Permalänk

Kylpasta som "lim"?

Jag tänkte sätta några extra kylflänsar på grafikkortet för att vara på den säkra sidan. Som jag förstått det så kan minnena gå riktigt varma vid vissa aktiviteter som ETH mining. Själva GPUn blir inte alls särskilt varm däremot (60C) så fläktarna varvar knappt upp. Jag har ett gäng små kylflänsar i aluminium och grafikkortet är så pass till att de kommer ligga på backplaten. Så egentligen behövs inte några limegenskaper alls nästan, men vid flytt av datorn är det bra om de inte lossnar så lätt.

Så min fråga, vanlig kylpasta, fungerar den lite som lim med? Jag har något i stil med arctic cooling 99% silver exempelvis i förrådet. Vanlig CPU brukar sitta rätt bra när man ska ta lös, men då har det varit pressat hårt av en tung kylfläns. Här är det väldigt små flänsar jag ska lägga på.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag tänkte sätta några extra kylflänsar på grafikkortet för att vara på den säkra sidan. Som jag förstått det så kan minnena gå riktigt varma vid vissa aktiviteter som ETH mining. Själva GPUn blir inte alls särskilt varm däremot (60C) så fläktarna varvar knappt upp. Jag har ett gäng små kylflänsar i aluminium och grafikkortet är så pass till att de kommer ligga på backplaten. Så egentligen behövs inte några limegenskaper alls nästan, men vid flytt av datorn är det bra om de inte lossnar så lätt.

Så min fråga, vanlig kylpasta, fungerar den lite som lim med? Jag har något i stil med arctic cooling 99% silver exempelvis i förrådet. Vanlig CPU brukar sitta rätt bra när man ska ta lös, men då har det varit pressat hårt av en tung kylfläns. Här är det väldigt små flänsar jag ska lägga på.

Jag hade inte enbart förlitat mig på kylpasta som lim, kan du inte säkra upp den med ett buntband också?

Permalänk
Rekordmedlem

Kylpasta är ibland inte särskilt vidhäftande alls oberoende av temp och den är sällan vidhäftande när den är varm så nej kylpasta funkar inte bra som lim.
Det finns däremot värmeledande lim och tejp för de som behöver nått som kombinerar egenskaperna.
https://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns också "Thermal Epoxy", som dock kan vara svårhittad...

Här finns lite "gör-det-själv-tips"
https://www.overclockers.com/need-thermal-epoxy-make-your-own...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Testa googla och se youtube ifall någon med samma kort har delat med sig information angående temp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kylpasta är ibland inte särskilt vidhäftande alls oberoende av temp och den är sällan vidhäftande när den är varm så nej kylpasta funkar inte bra som lim.
Det finns däremot värmeledande lim och tejp för de som behöver nått som kombinerar egenskaperna.
https://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp

Exakt, sen så är det vara viktigt att rengöra kontaktytan först ordentligt också

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Tack för alla svar, rätt självklart t.ex. att vanlig kylpasta inte bör vara lika vidhäftande vid hög temperatur men jag hade inte tänkt på det här innan ändå utan tänkte mest på att det kan sitta rätt bra ibland när man ska få lös en kylfläns (när allt är svalt). Värmeledande tejp verkar vara smidigast här.

Jag kan bara se "current temperature" och "junction temperature" så inget om minnena men det känns tryggt ändå med extra kylning. Bakplåten på grafikkortet är av metall och blir åtminstone så pass varm att man inte kan hålla fingret mot.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Annars kan du ta och maskera några mm på hörnorna av kylflänsarna. Applicera kylpasta, dra bort tejpen och lägg på en pytteliten droppe superlimm i varje höra (som du maskerade innan du satte på kylpastan). Så gjorde man back in the old days

Permalänk
Medlem

Har kört med thermal epoxy innan och det är otroligt starkt.

Permalänk
Medlem

Tänk dig värstascenariot att kylpastan fungerar som smörjmedel i rätt temperatur, att kortet lutar lite smått samt att det kanske vibrerar lite. Då kommer kylflänsen att kana av det den ska kyla och kanske till och med kortsluta något på vägen.

Du bör använda något som garanterat vidhäftar eller låsa fast kylaren med någon anordning. Jag skulle iaf inte våga ställa den lös sådär utan uppsikt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha riggat en fläkt och en luftkanal som ser till att minnena får bra luftväxling. Mindre risk för att åstadkomma skada på minnena.

Det finns också minnen med kylflänsar, fast själv har jag aldrig upplevt att datorn betett sig illa p.g.a. överhettade minnen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kaptenperre:

Jag tänkte sätta några extra kylflänsar på grafikkortet för att vara på den säkra sidan. Som jag förstått det så kan minnena gå riktigt varma vid vissa aktiviteter som ETH mining. Själva GPUn blir inte alls särskilt varm däremot (60C) så fläktarna varvar knappt upp. Jag har ett gäng små kylflänsar i aluminium och grafikkortet är så pass till att de kommer ligga på backplaten. Så egentligen behövs inte några limegenskaper alls nästan, men vid flytt av datorn är det bra om de inte lossnar så lätt.

Så min fråga, vanlig kylpasta, fungerar den lite som lim med? Jag har något i stil med arctic cooling 99% silver exempelvis i förrådet. Vanlig CPU brukar sitta rätt bra när man ska ta lös, men då har det varit pressat hårt av en tung kylfläns. Här är det väldigt små flänsar jag ska lägga på.

Mitt förslag är att inte använda dig av en ledande kylpasta så som artic silver.

Jag har monterat kylflänsar på ett grafikkort och då använde jag mig av en trögflytande kylpasta. Funkade bra i flera år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vill sticka ut hakan o säga att man kan limma fast kylflänsar med vanligt superlim också, tunt lager.

På komponenter i plast då givetvis.

Tänk på att kapseln redan är gjord i Epoxy el liknande och det är inte heller så fantastiskt bra värmeledare, så att limma fast en metallkylfläns med ett väldigt tunt lager superlim kommer leda värmen rätt hyggligt.

Jag har gjort det många gånger..

Tänk på att du troligen aldrig får loss flänsen bara.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Vill sticka ut hakan o säga att man kan limma fast kylflänsar med vanligt superlim också, tunt lager.

På komponenter i plast då givetvis.

Tänk på att kapseln redan är gjord i Epoxy el liknande och det är inte heller så fantastiskt bra värmeledare, så att limma fast en metallkylfläns med ett väldigt tunt lager superlim kommer leda värmen rätt hyggligt.

Jag har gjort det många gånger..

Tänk på att du troligen aldrig får loss flänsen bara.

Håller med om superlim-metoden och naturligtvis ska de göras varsamt och med väldigt begränsad applicering.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare