju ha missat det.
2. Bara aktivera betalning på spotify,com med kort, eller använda värdekod köpt i vanlig butik, inget hinder för det.
3. Nej, appstore har inte monopol, appstore är en butik för en specifik tillverkares produkt, då det finns andra tillverkare av mobiler så är det inte monopol i sig.
4. Google tar också betalt per transaktion i butiken.

Google play är den dominerande butiken på android ja.
Google play är standardbutiken på android, likt app store är standard butik på iOS enheter.
Valet är fritt, antingen köper man android produkt, och går in i det inkl google play fullt ut, eller så köper man iOS produkt, och går in i app store fullt ut.

Men i slutänden så är det app store som byggt upp många företag som gjort appar, utan app store skulle inte det funnits lika många kvalitativa spel, eller appar. Då app store gör det enkelt för både utvecklare och kunder.

1. Nej, det är alla som känner till det. Däremot så känner alla som är teknisk intresserade och hänger på Sweclockers till det
2. Ja, om man känner till det. Vilket man ju inte får informera om, tillskillnad från Google.
3. Den eviga frågan. Allt handlar om huruvida man anser att App Store enbart tillhör en yttre marknad eller om App Store också utgör en del av en inre marknad. Med tanke på hur omfattande både utbudet och omsättningen är så vill åtminstone inte jag påstå att App Store bara är en del av en yttre marknad.
4. Man tar inte betalt per transaktion utan man tar en fast avgift, en registreringsavgift på 25 USD. Ett upplägg jag tror också App Store har.

Jag tror inte heller att det faktum att det bara finns en enda appbutik är skälet till att många företag har lyckats bli framgångsrika. Tror att samma scenario hade varit ett faktum även om det funnit flera appbutiker att välja mellan. Kanske hade vi fått se ännu fler framgångsrika företag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

1. Nej, det är alla som känner till det. Däremot så känner alla som är teknisk intresserade och hänger på Sweclockers till det
2. Ja, om man känner till det. Vilket man ju inte får informera om, tillskillnad från Google.
3. Den eviga frågan. Allt handlar om huruvida man anser att App Store enbart tillhör en yttre marknad eller om App Store också utgör en del av en inre marknad. Med tanke på hur omfattande både utbudet och omsättningen är så vill åtminstone inte jag påstå att App Store bara är en del av en yttre marknad.
4. Man tar inte betalt per transaktion utan man tar en fast avgift, en registreringsavgift på 25 USD. Ett upplägg jag tror också App Store har.

Jag tror inte heller att det faktum att det bara finns en enda appbutik är skälet till att många företag har lyckats bli framgångsrika. Tror att samma scenario hade varit ett faktum även om det funnit flera appbutiker att välja mellan. Kanske hade vi fått se ännu fler framgångsrika företag.

1. I princip ALLA känner till det.
Alla som handlar i vanliga matbutiker får rätt tydlig visning av presentkortställen, står i de flesta butiker står tydligt placerade.
Står även tydligt i punkt 4.1 i Spotifys villkot vid registrering
” 4.1 Fakturering

Ett Betalt Abonnemang kan köpas direkt från Spotify eller genom en tredje part, antingen
(1) genom att i förväg betala en abonnemangsavgift på månadsbasis eller annan återkommande intervall som vi meddelar dig före köpet; eller (2) genom förskottsbetalning som ger dig tillgång till Spotify-tjänsten under en viss tidsperiod (den "Förbetalda Perioden").”

Och punkt 4.2
” Om du har köpt ett Betalt Abonnemang med hjälp av en Kod, kommer ditt Betalda Abonnemang automatiskt att upphöra vid slutet av den period som anges för Koden, eller när det förbetalda saldot inte räcker till för att betala för Tjänsten. Om du har köpt ditt Betalda Abonnemang genom en tredje part måste du göra uppsägningen av ditt abonnemang direkt till den tredje parten.”

Och utöver det direkt i appen.

2. Står tydligt i villkoren som måste accepteras vid registrering.

Står även tydligt i iOS appen
”Du kan inte uppgradera till Premium i appen. Vi vet att det kan vara frustrerande.”

3. App store konkurrerar på en fri marknad med google play.
Komsumenten kan själv välja att köpa iOS enhet, och få den plattformen, tillsammans med den butiken som har mest omsättning för utvecklare. Trots att Apples marknadsandel är liten i antal enheter toralt mot android, så omsätter app store mest av ”app” butikerna. Just för att Apple köpare är en köpstark grupp, och mer trogen att köpa fler eheter, o då mer benägna att investera mer i appar då de kan nyttjas mer.

