Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Låter så där kan man väl säga men klart att det ger sig efter ett tag och så länge man inte ska på längre resor så blir det väl mest hemmaladdning. Ska nu vår regering förbjuda försäljning av fosilbilar efter 2030 och sen förbjuda försäljning av fosila drivmedel efter 2040 så får man väl lära sig då om inte annat. Andrahandsvärdet på fosilbilarna som säljs 2039 lär ju bli sådär

Jo jag tycker fortfarande att staten borde ta ansvar för infrastrukturen som krävs, speciellt när det är de som (med all rätt) tvingar in förändringen. De borde helt enkelt fixa offentliga långsam-laddare där folk som inte har möjlighet att fixa det själv bor. Dessa ska förstås bära sina kostnader så jag menar inte att det ska vara gratis eller så, men det är ju sjukt om man får betala exempelvis 8 kronor per KWh på kommunens laddare. Sen kan kommersiella intressen hantera snabbladdningen men helst med vanliga betalkort förstås, och gärna med något tak på kostnaden men det borde lösa sig själv med konkurrens när väl efterfrågan går upp.

Citat:

Har som tur är gångavstånd till centrum och väljer endast i värsta nödfall att ta bilen dit men då är det på flesta ställen appbetalning som gäller. Som tur är så är det Easypark appen som ändå är rätt smidig som funkar på de flesta ställena då man betalar med swish i den.
Tyvärr gör det också att man dödar stadens butiker som i de flesta fall står helt tomma då människor istället åker ut till köpcentrum i ytterkanten av stan. Snart kommer städerna bara vara fyllda av caféer men utan butikerna så behövs inte de heller.

Nja, jag tror inte butiksdöden har så mycket att göra med P-apparna, det har varit en pågående trend ganska mycket längre än sådana har funnits. Sen tillkommer förstås hela problemet med näthandel. Nu börjar till och med köpcentrum i utkanten av städerna att få problem, tomma lokaler och bristande kundunderlag. Men om hyrorna går ner rejält så kanske vi kan få in lite roligare verksamheter istället för samma tråkiga kedjor med samma utbud överallt.

Skrivet av Aktsu:

Ja att flyga fungerar ju om man inte skall vara borta så länge men skall man vara där någon vecka eller 2 är det trevligt att ha med sig bil. Jag funderar dessutom på att köpa en bostad där så då kommer ju bilandet ner bli vanligare eftersom jag då kommer spendera många veckor i stöten där. Nu var Stockholm - Amsterdam bara ett exempel, är ju trevligt att slippa göra allt när man kör Stockholm - Göteborg osv också.

Jo jag förstår ju poängen. Och ser fram emot självkörande bilar på riktigt. Men för mig så är dagens halvmesyrer inte så mycket hjälp egentligen. Om jag ändå måste vara vaken och aktiv så kan jag lika gärna köra själv liksom, hjälpmedel gör det bara svårare att hålla fokus. Och för längre sträckor så föredrar jag kollektivtrafik.

När jag var yngre flög jag en del Stockholm-Göteborg. Mycket för att det var väldigt mycket billigare än tåget, speciellt om man flög stand-by eller så. Men idag hade jag inte gjort det. Tidsvinsten är i princip obefintlig på sådana sträckor med tanke på säkerhetskontroller och så, och det är ju väldigt mycket bekvämare att åka tåg, för att inte nämna miljöaspekten förstås. Det jobbiga är ju att tåget fortfarande är såpass dyrt att det oftast är billigare att ta bilen, speciellt om man är mer än en person som behöver åka.

När det gäller Amsterdam så behöver man ju inte direkt en bil där, den är bara jobbig att ha med sig. Kollektivtrafiken är grymt bra och prisvärd där och det funkar ju att cykla för det mesta, dessutom är många av gatorna helt avstängda för biltrafik förutom för de som bor på dem. Samtidigt är ju Nederländerna ett ganska bilberoende land, så ska man bo mer på landet där (i den mån det finns landet där) så är ju bil ganska viktigt.

