AMD avtäcker processorer och grafikkort på Computex 2021

Permalänk
Medlem

Normalt inför AMD och Nvidia lanseringsevenemang är man lite av en femåring som väntar på julafton men under 2021 har känslan mera varit liksom:

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Av någon underlig anledning hoppade mina ögon direkt från AMD till Radeon i rubriken och jag tänkte direkt "Ååååååh RDNA 3!" medan nästa tanke slog av den då jag inte tror att AMD kommer att tala något om kommande generation grafikkort. Mer sannolikt är nuvarande generation, eventuellt något om mobila RDNA 2 och kort under 6700 XT. På processor sidan har min 5600X så har inte något större intressen för kommande processorer. Så har inte några jätteförhoppningar men kommer nyfiket att kolla ändå.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

När det gäller grafiken så kanske de släpper FidelityFX Super Resolution. Inte för att det är något jag själv bryr mig särskilt om så verkar ju DLSS av många anses vara det bästa sedan hjulet så AMD måste ju ha något likartat för de som tycker sig behöva det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Börja poppa upp fler och fler läckor att det är i Juni som Super Resolution släpps, håller tummar och tår att det är sant. Vore ett jättelyft för AMD.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Till er som säger att imget går att köpa: 5800X och 5950X finns i lager i flera butiker sedan en tid tillbaka till ordinarie pris.

5600X och 5900X finns också men till runt 600 kr prispremium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

När företagen inte kan visa försäljningssiffror måste de skapa hype och visa framsteg på annat vis. För kunder och aktieägare.

tack för dagens skratt. du är medveten on att AMD sälja allt dem producera eller?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle vilja se är nya produkter i segmentet under det där de nuvarande senaste generations desktop-produkter huserar:
Ryzen 5 5600
Radeon RX 6600XT
... och så några Zen3/RDNA-baserade APU för desktop.

... och jag vill se dem i butik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vafan, känns som att jag precis fick hem min 5800X....

de är troligtvis de mer "budget" inriktade amd prylarna som kommer att lanseras dåsåsom ryzen 3 5300x och kanske ryzen 5 5600 eller rx 6700,6600xt,6500xt (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av thu:

Rätta mig om jag har fel, men visst brukar ev. CPU-nyheter nu under sommaren innebära release i Augusti-September tidigast (ytterligare leveransproblem ej medräknade)? Så jag bör inte vänta med att köpa en 5xxx nu då de finns i lager i hopp om en refresh dyker upp om nån månad?

Rykten säger att en Zen 3+ troligen inte är att vänta sig 2021 snarare tidigt 2022. Alltså förmodade 6000-serien. Dock kommer ju Intel med Alder Lake till hösten vilket kan vara rätt intressant release.

Jag hade köpt 5000-serien idag om jag hade behovet, tror inte AMD kommer prata något om 6000-serien nu i sommar. Threadripper däremot känns som en lågoddsare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gambit_2K:

Börja poppa upp fler och fler läckor att det är i Juni som Super Resolution släpps, håller tummar och tår att det är sant. Vore ett jättelyft för AMD.

Det håller jag med om. Gud vad trevligt det hade varit att få något som möter Nvidias DLSS. Dock är AMD efter här också så det blir nog som med RT att AMD är i klass med NVidias tidiga implementationer men oavsett så är det viktigt steg att kunna erbjuda liknande funktionalitet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det håller jag med om. Gud vad trevligt det hade varit att få något som möter Nvidias DLSS. Dock är AMD efter här också så det blir nog som med RT att AMD är i klass med NVidias tidiga implementationer men oavsett så är det viktigt steg att kunna erbjuda liknande funktionalitet.

ja dlss skulle man vilja ha på mitt rx 6700 xt man snittar t.ex 15 fps i fortnite med ray tracing på ultra och då är inte fortnite direkt ett krävande spel man ligger ju liksom nära 200fps på absulet högsta inställningarna i 1080p utan ray tracing och då har jag en ryzen 5 3600 som bottelneckar lite också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mame:

Alltid kul med hårdvarunyheter! Visst att inget går att köpa nu men nån gång släpper ju proppen.