4. Google tar 30% per köp, både per appköp och inuti app köp, kommer från juli vara 15% upp till 1M$ omsättning/år för utvecklaren, vilket Apple redan haft i snart 6 månader.

Nej, världen har Apple att tacka för App store, utan app store hade många utvecklare inte funnits, och dålig kontroll på appar mm.

Att köpa Apple enheter är att köpa en helhetslösning om man går ”all in” på Apple.

Finns inget annat företag i världen som leverera rn så smidig lösning som Apple gör åt användarna, med alla produkterna imtegrerade på enkelt vis, utan avancerade kunskaper från användaren.

Helt fritt för köparna att köpa android enhet, o använda google play, eller köpa iOS enhet o få
App store.

Ingen skillnad än att Microsoft har sin xbox game store, eller att steam är ”butiken för digitala pc spel” för alla utvecklare med störst användarbas.

Men så fort det är Apple så ska alla klanka ner, troligen bara för att Apple tjänar pengar på att leverera produker som är marknadsledande, men inte de som klagar har råd med, då Apple stör för kvalite, prestanda, och integration, vilket inmebör premium produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

1. I princip ALLA känner till det.
Alla som handlar i vanliga matbutiker får rätt tydlig visning av presentkortställen, står i de flesta butiker står tydligt placerade.
Står även tydligt i punkt 4.1 i Spotifys villkot vid registrering
” 4.1 Fakturering

Ett Betalt Abonnemang kan köpas direkt från Spotify eller genom en tredje part, antingen
(1) genom att i förväg betala en abonnemangsavgift på månadsbasis eller annan återkommande intervall som vi meddelar dig före köpet; eller (2) genom förskottsbetalning som ger dig tillgång till Spotify-tjänsten under en viss tidsperiod (den "Förbetalda Perioden").”

Och punkt 4.2
” Om du har köpt ett Betalt Abonnemang med hjälp av en Kod, kommer ditt Betalda Abonnemang automatiskt att upphöra vid slutet av den period som anges för Koden, eller när det förbetalda saldot inte räcker till för att betala för Tjänsten. Om du har köpt ditt Betalda Abonnemang genom en tredje part måste du göra uppsägningen av ditt abonnemang direkt till den tredje parten.”

Och utöver det direkt i appen.

2. Står tydligt i villkoren som måste accepteras vid registrering.

Står även tydligt i iOS appen
”Du kan inte uppgradera till Premium i appen. Vi vet att det kan vara frustrerande.”

Komsumenten kan själv välja att köpa iOS enhet, och få den plattformen, tillsammans med den butiken som har mest omsättning för utvecklare. Trots att Apples marknadsandel är liten i antal enheter toralt mot android, så omsätter app store mest av ”app” butikerna. Just för att Apple köpare är en köpstark grupp, och mer trogen att köpa fler eheter, o då mer benägna att investera mer i appar då de kan nyttjas mer.

4. Google tar 30% per köp, både per appköp och inuti app köp, kommer från juli vara 15% upp till 1M$ omsättning/år för utvecklaren, vilket Apple redan haft i snart 6 månader.

Nej, världen har Apple att tacka för App store, utan app store hade många utvecklare inte funnits, och dålig kontroll på appar mm.

Att köpa Apple enheter är att köpa en helhetslösning om man går ”all in” på Apple.

Finns inget annat företag i världen som leverera rn så smidig lösning som Apple gör åt användarna, med alla produkterna imtegrerade på enkelt vis, utan avancerade kunskaper från användaren.

Helt fritt för köparna att köpa android enhet, o använda google play, eller köpa iOS enhet o få
App store.

Ingen skillnad än att Microsoft har sin xbox game store, eller att steam är ”butiken för digitala pc spel” för alla utvecklare med störst användarbas.

Men så fort det är Apple så ska alla klanka ner, troligen bara för att Apple tjänar pengar på att leverera produker som är marknadsledande, men inte de som klagar har råd med, då Apple stör för kvalite, prestanda, och integration, vilket inmebör premium produkter.

1. Att du ens behöver nämna villkoren säger ju bara det om hur dåligt och krångligt det faktiskt är. Det finns ingen människa som sitter och läser villkoren såvida det inte är så att man söker efter något särskilt. Det vill säga redan har en föraning om att det är billigare att handla på nätet.

