SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem

alltså f-n vad jag spelar skum golf, helt sjukt. Betydligt stabilare driver jämfört med när jag var tonåring men i övrigt spelar jag jäkligt illa (betydligt sämre än när jag var ung).

Sätter nästan vartenda utslag med drivern vilket är hmmm överraskande men coolt, i övrigt, shaky minst sagt...... Nyckeln till min framgång med driven är helt enkelt att jag tar i betydligt mindre, inte konstigare än så, lätt som en plätt. Men något utslag kan jag inte hålla mig från att ladda lite mer. Tror jag når runt 260-270 när jag laddar men då blir det mera "vinna eller försvinna". Tycker ändå man förlorar överraskande lite längd när man taggar ner med driven men ökar träffsäkerheten, åtminstone något att glädjas över (typ det enda).

Permalänk
Medlem

260+ meter betyder ju en rätt så snabb hastighet på klubban. 110mph med rätt launch för att nå de längderna. Taggar du ned till 100mph så tappar du ca 20-25 meter eller skillnaden mellan en pitch eller järn 8 på inspelet.

Yngre proffsen idag säger ju rent ut att dom hellre spelar en pitch från rough än en järn 7 från fairway.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

260+ meter betyder ju en rätt så snabb hastighet på klubban. 110mph med rätt launch för att nå de längderna. Taggar du ned till 100mph så tappar du ca 20-25 meter eller skillnaden mellan en pitch eller järn 8 på inspelet.

Yngre proffsen idag säger ju rent ut att dom hellre spelar en pitch från rough än en järn 7 från fairway.

Skillnaden för proffsen är att det (bortsett från senaste året) står folk som hittar bollarna när de landar i ruffen, tror jag hade sänkt mig minst ett par slag i handicap om jag hade fått ha forecaddie...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Fast då är ruffen för snäll skulle jag säga.

Permalänk
Inaktiv

Sköt min lägsta score för säsongen i måndags med enbart järnklubbor i bagen. Längsta järn jag har är järn 5.

Permalänk
Medlem

13 puttar sista 12 hålen är världsklass. Grattis!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Skillnaden för proffsen är att det (bortsett från senaste året) står folk som hittar bollarna när de landar i ruffen, tror jag hade sänkt mig minst ett par slag i handicap om jag hade fått ha forecaddie...

Jag hade nog inte sänkt mig ett par slag om jag spelade dom banorna som dom spelar nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag hade nog inte sänkt mig ett par slag om jag spelade dom banorna som dom spelar nej.

Förutsatt att dom saktar ner greenerna lite (och man spelar från rätt tee, vilket jag antar att du räknar med) så tror jag definitivt det, svårt att få bättre förutsättningar att spela bra golf.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

13 puttar sista 12 hålen är världsklass. Grattis!

Tack. 😁👍

Permalänk
Medlem

Vilka nätbutiker använder ni för custom utrustning? Alltså, köpa klubbor där ni kan välja bland alla skaft och sånt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Vilka nätbutiker använder ni för custom utrustning? Alltså, köpa klubbor där ni kan välja bland alla skaft och sånt.

https://www.customclubs.se/
https://www.nordicagolf.se/

Själv vänder jag mig oftast till den lokala golfbutiken när jag behöver något custom. Annars är det nordica golf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Sköt min lägsta score för säsongen i måndags med enbart järnklubbor i bagen. Längsta järn jag har är järn 5.

https://forumbilder.com/images/2021/05/19/20210517_F9.jpg
https://forumbilder.com/images/2021/05/19/IMG_7083-1.jpg

Fin runda Vad har du för klubbor över järn 5 när hela bagen är med?

Vad är det för app du använder? Ser riktigt clean ut, är det mer statistik än puttar, green och fairway träffar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernaw1:

Fin runda Vad har du för klubbor över järn 5 när hela bagen är med?

