Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kikat på lite videos och visst får man ibland 10 fps mer med 32gb ram men det är går inte direkt illa med 16gb. kollade dock på 8gb och där var det rätt illa och tänkte att 16gb kanske skulle ge en sådan effekt men så var det inte.

Du kommer långt med 16GB, rent krasst är det områden med extremt mycket du går över 16GB. Typ Manhattan. Så testa, fastnar du så är det ju möjligt att få tag i 32GB till skillnad från möjligheterna att få tag i ett 3080.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du kommer långt med 16GB, rent krasst är det områden med extremt mycket du går över 16GB. Typ Manhattan. Så testa, fastnar du så är det ju möjligt att få tag i 32GB till skillnad från möjligheterna att få tag i ett 3080.

Det är väldigt sant. Hade varit värre om jag suttit på ett geforce 2 mx och en amd athlon 600mhz men haft 128gb ram 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är det nån bugg eller vad .. Har fått samma på flygning med arliners

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Hej!

Har precis fått mitt asus 3080 strix oc och har inte märkt av något spoltjut i något annat spel, men i MSFS får jag märktbart med tjut.
Någon mer som stött på detta och visst är det inget att oroa sig över?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej!

Har precis fått mitt asus 3080 strix oc och har inte märkt av något spoltjut i något annat spel, men i MSFS får jag märktbart med tjut.
Någon mer som stött på detta och visst är det inget att oroa sig över?

Strixkorten verkar surra en del tyvärr. Men inget att oroa sig för. Lägg in en FPS cap på flight sim på ex. 60 fps i Nvidia kontrollpanelen så drar det inte iväg onödigt mycket i menyer mm. Spelet når sällan över den nivån ändå pga cpu begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Strixkorten verkar surra en del tyvärr. Men inget att oroa sig för. Lägg in en FPS cap på flight sim på ex. 60 fps i Nvidia kontrollpanelen så drar det inte iväg onödigt mycket i menyer mm. Spelet når sällan över den nivån ändå pga cpu begränsning.

Ok ska se om jag får till det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Alla ni som flyger med joystick och pedaler. Vad har ni fått tag på pedaler någonstans? De billigaste jag har hittat är för ca 1500 kr från Saitek. En del kit finns det med gasreglage, joystick och pedaler, t ex Thrustmaster T.16000M eller vad de nu heter. Jag fick tag på en fin Saitek joystick som jag är nöjd med men behöver bara pedaler. Vad har ni för tips här?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Alla ni som flyger med joystick och pedaler. Vad har ni fått tag på pedaler någonstans? De billigaste jag har hittat är för ca 1500 kr från Saitek. En del kit finns det med gasreglage, joystick och pedaler, t ex Thrustmaster T.16000M eller vad de nu heter. Jag fick tag på en fin Saitek joystick som jag är nöjd med men behöver bara pedaler. Vad har ni för tips här?

Rent generellt är det såhär. Köper du billigt så är det i regel skräp. Vill du ha grejor som fungerar och håller länge så är det värt lägga ut lite mer så du får göra en avvägning på hur mycket du tycker dig kunna spendera på det.

Dylika saker är dock bättre leta sig utanför Sverige för att hitta då utbudet inom landet är tämligen begränsat. Dock finns det pedaler från Thrustmaster för ca 1100 när jag kollar på prisjakt. Vet dock inget om kvalitén på dem. Logitech/Saiteks är nog ett bättre val även om de är en femhundring dyrare. Annars har du ju dessa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4908800 men då springer priset iväg rejält.

Har själv haft min Saitek X52 i femton år nu och den har fungerat bra. Nu börjar den dock visa sin ålder och jag är själv på jakt efter en ny sticka. Yoke är inget alternativ känner jag, fler och fler verkliga flygplan kommer med FBW och joystick så det känns mer relevant med en sticka. Lutar åt att jag kommer köpa X56, jag har trivts så bra med min X52 att jag gärna vill ha något så likartat som möjligt och Logitechs pedaler känns passande. Sedan kan man alltid komplettera med throttle quadrants när det känns som behovet finns.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För övrigt. Jag såg dessa när jag kollade runt lite.

http://www.thrustmaster.com/sv_SE/products/mfd-cougar-pack

Det är förvisso inga displayer, bara knappar med olika fördefinierade konfigurationer, men tänker det kan vara enklare använda och konfigurera än att använda tangentbordet. Någon som har dessa och kan säga om de fungerar bra eller inte?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Alla ni som flyger med joystick och pedaler. Vad har ni fått tag på pedaler någonstans? De billigaste jag har hittat är för ca 1500 kr från Saitek. En del kit finns det med gasreglage, joystick och pedaler, t ex Thrustmaster T.16000M eller vad de nu heter. Jag fick tag på en fin Saitek joystick som jag är nöjd med men behöver bara pedaler. Vad har ni för tips här?