Förutom presentkorten så tror jag inte att personer som använder sin smartphone som sin huvudsakliga enhet är särskilt medveten om att det också går att inhandla via hemsidan eller hos telefonoperatören. Det finns många appar som inte har någon hemsida och även om man skulle råka känna till det är det inte särskilt troligt att man är införstådd med att man faktiskt har att tjäna på det. Dessutom, den som köper presentkort gör det ju oftast för att ge bort en gåva eller för att man inte vil uppge sina kortuppgifter.

2. Går det inte att införskaffa en prenumeration i appen längre? Förut var det så att det gick att införskaffa en prenumeration men att man var tvungen att betala extra.

3. Delar inte din uppfattning där. Google Play konkurrerar enbart med appbutikerna för samma operativsystem. Det vill säga att man inte slåss om samma kunder.

4. Det stämmer, såvida utvecklaren väljer att implementera Googles betalningssystem i sin app. Vilken varken Spotify eller Apple Music har valt att göra. Därmed slipper man betala avgiften. Det är väl egentligen här som jag enbart begär att Apple ska ändra sig. Så att man liksom Google tillåter utvecklarna att använda valfri betalningsmetod i sin egna app. Vilket Apple ju redan tillåter när det ska inhandlas exempelvis fysiska produkter.

Vi kommer aldrig kunna veta om vi har att tacka App Store eller inte. Förmodligen hade vilket annat företag som helst kunnat leverera en liknande butik. Förutom att man har monopol så finns det inget med butiken som gör att man sticker ut från mängden. Jag kan absolut köpa att Apple gör fina och kvalitativa produkter med ett bra operativsystem. Men just appbutiken finns det inget anmärkningsvärt med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

1. Att du ens behöver nämna villkoren säger ju bara det om hur dåligt och krångligt det faktiskt är. Det finns ingen människa som sitter och läser villkoren såvida det inte är så att man söker efter något särskilt. Det vill säga redan har en föraning om att det är billigare att handla på nätet.

Förutom presentkorten så tror jag inte att personer som använder sin smartphone som sin huvudsakliga enhet är särskilt medveten om att det också går att inhandla via hemsidan eller hos telefonoperatören. Det finns många appar som inte har någon hemsida och även om man skulle råka känna till det är det inte särskilt troligt att man är införstådd med att man faktiskt har att tjäna på det. Dessutom, den som köper presentkort gör det ju oftast för att ge bort en gåva eller för att man inte vil uppge sina kortuppgifter.

2. Går det inte att införskaffa en prenumeration i appen längre? Förut var det så att det gick att införskaffa en prenumeration men att man var tvungen att betala extra.

3. Delar inte din uppfattning där. Google Play konkurrerar enbart med appbutikerna för samma operativsystem. Det vill säga att man inte slåss om samma kunder.

4. Det stämmer, såvida utvecklaren väljer att implementera Googles betalningssystem i sin app. Vilken varken Spotify eller Apple Music har valt att göra. Därmed slipper man betala avgiften. Det är väl egentligen här som jag enbart begär att Apple ska ändra sig. Så att man liksom Google tillåter utvecklarna att använda valfri betalningsmetod i sin egna app. Vilket Apple ju redan tillåter när det ska inhandlas exempelvis fysiska produkter.

Vi kommer aldrig kunna veta om vi har att tacka App Store eller inte. Förmodligen hade vilket annat företag som helst kunnat leverera en liknande butik. Förutom att man har monopol så finns det inget med butiken som gör att man sticker ut från mängden. Jag kan absolut köpa att Apple gör fina och kvalitativa produkter med ett bra operativsystem. Men just appbutiken finns det inget anmärkningsvärt med.

1. Dåligt krångligt?
Gå in på spotify.com, regga dig, fyll i kort klart?
Superenkelt.
Och självklart att man läser igenom ett avtal innan man accepterar det?
Ovh värdekoder/presentkort vet ju alla att man kan köpa
Och nyttja själv, en hel del som gör det för att slippa ange kortuppgifter över allt, och på ex Sony Playstation Network kan det vara ett ”krav” om kunden råkat ut för att det inte går att ange kort alls, vilket är en bugg, då nyttjar kunden presentkort/värdekoder.
Enkelt.

Alla är medvetna vart de kan betala för tjänsten, oavsett om det är via spotify direkt, eller med värdekod, eller via operatör.

3.
Google play/android konkurrerar mot app store/iOS. Totalt finns det fler android enheter än iOS enheter, men mesta omsättningen i pengar sker på app store/iOS enheter, ändå.

