Nvidia Geforce RTX 3000-serien får strypt mining-prestanda

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket 3080 utan LHR kommer att stiga på Tradera nu? Ser att de redan går där för över 20000kr nu. Helt sanslöst.
Även 3070 utan LHR går för runt 13000kr och det lär säkert också stiga.

Permalänk
Medlem

Alla försök till att stoppa miners köp av GRAFIKkort är bra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Är man tillräckligt viktig/stor så erbjuder förmodligen Nvidia en olåst drivare mot betalning. Lite sent ute att komma med detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Dom fiskar bara gratis PR, Om dom nu vill att korten inte ska köpas av miners varför inte sätta spärren till Zero Hash Rate? Varför 50%? Förstår inte.

För att mest straffa genomsnittsköparen som köper sitt kort och när den inte används låta den mina. Dessa blir träffat mest av detta.
Storskaliga mining bolag kommer antingen fortfarande kunna köpa oändrade kort under bordet eller har möjligheter och resurser att kringgå detta.
Jag är fullt övertygat att nvidia kommer fortfarande producera vanliga och ändrade amper kort sida vid sida, men självklart få gamers bara tillgång till dem ändrade korten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med undantag för det svindyra flaggskeppet Geforce RTX 3090 halveras prestandan vid brytning av kryptovalutan Ethereum.

Läs hela artikeln här

Själv tycker jag detta är dåligt gjort av Nvidia man ska väl få använda kortet till allt som de är kapabelt till ? Tur att man bestämde sig för att köpa en AMD kort så slipper man dessa dumheter. Är det brist på kretsar så får tillverkarna stå för det. Enligt mig så är de störta problemet är att återförsäljarna scalpar/höjer priserna något rejält på alla korten för att tjäna mer pengar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är man tillräckligt viktig/stor så erbjuder förmodligen Nvidia en olåst drivare mot betalning. Lite sent ute att komma med detta nu.

Till 3060 ”råkade” dom läcka drivrutiner själva, så man behöver inte vara så viktig.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot enskilda miners men de drar upp priset på grafikkort så jag tycker det är bra att de minskar attraktiviteten för miners så vanliga personer kan få dem. Det är ironiskt att det är oftast samma personer som är för mining som är emot Kina. Kineserna gör nästan alla mining i världen för de har lättast att få tag på korten direkt ur fabrikerna som ligger där. Om man är för mining är man i praktiken för ett starkare Kina. Det som minas här är småpotatis mot stora lager i Kina med tusentals kort.

Inget emot enskilda individer som sagt men hoppas crypto krashar snart och priserna blir normala.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det hade varit ett ännu dummare drag, miners hade bara utnyttjat sin lagstadgade ångerrätt.

Säkert. Hur skulle det gå till? I Sverige är ångerrätten ganska generös men i många länder gäller det obruten förpackning om ens alls. Att som miner chansa och sedan sitta med svarte Petter är knappast kul. "hej, jag köpte ett kort och tog en rövare och försökte mina på ett gamingkort. Vill någon köpa mitt besudlade kort PLZ?" dessutom är det vid köp och säljaffärer svårt att inte ge ut sin identitet. Vill man som miner ge ut sitt namn och sin adress i gamerkretsar? Man riskerar att bli märkt för livet och lynchad i dagens klimat. Så jag tror den risken hade varit minimal.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

I praktiken har grafikkortet ingen regelrätt begränsning på hårdvarunivå, utan Nvidia har ändrat dess PCI Device ID och gjort att det endast är kompatibelt med drivrutiner som begränsar mining-prestandan. Det här tilltaget gör att Nvidia skulle kunna välja att låsa upp prestandan vid ett senare tillfälle.

Jag har fått uppfattningen att det är ett redan löst problem att använda andra nvidia-drivrutiner än de som är avsedda för en viss modell/ett visst PCI Device ID under Linux, förutsatt att rätt kisel finns på plats.

@Jacob, är det inte läge för en uppföljningsartikel där det ställs lite kritiska frågor till nvidia om ifall de faktiskt väntar sig att detta ska göra någon skillnad alls? Det hade varit intressant att läsa om detaljer vad gäller hur de har tänkt sig att det ska fungera tekniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har inget emot enskilda miners men de drar upp priset på grafikkort så jag tycker det är bra att de minskar attraktiviteten för miners så vanliga personer kan få dem. Det är ironiskt att det är oftast samma personer som är för mining som är emot Kina. Kineserna gör nästan alla mining i världen för de har lättast att få tag på korten direkt ur fabrikerna som ligger där. Om man är för mining är man i praktiken för ett starkare Kina. Det som minas här är småpotatis mot stora lager i Kina med tusentals kort.

