Kvalité på Disney+ börjar bli dålig

Permalänk
Avstängd

Kvalité på Disney+ börjar bli dålig

Det börjar bli dålig 4k kvalité på Disney+ dom har stängt bithastigheten och möta skuggtoner börjar smälta ihop. Och bärgar gå samma väg som NETFLIX. Nu finns bara Apple tv+ kvar om man villa kvalité.

Permalänk
Lego Master

Vad är diskussionsunderlaget?
"Ja, jag håller med" eller "nej, jag håller inte med"?
Känns som detta borde höra hemma i gubbgnälltråden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Vad är diskussionsunderlaget?
"Ja, jag håller med" eller "nej, jag håller inte med"?
Känns som detta borde höra hemma i gubbgnälltråden.

Jag vill att folka ska diskutera mera om kvalitén och varför man tror att alla som bor på landsbygden världen över ska tro att man kan strömma 4k om man har kass internet Borde finnas bättre att alla förstår att man inte kan strömma 4k på landsbygden i Hella världen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av guraktersnura:

Jag vill att folka ska diskutera mera om kvalitén och varför man tror att alla som bor på landsbygden världen över ska tro att man kan strömma 4k om man har kass internet Borde finnas bättre att alla förstår att man inte kan strömma 4k på landsbygden i Hella världen.

What? Antingen har du bandbredd för 4K, eller så har du det inte. Eller du menar att de medvetet sänker bitrate på 4K-material för att fler ska kunna strömma det med mindre impact på deras servrar? Ja, det låter ju rimligt och som en vettig affärsmodell även om filmfanatiker kommer pipa om komprimeringsartefakter och annat som gemene man inte bryr sig om.

Om jag verkligen vill ha crisp bild tittar jag antingen på lokala 4K BD-rippar, eller faktiska 4K BD-skivor. Strömmad media är alltid en avvägning mellan bandbredd och kvalitet.

Edit:
Omvänt, det är ingen mänsklig rättighet att kunna maximera sin nedladdningskapacitet varje sekund.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Jag tänker att kunder inte kan begära 4k om dom inte har bra internet men dom flesta har 100Mb/s eller tilockmmed 1Gb/s. 4k 100Mb/s HEVC får man bra streming. Tjänsterna lagrar data i sever hallar världen över så jag förstår inte vad problemet är.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av guraktersnura:

Jag tänker att kunder inte kan begära 4k om dom inte har bra internet men dom flesta har 100Mb/s. 4k 100Mb/s HEVC får man bra streming. Tjänsterna laggar data i sever hallar världen över så jag förstår inte vad problemet är.

För att serverkapacitet och bandbredd till sagda servrar inte är gratis. Absolut hade man tekniskt kunna strömma lossless 4K till de kunder som har bandbredd att ta emot det. Men det är ingen hållbar affärsmodell, eftersom det kostar mer per aktiv ström ju högre bitrate du har på den. Alltså får man kolla marknaden; se vad folk är villiga att betala för 4K-media, jämföra det med hur mycket du vill tjäna, och sen lägga bitrate/kostnad per ström på en nivå som matchar dessa. Ingen rocket science direkt.

Till detta kommer lagringskapacitet till de olika versionerna av filmerna; du vill inte förlita dig på realtidstranscoding för den här typen av tjänst. Det funkar absolut för tex Plex, men beräkningskraften att transcoda en miljon strömmar kommer kosta mer än att lagra kanske 4 versioner av varje film. Men då håller du dig till de fyra versionerna, där den maximala bitraten är enligt vad du räknade ut ovan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guraktersnura:

Jag vill att folka ska diskutera mera om kvalitén och varför man tror att alla som bor på landsbygden världen över ska tro att man kan strömma 4k om man har kass internet Borde finnas bättre att alla förstår att man inte kan strömma 4k på landsbygden i Hella världen.

Nu betalar väl visserligen inte disney för att dra ut bredbandsledningar till folk på landsbygden - så ur disneys perspektiv är det väl ganska ovidkommande om deras kunder sitter på landsbygd eller i tätbebygt område.
De säljer en strömningstjänst. Bredbandsleverantörerna säljer en uppkopplingstjänst.
Och kunder kan välja hur snabba uppkopplingar de önskar köpa i förhållande till vad de önskar göra med sin bandbredd.

