MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Är väl en SENA-modell framtagen just till GT Air 2..?

Det är mycket möjligt att den är designad för att ha en SENA men du kan ju montera Cardo också. Bara att det inte blir lika "slim" / snyggt kanske.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är mycket möjligt att den är designad för att ha en SENA men du kan ju montera Cardo också. Bara att det inte blir lika "slim" / snyggt kanske.

Nej så är det väl. Men min OCD skulle _aldrig_ tillåta det

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nej så är det väl. Men min OCD skulle _aldrig_ tillåta det

Det är en annan femma.
Min Cardo är svart och min hjälm är mattsvart (med svart design) så även om den bulkar utanför hjälmen så är det ingen fara.
Men man är inte låst är ju det viktiga. Cardo vs Senna låter jag vara osagt men man ska välja bäst kvalite för sin budget om man kan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Cardos teknik är bättre men det som spelar mest roll är att ha samma som de man ska prata med.

Jag kör Packtalk Slim, tycker det ser nice ut.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vilken hoj hade du?

Skriv gärna om du vart nöjd med ECU flashen, funderar själv på att göra det på min!

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

GSX-S 750. Blir R&G tail tidy, Kellerman blinkersrelä och fyra blinkers dem hade i lager där jag ska utföra det.

Jag måste först kontakta nån som kan och sen ska jag plocka ur den ur hojen. Dröjer säkert lite men återkommer när det är gjort.

Jag flashade min MT09 nu i vinter. Betalade drygt 1600kr eller något runt där. Blev en helt ny hoj! Behövdes en flash efter helsystem, filter och airbox mod. Men tycker nästan det är värt bara för att få bort toppfart spärren samt alla vridmomentsbegränsningar och motorbromsen.

Tyvärr stötte jag på lite problem efter flashen pga ride by wire systemet men det är förhoppningsvis snart löst.

Mvh.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Idag kom den, ända från Italien 🇮🇹

Airoh Commander Progress
Adventurehjälm, Orange-Mattsvart-Vit

https://www.motoin.de/Helmets/Cross-Enduro-helmets/Airoh-Comm...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Körde med Shoei GT-Air senast och den har ju nerfällbart solvisir, med tanke på länken.

Ja men jag gillar inte att använda den, immar igen så lätt utan pinlock

Skrivet av oceanic:

Tonade visir är ämnade för banracing och ej godkända för gatubruk men som tidigare nämnt ingen har blivit stoppad för att använt sådana och är det samma som nedfällt solvisir eller solglasögon, ska du bara köra dagtid så är det nog inga problem men inget vidare att använda när det är mörkt.

Vill man definitivt ha sådant ta med ett klart visir i ryggsäcken eller kör öppet med klara skyddsglasögon (billigt alternativ som finns i flertalet butiker och funkar utmärkt) när det blir mörkt, rekommenderar dock klart visir med inbyggd solvisir, kanske inte lika ballt men praktiskt och bra när man kör genom tunnlar ofta eller längre resor mm.

Det var inga problem alls att köra med tonat visir även på kvällen, köpte en Spectre Silver.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har den hjälmen och är supernöjd med det nerfällbara solvisiret. Men jag tror mångs byter för att det ser coolt ut och inte för att det ska hhälpa mot solen.
Samt skulle aldrig vilja ha det nerfällt när solen inte är ute för det är ugh så mycket sämre sikt.

50 % coolhet och 50 % att slippa inbyggda solvisiret Som sagt, tyckte inte sikten påverkas alls, knappt på kvällen heller (iaf inte i stan, men skulle nog inte köra det på landsväg där man helt saknar gatubelysning).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det var inga problem alls att köra med tonat visir även på kvällen, köpte en Spectre Silver.

50 % coolhet och 50 % att slippa inbyggda solvisiret Som sagt, tyckte inte sikten påverkas alls, knappt på kvällen heller (iaf inte i stan, men skulle nog inte köra det på landsväg där man helt saknar gatubelysning).

Visst går det speciellt med en mild toning ~10-20%, hade tidigare liknande din silver fast speglande guld på en HJC hjälm som förstärkte kontrasten i disigt väder, inga problem att köra kvällstid men som sagt inget jag rekommenderar göra.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Woho! Nu kör vi Första hojen blev en KTM 790 Duke. Hade egentligen siktet inställt på en Yamaha MT-07, men det var lättare sagt än gjort att få tag i en. Efter att ha läst på ordentligt om KTM 790 tror jag inte att jag kommer ångra mig. Sen kanske man får köra i rain-mode den första tiden

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Gigabyte Auros Elite B450 | Fractal Design Define S | 16 GB DDR4 3600 MHz | Gigabyte 2060 Super | 500 GB Samsung 970 EVO Plus | Corsair RM750X | be quiet! Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmeriksson:

Woho! Nu kör vi Första hojen blev en KTM 790 Duke. Hade egentligen siktet inställt på en Yamaha MT-07, men det var lättare sagt än gjort att få tag i en. Efter att ha läst på ordentligt om KTM 790 tror jag inte att jag kommer ångra mig. Sen kanske man får köra i rain-mode den första tiden
https://i.imgur.com/5KwNhuH.jpg

KTM har något underligt och rätt ballt över sig.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

KTM har något underligt och rätt ballt över sig.

Tycker alla KTM har något insektsliknande över designen. Men jag gillar dem och svart/orange är alltid en snygg kombination.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Hittade precis en likadan med strax över 100 mil, 15k i powerparts och den sura första skitservicen gjord (dinmc ska typ ha 3500:- för den, wtf) för 80 annars hade jag köpt en identiskt för 89 som du. Nice med nytt och garantier med tanke på att de kan drälla en del

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på en MT-07 2020 begagnad här lokalt. Hade körts 67mil och jag fick köpa den för 60kkr. Helt original. Jag är klart nöjd med det, har inte haft hoj på länge och har kollat efter nakenhojar ett bra tag. Så yay!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmeriksson:

Woho! Nu kör vi Första hojen blev en KTM 790 Duke. Hade egentligen siktet inställt på en Yamaha MT-07, men det var lättare sagt än gjort att få tag i en. Efter att ha läst på ordentligt om KTM 790 tror jag inte att jag kommer ångra mig. Sen kanske man får köra i rain-mode den första tiden
https://i.imgur.com/5KwNhuH.jpg

Ingen minns en fegis, bara köra i full/race/dynamic eller vad det heter på KTM och börja öva på wheelis skämt åtsido, grattis hoppas du får kul på hojen

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Regnläge är ju halva anledningen till köpet för mig som är "nybörjare"

Permalänk
Medlem

Jag letar ju fortfarande kläder för offroadåka och efter mycket funderande så beställde jag en Klim Traverse jacka förra helgen, tyvärr finns denna modellen inte att prova någonstans som jag har hittat så det blev till att beställa oprovat online. Levererades idag med DHL. Jättetrevlig modell men trots att jag mätt enligt storlekstabell och även matat in längd, vikt etc på Klims websida så var den rekommenderade storleken M för stor. Den åker tillbaka omgående och så får jag hoppas på att en S sitter bättre. 180 cm och 72 pannor är inte S i min värld men ok.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

På min GSX-S 750 finns också regnläge som reglerar hur mycket gas / effekt som ges i motorn tex. Däremot har jag bara använt den en gång och det var när det var extremt mycket regn på vägen och jag inte ville köra varken fort eller riskera något.
Gillar dock att funktionen existerar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ärsch då, alla ny hojar har olika lägen och det är inget negativt med det alls. Exempelvis tyckte jag att det var rätt skönt att kunna swappa till B-mode på min MT09SP när man körde i 30km/h eftersom den var mindre känslig på gasen. Jag sålde den hojen i våras och köpte nyss en MT10SP och där har man 4 lägen som man kan tweaka lite som man vill men jag har det i fallande ordning A-B-C-D där A är hooligan mode och D är typ regnläge med PWR3 och TCS3 (dvs minst känslig gas och max TCS).