Efter regn kommer sol! JIPPI!!!!!

Fast det har ju funnits massor med CPU:er att köpa från 5xxx-serien. Den enda som säljer slut snabbt är 5600x och den kommer ju även den in i lager väldigt regelbundet av. De andra finns det massvis av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fast det har ju funnits massor med CPU:er att köpa från 5xxx-serien. Den enda som säljer slut snabbt är 5600x och den kommer ju även den in i lager väldigt regelbundet av. De andra finns det massvis av.

Folk värkar vara väldigt negativa har själv sätt ryzen 5000 serien i väldigt många gånger i lager och till och med i affärer på hyllorna . Desamma med grafikorten de komemr också in några styckna varje dag med dar kan jag hållla med om att det är väldigt överpisade men det är inte direkt svårt att få tag på.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Felixark:

ja dlss skulle man vilja ha på mitt rx 6700 xt man snittar t.ex 15 fps i fortnite med ray tracing på ultra och då är inte fortnite direkt ett krävande spel man ligger ju liksom nära 200fps på absulet högsta inställningarna i 1080p utan ray tracing och då har jag en ryzen 5 3600 som bottelneckar lite också.

Nej det är ingen vacker syn sen tror jag en del i problematiken är att implementationen idag av RT är rätt anpassad för hur Nvidias arkitektur hanterar det. Lägger vi då till att RDNA 2 allmänt har sämre prestanda så blir effekten dubbel och gör att många RT-implementationer idag är hopplöst sega på RDNA 2.

Vi är dock i dess linda och mycket kommer hända. Jag ser dagens RT som något att inte ta på så stort allvar. Nästa och nästnästa generation kommer börja bli intressant ur RT-perspektiv på riktigt.

Det är lite som när 3D slog igenom på 90-talet. Många implementationer, dåligt standardiserat och prestandan var i botten ofta men tekniken var så häftig att man brydde sig inte om sina 15 FPS. Tyvärr är vi lite känsligare idag då många vill ha 144 FPS+.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej det är ingen vacker syn sen tror jag en del i problematiken är att implementationen idag av RT är rätt anpassad för hur Nvidias arkitektur hanterar det. Lägger vi då till att RDNA 2 allmänt har sämre prestanda så blir effekten dubbel och gör att många RT-implementationer idag är hopplöst sega på RDNA 2.

Vi är dock i dess linda och mycket kommer hända. Jag ser dagens RT som något att inte ta på så stort allvar. Nästa och nästnästa generation kommer börja bli intressant ur RT-perspektiv på riktigt.

Det är lite som när 3D slog igenom på 90-talet. Många implementationer, dåligt standardiserat och prestandan var i botten ofta men tekniken var så häftig att man brydde sig inte om sina 15 FPS. Tyvärr är vi lite känsligare idag då många vill ha 144 FPS+.

Tycker inte heller att raytracing gör så stor skillnad vissuelt heller så jag kör hellre spelen på ultra inställngar i 1080p med 100+ fps en med raytracing på typ lägsta inställngarna eftersom spelet ser ju sämre ut då. Med något likt dlss skulle vara kul att ha på amd korten också (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Till er som säger att imget går att köpa: 5800X och 5950X finns i lager i flera butiker sedan en tid tillbaka till ordinarie pris.

5600X och 5900X finns också men till runt 600 kr prispremium.

Håller med, har en bekant som köpte en 5600X för någon månad sedan. Inga problem, tror det även var till ordinarie pris, bara att han fick vänta ett par veckor, och inte kunde få den i handen direkt. Det är värre med grafikkorten.

Skrivet av Dinoman:

Det håller jag med om. Gud vad trevligt det hade varit att få något som möter Nvidias DLSS. Dock är AMD efter här också så det blir nog som med RT att AMD är i klass med NVidias tidiga implementationer men oavsett så är det viktigt steg att kunna erbjuda liknande funktionalitet.

Skrivet av Felixark:

Tycker inte heller att raytracing gör så stor skillnad vissuelt heller så jag kör hellre spelen på ultra inställngar i 1080p med 100+ fps en med raytracing på typ lägsta inställngarna eftersom spelet ser ju sämre ut då. Med något likt dlss skulle vara kul att ha på amd korten också (:

Det vore roligt om FSR presenterades, så att deltat i raytracing till Nvidia och DLSS minskar något. Det räcker med en någorlunda godkänd implementation för att uppnå hyfsad paritet i funktioner. Inga av dagens grafikkort klarar ju helt raytracade spel, så det räcker med "bra nog", så att även de med mellanklasskort kan utnyttja raytracing i dagens spel.

Intressant är det här testet av Resident Evil Village, där man ser att 6700XT och RTX 3600 klarar av raytracing även i 4K, medan både 3070 och 3060 Ti faller igenom mycket mer, pga av att de bara har 8 GB minne. Om det här visar sig hålla i fler test, dvs att mer VRAM faktiskt kan göra skillnad redan idag, speciellt i raytracade spel, har ju AMD en marknadsmässig fördel där gentemot DLSS, iom att alla deras kort med raytracing har minst 12 GB, och inte alla spel med raytracing kommer att ha DLSS:
https://www.guru3d.com/articles_pages/resident_evil_village_p...

Annars är det ju populärt att avfärda minnesmängden med ett generiskt argument att det inte spelar någon roll för att andra saker begränsar korten innan så det inte blir spelbart, men det argumentet stämmer då alltså inte, när även ett 3060 med 12 GB presterar spelbara resultat som är bättre än sina dyrare kollegor i RTX-familjen med 8 GB.

Så jag antar väl att kanske ett 6700 lanseras, och jag hoppas inte med 6 GB i den prisklassen, för det vore att skjuta sig själv i foten från AMDs sida, när de annars kan spela på minnesmängden i sin marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

ja dlss skulle man vilja ha på mitt rx 6700 xt man snittar t.ex 15 fps i fortnite med ray tracing på ultra och då är inte fortnite direkt ett krävande spel man ligger ju liksom nära 200fps på absulet högsta inställningarna i 1080p utan ray tracing och då har jag en ryzen 5 3600 som bottelneckar lite också.

Efter att ha tittat på ett par jämförelser i just Fortnite, ett spel jag själv aldrig spelat, så ser jag inte riktigt poängen med RT i det. Skillnaderna är minimala på annat än rena glasytor så varför ens ha det påslaget?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tack för dagens skratt. du är medveten on att AMD sälja allt dem producera eller?

Jo, men det gör alla nu när produktionen hos tsmc är överbelastad. Amd kan därför inte leverera nog med soc (via tsmc)till exempelvis Sony - som gick att läsa igår här på swec.

Att sälja slut är inte lika med att sälja efter prognos eller mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Efter att ha tittat på ett par jämförelser i just Fortnite, ett spel jag själv aldrig spelat, så ser jag inte riktigt poängen med RT i det. Skillnaderna är minimala på annat än rena glasytor så varför ens ha det påslaget?

Det var bara ett exempel.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Lagom att köpa till våren 2022 när nästa produkt annonseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Jo, men det gör alla nu när produktionen hos tsmc är överbelastad. Amd kan därför inte leverera nog med soc (via tsmc)till exempelvis Sony - som gick att läsa igår här på swec.

Att sälja slut är inte lika med att sälja efter prognos eller mål.

Det känns litet som om det bara finns en enda kretstillverkare numera för högprestandakretsar och när de får problem så påverkar det hela världen.