Huruvida disney faktiskt har sänkt kvaliten på sitt material eler inte är såklart av relevans i sammanhanget. Det skulle vara intressant för diskussionen om det fanns underlag för hur det ligger till här.
Jag kan med rådande underlag inte se om det är faktisk kvalitétsskillnad över tid - och om så är fallet om det beror på att du har dålig wifimottagning, din operatör har för långsamt internet för att få tjänsten att fungera bra eller om det är så att disney faktiskt gjort ändringar i kvalitén.
Har du kanske någon länk med bra underlag för att disney faktiskt skruvat ner kvalitén för alla?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har problemet att ljudet hackar om jag tittar på disney+ på helgerna. Men bara på helgerna.
När Winter Soldier avsnitten kom ut så kunde jag inte ens starta något program över huvud taget utan fick felmeddelanden att tjänsten var otillgänglig. På måndag så fungerar allt som vanligt igen.
Sitter på 300mbit fiber och ligger alltid på bra hastigheter vid test, kvällar, helger, mornar etc.
Kör via LG webOS.

Någon som upplevt samma?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

För att serverkapacitet och bandbredd till sagda servrar inte är gratis. Absolut hade man tekniskt kunna strömma lossless 4K till de kunder som har bandbredd att ta emot det. Men det är ingen hållbar affärsmodell, eftersom det kostar mer per aktiv ström ju högre bitrate du har på den. Alltså får man kolla marknaden; se vad folk är villiga att betala för 4K-media, jämföra det med hur mycket du vill tjäna, och sen lägga bitrate/kostnad per ström på en nivå som matchar dessa. Ingen rocket science direkt.

Stämmer inte när jag ansluter mig till en Amerikansk server så stannar min anslutning kvar i Sverige Operatörna ser till att jag ansluter till server hallar i Sverige i stället alltså så är datan mellan lagrad.Men som jag menade så kan inte landsbyggden världen över kräva 4k

Permalänk
Medlem

Kvalité på en film eller serie är så mycket mer än bara pixlar.
Jag ser hellre en bra film i 720p än en dålig i 4k.
Dvs en bra 720p film håller högre kvalité än en dålig 4k film.

Jag förstår att TS syftar till bildkvalitet. Rubriken i trådstarten borde ändras för att förtydliga att det är bildkvalitet och inte utbudet som tråden handlar om.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av guraktersnura:

Stämmer inte när jag ansluter mig till en Amerikansk server så stannar min anslutning kvar i Sverige Operatörna ser till att jag ansluter till server hallar i Sverige i stället alltså så är datan mällan lagrad.

Va? Jag sa inget om hur många datahallar man har. Men alla dessa behöver ju utrustning som matchar de krav som ställs på strömmarna. Sen är de ju säkert olika stora beroende på hur stor marknad de förväntas betjäna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Kvalité på en film eller serie är så mycket mer än bara pixlar.
Jag ser hellre en bra film i 720p än en dålig i 4k.
Dvs en bra 720p film håller högre kvalité än en dålig 4k film.

Stämmer inte riktigt med 720p måste en 4k skärm visa samma färg 8 gånger och med 1080p måste en 4k skärm visa samma färg 4 gånger. Bithastigeten är väldigt viktig den beskriver hur mycket information som skärmens pixlar kan bygga upp videon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Stämmer inte riktigt med 720p måste en 4k skärm visa samma färg 8 gånger och med 1080p måste en 4k skärm visa samma färg 4 gånger. Bithastigeten är väldigt viktig den beskriver hur mycket information som skärmens pixlar kan bygga upp videon med.

Jag syftade till att mer än skärpan och färgerna på bilden vägs in vid kvalitén av en film, dvs story, skådespelare etc.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av guraktersnura:

Stämmer inte riktigt med 720p måste en 4k skärm visa samma färg 8 gånger och med 1080p måste en 4k skärm visa samma färg 4 gånger. Bithastigeten är väldigt viktig den beskriver hur mycket information som skärmens pixlar kan bygga upp videon med.

Jag tror inte du riktigt förstod vad som menades.
"Kvalitet" kan vara både objektivt (pixlar, bitrate, HDR..) samt subjektivt (är det en bra film?).

Och ja, jag ser hellre Mandalorian i 720p än Sharknado i 4K.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Va? Jag sa inget om hur många datahallar man har. Men alla dessa behöver ju utrustning som matchar de krav som ställs på strömmarna. Sen är de ju säkert olika stora beroende på hur stor marknad de förväntas betjäna.