Jag använder pedalerna till min Logitech-ratt...
Inte optimalt med tanke på att jag inte har några toe brakes, men gratis (till en början, bara billigt med det nedan).

Blev efter ett tag trött på att behöva ha själva ratten inkopplad (pedalerna kopplas till den, går inte att koppla direkt till datorn) så jag gjorde en väldigt simpel adapter med en Arduino som läser av pedalerna och skickar signalen som en joystick till datorn. Tog bara ett par dagar totalt inkl design av chassi och 3D-printing.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Vadå finns det pedaler med toe breaks, vilka har det? Det vill man ha känner jag!

Jag har idag en Saitek Pro Flight Pacific AV8R Flightstick som jag gillar skarpt, jag vill absolut flyga med joystick. Men nackdelen med den är att den går lite trögt och har en fjäder som ibland kärvar, den har ingen trim på sidorna heller vilket jag tycker är lite konstigt. Så var det alltid förr.

Jag kan tänka mig att byta ut joysticken oxå. Men jag gillar upplägget med knapparna och det dubbla gasreglaget som jag har nu

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Nu har det dykt upp en Thrustmasterpedal för dryga tusenlappen. https://www.dustinhome.se/product/5011222315/t-flight-rudder-...

Någon som har den som kan uttrycka sig om det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen jättefantast men flyger runt lite emellanåt och har på sista tiden provat att köra VR med en oculus quest 2 via air link. För att datorn ska orka med har jag tvingats ställa ner allt ordentligt och det går ändå på knäna, men sweet jesus vilken skillnad på inlevelse det blir.

Är det ens möjligt att gå tillbaka till den vanliga plattskärmen efter några kvällar i VR?
Jag är tveksam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Jag är ingen jättefantast men flyger runt lite emellanåt och har på sista tiden provat att köra VR med en oculus quest 2 via air link. För att datorn ska orka med har jag tvingats ställa ner allt ordentligt och det går ändå på knäna, men sweet jesus vilken skillnad på inlevelse det blir.

Är det ens möjligt att gå tillbaka till den vanliga plattskärmen efter några kvällar i VR?
Jag är tveksam...

Håller helt med har man testat detta i VR är det bara det som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Jag är ingen jättefantast men flyger runt lite emellanåt och har på sista tiden provat att köra VR med en oculus quest 2 via air link. För att datorn ska orka med har jag tvingats ställa ner allt ordentligt och det går ändå på knäna, men sweet jesus vilken skillnad på inlevelse det blir.

Är det ens möjligt att gå tillbaka till den vanliga plattskärmen efter några kvällar i VR?
Jag är tveksam...

Kan bara instämma! Det är något helt annat med VR och FS2020 och det kommer säkert bara bli bättre

Det kan ju minst sagt vara rätt körigt att få till en bra framerate, framförallt i städer med fotogrammetri. Om du inte redan provat så kan jag tipsa om att ställa ner FOV multiplier i Oculus Debug Tool eller i Oculus Tray Tool. 0.65-0.75 brukar funka för de flesta utan att det blir märkbart sämre FOV, på så vis behöver din dator inte rendera lika många pixlar, som du ändå inte kan se i kanterna. På köpet kan man öka på supersamplingen, så att bilden blir riktigt crisp med Oculus Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Det kan ju minst sagt vara rätt körigt att få till en bra framerate, framförallt i städer med fotogrammetri. Om du inte redan provat så kan jag tipsa om att ställa ner FOV multiplier i Oculus Debug Tool eller i Oculus Tray Tool. 0.65-0.75 brukar funka för de flesta utan att det blir märkbart sämre FOV, på så vis behöver din dator inte rendera lika många pixlar, som du ändå inte kan se i kanterna. På köpet kan man öka på supersamplingen, så att bilden blir riktigt crisp med Oculus Quest 2.

FOV har jag ställt ner, dock inte så långt utan mer runt 0,8 annars ser jag en kant som fladdrar, men det gjorde en hel del ändå.
Supersampling har jag däremot inte pillat på så det får väl bli nästa grej att prova.

Permalänk
Medlem

Mer bilder på kommande Bromma+Stockholm från Marcus/Orbx, ser helt otroligt bra ut!

https://orbxsystems.com/forum/topic/207354-essb-stockholm-bro...

Permalänk
Medlem

Ingår inte Arlanda i World Update 4?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ingår inte Arlanda i World Update 4?

Jo, och en uppdatering av Stockholm, men Bromma lär inte vara i närheten av Marcus arbete ändå, det ser riktigt bra ut. Trist att han inte fick uppdraget att göra Arlanda.

Han har redan sagt att det kommer en content patch när WU4 finns, så det blir the-best-of-the-best man får ur bägge versioner av Stockholm. ...så han får absolut mina pengar Day 1.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jo, och en uppdatering av Stockholm, men Bromma lär inte vara i närheten av Marcus arbete ändå, det ser riktigt bra ut. Trist att han inte fick uppdraget att göra Arlanda.

Han har redan sagt att det kommer en content patch när WU4 finns, så det blir the-best-of-the-best man får ur bägge versioner av Stockholm. ...så han får absolut mina pengar Day 1.

Kräver dessa uppdateringar deluxe versionen eller att man köper till dlc?

Eller räcker det med att köpa standard versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Kräver dessa uppdateringar deluxe versionen eller att man köper till dlc?

Eller räcker det med att köpa standard versionen?

Världsuppdateringarna har varit gratis hittills, standard räcker som bas. De tjänar väl pengar på provisionen på marketplace, men ändå otroligt schysst för det är enorma uppdateringar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Världsuppdateringarna har varit gratis hittills, standard räcker som bas. De tjänar väl pengar på provisionen på marketplace, men ändå otroligt schysst för det är enorma uppdateringar.

Härligt, har funderat på msfs2020 ett tag men då kör jag standardversionen.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Tack för alla tips!

Vadå finns det pedaler med toe breaks, vilka har det? Det vill man ha känner jag!

Jag har idag en Saitek Pro Flight Pacific AV8R Flightstick som jag gillar skarpt, jag vill absolut flyga med joystick. Men nackdelen med den är att den går lite trögt och har en fjäder som ibland kärvar, den har ingen trim på sidorna heller vilket jag tycker är lite konstigt. Så var det alltid förr.

Jag kan tänka mig att byta ut joysticken oxå. Men jag gillar upplägget med knapparna och det dubbla gasreglaget som jag har nu

Allt hänger ju på hur seriöst du vill flyga och vilka pengar du vill lägga på ett par pedaler. Kör själv med dessa och det är fantastiska. Montera på en dämpare för MC-styre så har man även ett riktigt bra motstånd dem.

https://slawdevice.com/en/glowna/14-rx-viper-v2-rudder-pedals...

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Mer bilder på kommande Bromma+Stockholm från Marcus/Orbx, ser helt otroligt bra ut!

https://orbxsystems.com/forum/topic/207354-essb-stockholm-bro...

Jag säger bara hatten av för Marcus/Orbx/Bromma-Stockolm fantastiska bilder, har väntat sen slutet av januari på detta scenery, men den som väntar på något gott......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Allt hänger ju på hur seriöst du vill flyga och vilka pengar du vill lägga på ett par pedaler. Kör själv med dessa och det är fantastiska. Montera på en dämpare för MC-styre så har man även ett riktigt bra motstånd dem.

https://slawdevice.com/en/glowna/14-rx-viper-v2-rudder-pedals...

Oj vad fina pedaler!

Jag fick just tag på ett par beg saitek pedaler och en yoke för ett väldlgt bra pris. Ska hämta ut de på posten när de kommer. Men det är ju jäkligt kul att flyga så realistiskt som möjligt tycker jag.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag har problem vid installationen, läsfel på skiva 5. Kopierade över alla skivor till hårddisken och installerade därifrån men den stannade vid skiva 5 ändå. Provat kopiera skivan från flera läsare. Köpte spelet via Spelbutiken. Går det på något sätt att hämta hem just den skivan från nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaffe:

Jag har problem vid installationen, läsfel på skiva 5. Kopierade över alla skivor till hårddisken och installerade därifrån men den stannade vid skiva 5 ändå. Provat kopiera skivan från flera läsare. Köpte spelet via Spelbutiken. Går det på något sätt att hämta hem just den skivan från nätet?

Vet inte om du kan bara kopiera filer rakt av till datorn. kanske är några iso-filer som behöver mountas i så fall. Men jag har inte köpt något fysiskt spel på år och dagar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vet inte om du kan bara kopiera filer rakt av till datorn. kanske är några iso-filer som behöver mountas i så fall. Men jag har inte köpt något fysiskt spel på år och dagar.

Det går bra att kopiera över skivorna till datorn, skivorna 2-10 innehåller endast en .cab-fil per skiva, inga iso-filer.
Installationen går bra med skivorna 1-4 men läsfel på cab-filen från skiva 5.

Permalänk
Medlem

Har nu beställt ett 3090 och är sugen på VR-headset. Vilket är bäst för flightsim? Är det värt att köpa ett av de dyrare eller fungerar ett begagnat Oculus?

Permalänk
Medlem

23/6 world update V - Nordics Europe!
Hoppas Sverige får sig ett lyft!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"