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör med öronproppar här? Tycker att vindbruset blir för högt när man närmare sig 70+ redan. Ännu lägre hastigheter vid blåsiga dagar. Testat en del olika och majoriteten dämpar för mycket så jag knappt hör trafiken. De som fungerat bäst är https://www.apotea.se/swedsafe-ihearu-4-par men även dessa dämpar aningen för mycket av trafiken och måste ha intercom på max för att höra bra. Försökt hitta öronproppar som dämpar mindre (lägre SNR antar jag) men svårt det där.

Lite längre fram får jag förmodligen skaffa formgjutna men om någon har förslag på några engångs/flergångs öronproppar hade varit trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Är det någon som kör med öronproppar här? Tycker att vindbruset blir för högt när man närmare sig 70+ redan. Ännu lägre hastigheter vid blåsiga dagar. Testat en del olika och majoriteten dämpar för mycket så jag knappt hör trafiken. De som fungerat bäst är https://www.apotea.se/swedsafe-ihearu-4-par men även dessa dämpar aningen för mycket av trafiken och måste ha intercom på max för att höra bra. Försökt hitta öronproppar som dämpar mindre (lägre SNR antar jag) men svårt det där.

Lite längre fram får jag förmodligen skaffa formgjutna men om någon har förslag på några engångs/flergångs öronproppar hade varit trevligt.

Earpeace använder jag och har gjort i något år.
Fungerar fantastiskt och du kan ändra med olika inlägg vilken dB minskning du vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Är det någon som kör med öronproppar här? Tycker att vindbruset blir för högt när man närmare sig 70+ redan. Ännu lägre hastigheter vid blåsiga dagar. Testat en del olika och majoriteten dämpar för mycket så jag knappt hör trafiken. De som fungerat bäst är https://www.apotea.se/swedsafe-ihearu-4-par men även dessa dämpar aningen för mycket av trafiken och måste ha intercom på max för att höra bra. Försökt hitta öronproppar som dämpar mindre (lägre SNR antar jag) men svårt det där.

Lite längre fram får jag förmodligen skaffa formgjutna men om någon har förslag på några engångs/flergångs öronproppar hade varit trevligt.

Flare mini kör jag.
Funkar otroligt bra och funkar med hjälmen.
Har även ett par när jag ska sova och det är ljud omkring.
Dessa är dock också väldigt dämpande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Earpeace använder jag och har gjort i något år.
Fungerar fantastiskt och du kan ändra med olika inlägg vilken dB minskning du vill ha

Det där såg faktiskt väldigt intressant ut och inte överdrivet dyra. Vilken modell har du? Deras "Moto" verkar sträcka sig från strax under till över det jag länkade.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Flare mini kör jag.
Funkar otroligt bra och funkar med hjälmen.
Har även ett par när jag ska sova och det är ljud omkring.
Dessa är dock också väldigt dämpande.

Verkar inte heller helt fel men undantag att de verkar ha högre dämpning. Vet inte om det är jag som har extremt dålig hörsel eller om det bara är att min hjälm redan dämpar ganska bra men inte tillräckligt. Får titta lite närmare på det.

Vart har ni köpt era? Verkar allmänt inte säljas av godtycklig svensk butik. Amazon.de har iallafall earpeace såg jag.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av xawiahn:

Vart har ni köpt era?

Apoteken säljer snarlika för billigare. Det finns olika typer av dämpning, typ för arbete (skrammel), för musik (linjär dämpning), etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Det där såg faktiskt väldigt intressant ut och inte överdrivet dyra. Vilken modell har du? Deras "Moto" verkar sträcka sig från strax under till över det jag länkade.

Verkar inte heller helt fel men undantag att de verkar ha högre dämpning. Vet inte om det är jag som har extremt dålig hörsel eller om det bara är att min hjälm redan dämpar ganska bra men inte tillräckligt. Får titta lite närmare på det.

Vart har ni köpt era? Verkar allmänt inte säljas av godtycklig svensk butik. Amazon.de har iallafall earpeace såg jag.