Företag använder server hallar för att lagra data som molntjenst. Det som är konstigt är att jag kan köpa molnlagting ondrive med 1000terabyte.så kapacitet fin det. Det jag menade var att landsbyggden världen över inte kan kräva 4k

Permalänk
Lego Master
Skrivet av guraktersnura:

Företag använder server hallar för att lagra data som molntjenst. Det som är konstigt är att jag kan köpa molnlagting ondrive med 1000terabyte.så kapacitet fin det. Det jag menade var att landsbyggden världen över inte kan kräva 4k

Ja, det är klart att du kan köpa så mycket lagring. Men om du ska använda den lagringen som en tillgång i en affärsmodell så är ju priset på sagda lagring nåt du måste ta hänsyn till när du ska tjäna pengar på tjänsten i fråga. Ju mindre lagring du behöver använda utan att folk skriker alldeles för högt, desto mer pengar kan du tjäna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har du någon data/källa på att det skett en förändring av högsta video profilen? Jag har iaf inte märkt något. Är det på nytt material eller är den borttagen för gammalt också?

Inte för att det har med d+ att göra, men om vi ändå ska gnälla på streaming så är det som stör mig mest är att Netflix bara har bra kvalitet på populärt/eget premium kontent, ibland om man ska slänga på något mossigt kan det se riktigt bedrövligt ut. Antar att det är om man prickar något som inte ligger hos deras cache servrar så får man inte tillgång till högsta nivåerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guraktersnura:

Det jag menade var att landsbyggden världen över inte kan kräva 4k

Men kräver landsbygden det då?
Vad är grunden till den här hypotesen?

Skulle det ens vara problematiskt om landsbygden vill ha bättre bildkvalité - och är det relevant för trådens grundfråga?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nu betalar väl visserligen inte disney för att dra ut bredbandsledningar till folk på landsbygden - så ur disneys perspektiv är det väl ganska ovidkommande om deras kunder sitter på landsbygd eller i tätbebygt område.
De säljer en strömningstjänst. Bredbandsleverantörerna säljer en uppkopplingstjänst.
Och kunder kan välja hur snabba uppkopplingar de önskar köpa i förhållande till vad de önskar göra med sin bandbredd.

Huruvida disney faktiskt har sänkt kvaliten på sitt material eler inte är såklart av relevans i sammanhanget. Det skulle vara intressant för diskussionen om det fanns underlag för hur det ligger till här.
Jag kan med rådande underlag inte se om det är faktisk kvalitétsskillnad över tid - och om så är fallet om det beror på att du har dålig wifimottagning, din operatör har för långsamt internet för att få tjänsten att fungera bra eller om det är så att disney faktiskt gjort ändringar i kvalitén.
Har du kanske någon länk med bra underlag för att disney faktiskt skruvat ner kvalitén för alla?

Jämför Disney+ ny producerade mattrial och sedan med Apple tv+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Men kräver landsbygden det då?
Vad är grunden till den här hypotesen?

Skulle det ens vara problematiskt om landsbygden vill ha bättre bildkvalité - och är det relevant för trådens grundfråga?

Man kan inte få bättre kvalité bara med 4k utan man måste ha hög bithadtighet så det finns gått om information i videon så skärmens pixlar kan bygga upp materialet med bra kvalitet utan att bilden blir suddig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guraktersnura:

Jämför Disney+ ny producerade mattrial och sedan med Apple tv+

Ahaa!
I det fallet så kanske det är så att Disney+ redan från start har haft lägre kvalité än på apple TV+. Alltså att disney+ inte sänkt kvalitén på tjänsten utan att det hela tiden varit som det är nu.
Ja eller inte. Men det är svårt att veta med det underlaget och den metoden för jämförelse.

Att olika tjänster använder sig av olika bitrate är väl egentligen inte nytt heller.
Däremot är det lite surt för det försvårar kvalitetsstandarder när samam upplösning kan variera väldigt mycket i kvalitét.

Oavett så har jag svårt att härleda eventuella kvalitetsskillnader till att det skulle vara en landsbygdsfråga ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ahaa!
I det fallet så kanske det är så att Disney+ redan från start har haft lägre kvalité än på apple TV+. Alltså att disney+ inte sänkt kvalitén på tjänsten utan att det hela tiden varit som det är nu.
Ja eller inte. Men det är svårt att veta med det underlaget och den metoden för jämförelse.

Att olika tjänster använder sig av olika bitrate är väl egentligen inte nytt heller.
Däremot är det lite surt för det försvårar kvalitetsstandarder när samam upplösning kan variera väldigt mycket i kvalitét.