Vad är det för app du använder? Ser riktigt clean ut, är det mer statistik än puttar, green och fairway träffar?

Över järn 5 har jag bara driver. Nya skaftet gick av så får ett nytt på reklamation. Men det tar lite tid då det inte fanns hemma. Om 2 veckor har jag driver igen. Men har nu funderat på att skaffa mig en järn 2:a som driving iron. Mizuno MP20 HMB kanske det blir. Den järn 2:an är 16 grader.

Ja använder appen Hole19. https://www.hole19golf.com/

Appen sammanställer mer än bara GIR, FIR, Bunker. Bland annat Up/Down, Scrambling, Sand saves. Puttar/hål, Puttar/GIR osv.

Permalänk
Desk Master

Hejsan allihopa måst dela med mig av det roliga!

Plockade upp sporten (golf) förra året och slutade på 101 som säsongsbästa.
Gick in med inställningen att jag skulle skjuta under 100 snabbt i år, började i mars. Detta gick inte Gick på 106-110 varje gång men nu de senaste 3 veckorna har saker hänt.

Lyckades sluta hooka min drive och sköt de senaste fem rundorna 95-87-92-92-91

Överlycklig! Så om nån annan har det tufft på golfbanan, det vänder för eller senare. Tog mig 30 rundor i år innan det började löpa.

(spelar ca 5-6 ggr 18 hål i veckan)

Lite reflektioner:

Jag märkte är att det är tusen gånger viktigare att hålla bollen i spel än att jaga hjälteslag.
Jag försöker att alltid slå slaget med högsta oddsen för ge ett lättare nästa slag.

Jag har delat upp hålen i scorable hål och "överlev" hål. Alltså vissa par 4or spelar jag som par 5or osv. Detta hjälpte iaf mig. Tar bort pressen på svåra hål och man blir glatt överraskad om man får t.ex. en 1 put på slutet av ett svårt hål.

Försöker också lämna mig rätt avstånd in på flagg. Alltså om jag har en 290 meters par 4 så spelar jag inte driver utan jag slår ut med t.ex. järn 6a och lämnar mig en pitch eller 9a in. Istället för att ha en 70 meters wedge in (+ chansen för mycket sneda drives).

Sorry för wall of text men jag va så stolt över min 87a

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snubblade över en 22 graders Ping G410 hybrid på en lokal rea här med tungt och vrålstyvt skaft. Sist jag provade en hybrid så var det snaphook galore, men dessa nyare hybrider är ju faktist spelbara. Fler som funnit hybridkärlek? Jag har inte världens snabbaste swing, men denna hybrid glider perfekt in i längder efter 4i.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Snubblade över en 22 graders Ping G410 hybrid på en lokal rea här med tungt och vrålstyvt skaft. Sist jag provade en hybrid så var det snaphook galore, men dessa nyare hybrider är ju faktist spelbara. Fler som funnit hybridkärlek? Jag har inte världens snabbaste swing, men denna hybrid glider perfekt in i längder efter 4i.

Har övergivit hybriderna just för att dom går alldeles för mycket vänster för mig.
Skaffade mig en King Utility 4:a som jag ställt ner till 21*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Har övergivit hybriderna just för att dom går alldeles för mycket vänster för mig.
Skaffade mig en King Utility 4:a som jag ställt ner till 21*.

https://forumbilder.com/images/2021/05/31/IMG_7140.jpg

Nice!

Hybriderna gick vänster för mig (hook), men de nya kan man ställa lie på. Ställde min utflatad och plötsligt går de spikrakt. Till och med en fade på beställning!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

åkte iväg på en mini weekend till linkan från stockholm denna helg för att lira golf, blev en runda på norrköping klinga golf innan landeryd då, fick till livets runda på klingan och rakade in 45 pinnar och en 80 slags runda, blev en rejäl sänkning på hcp från 14 till 12 hcp enligt mingolf lirade jag på 5,9 hcp då!, sämre gick det i söndags då solen var lite stakare och man blev tröttare fort på landeryd norra, blev bara 25 p där och 90-95 slag, kollade inte så noga på den rundan + de hade lite väl snabba griner för min smak.