Köpte mina från deras hemsida så inte svensk butik.
Dem dämpar rätt rejält, kolla in fortnine som har en video med öronproppar han rekommenderar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Är det någon som kör med öronproppar här? Tycker att vindbruset blir för högt när man närmare sig 70+ redan. Ännu lägre hastigheter vid blåsiga dagar. Testat en del olika och majoriteten dämpar för mycket så jag knappt hör trafiken. De som fungerat bäst är https://www.apotea.se/swedsafe-ihearu-4-par men även dessa dämpar aningen för mycket av trafiken och måste ha intercom på max för att höra bra. Försökt hitta öronproppar som dämpar mindre (lägre SNR antar jag) men svårt det där.

Lite längre fram får jag förmodligen skaffa formgjutna men om någon har förslag på några engångs/flergångs öronproppar hade varit trevligt.

Jag kör dessa och tycker de fungerar riktigt bra.
Kör med ”race” varianten och de dämpar precis lagom för min del.

https://www.smxsports.se/motorcykel/mc-tillbehor/horselskydd/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag kör dessa och tycker de fungerar riktigt bra.
Kör med ”race” varianten och de dämpar precis lagom för min del.

https://www.smxsports.se/motorcykel/mc-tillbehor/horselskydd/...

Även jag kan gå i god för Alpine motosafe Pro. Har använt dem i flera år nu och är jättenöjd.
Jag använder också race-filtret (de är utbytbara).

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av xawiahn:

Är det någon som kör med öronproppar här? Tycker att vindbruset blir för högt när man närmare sig 70+ redan. Ännu lägre hastigheter vid blåsiga dagar. Testat en del olika och majoriteten dämpar för mycket så jag knappt hör trafiken. De som fungerat bäst är https://www.apotea.se/swedsafe-ihearu-4-par men även dessa dämpar aningen för mycket av trafiken och måste ha intercom på max för att höra bra. Försökt hitta öronproppar som dämpar mindre (lägre SNR antar jag) men svårt det där.

Lite längre fram får jag förmodligen skaffa formgjutna men om någon har förslag på några engångs/flergångs öronproppar hade varit trevligt.

Jag kör med happy ears som jag köpte på något apotek. De har också filter för att höra musik och intercom bättre. De är lite speciella att få på rätt plats i örat men efter några försök sitter de skönt och skaver inte mot hjälmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Är det någon som kör med öronproppar här? Tycker att vindbruset blir för högt när man närmare sig 70+ redan. Ännu lägre hastigheter vid blåsiga dagar. Testat en del olika och majoriteten dämpar för mycket så jag knappt hör trafiken. De som fungerat bäst är https://www.apotea.se/swedsafe-ihearu-4-par men även dessa dämpar aningen för mycket av trafiken och måste ha intercom på max för att höra bra. Försökt hitta öronproppar som dämpar mindre (lägre SNR antar jag) men svårt det där.

Lite längre fram får jag förmodligen skaffa formgjutna men om någon har förslag på några engångs/flergångs öronproppar hade varit trevligt.

Vilken hjälm använder du? Och hur ser luftflödet ut vid huvudet? Kanske går att byta ruta för att ändra vindbruset?

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Vilken hjälm använder du? Och hur ser luftflödet ut vid huvudet? Kanske går att byta ruta för att ändra vindbruset?

Det är ett bra tips. För min del skedde en stor förbättring när jag monterade Shoeis "chin curtain" som blockerar flödet undertill. Kör för övrigt alltid med engångsproppar.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Vilken hjälm använder du? Och hur ser luftflödet ut vid huvudet? Kanske går att byta ruta för att ändra vindbruset?

Skrivet av eas@tetris:

Det är ett bra tips. För min del skedde en stor förbättring när jag monterade Shoeis "chin curtain" som blockerar flödet undertill. Kör för övrigt alltid med engångsproppar.

Kör med shoei neotec II och använder deras "chin curtain"! Ingen erfarenhet av någon annan hjälm så kan inte svara på hur flödet är egentligen men blåser väl ganska bra så man inte svettas ihjäl 😅