Oavett så har jag svårt att härleda eventuella kvalitetsskillnader till att det skulle vara en landsbygdsfråga ;).

Disney+ har producerat lite nytt i år som har väldigt låg bithastiget som är mycket stämmer än materialet från förra året bara en tids fråga till dom skärner på alt material.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guraktersnura:

Man kan inte få bättre kvalité bara med 4k utan man måste ha hög bithadtighet så det finns gått om information i videon så skärmens pixlar kan bygga upp materialet med bra kvalitet utan att bilden blir suddig.

Mmm. Sure. Frågan gällde emellertid hur landsbygdsfrågan kommer in i sammanhanget. Det är forfarande lite oklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guraktersnura:

Disney+ har producerat lite nytt i år som har väldigt låg bithastiget som är mycket stämmer än materialet från förra året bara en tids fråga till dom skärner på alt material.

Bithastighet är kanske inte riktigt rätt. Bitrate handlar det väl om. Men det är en sidogrej.

Men då är det kanske ändå så att disney+ inte sänkt kvalitén här vilket grundfrågan handlade om utan det kan vara så att disney+ använder sig av lägre bitrate redan från start jämfört med då exempelvis appleTV+.
Eller?
Jag tänker mest på vad grundorsaken till din upplevelse kan tänkas vara. Det finns ett gäng olika faktorer som inte är uteslutna ännu riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Sure. Frågan gällde emellertid hur landsbygdsfrågan kommer in i sammanhanget. Det är forfarande lite oklart.

Det skärs ner på grund av att alla ska till gång till bra streming men alla ska inte rätta sig efter landsbyggden när streming bli sämre Det har blivit så att man kan göra bättre videos själv med många smartphone som kan filma med 4k bithadtiget på 60 Mb/s. Sänn har streamingtjänsterna sinna masters filer på 250Mb/s.

Permalänk
Medlem

De kanske har börjar komprimera med 7zip?

OT, jag tror dock att om du tycker att den streamade 4K-versionen inte duger så är det som sagt ovan bara fysisk media som duger. Jag själv är otroligt nöjd med allt som Netflix klassar som ”HDR” på min 65” och ser inga problem med det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Är det nu TS ska lansera sin ide om komprimerade arkiv igen? Det gick ju sådär här om dagen, den tråden blev låst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

De kanske har börjar komprimera med 7zip?

OT, jag tror dock att om du tycker att den streamade 4K-versionen inte duger så är det som sagt ovan bara fysisk media som duger. Jag själv är otroligt nöjd med allt som Netflix klassar som ”HDR” på min 65” och ser inga problem med det.

Så du menar att du har en gammal CRT skärm altså bildtörs tv. Dagens högupplösta skärmar är lite bättre än så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guraktersnura:

Det skärs ner på grund av att alla ska till gång till bra streming men alla ska inte rätta sig efter landsbyggden när streming bli sämre Det har blivit så att man kan göra bättre videos själv med många smartphone som kan filma med 4k bithadtiget på 60 Mb/s. Sänn har streamingtjänsterna sinna masters filer på 250Mb/s.

Jag tänker att mitt första inlägg i tråden är av relevans här.

Citat:

Nu betalar väl visserligen inte disney för att dra ut bredbandsledningar till folk på landsbygden - så ur disneys perspektiv är det väl ganska ovidkommande om deras kunder sitter på landsbygd eller i tätbebygt område.
De säljer en strömningstjänst. Bredbandsleverantörerna säljer en uppkopplingstjänst.
Och kunder kan välja hur snabba uppkopplingar de önskar köpa i förhållande till vad de önskar göra med sin bandbredd.

Alltså om de på landsbygd vill ha bättre uppkoppling så är det ju inte något de kan kräva av disney. Disney levererar ju inte bredband.
Vill man på landsbygden ha snabbare uppkoppling så är det ju en fråga man driver mot bredbandsleverantör.
Den frågan är inte disney intresserad av - ellerhur?

Är det kanske att du inte har tagit i beaktning att en streamingtjänst kan ha olika streamingkvalitéer för samma video kanske? För det fungerar ju.
Eller hur får du ihop logiken att disney alls skulle vara intresserade av frågan om landsbygdsuppkoppling?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som en tidigare användare förslog så verkar Pied Pieper lösning vara det TS är ute efter.

Rekommenderar TS att läsa på här hur streaming fungerar från dessa typer av tjänster.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.562487/sa-strommar-net...

Bandbredd är inte gratis.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070