Permalänk
Medlem

Vad kan räknas som ett ok pris idag om man laddar någonstans (alltså inte hemma)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Vad kan räknas som ett ok pris idag om man laddar någonstans (alltså inte hemma)?

Pratar vi om AC eller DC laddning?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Låter så där kan man väl säga men klart att det ger sig efter ett tag och så länge man inte ska på längre resor så blir det väl mest hemmaladdning. Ska nu vår regering förbjuda försäljning av fosilbilar efter 2030 och sen förbjuda försäljning av fosila drivmedel efter 2040 så får man väl lära sig då om inte annat. Andrahandsvärdet på fosilbilarna som säljs 2039 lär ju bli sådär

Inget sådan förbud på bilar, dom får fortfarande sälja hybridbilar.

Drivmedel håller vi på att ersätta med andra alternativ, så det ser jag inte som ett problem i framtiden.
"Utredningen föreslår att all bränsle år 2040 ska vara från förnybara källor. Det kommer fortfarande finnas bensinmackar. De kommer sälja bränsle även år 2040. Men bränslet ska komma från förnybara källor inte fossila."

https://teslaclubsweden.se/sverige-utan-fossila-drivmedel-204...
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lembritt:

Inget sådan förbud på bilar, dom får fortfarande sälja hybridbilar.

Drivmedel håller vi på att ersätta med andra alternativ, så det ser jag inte som ett problem i framtiden.
"Utredningen föreslår att all bränsle år 2040 ska vara från förnybara källor. Det kommer fortfarande finnas bensinmackar. De kommer sälja bränsle även år 2040. Men bränslet ska komma från förnybara källor inte fossila."

https://teslaclubsweden.se/sverige-utan-fossila-drivmedel-204...
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Då har jag förstått det fel, tack för klargörandet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Pratar vi om AC eller DC laddning?

Inte så inne på det här med elbilar, jag menar alltså om du laddar på en station någonstans, Ionity, Bee, bensinstation, etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sp0de:

Inte så inne på det här med elbilar, jag menar alltså om du laddar på en station någonstans, Ionity, Bee, bensinstation, etc.

Det är en ganska stor skillnad i pris mellan långsam laddning, som den man har hemma, och snabbladdning som man normalt bara använder när man är på resande fot (eller har bråttom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är en ganska stor skillnad i pris mellan långsam laddning, som den man har hemma, och snabbladdning som man normalt bara använder när man är på resande fot (eller har bråttom).

Ah så det var det som menades, AC långsamt och DC snabbt måste det ju bli. Jag menar snabbladdning då man är på resande fot. Har ingen laddstation hemma och försöker få en vag bild av vad det kostar att ladda. Har sett olika priser nämnas men det säger ju inte så mycket då man inte vet vad ett ok pris är.

Då det blir mera aktuellt får man ju se vad eventuellt bilmärke har att erbjuda för avtal samt vad de olika aktörerna offererar i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Ah så det var det som menades, AC långsamt och DC snabbt måste det ju bli. Jag menar snabbladdning då man är på resande fot. Har ingen laddstation hemma och försöker få en vag bild av vad det kostar att ladda. Har sett olika priser nämnas men det säger ju inte så mycket då man inte vet vad ett ok pris är.

Då det blir mera aktuellt får man ju se vad eventuellt bilmärke har att erbjuda för avtal samt vad de olika aktörerna offererar i övrigt.

För snabbladdare - DC (50 - 350 kW/h) - så brukar det kunna ligga från 3,50 till uppåt 12 kr/kWh, beroende på avtal och nätverk. Normalt är kanske runt 4-5 kronor.

För destinationsladdare - AC (3,7 - 22 kW/h) - så brukar det vara några kronor billigare (ofta billigare ju lägre hastigheten är). När jag laddade på Bees destinationsladdare (22 kW/h) så kostade det 3 kr/kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

För snabbladdare - DC (50 - 350 kW/h) - så brukar det kunna ligga från 3,50 till uppåt 12 kr/kWh, beroende på avtal och nätverk. Normalt är kanske runt 4-5 kronor.