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Nice!

Hybriderna gick vänster för mig (hook), men de nya kan man ställa lie på. Ställde min utflatad och plötsligt går de spikrakt. Till och med en fade på beställning!

Senast jag spelade hybrid så var det Titleist TS3. Ställde den på C1 (flat och lägsta loft). Den gick lite vänster ändå.

Permalänk
Medlem

Startade igång säsongen för två helger sedan, och jag fortsätter på förra årets negativa trend..
Det går åt helvete med det långa spelet med järn och trä... totalt miserabel är jag.

Söker en golfcoach i Bromma trakten _NU_.
Vet någon om någon duktig, eller själv kanske är en bra lärare?
Hör då av er!

Allt gott
Cem

Permalänk
Desk Master

Liten klubbvalsfråga här:

Är bekväm att slå allt förutom driver, hade ni skaffat en 3-wood eller en järn 2a? Vill ha nåt från tee som inte är driver men som endå bekvämt går lite på 200 meter.

Tittat på denna, har någon annan samma? https://golfsky.fi/tuote/taylormade-p790-udi-2019

mvh

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khezan:

Är bekväm att slå allt förutom driver, hade ni skaffat en 3-wood eller en järn 2a? Vill ha nåt från tee som inte är driver men som endå bekvämt går lite på 200 meter.

Tittat på denna, har någon annan samma? https://golfsky.fi/tuote/taylormade-p790-udi-2019

mvh

Mitt absolut bästa tips är att gå på ett antal lektioner med Pro och träna med driver, otroligt viktigt vapen i bagen!

Men för att svara på din fråga så är P790 UDI en rätt magisk raket. Slår helt klart min 3-wood längre men min J2 är ruggit effektiv när det blåser eller är hårda fariways. En låg stinger hemma på PGA National kan utan vidare rulla ut till 250m, ett mer normalt slag är runt 210m om jag behöver kontrollera den. Som referens flyger jag en drive runt 245-250m i snitt men får drygt 270m totalt i gynnsamma förhållanden.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

mvh

Hänger väl mycket på din sving. För min egen del börjar jag inse att min gräns för att slå järn stannar vid J5. Min J4 sitter nu i bagen mest för att fylla ut det fjortonde facket. Och ibland när jag har självförtroende kan jag slå J4 från tee. Ett bra slag rullar ut till ~190 för min del.

Jag hade i stället rekommenderat en 5-wood. Lite enklare att slå än trean med sin kortare längd. Från tee men också från fairway. Köper du dessutom en ställbar 5-wood kan du ställa ner den till 16-17 grader och finlira ut höga bollar som lägger sig 200-220 meter ut.

Permalänk
Avstängd

Spola till ca en minut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Dagens runda började svagt med en riktigt stark avslutning sista 10 hålen.
Spelar fortfarande endast järn från tee till green. Väntar fortfarande på mina driverskaft.

Permalänk
Medlem

Spelade golf för länge sedan men åkte på ett rejält diskbråck 2004 som var problematiskt i flera år. Är bra i ryggen sedan ett antal år tillbaka men har inte haft plats för golf igen. Nu börjar dock suget efter att spela komma tillbaka. Har mina gamla klubbor kvar som dög då och duger bra nu också. Helset Wilson fat shaft 3-pw, 300cc 9 graders custom driver med x-stiff skaft (var en sån långtslående golfare, många goda chanser för eagle på både par 4 och 5 hål) men den drivern lär jag inte orka styra längre :). Har en Titleist 10,5 graders med lite mjukare skaft som troligtvis går bra nu. Sedan så klart ett antal wedgar och putters att välja på.
Ursäkta rant om bakgrund.
Nu frågan, grepp? Jag behöver nya grepp på alla klubbor. Sökte runt lite och pride golf dök upp lite överallt men blir ganska dyrt. Finns det några bra prisvärda alternativ? Hittade dessa men känns ju så billigt så man blir misstänksam - > https://www.nordicagolf.se/karma-black-velvet-greppkit-13-gre...
Vill ju inte att det börjar snurra och glida på skaftet och det får inte vara för tunnt. Hjälp tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fetskaft:

