Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Då jag har nära släkt i USA, så har jag funderat på att beställa från Hart Audio Cables till min släkting, sedan får det packas om som present. Nån som testat dem? Läste på Head-Fi och där var folk nöjda, och priserna är ju inte heller helt sjuka.

Har inte testat dem själv, men har läst mycket gott om dem. De som köper från Hart Audio verkar vara nöjda med kablarna.

Permalänk
Medlem

Naim har visst släppt en kombinerad streamer och hörlursförstärkare, kostar ca 33 000 kr
https://www.naimaudio.com/product/uniti-atom-headphone

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av pt96hni:

Naim har visst släppt en kombinerad streamer och hörlursförstärkare, kostar ca 33 000 kr
https://www.naimaudio.com/product/uniti-atom-headphone

Av någon anledning trodde jag kring 15 på den och tänkte vaf.. Naim släpper något prisvärt Men +30 för en All in one, gäller nog att testa med sin hörlur före för att säkra upp synergin. Annars kan man nog få ihop något billigare och bättre dock med 2-3 delar.

Väntar på mer info om förstärkardelen men verkar vara diskret uppbyggd.
"Uniti Atom Headphone Edition features a completely new transformer design, dedicated to providing – in true Naim tradition – the very best power supply to the headphone amplification circuitry. The new discrete transistor circuit design enables Uniti Atom Headphone Edition to gain balanced headphone outputs, on both 4 pin XLR* and Pentaconn, maximising the performance of high-end headphones with those connections. There is also a standard 6.3mm output."

"1.5 watt-per-channel output into 16 ohms (from all headphone outputs), and output impedance of 4.7 ohms. The headphone amp remains in pure Class-A except for lower impedance headphones pushed to the extremes of volume, when a Class-AB circuit is “seamlessly” invoked."

Fet ringkärna är ju trevligt

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Xduoo släpper en (om jag fattat rätt) fullt balanserad rörhybrid för $169. Så inte en ickebalanserad med XLR utgång som en del fuskar med.
2W i 32ohm.
4st 6J1 som finns billigt nyproducerat men inte så lätt att få tag i fina NOS längre. Kanske inte gör större skillnad i denna konstruktion.
Separata volympottar för höger vänster, antar att man endast behöver parmatchade rör istället för quad match pga detta.
Men varför sätter dom pentaconn 4,4mm ingången fram!!
Ser rolig ut. Hoppas det kommer tube rolling tester snart till denna.

https://www.xduoo.net/product/mt604-balanced-tube/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

I denna prisnivå vill jag slå ett slag för amerikanska Sparkoslabs hörlursförstärkare Aries, som kostar ca 22 - 26.000 kr, beroende på modell. Tror det är svårt att slå denna, vilket företaget som tillverkar den även påstår själva med att dem skapat en hörlursförstärkare som världen inte sett maken till tidigare, med bl.a. professionella diskreta kretsar. Liksom Naim´s modell, så ingår Class A och fet ringkärna även denna:

https://sparkoslabs.com/aries-headphone-amplifier-and-preamp/

2 RCA Inputs
Front Panel Input
Optional XLR Input And XLR And RCA Outputs
3 Gain Settings +10, +20, +30 dB
64 Step, 1dB Per Step Attenuator For Volume And Balance
120V/240V 50Hz / 60 Hz AC Power Capability
No Capacitors In The Signal Path
DC And Overdrive Protection
2Hz - 350 KHz -3dB Bandwidth
Precision 0.1% Tolerance Thin Film Resistors
355mA Peak, 14V Peak Output Capability
Dimensions: Width 12.5" Height 4.0" Depth 12.5"
Mu Metal Shielded Power Transformer
Fully Discrete Audio Path Using Our SS2590 Discrete Op Amps
Discrete Voltage Regulation Using Our SS78XX / SS79XX Discrete Regulators
< 0.1 Ohm Output Impedance
High Damping Factor
16 - 300 Ohm Headphone Impedance
Touch Screen Control
Customizable Touch Screen Colors
All Connectors Are Gold Plated
1.6 uV RMS Noise at 0 db Gain 20 Hz - 20KHz Unweighted
9400uF Per Rail Power Supply Capacitance

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat SE/84 Brachyera? Är lite sugen på att bygga en och ha i vardagsrummet..