För destinationsladdare - AC (3,7 - 22 kW/h) - så brukar det vara några kronor billigare (ofta billigare ju lägre hastigheten är). När jag laddade på Bees destinationsladdare (22 kW/h) så kostade det 3 kr/kWh.

Tack för svar och förklaring Blomman!
Nu känns det som jag har lite grepp i alla fall. T.ex. så har OKQ8 nära mej 22kW för 2,50, medan någon km längre bort har 50kW för 4,95, efter 45 min kostar det 3kr/min extra. Plus för att OKQ8 i detta fall är väldigt tydliga i alla fall!

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Nu känns det som jag har lite grepp i alla fall. T.ex. så har OKQ8 nära mej 22kW för 2,50, medan någon km längre bort har 50kW för 4,95, efter 45 min kostar det 3kr/min extra. Plus för att OKQ8 i detta fall är väldigt tydliga i alla fall!

Tack för all hjälp!

Dock kan det vara värt att notera att många bilar inte kan ta så mycket som 22kW AC. Detta då bilen har en ombordladdare som konverterar från AC till DC och dess kapacitet är ofta begränsad. De flesta bilar jag känner till är begränsade till 11kW AC. Men det spelar mindre roll om man ändå har möjligheten att låta bilen stå över natten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Dock kan det vara värt att notera att många bilar inte kan ta så mycket som 22kW AC. Detta då bilen har en ombordladdare som konverterar från AC till DC och dess kapacitet är ofta begränsad. De flesta bilar jag känner till är begränsade till 11kW AC. Men det spelar mindre roll om man ändå har möjligheten att låta bilen stå över natten.

Det jobbiga är ju om det förutom priset för elen också kostar 10-20 kr i timmen att stå på parkeringen. Så är fallet med den närmaste laddaren för mig i alla fall. Nu kör jag inte så värst mycket så det blir väl ingen jätteutgift, men det är ju en sådan sak som kan tippa över vågskålen så att det blir billigare med en bensinbil ändå.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sp0de:

Tack för all hjälp!

Skrivet av snajk:

Det jobbiga är ju om det förutom priset för elen också kostar 10-20 kr i timmen att stå på parkeringen. Så är fallet med den närmaste laddaren för mig i alla fall. Nu kör jag inte så värst mycket så det blir väl ingen jätteutgift, men det är ju en sådan sak som kan tippa över vågskålen så att det blir billigare med en bensinbil ändå.

Jag skulle nog faktiskt säga att det t.o.m. är näst intill omöjligt att få lägre TCO på elbilar om man inte har möjlighet att antingen:
1. Ladda hemma
2. Kan ladda näst-intill-gratis på publika laddare vid exempelvis köpcentrum.

Den riktigt stora besparingen med en elbil är ju just bränslekostnaden. Om man blir tvungen att "varddagstanka" (alltså inte bara vid långresor) vid dyra AC-laddare så kommer du aldrig spara in bilens högre inköpspris.

Sen är ju såklart inte ekonomi den ända anledningen till att man är intresserad av en elbil, som med alla entusiastprodukter så kan det vara rent emotionella val bakom också Har man råd så är det såklart helt OK med! Men man bör ha klart för sig att om syftet med elbil är att sänka sina driftskostnader för bilkörandet (jämfört med en motsvarande, nyare fosilbil) så kanske den kalkylen inte går ihop om man inte kan ladda hemma.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Aha, tack. Det visste jag inte!

Skrivet av snajk:

Undrar hur sådant blir i framtiden, för många parkeringar är inte precis gratis heller och p-bolag är ju inte precis kända för att vara tillmötesgående. Snabbt faller logiken med att ha elbil med tanke på extra kostnader som dyker upp och priset på en elbil idag är klart högre än andra alternativ.