Spelade golf för länge sedan men åkte på ett rejält diskbråck 2004 som var problematiskt i flera år. Är bra i ryggen sedan ett antal år tillbaka men har inte haft plats för golf igen. Nu börjar dock suget efter att spela komma tillbaka. Har mina gamla klubbor kvar som dög då och duger bra nu också. Helset Wilson fat shaft 3-pw, 300cc 9 graders custom driver med x-stiff skaft (var en sån långtslående golfare, många goda chanser för eagle på både par 4 och 5 hål) men den drivern lär jag inte orka styra längre :). Har en Titleist 10,5 graders med lite mjukare skaft som troligtvis går bra nu. Sedan så klart ett antal wedgar och putters att välja på.
Ursäkta rant om bakgrund.
Nu frågan, grepp? Jag behöver nya grepp på alla klubbor. Sökte runt lite och pride golf dök upp lite överallt men blir ganska dyrt. Finns det några bra prisvärda alternativ? Hittade dessa men känns ju så billigt så man blir misstänksam - > https://www.nordicagolf.se/karma-black-velvet-greppkit-13-gre...
Vill ju inte att det börjar snurra och glida på skaftet och det får inte vara för tunnt. Hjälp tack.

Karma Black Velvet är riktigt dåliga grepp. Började gå sönder redan efter ett par rundor för mig. Köpte också det greppkitet förra säsongen. Men har gått tillbaka till Lamkin Crossline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Karma Black Velvet är riktigt dåliga grepp. Började gå sönder redan efter ett par rundor för mig. Köpte också det greppkitet förra säsongen. Men har gått tillbaka till Lamkin Crossline.

Ok, tack! Då undviker jag Karma och går upp lite i pris.

Efter lite mer sökande så hittar jag set från Golf Pride för ungefär samma pengar som Lamkin. Någon som vet om kvalitetsskillnader där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Ok, tack! Då undviker jag Karma och går upp lite i pris.

Efter lite mer sökande så hittar jag set från Golf Pride för ungefär samma pengar som Lamkin. Någon som vet om kvalitetsskillnader där?

Både Lamkin och Golf Pride gör bra grepp, personligen föredrar jag Golf Pride då jag tycker deras grepp är lite mjukare och inte blir hala lika snabbt.

Permalänk
Medlem

Hallå Swegolfers.

Väldigt intressant läsning för mig som jobbar på en golfbana.... (jo jag spelar ibland, fast inte så ofta, då man har varit på jobb hela dagen vill man oftast hem)

Jag har jobbat på samma klubb i 11 år som banarbetare. jag är heltidsanställd d v s jag jobbar även på vinterhalvåret med olika projekt som ledningen vill få till.
Jag och mina kollegor gör allt för er!
Vi klipper greener, Foregreen, ruff, Tee, krattar bunkrar och trimmar upp en masa tråd.

Och har lärt mig genom åren att, även den trevligaste golfaren, har sina dåliga dagar

Och det jag har upplevt dom sista åren, är att det finns brist på hänsyn till banarbetare.
Vi på jobb brukar köra den klassiska "har dom fått grönt kort i flingpaketet"

Så här kommer en länk från Svenska Golfförbundet https://golf.se/sakergolf

Det värsta som finns för oss, det är när golfare provsvingar mot oss, vi ser ju inte om du pegat upp bollen.

Och en sak till -----------> Laga nedslagsmärke efter dig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]