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jockos:

Är det någon som testat SE/84 Brachyera? Är lite sugen på att bygga en och ha i vardagsrummet..

Till vilka hörlurar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Till vilka hörlurar?

Det blir till mina gamla HD 650 då!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jockos:

Det blir till mina gamla HD 650 då!

Den där E / 84 BRACHYCERA BY MIKKO KUTVONEN - VERSION 2.0 ser ju väldigt clean ut. Måste läsa på mer.
https://www.uraltone.com/se-84-brachycera-by-mikko-kutvonen-v...

Sen fanns det ju en till ren OTL för enbart hörlurar 250€
https://en.uraltone.com/kits/hi-fi-kits/erik-konka-headphone-...

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare

Philips Fidelio x2 för 750kr, oanvända hävdar säljaren.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/philips_fidelio_x2_horl...

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare

Ok ni som kör hörlurar direkt från moderkortet. Enligt den här tysken ska man koppla in via front 3.5mm jacket eftersom front Audio HD porten på moderkort med Realtek nästan alltid är kopplade till Realteak chippets Port-D, som ska låta bäst.
Har någon jämfört det här?
(dricker bärs och hittade detta nyss så orkar inte forska igenom internet)

"
And concerning the capacitor-free port D: Now you know why I always tell you to connect the headset to the front panel, unless the manufacturer has provided a fat jack socket for the “special” audio output on the I/O shield! By default, port D is always connected via HD Audio and thus via the front panel. If that’s too quiet for you, just test it in the back. One output actually always works with the 2 volts and the automatic impedance detection.

In general, however, the three (headphone) amplifiers for the output the I/O shield and the front header for the HD car ALWAYS work separately, with Port-D always being the one with the most bang. Well, should be.

However, I have also had boards in my hands where exactly this was incorrectly wired in the ALC1220 and Port-D remained incomprehensibly unused. This is then the fault of the motherboard manufacturer and not Realtek."

https://www.igorslab.de/en/the-old-alc4080-on-the-new-intel-b...
https://www.igorslab.de/en/realtek-alc1200-demystifies-what-d...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mumu55:

Ok ni som kör hörlurar direkt från moderkortet. Enligt den här tysken ska man koppla in via front 3.5mm jacket eftersom front Audio HD porten på moderkort med Realtek nästan alltid är kopplade till Realteak chippets Port-D, som ska låta bäst.
Har någon jämfört det här?
(dricker bärs och hittade detta nyss så orkar inte forska igenom internet)

"
And concerning the capacitor-free port D: Now you know why I always tell you to connect the headset to the front panel, unless the manufacturer has provided a fat jack socket for the “special” audio output on the I/O shield! By default, port D is always connected via HD Audio and thus via the front panel. If that’s too quiet for you, just test it in the back. One output actually always works with the 2 volts and the automatic impedance detection.

In general, however, the three (headphone) amplifiers for the output the I/O shield and the front header for the HD car ALWAYS work separately, with Port-D always being the one with the most bang. Well, should be.

However, I have also had boards in my hands where exactly this was incorrectly wired in the ALC1220 and Port-D remained incomprehensibly unused. This is then the fault of the motherboard manufacturer and not Realtek."

https://www.igorslab.de/en/the-old-alc4080-on-the-new-intel-b...
https://www.igorslab.de/en/realtek-alc1200-demystifies-what-d...

Är det inte just front uttaget som ger flest störningar också? Det som brukar vara att man väljer bort den porten har jag för mig.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon8870:

Är det inte just front uttaget som ger flest störningar också? Det som brukar vara att man väljer bort den porten har jag för mig.

I dunno. Jag kör aldrig mobo audio. Men det verkar som Realtek har tänkt att man ska använda front porten och designat det så att den hörlursförstärkaren är bäst. IO shieldens 3,5mm är tydligen sämre.
Kan testa, har ett X570 Tomahawk med Realtek ALC1200 och en massa hörlurar. Men inte ikväll

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

I dunno. Jag kör aldrig mobo audio. Men det verkar som Realtek har tänkt att man ska använda front porten och designat det så att den hörlursförstärkaren är bäst. IO shieldens 3,5mm är tydligen sämre.
Kan testa, har ett X570 Tomahawk med Realtek ALC1200 och en massa hörlurar. Men inte ikväll