Skrivet av Xyborg:

Jag skulle nog faktiskt säga att det t.o.m. är näst intill omöjligt att få lägre TCO på elbilar om man inte har möjlighet att antingen:
1. Ladda hemma

Den riktigt stora besparingen med en elbil är ju just bränslekostnaden. Om man blir tvungen att "varddagstanka" (alltså inte bara vid långresor) vid dyra AC-laddare så kommer du aldrig spara in bilens högre inköpspris.

Sen är ju såklart inte ekonomi den ända anledningen till att man är intresserad av en elbil, som med alla entusiastprodukter så kan det vara rent emotionella val bakom också Har man råd så är det såklart helt OK med! Men man bör ha klart för sig att om syftet med elbil är att sänka sina driftskostnader för bilkörandet (jämfört med en motsvarande, nyare fosilbil) så kanske den kalkylen inte går ihop om man inte kan ladda hemma.

Börjar luta åt det hållet, alltså att kalkylen inte går ihop. Fast allt beror väl egentligen på andrahandsvärdet på bilen? eller tänker jag fel nu? om elbilarnas högra värdering håller i sig så är det en sak, men nog kommer väl nybilspriser att sjunka med tiden och därigenom även värdet på begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Börjar luta åt det hållet, alltså att kalkylen inte går ihop. Fast allt beror väl egentligen på andrahandsvärdet på bilen? eller tänker jag fel nu? om elbilarnas högra värdering håller i sig så är det en sak, men nog kommer väl nybilspriser att sjunka med tiden och därigenom även värdet på begagnat.

Har samma problem, inte fått kalkylen att gå ihop en enda gång än. I bästa fall blir det bara någon tusenlapp dyrare än vad jag kör för nu men det är om jag köper och inte räknar med alternativkostnaden för kontantinsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

1. Ladda hemma

Man måste ju tänka på vad man jämför med också, för mig har elbilarna aldrig kostat mer än alternativet då motsvarande fossilbil har varit rätt motorstarka bilar. Så när inköpspriset är detsamma och fossilbilen dragit över en liter milen som lägstanivå är det billigare oavsett var jag laddar. Sen är ju skatten rätt hög på bilar som Audi RS4 eller BMW M3 också.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aktsu:

Man måste ju tänka på vad man jämför med också, för mig har elbilarna aldrig kostat mer än alternativet då motsvarande fossilbil har varit rätt motorstarka bilar. Så när inköpspriset är detsamma och fossilbilen dragit över en liter milen som lägstanivå är det billigare oavsett var jag laddar. Sen är ju skatten rätt hög på bilar som Audi RS4 eller BMW M3 också.

Så är det absolut också. Min Model 3 Long Range ser jag som ett alternativ till en BMW M340i gällande prestanda, utrymmen och utrustning. Där blir det totalvinst för Teslan. Den var billigare redan i inköp om jag ville ha motsvarande infotainment och förarassistans i BMWn. Lägg sen till att kostnader för bränsle och skatt blir markant lägre med Teslan.

Men om man är spekulant på säg en Volkswagen ID3 jämfört med en Golf/Toyota Corolla etc. Om du inte kör ganska mycket och kan ladda hemma till låg kostnad så kommer du aldrig att "köra ikapp" det högre inköpspriset på ID3an.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Så är det absolut också. Min Model 3 Long Range ser jag som ett alternativ till en BMW M340i gällande prestanda, utrymmen och utrustning. Där blir det totalvinst för Teslan. Den var billigare redan i inköp om jag ville ha motsvarande infotainment och förarassistans i BMWn. Lägg sen till att kostnader för bränsle och skatt blir markant lägre med Teslan.

Men om man är spekulant på säg en Volkswagen ID3 jämfört med en Golf/Toyota Corolla etc. Om du inte kör ganska mycket och kan ladda hemma till låg kostnad så kommer du aldrig att "köra ikapp" det högre inköpspriset på ID3an.

Rent ekonomiskt är det idiotiskt för mig att äga en elbil, men känslan är ju helt fantastisk.
Känslan att glida fram i en elbil är värd en massa pengar

Ville testa snabbladdare innan jag ger mig ut på en långresa och det var en sorglig historia. Första stationen var upptagen och andra stationen hade den andra bilen ställt sig "fel" och jag var tvungen att dubbelparkera över en handikappsplats och till råga på allt fungerade det inte.
Går det inte att vara två bilar på en station om det finns flera uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja det är väl det som är problemet egentligen, längre räckvidd går ju mer eller mindre hand i hand med högre prestanda när det gäller elbilar. Men om man inte värdesätter prestanda speciellt mycket men behöver räckvidden så blir det ju så att man tvingas betala för något man inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det tänker jag beror rätt så mycket på vart laddaren är. Jag har varit på ett par olika AC-laddare och ingen av dem tog betalt per tid. Men då fanns det även generellt sett fri parkering i området. Jag misstänker att det är annorlunda om det är i en central del av en större stad. I så fall låter det billigare att köra snabbladdning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

1. Ladda hemma

Nja jag vet inte om det är så illa, stadens laddplatser här har en kostnad för elen på 2,50/KWh (oavsett om det är AC eller DC, men max 50KWh på stadens laddare) vilket ger en "bränslekostnad" på typ 4-5 kronor milen, kanske upp till 6,50-7 om man har en stor suv som E-Tron och tung gasfot, enligt faktisk rapporterad förrukning inte tillverkarens uppgifter. För att en fossilbil ska komma ner i E-trons siffror måste den ju dra under en halvliter milen. Om man då har en parkeringsavgift på säg 22 kronor i timmen, enklare att räkna så, och laddar med 11 KW långsam laddning, så blir ju de två kronor extra per KWh man får betala för den. Så för en E-tron skulle man hamna på kanske 8-9 kronor per mil för laddningen. 9 kronor per mil motsvarar ungefär en bränsleförbrukning på 0,6 liter per mil om soppan kostar 15.

Det finns förstås massvis av fossilbilar som på pappret drar så lite. Till exempel flera varianter av Audi Q7 som väl är ganska jämförbara med E-tron med dieselmotor, och hybridvarianterna hamnar ju bra mycket lägre än så. Men det är skillnad på faktisk förbrukning och den enligt WLTP eller så. Och hybridvariantens förbrukningssiffror är ju baserade på att den är laddad när man börjar mätningen. Ska man komma ner i 0,6 i faktisk förbrukning så måste man nog gå ner i storlek ganska rejält från E-tron eller Q7.

Skrivet av Sp0de:

Aha, tack. Det visste jag inte!

Undrar hur sådant blir i framtiden, för många parkeringar är inte precis gratis heller och p-bolag är ju inte precis kända för att vara tillmötesgående. Snabbt faller logiken med att ha elbil med tanke på extra kostnader som dyker upp och priset på en elbil idag är klart högre än andra alternativ.

Det finns ju många aspekter att ta hänsyn till så kalkylen är svår, dessutom finns det ju en hel del osäkerheter. En stor grej om man köper en ny fossilbil idag är ju skatten de första tre åren, det krävs ingen superbil för att komma upp i 1000-2000 i månaden i skatt och en elbil ligger ju på 30 per månad. Den skillnaden köper ju ganska många KWh liksom. Däremot kan man ju köpa en hybrid och få lite mer normal skatt, men de är också dyrare i inköp.

Andrahandsvärdet för elbilar har i allmänhet varit bättre än för fossilbilar. Det finns förstås en risk att andrahandsvärdet inte blir lika bra framöver om tekniken liksom sätter fart, samtidigt känns ju andrahandsvärdet på fossilbilar mer osäkert speciellt på lite längre sikt. Inköpspriset är högre för elbilar förstås men skillnaden gentemot motsvarande fossilbil blir ju procentuellt mindre ju dyrare bil man köper. Det är rätt mycket billigare att köpa en Clio jämfört med en Zoe exempelvis, medan skillnaden mellan en E-tron och en Q7 inte är alls lika stor i procent.

En grej som inte diskuteras så mycket är ju att många elbilar har rätt hög prestanda och därför jämför man med fossilbilar med hög prestanda men det kanske inte nödvändigtvis är en sådan som är alternativet. Säg att någon funderar på en Tesla Model S eller en fossilbil låt oss ta en MB E-klass som exempel. För att få prestanda i nivå med Teslan så får man köpa en ganska dyr E-klass som drar mycket bensin, som en E500, E63 AMG eller liknande och då ser ju jämförelsen väldigt bra ut. Den kostar mer än Teslan, drar lätt över en liter per mil om inte mer, och prestandan (rakt fram i alla fall) är ändå knappt i nivå med Teslas. Men om ens syfte inte är att köra dragrace vid rödljusen så kanske det inte är den värsta E-klassen man är inne på. En del vill kanske bara ha en lagom stor bil för familjen med lite komfort och så och prioriterar inte prestanda särskilt högt, men med Tesla så har de liksom inget val än att köpa en bil med väldigt mycket kraft. Då blir jämförelsen kanske lite annorlunda liksom, om man funderar på en E200 mot en Tesla Model S. E200 drar inte så mycket soppa och skatten är inte överdrivet hög.

Permalänk
Medlem

En lite närmre titt på toyotas conceptbil:

Inte lika ful som väntat, nästan lite attraktiv! Ska bli spännande att se lite siffror på den när toyota väl får för sig att släppa dem

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Inte lika ful som väntat, nästan lite attraktiv!

Personligen så gillar jag den här formgivningen riktigt mycket faktiskt, tvåtonslacken ser bra ut, ingen traditionell jättegrill i fronten, låga framljus i LED-utförande... Ser högteknologiskt, lite futuristiskt, lite aggressivt ut, men inte alltför mycket av endera utan en bra mix överlag. Fronten satt i relation till den låga kupén ser ut att ha ett väldigt kraftigt käkparti (inspirerat av Mirai utgår jag ifrån), men förefaller ändå rätt välbalanserat, säkert på grund av fordonets överlag ganska stora proportioner. Aktern är riktigt snygg, gillar ljuslisten och de rastrerade sidoljusen, lite futurism blandat med oldschool.

Inredningen är dock lite plottrig tycker jag nog - snälla Toyota, plocka bort den konstiga toalettsitsen på instrumentbrädan, sätt istället dit en enkel vertikal skärm framför föraren, likt senaste Renault Zoe, senaste Tesla S/X, VW ID3/4 med flera. Mittkonsollen förefaller också väldigt stor och fläskig, och den högglansiga plastytan kommer bli en fingeravtrycksmagnet utan dess like (OCH rep-magnet kan tilläggas), och kan även vara en källa till störande solkatter. Den stora skärmen ser ju cool ut i och för sig, vet inte om den är praktisk i en bil, men som sagt... Den ser cool ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

En lite närmre titt på toyotas conceptbil: https://youtu.be/Z-psoZULLJ0

Inte lika ful som väntat, nästan lite attraktiv! Ska bli spännande att se lite siffror på den när toyota väl får för sig att släppa dem

Den ser riktigt bra ut, rätt inspirerad av Ioniq 5 skulle jag säga, men med lite Toyota-detaljer på lamporna och så. Personligen föredrar jag nog Ioniqs design dock men det är inte så stor skillnad. På utsidan i alla fall, inredningen på Ioniq ser ju trevligare ut men om känslan är bättre är svårt att avgöra förrän man sitter i den.

Permalänk
Medlem

Fast det står även "Undantaget är lyxbilar som inte är laddbara – de får istället sänkt förmånsvärde."

Någon har verkligen tänkt på miljön här, höja förmånsvärdet för elbilar och sänka för lyxbilar med stora motorer.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Personligen så gillar jag den här formgivningen riktigt mycket faktiskt, tvåtonslacken ser bra ut, ingen traditionell jättegrill i fronten, låga framljus i LED-utförande... Ser högteknologiskt, lite futuristiskt, lite aggressivt ut, men inte alltför mycket av endera utan en bra mix överlag. Fronten satt i relation till den låga kupén ser ut att ha ett väldigt kraftigt käkparti (inspirerat av Mirai utgår jag ifrån), men förefaller ändå rätt välbalanserat, säkert på grund av fordonets överlag ganska stora proportioner. Aktern är riktigt snygg, gillar ljuslisten och de rastrerade sidoljusen, lite futurism blandat med oldschool.

Inredningen är dock lite plottrig tycker jag nog - snälla Toyota, plocka bort den konstiga toalettsitsen på instrumentbrädan, sätt istället dit en enkel vertikal skärm framför föraren, likt senaste Renault Zoe, senaste Tesla S/X, VW ID3/4 med flera. Mittkonsollen förefaller också väldigt stor och fläskig, och den högglansiga plastytan kommer bli en fingeravtrycksmagnet utan dess like (OCH rep-magnet kan tilläggas), och kan även vara en källa till störande solkatter. Den stora skärmen ser ju cool ut i och för sig, vet inte om den är praktisk i en bil, men som sagt... Den ser cool ut.

Skrivet av snajk:

Den ser riktigt bra ut, rätt inspirerad av Ioniq 5 skulle jag säga, men med lite Toyota-detaljer på lamporna och så. Personligen föredrar jag nog Ioniqs design dock men det är inte så stor skillnad. På utsidan i alla fall, inredningen på Ioniq ser ju trevligare ut men om känslan är bättre är svårt att avgöra förrän man sitter i den.

Nämen jag håller med, tycker personligen att toyotas nyaate bilar har varit lite hit or miss, men den här var något jag faktiskt kunnat tänka mig äga Dock så lär den ju säkert vara lika fruktansvärt plastig på insidan som alla deras bilar.

Skrivet av CubaCola:

Fast det står även "Undantaget är lyxbilar som inte är laddbara – de får istället sänkt förmånsvärde."

Någon har verkligen tänkt på miljön här, höja förmånsvärdet för elbilar och sänka för lyxbilar med stora motorer.

Och självklart, måste ju få fler s-class på vägarna!

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Snabb fråga till er med ID.3! Är det någon som har en barnstol utan Isofix, fäst med remmar som går i öglor/i fästet till stolen framför? Funkar det, finns det öglor eller tillräckligt med utrymme att dra remmarna? Det är en Axkid Minikid som ska in.

Kontext är att vi ska bli skjutsade av en granne för att hämta vår egen bil (...), de har en ID.3:a och jag behöver kunna montera barnstolen där temporärt. Har inte möjlighet att kolla själv i god tid innan avfärd, så skulle gärna hinna klura ut en Plan B vid behov.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tycks va stor betoning på crossovers på Elbilar hittills, finns det nån liten mera sportig icke crossover modell förutom Tesla 3 men i den storleken / form-faktorn ungefär (som jag också har i åtanke möjligtvis om ett par år efter jag tröttnat på min Mazda 3). Aldrig gillat körkänslan i crossovers då man sitter högre upp känns det inte lika bra för mig helt enkelt. Även om jag jämför Mazda 3 t.ex. mot CX-30 som annars är lika så märker jag stor skillnad där jag föredrar Mazda 3.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycks va stor betoning på crossovers på Elbilar hittills, finns det nån liten mera sportig icke crossover modell förutom Tesla 3 men i den storleken / form-faktorn ungefär (som jag också har i åtanke möjligtvis om ett par år efter jag tröttnat på min Mazda 3). Aldrig gillat körkänslan i crossovers då man sitter högre upp känns det inte lika bra för mig helt enkelt. Även om jag jämför Mazda 3 t.ex. mot CX-30 som annars är lika så märker jag stor skillnad där jag föredrar Mazda 3.

Tror en del av förklaringen finns i att batterierna oftast ligger i golvet, så bilen blir naturligt högre för att ge vettig takhöjd. Då är det crossovers etc som är "enklaste" valet. Men typ Audi e-tron GT, Sportback finns ju, och Polestar! Inte billiga dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S