Inget emot enskilda individer som sagt men hoppas crypto krashar snart och priserna blir normala.

Nvidia 3000-seriens krets tillverkas väl av Samsung i Sydkorea.

Andrahandsvärdet på ett LHR-kort lär bli lägre än andrahandsvärdet på ett normalt kort. Gissningvis kommer AMD sälja fler grafikkort, även till gamers, pga det högre andrahandsvärdet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kablash:

Tror inte detta kommer ha den effekt Nvidia vill. Miners kommer komma runt spärren, eller så köper de fler kort.
De drabbar väl mest de som vill mina lite på sidan.

Det där med att köpa fler kort är lättare sagt än gjort i dagsläget hehe

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Säkert. Hur skulle det gå till? I Sverige är ångerrätten ganska generös men i många länder gäller det obruten förpackning om ens alls. Att som miner Chanda och sedan sitta med svarte Petter är knappast kul. "hej, jag köpte ett kort och tog en rövare och försökte mina på ett gamingkort. Vill någon köpa mitt besudlade kort PLZ?" dessutom är det vid köp och säljaffärer svårt att inte ge ut sin identitet. Vill man som miner ge ut sitt namn och sin adress i gamerkretsar? Man riskerar att bli märkt för livet och lynchad i dagens klimat. Så jag tror den risken hade varit minimal.

I vilka länder gäller obruten förpackning? I hela Europa (EU) får du lämna tillbaka trots bruten förpackning. Samma gäller alla som handlar från Amazon världen runt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Bra sätt för Nvidia att sälja ut gamla lager, bara att låsa upp korten när ny generation kommer ut så får miners kriga om dessa.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Till 3060 ”råkade” dom läcka drivrutiner själva, så man behöver inte vara så viktig.

Sant det.

Permalänk
Medlem

Perfekt... kommer försöka scalpa LHR kort nu och lägga på ett par tusenlappar över redan höga priser då dessa blir med eftertraktade nu. Helt sjukt att en liten grupp tycks ha ensamrätt på hårdvara. Som å sälja pick-ups och skåpbilar till endast hantverkare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackss:

Dom fiskar bara gratis PR, Om dom nu vill att korten inte ska köpas av miners varför inte sätta spärren till Zero Hash Rate? Varför 50%? Förstår inte.

Poängen är väl att sälja sina skräpchip som överprisade mining kort istället. Slipper de även massiv gpu dumping när ethereun går POS eftersom miningkorten är oanvändbara som gpu'er. Yeay. Den som tror nvidia bryr sig det minsta om man spelar eller minar på kortet man köpt är riktigt dum.

Permalänk
Medlem

Får väl se om det får effekt eller inte.
Man kan ju hoppas på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Tror inte detta kommer ha den effekt Nvidia vill. Miners kommer komma runt spärren, eller så köper de fler kort.
De drabbar väl mest de som vill mina lite på sidan.

+1

Blir pannkaka av detta också.

Den som vill agera mot mining bör delta och roffa åt sig lite av de pengar som finns att tillgå.

En annan kör på 100% kärnkraft så det kan ju inte bli mer miljövänligt. Jag hämtar pengar på internet och sprider dem i vårt land. Det känns verkligen toppen att få bidra!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Perfekt... kommer försöka scalpa LHR kort nu och lägga på ett par tusenlappar över redan höga priser då dessa blir med eftertraktade nu. Helt sjukt att en liten grupp tycks ha ensamrätt på hårdvara. Som å sälja pick-ups och skåpbilar till endast hantverkare.

Vad stoppar miners från att köpa korten?

Permalänk
Medlem

Vilken totalt meningslös åtgärd när den mest lönsamma kryptovalutan nu är Ergo som jag kan mina alldeles utmärkt med 3060 på full hastighet, idag ca. 30% högre lönsamhet än Ethereum. Återstår att se om de har förbättrat limitern att gälla fler algoritmer, ethash är ju redan påväg att fasas ut, åtminstone i Ethereum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Priserna är ju bra mycket högre idag än i höstas och de säljer ju slut på mindre än en minut även att priserna i stort sett är fördubblade.