Kan bara inflika på att när jag körde på moderkortet, funkade bara hörlursförstärkaren på front porten, stoppade jag in dom där bak hade headphone gain/boosten ingen effekt alls. Detta var dock realtek på ett x370 moderkort, kanske ändrats sen dess.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mumu55:

Nä inte jag heller, så kommer fortsätta pimpla rödvin.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mina 1990 Pro (med analytical pads och efter justering med EQ) men skulle vilja framhäva röster ännu mer. Vilka lurar borde jag spana in i så fall om maxbudget är 10k? Gillar rent och klart ljud och kommer driva dem med en Arcam r.Head.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Xduoo släpper en (om jag fattat rätt) fullt balanserad rörhybrid för $169. Så inte en ickebalanserad med XLR utgång som en del fuskar med.
2W i 32ohm.
4st 6J1 som finns billigt nyproducerat men inte så lätt att få tag i fina NOS längre. Kanske inte gör större skillnad i denna konstruktion.
Separata volympottar för höger vänster, antar att man endast behöver parmatchade rör istället för quad match pga detta.
Men varför sätter dom pentaconn 4,4mm ingången fram!!
Ser rolig ut. Hoppas det kommer tube rolling tester snart till denna.

https://www.xduoo.net/product/mt604-balanced-tube/

https://www.xduoo.net/wp-content/uploads/2021/05/mt604-5.jpg

Intressant idé, men det måste ju bli väldigt frustrerande efter ett tag att behöva sitta och balansera nivåerna på pottarna kan jag tycka Och inputen framtill är ju inget pluspoäng

Permalänk
Medlem

Du har ju samma volym till samma lurar. Jag rör nästan aldrig min

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Men får du verkligen likvärdig volymnivå mellan olika album du lyssnar på? Brukar ju kunna skilja en del, om man inte använder sig av någon form av volymutjämning, vilket i så fall oftast brukar försämra ljudkvalitéten.

På mina lurförstärkare har jag 24 stegad volymkontroll med fasta steg, vilket ger 3 dB mellan varje steg. Det är egentligen i grövsta laget, då detta ger en fördubbling av volymen för varje steg. Och jag kan ibland inte låta bli att ändra då och då, eftersom det skiljer så pass mycket mellan albumen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

Men får du verkligen likvärdig volymnivå mellan olika album du lyssnar på? Brukar ju kunna skilja en del, om man inte använder sig av någon form av volymutjämning, vilket i så fall oftast brukar försämra ljudkvalitéten.

På mina lurförstärkare har jag 24 stegad volymkontroll med fasta steg, vilket ger 3 dB mellan varje steg. Det är egentligen i grövsta laget, då detta ger en fördubbling av volymen för varje steg. Och jag kan ibland inte låta bli att ändra då och då, eftersom det skiljer så pass mycket mellan albumen.

Skilja kan det absolut men brukar kunna klara mig iaf. Är det klassiskt brukar volymen behöva skruvas upp då de kör loudness war för rock etc.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har nu lekt runt lite med EQ APO och fått till det någorlunda bra med basen på mina HE400i, använder dock en del andra inställningar än de som fanns i de PDF som länkades. Menar inte på något sätt att det låter "korrekt" men det låter subjektivt bra. Men då jag inte gillar byggkvalitén på dessa lurar, speciellt huvudbandet så funderar jag på att byta till något likt Audeze LCD-2, alternativt skaffa alla delar för deras huvudband och försöka modda på mina HE400i. . . Men det lutar nog mot att försöka köpa ett begagnat par LCD-2 istället. Skulle helst vilja testa på ett par först men åker helst inte in till Stockholm just nu, någon som vet om det finns någonstans närmare Strängnäs där det går att provlyssna ett par LCD-2?

Kan tillägga att basen med mina inställningar blev lite väl stark för vissa saker, så har gjort några olika presets med olika nivåer av bas som jag kopplat till numpad 1 till 3 med 0 = default (orörd) vilket är en väldigt trevlig funktion. Gör det enkelt och snabbt att byta för olika låtar. Funderade annars på att skaffa en hårdvaru-EQ typ Schiit Loki Mini+ men detta funkar bra nog att det jag inte längre känner något behov för det. Tack för tips på programmet!

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=1ax4YAB5aI4

Sound demo på Sennheiser HE-1 bland annat. Hyfsat tight bas i slutet.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad tull % är på hörlurar från USA? Tänker om man skulle beställa ett par Audeze LCD2 direkt från deras hemsida, om jag räknar rätt hamnar det på cirka 11 236 med frakt, moms och administrationsavgift, men det är ju utan tull. Verkar säljas nya för cirka 15k här i Sverige (med Rosewood trä, vilket är det enda Audeze har på sin sida för tillfället.) och begagnat verkar det ligga på 10k... så ser inte varför man skulle spara en tusenlapp och riskera förlora garanti etc, förutsatt tull inte ligger på typ 16% eller något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

Någon som vet vad tull % är på hörlurar från USA? Tänker om man skulle beställa ett par Audeze LCD2 direkt från deras hemsida, om jag räknar rätt hamnar det på cirka 11 236 med frakt, moms och administrationsavgift, men det är ju utan tull. Verkar säljas nya för cirka 15k här i Sverige (med Rosewood trä, vilket är det enda Audeze har på sin sida för tillfället.) och begagnat verkar det ligga på 10k... så ser inte varför man skulle spara en tusenlapp och riskera förlora garanti etc, förutsatt tull inte ligger på typ 16% eller något.

Det kan du kanske se på Tullverkets tjänst om importkostnad. Tullräknaren
Tullavgiften på Högtalaraggregat är 1%, hörlurar var inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Under 1700 kr, så hamnar tullavgiften på 75 kr och över 1700 kr så är den på 125 kr - vilket då är fallet för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Slår du på 30% så har du ett rätt bra hum om vad det kommer sluta på. Kom ihåg att det är moms på frakten också. Skulle hellre lägga upp den extra tusenlappen (bambu/läder) så att du har en butik i Sverige att arbeta med om/när ett element i luren går sönder så att du slipper stå för frakt o.s.v. själv till USA.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av SanyaIV:

Jag sammanfattar allas fina inlägg

Räkna ut pris från USA på hörlurar
1. Tullräknaren
2. Sök och välj "Mobiltelefon" i Jag vill köpa rutan, samma 0% Tull som hörlurar vad jag vet.
3. Välj USA.
3. Lägg in Pris i USD inkl frakten.
4. Räkna ut.
5. Lägg till 75kr eller 125kr (varuvärde över 1700kr) eftersom Posten tar det utöver Tull & Svensk moms.
6. Klart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man har en budget på 5- 15 000 kr och söker ett par hörlurar som skall kopplas till en förstärkare 6.3mm (Onkyo TX-NR 3010) som matas optiskt / digitalt från realtek på x570 moderkortet (eller via Xonar U7 kortet jag har) och vill kunna spela spel, se film och lyssna på musik med riktigt bra fullband 10/15 hz upp till 40-50kHz.

Jag är lite av en gammal ljudräv (har ett vento reference system hemma med svs basar) men då jag nu bor i lägenhet så är jag inne på att satsa på bra ljud som man kan njuta av själv istället så grannarna slipper.

Kravet är alltså djup och fyllig bas men samtidigt klockren diskant, minsta dist, skorr eller liknande får mig att rysa. Det skall vara kåpor också så det blir så tyst och bekvämt som möjligt.

Så vad säger experterna ? Vad rekommenderas ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Om man har en budget på 5- 15 000 kr och söker ett par hörlurar som skall kopplas till en förstärkare 6.3mm (Onkyo TX-NR 3010) som matas optiskt / digitalt från realtek på x570 moderkortet (eller via Xonar U7 kortet jag har) och vill kunna spela spel, se film och lyssna på musik med riktigt bra fullband 10/15 hz upp till 40-50kHz.

Jag är lite av en gammal ljudräv (har ett vento reference system hemma med svs basar) men då jag nu bor i lägenhet så är jag inne på att satsa på bra ljud som man kan njuta av själv istället så grannarna slipper.

Kravet är alltså djup och fyllig bas men samtidigt klockren diskant, minsta dist, skorr eller liknande får mig att rysa. Det skall vara kåpor också så det blir så tyst och bekvämt som möjligt.

Fostex TH900

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Audio Technica ATH-WP900
Ny fin lur från mästarna i Japan.

Beyerdynamic T5p
Kanske inte mycket bas. Otroligt rent ljud. Den är gjord för den sortens drivning du tänker dig.