4. Google har det som krav på Google play, och haft det länge, men inte varit så hårda med det innan:
https://www.cnbc.com/2020/09/28/google-to-enforce-30percent-c...

Så ingen skillnad från Apple.

O klart tsom korvspad att app store har betytt extremt mycket för utvecklare, antalet spel, program har ”exploderat” i antal, och de tjänar pengar på sina appar. Utan en central butik på en plattform är det värdelöst.

Precis som att android är imget utan google play, så är inte iOS något utan app store. Det är helheten som ger värde för kunden, app store har betytt extremt mycket för Apple i att sälja hårdvara (iPhone/iPad) o för utvecklare att tjäna pengar på enkelt vis.

Kunden får själv välja:
Android - google play
Eller
iOS - app store

Det är helheten som räknas, vilket företag levererar bäst helhetslösning för kunden.

Och företag/ och dess ägare är ute efter att gå med vinst, är kunderna villiga att betala för en produkt/tjänst så är det klart att det säljs till kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Stavningskontroll: https://support.apple.com/sv-se/HT207525
Funnits i många år.

android är också inlåst precis som iOS från Apple, enda skillnaden är att man kan "roota" android för att installera från andra källor osv, vilket i sig är riskabelt när det är stor risk för virus, spionprogram och annan skit.

Vill man ha säkert system, bra integritetsskydd mm så är det Apple och iOS som gäller, till skillnad från google (android) så värnar Apple om personernas integritet, och inte gör som google säljer all info de samlar in hur som, bara för att tjäna pengar.

Apple har valt att istället bygga säkra system, och skydda användarna, och ta betalt för det av kunderna, mot Google som säljer kundernas uppgifter hur som för reklamsyfte och andra syften.

Ett väldigt stort fel med att skriva att man behöver roota för att kunna installera från andra källor än Play Store. Det stämmer inte. Du kan hämta hem APK filer direkt och installera utan att behöva roota!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

@anon330584 jag tycker du har fått bra svar redan, men några saker behöver förtydligas lite.

Skrivet av anon330584:

Android är öppnare i grunden, man behöver inte roota för att installera från andra källor utan det är en inställning.

Skrivet av anon330584:

Google skulle aldrig sälja kundernas uppgifter, det är deras största tillgång.

Skrivet av anon330584:

Monopol eller ej beror på hur man definierar marknaden, men det är inte så intressant för det är inget olagligt med ett monopol. Däremot att nyttja sitt monopol eller sin marknadsposition för att få ett övertag mot ens konkurrenter. Vilket är rätt tydligt att man gör när det gäller Apple Music jämfört med Spotify m.fl.

Den här myten om att IOS är så mycket mer lönsamt än Android behöver problematiseras för det beror helt på vad det är för typ av app, vilken målgrupp man siktar på och liknande. Skulle Sweclockers göra en forum-app med betalning och ingen reklam så hade den sannolikt varit mer populär på Android exempelvis. Samtidigt finns det absolut en större betalningsvilja för små-appar på IOS, vilket gör att samma app på Android tenderar att ha en reklamfinansierad variant i högre utsträckning. Men jag vet inte varför det är ett argument för användaren att köra på IOS, "du kommer att spendera mer pengar på plattformen" är inget bra argument för att få mig att byta liksom.

Skrivet av anon330584:

App store.

Nja det finns absolut fördelar med Apples ekosystem men nackdelen är ju inlåsningen. Bortsett från app-inköp så kommer pengar du spenderar i Googles ekosystem inte begränsa dig till att använda Android. Köper du filmer i PlayStore så kan du spela upp dem på en Iphone eller PC också. Om du kommunicerar med dina vänner via Googles chat-appar (som dock tenderar att bytas ut ganska ofta) så kan du göra det lika bra på IOS (och på PC) förutom Apples begränsningar då som att du inte kan sätta en tredjeparts app som default meddelande-app exempelvis. Samma sak gäller molnlagring, kör du på Google Drive så kan du installera appen på Iphone (eller PC) också och komma åt alla filer, automatiskt ladda upp foton och liknande precis som på Android, förutom då att du inte kan välja den som default för backup och liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Ett väldigt stort fel med att skriva att man behöver roota för att kunna installera från andra källor än Play Store. Det stämmer inte. Du kan hämta hem APK filer direkt och installera utan att behöva roota!

Går att göra på iOS med sedan många år.

Skrivet av snajk:

@NetAdmin jag tycker du har fått bra svar redan, men några saker behöver förtydligas lite.