Kortsiktigt kanske de kan tjäna på det, men de kommer sjunka som en sten i förtroende, vilket i den branschen är A och O. Om det ens är lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vill man som miner ge ut sitt namn och sin adress i gamerkretsar? Man riskerar att bli märkt för livet och lynchad i dagens klimat. Så jag tror den risken hade varit minimal.

Gäller att passa sig för alla gangsters som spelat GTA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gäller att passa sig för alla gangsters som spelat GTA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inget annat än virtue signaling för att glädja den väldigt vokala lilla massan som tror sig ha större rättighet till ett grafikkort.

Att denna vokala minoritet sedan använder genomskinliga påståenden om miljö är inget annat än kräkframkallande.

Vad har du för grund för att påstå att det är en minoritet? Hardware Unboxed gjorde en undersökning bland sina tittare, och 59% av de som svarade tyckte att Nvidia gjorde rätt i att försöka begränsa mining.
https://youtu.be/SXnNKiHUa0E?t=605

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Helt åt väggarna vidrigt.

Inget annat än virtue signaling för att glädja den väldigt vokala lilla massan som tror sig ha större rättighet till ett grafikkort.

Att denna vokala minoritet sedan använder genomskinliga påståenden om miljö är inget annat än kräkframkallande.

Vad jag som köpt ett grafikkort använder det till har ingen med att göra, om jag väljer att minea eth, spela eller rendera är min ensak.

Absolut får man göra vad man vill med produkter man köper.
Men det är också upp till Nvidia att göra vad dom vill med produkter de säljer.

Sen som köpare får man acceptera det eller leta efter annat.

Och den absolut största majoriteten av de individer som köper GPU har ingen aning vad mining är, de vill bara ha ett grafikkort och i nuläget är det typ omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

Så det är du som snor alla kort från vanligt folk?

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Skrivet av THB:

Helt åt väggarna vidrigt.

Vad jag som köpt ett grafikkort använder det till har ingen med att göra, om jag väljer att minea eth, spela eller rendera är min ensak.

Den lilla massan som du prata är om antar jag dom som bryter kryptovalutor?
Man kan undra om det är mer rätt att den lilla grupp som bryter ska ha rätt till merparten av grafikkorten?
Sedan har du en poäng i att vad du gör med ditt kort är din sak. Dock kan Nvidia göra vad dom vill med sina kort.

Permalänk
Medlem

Allt jag ville ha var ett 3080-kort från valfri tillverkare. Jag försökte välja det kort jag trodde skulle vara det enklaste att få tag på - Ett Zotac. Detta köpte jag från Komplett på releasedagen.

Det visade sig vara helt fel strategi eftersom jag fortfarande än idag väntar på att dom ska få in just exakt detta Zotac av exakt den modellen jag beställde.

Jag förstår inte varför det ska behöva finnas så många olika kort att välja på?

Nu ska dom segmentera marknaden ytterligare med 3080 Ti och 3070 Ti.

Inte nog med det. Vi lägger på 30x0 LHR också.

Vem bryr sig ?? Allt jag vill ha är ETT 3080!

Hade jag vetat bättre, så hade jag beställt ett grafikkort av varje sort!

TLDR; Denna makabra segmenteringen kommer bara orsaka ännu större problem.

Permalänk
Medlem

Tycker det finns många obesvarade frågor, t ex:

A) Är LHT bara begränsande för Ethereum, men inga andra currencies?
B) Är LHT bara begränsande för de som kör risers, eller även för fullstor PCI-port?

Om svaret på A) är "ja" så lär de väl mina någon annan valuta.
Om svaret på B) är "ja, bara risers" så lär det bli fet efterfrågan på moderkort med många fullstora PCI-portar.. Även om de kostar en slant så är det inget mot vad man kan tjäna in om man kan sätta t ex tre grafikkort, eller fler, per moderkort.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Tycker det finns många obesvarade frågor, t ex:

A) Är LHT bara begränsande för Ethereum, men inga andra currencies?
B) Är LHT bara begränsande för de som kör risers, eller även för fullstor PCI-port?

Om svaret på A) är "ja" så lär de väl mina någon annan valuta.
Om svaret på B) är "ja, bara risers" så lär det bli fet efterfrågan på moderkort med många fullstora PCI-portar.. Även om de kostar en slant så är det inget mot vad man kan tjäna in om man kan sätta t ex tre grafikkort, eller fler, per moderkort.

.

A) Bara Ethereum.
B) Båda

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233