Android är öppnare i grunden, man behöver inte roota för att installera från andra källor utan det är en inställning.
Google skulle aldrig sälja kundernas uppgifter, det är deras största tillgång.
Monopol eller ej beror på hur man definierar marknaden, men det är inte så intressant för det är inget olagligt med ett monopol. Däremot att nyttja sitt monopol eller sin marknadsposition för att få ett övertag mot ens konkurrenter. Vilket är rätt tydligt att man gör när det gäller Apple Music jämfört med Spotify m.fl.

Den här myten om att IOS är så mycket mer lönsamt än Android behöver problematiseras för det beror helt på vad det är för typ av app, vilken målgrupp man siktar på och liknande. Skulle Sweclockers göra en forum-app med betalning och ingen reklam så hade den sannolikt varit mer populär på Android exempelvis. Samtidigt finns det absolut en större betalningsvilja för små-appar på IOS, vilket gör att samma app på Android tenderar att ha en reklamfinansierad variant i högre utsträckning. Men jag vet inte varför det är ett argument för användaren att köra på IOS, "du kommer att spendera mer pengar på plattformen" är inget bra argument för att få mig att byta liksom.
Nja det finns absolut fördelar med Apples ekosystem men nackdelen är ju inlåsningen. Bortsett från app-inköp så kommer pengar du spenderar i Googles ekosystem inte begränsa dig till att använda Android. Köper du filmer i PlayStore så kan du spela upp dem på en Iphone eller PC också. Om du kommunicerar med dina vänner via Googles chat-appar (som dock tenderar att bytas ut ganska ofta) så kan du göra det lika bra på IOS (och på PC) förutom Apples begränsningar då som att du inte kan sätta en tredjeparts app som default meddelande-app exempelvis. Samma sak gäller molnlagring, kör du på Google Drive så kan du installera appen på Iphone (eller PC) också och komma åt alla filer, automatiskt ladda upp foton och liknande precis som på Android, förutom då att du inte kan välja den som default för backup och liknande.

Google säljer informationen för annonsbruk.
Varför betala med sin information för att bli attakerad av annonser?
Betalar istället några kronor mer i inköp på hårdvaran än med all info Google samlar in i säljer för annonser.

” Däremot att nyttja sitt monopol eller sin marknadsposition för att få ett övertag mot ens konkurrenter. Vilket är rätt tydligt att man gör när det gäller Apple Music jämfört med Spotify m.fl. ”

Snarare tydligt att de inte gör det, Spotify har betydligt fler användare/premium betalande än Apple har.

Kollar man på statistik så omsätter app store betydligt mer än Google play, vilket ger mer till utvecklarna i förtjänst.

Fördelen med Apple är just att ”it just works”, att Apple har kontroll på hela linan från iOS till macOS, till hårdvaran, till tv mm, allt sammanbyggt på enkelt sett för användarna, fördelen med en leverantör, vilket andra tillverkare inte kommer i närheten av i enkelhet/smidighet. Fördelen med ”slutet ekosystem”.

Köper du filmer kan du spela upp de på mac, apple tv, pc.

Meddelande app finns inbyggt från start, kombinerar både sms och iMessage sömlöst i en app, enkelt och bekvämt för användarna.

Och angående Google drive, så är det samma där, betalar gärna någon krona mer i inköp av hårdvaran än låter Google sälja/och nyttja all info de lagrar för annonser

Summa summarum är att Apple har en starkare plattform för utvecklare, högre omsättning i butiken, köpstark kundkrets, och bra sammanbyggt ekosystem.

Folk får gärna köpa android, och låta Google nyttja all info de lagrar för att sälja annonser, men det är inget för mig.

Annonser är ”jävulens påfund” och borde förbjudas på webbsidor, och i applikationer.
Bättre betala några kronaor i månaden för en tjänst, än bli överbelamrad mer annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Fast inte utan krångel. På iOS så kan du bara ha appen installerad X antal dagar sedan raderas appen och vad jag vet måste det göras via iTunes och en dator. Plus att vad jag vet kan du inte bara hämta hem en ipa fil från en hemsida och installera den rakt i telefonen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Fördelen med Apple är just att ”it just works”, att Apple har kontroll på hela linan från iOS till macOS, till hårdvaran, till tv mm, allt sammanbyggt på enkelt sett för användarna, fördelen med en leverantör, vilket andra tillverkare inte kommer i närheten av i enkelhet/smidighet. Fördelen med ”slutet ekosystem”.

Fast det gör det ju inte. Så fort du ska göra nånting som inte Apple tycker är något du ska göra, eller sättet de vill att du ska göra det på så är det kört eller kräver jättemycket krångel. Nu var det längesen jag hade en iPhone, och många saker vet jag har fixats men några saker jag reagerade på:

Jag behövde lämna jättemycket personuppgifter för att få installera ens den enklaste av appar.

Telefonens funktionalitet var rejält kompromissad om man inte använde iTunes, på ett sätt som inte var logiskt utan en tydlig inlåsning.

Apple tyckte in att jag behövde en applikation som visar mig en bra översikt signalstyrka på olika nätverk för det var inte det en iphone var till för. Tack för att ni bestämde det, nu blev mitt jobb mycket krångligare då jag behövde gå runt med en betydligt större enhet.

Kunde inte köpa böcker genom min kindle-applikation. Om jag köper en telefon, och en Kindle, är det ju käckt att då och då kunna läsa lite på telefonen. Men nej, då ska Apple lägga sig i och göra min upplevelse sämre för det är "deras" hårdvara jag vill läsa mina elektroniska böcker på.

Tycker hela diskussionen hamnat lite snett, att Apple gör fel innebär inte att Google gör rätt så jag vet inte varför folk som påpekar att det Apple gör inte är ok hela tiden uppmanas att "köpa en Android"? Det hela påminner lite om argumentet "Vetenskapen kan inte förklara X, därför finns gud". Varför blanda in det ena i det andra när de egentligen inte är relaterade? Om en biltillverkare bara säljer bilar som är jättedåliga för miljön, kan vi då säga "köp en annan bil" som försvar?

Sedan förstår jag inte varför det skulle bli sämre om Apple öppnade upp för alternativ? Om App Store är så fantastiskt och precis alla Apple-användare vill ha det som det är, kommer det ju knappast ändras särskilt mycket om det kommer ett alternativ som är krångligare? Känner ni som använder Apple enheter inte att Apple är lite oärliga mot er när de säger sånt här?

https://www.sweclockers.com/nyhet/31902-apple-epic-games-vill...

Den enda skillnaden om ekosystemet öppnas upp är att man som konsument då hade haft möjlighet att använda sina tillhörigheter så som man vill använda dem. vilket borde vara självklart och något alla värnar om. Det hade inte inneburit att Apple lägger ner kontrollen på appar som säljs i App Store. Det hade inte inneburit att de fått stänga igen App Store (alla älskar ju den). Det hade inte blivit någon skillnad i praktiken alls. Det enda det inneburit är att man som konsument har mer val, och inte som idag där man blir tvingad till den minst dåliga kompromissen (vill jag använda företaget som har full kontroll över min data eller företaget som har full kontroll över mina enheter?). Vi är teknikentusiaster och vi borde kunna skilja mellan säljsnack och funktion, tyvärr ges vi inget vettigt alternativ idag att lägga våra pengar på så det är fritt fram att sälja oss skit och när det äntligen görs något i rätt riktning klagas det som om alla hade pengar investerade i Apple...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Fast inte utan krångel. På iOS så kan du bara ha appen installerad X antal dagar sedan raderas appen och vad jag vet måste det göras via iTunes och en dator. Plus att vad jag vet kan du inte bara hämta hem en ipa fil från en hemsida och installera den rakt i telefonen

Har app som är installerad direkt från hrmsida, wom varit installerad och fungerande utan problem i flera år.

Så det kräver inte iTunes.
Och iTunes har inte varit krav på sen flera år för att ens aktivera telefonen, eller backup, utan aktivering går direkt via wifi, och backup om man så vill till iCloud.

Skrivet av Bader:

Fast det gör det ju inte. Så fort du ska göra nånting som inte Apple tycker är något du ska göra, eller sättet de vill att du ska göra det på så är det kört eller kräver jättemycket krångel. Nu var det längesen jag hade en iPhone, och många saker vet jag har fixats men några saker jag reagerade på:

Jag behövde lämna jättemycket personuppgifter för att få installera ens den enklaste av appar.

Telefonens funktionalitet var rejält kompromissad om man inte använde iTunes, på ett sätt som inte var logiskt utan en tydlig inlåsning.

Apple tyckte in att jag behövde en applikation som visar mig en bra översikt signalstyrka på olika nätverk för det var inte det en iphone var till för. Tack för att ni bestämde det, nu blev mitt jobb mycket krångligare då jag behövde gå runt med en betydligt större enhet.

Kunde inte köpa böcker genom min kindle-applikation. Om jag köper en telefon, och en Kindle, är det ju käckt att då och då kunna läsa lite på telefonen. Men nej, då ska Apple lägga sig i och göra min upplevelse sämre för det är "deras" hårdvara jag vill läsa mina elektroniska böcker på.

Sedan förstår jag inte varför det skulle bli sämre om Apple öppnade upp för alternativ? Om App Store är så fantastiskt och precis alla Apple-användare vill ha det som det är, kommer det ju knappast ändras särskilt mycket om det kommer ett alternativ som är krångligare? Känner ni som använder Apple enheter inte att Apple är lite oärliga mot er när de säger sånt här?

https://www.sweclockers.com/nyhet/31902-apple-epic-games-vill...

Mycket krångel?
iOS är ju så enkelt det kan bli.
Inte de nätverksstyrka? Det visas tydligt på displayen….

Inget hinder för att läsa externa köpta böcker på iOS.

Amazons val att inte erbjuda köp av böcker i appen för att slippa betala för Apples tjänst de ger till Amazon, Kindle appen borde vara banlyst från app store helt då de vill ha kakan, men inte betala för den….

Varför skulle Apple öppna sin plattform?

iOS har app store
Android har google play.

Ska ni tvinga Google att öppna android för app store med? (Om Apple hade velat det?)…
Kallas konkurrens, Apple och Google konkurrerar om kumderna, och vill självklart ha så mycket internt själva som möjligt, och i Apples fall ger det en helhetslösning ingen annan tillverkare (ännu) kommer i närheten av, medå så bra sammanbyggt ekosystem mellan iOS, macOS, watchOS, tvOS och övriga enheter.

” Epic Games argumenterar för att Apples system är konkurrenshämmande och vill att Apple tvingas öppna upp sina ekosystem, som i nuläget inte tillåter att användare omdirigeras inifrån applikationen för att genomföra betalningar samt påför en 30 procents avgift.”

Vilket Google med gör, ingen skillnad…

Epic Games kan välja att finnas på plattformen, och acceptrra villkoren eller välja att tapp en stor kundskara från Apple kretsen i köpare.
Valet är fritt.
Det Epic Games försöker med är bara löjligt, och visar att de inte accepterar affärsvillkor och fri konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Har app som är installerad direkt från hrmsida, wom varit installerad och fungerande utan problem i flera år.

Och iTunes har inte varit krav på sen flera år för att ens aktivera telefonen, eller backup, utan aktivering går direkt via wifi, och backup om man så vill till iCloud.
Mycket krångel?

Amazons val att inte erbjuda köp av böcker i appen för att slippa betala för Apples tjänst de ger till Amazon, Kindle appen borde vara banlyst från app store helt då de vill ha kakan, men inte betala för den….

iOS har app store
Android har google play.

Ska ni tvinga Google att öppna android för app store med? (Om Apple hade velat det?)…
Kallas konkurrens, Apple och Google konkurrerar om kumderna, och vill självklart ha så mycket internt själva som möjligt, och i Apples fall ger det en helhetslösning ingen annan tillverkare (ännu) kommer i närheten av, medå så bra sammanbyggt ekosystem mellan iOS, macOS, watchOS, tvOS och övriga enheter.

” Epic Games argumenterar för att Apples system är konkurrenshämmande och vill att Apple tvingas öppna upp sina ekosystem, som i nuläget inte tillåter att användare omdirigeras inifrån applikationen för att genomföra betalningar samt påför en 30 procents avgift.”

Epic Games kan välja att finnas på plattformen, och acceptrra villkoren eller välja att tapp en stor kundskara från Apple kretsen i köpare.
Valet är fritt.
Det Epic Games försöker med är bara löjligt, och visar att de inte accepterar affärsvillkor och fri konkurrens.

Google har redan öppnat. Du kan installera en annan app Store på din Android telefonen direkt, något som inte går på iOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Mycket krångel?

iOS har app store
Android har google play.

Valet är fritt.

Jag skrev inte att jag inte kan läsa böcker, jag skrev att mycket fixats nu, jag skrev översikt över alla trådlösa nätverk. Sedan repeterar du frågeställningar som det redan svarats på. Det blir svårt att argumentera när du helt ignorerar vissa saker som skrivs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon330584:

Vad är det i så fall vi diskuterar, om sideloading funkar lika bra på IOS så borde man kunna installera en separat butik exempelvis?

Citat:

Google säljer informationen för annonsbruk.

Nej, Google säljer segmenterade annonser, inte informationen.

Citat:

Varför betala med sin information för att bli attakerad av annonser?
Betalar istället några kronor mer i inköp på hårdvaran än med all info Google samlar in i säljer för annonser.

Annonser får man ju ändå, att Google har information och segmenterar på den betyder bara att de kanske är mer relevanta än annars.

Citat:

” Däremot att nyttja sitt monopol eller sin marknadsposition för att få ett övertag mot ens konkurrenter. Vilket är rätt tydligt att man gör när det gäller Apple Music jämfört med Spotify m.fl. ”

Snarare tydligt att de inte gör det, Spotify har betydligt fler användare/premium betalande än Apple har.

De använder sin maktposition som affärsinnehavare till att kunna erbjuda en tjänst billigare. Spotify går back om de ska ge 30% av sina prenumerationsintäkter till Apple, Apple Music behöver inte ge några pengar någonstans och således kan de hålla ett lägre pris.

Citat:

Kollar man på statistik så omsätter app store betydligt mer än Google play, vilket ger mer till utvecklarna i förtjänst.

Kollar man på mer detaljerad statistik så varierar det beroende på typ av app och så vidare. Men oavsett så är det inget som hjälper mig som konsument, ska jag vara glad att samma app är dyrare på Iphone?

Citat:

Jo det finns absolut fördelar med den modellen. Å andra sidan finns det ju andra fördelar av att ha ett öppet system, som att man inte är alls lika begränsad i vilka produkter man kan köpa. Min TV är från Samsung men jag kan styra den med valfri smartphone, behöver inte ens vara Android än mindre en Samsung, jag kan också styra den med hjälp av Google Assistant, oavsett om jag köper enheten byggd av Google eller någon annan, eller för den delen kan jag välja bort Google och köra på Alexa för röststyrning om jag föredrar det, eller till och med Siri antar jag. Jag kan dela exempelvis video eller foton från valfri smartphone eller dator till min TV. Alternativt kan jag casta till min Chromecast från valfri enhet också.

Ska jag göra samma sak i Apples ekosystem så behöver jag förutom en Iphone köpa till en Apple TV som är dyrare (och på många sätt sämre) än Chromecast, och jag behöver köpa en "smart högtalare" från Apple, och då finns det ett alternativ, Homepod Mini som kostar mer än exempelvis Googles Nest Home eller Xiaomi Mi Speaker med Google och dessutom låter sämre och har mindre stöd för hemstyrning och liknande.

Citat:

Köper du filmer kan du spela upp de på mac, apple tv, pc.

Jo, men inte smidigt utan via webbläsaren. Så 720p max antar jag exempelvis?

Citat:

Meddelande app finns inbyggt från start, kombinerar både sms och iMessage sömlöst i en app, enkelt och bekvämt för användarna.

Självklart kommer alla Android-telefoner med en meddelande app, poängen är att jag kan byta den om jag vill. Andra appar kanske integrerar What's App!, Signal, Skype, Teams eller Slack i samma app som sms eller den vanliga telefon-appen exempelvis. Poängen är att jag har valet, inte nödvändigtvis att alla alternativ är bättre för just mig eller dig.

Citat:

Och angående Google drive, så är det samma där, betalar gärna någon krona mer i inköp av hårdvaran än låter Google sälja/och nyttja all info de lagrar för annonser

Jo, men varför ska dina preferenser styra vad andra kan göra? Jag använder inte Google Drive heller, men OneDrive, och det funkar utmärkt på min Android likväl som på mina datorer oavsett OS och det funkade bra även på de Iphones jag har haft.

Citat:

Summa summarum är att Apple har en starkare plattform för utvecklare, högre omsättning i butiken, köpstark kundkrets, och bra sammanbyggt ekosystem.

Jo men det är bara det sistnämnda som faktiskt är en fördel för konsumenten. Och den fördelen är ju ganska tveksam med tanke på vad som saknas i Apples ekosystem.

Citat:

Folk får gärna köpa android, och låta Google nyttja all info de lagrar för att sälja annonser, men det är inget för mig.

Igen är det ju jättefint för dig, men varför ska det styra vad andra kan göra?

Citat:

Annonser är ”jävulens påfund” och borde förbjudas på webbsidor, och i applikationer.
Bättre betala några kronaor i månaden för en tjänst, än bli överbelamrad mer annonser.

Gör du det då? Jag betalar för ett antal webbsidor på olika sätt och av olika anledningar och det har inget att göra med vilket OS jag har på min telefon. Men vill du verkligen undvika annonser och deras spårning så borde ju Android vara plattformen för dig då det faktiskt går att installera Adblock.