Låter så där kan man väl säga men klart att det ger sig efter ett tag och så länge man inte ska på längre resor så blir det väl mest hemmaladdning. Ska nu vår regering förbjuda försäljning av fosilbilar efter 2030 och sen förbjuda försäljning av fosila drivmedel efter 2040 så får man väl lära sig då om inte annat. Andrahandsvärdet på fosilbilarna som säljs 2039 lär ju bli sådär
Jo jag tycker fortfarande att staten borde ta ansvar för infrastrukturen som krävs, speciellt när det är de som (med all rätt) tvingar in förändringen. De borde helt enkelt fixa offentliga långsam-laddare där folk som inte har möjlighet att fixa det själv bor. Dessa ska förstås bära sina kostnader så jag menar inte att det ska vara gratis eller så, men det är ju sjukt om man får betala exempelvis 8 kronor per KWh på kommunens laddare. Sen kan kommersiella intressen hantera snabbladdningen men helst med vanliga betalkort förstås, och gärna med något tak på kostnaden men det borde lösa sig själv med konkurrens när väl efterfrågan går upp.
Har som tur är gångavstånd till centrum och väljer endast i värsta nödfall att ta bilen dit men då är det på flesta ställen appbetalning som gäller. Som tur är så är det Easypark appen som ändå är rätt smidig som funkar på de flesta ställena då man betalar med swish i den.
Tyvärr gör det också att man dödar stadens butiker som i de flesta fall står helt tomma då människor istället åker ut till köpcentrum i ytterkanten av stan. Snart kommer städerna bara vara fyllda av caféer men utan butikerna så behövs inte de heller.
Nja, jag tror inte butiksdöden har så mycket att göra med P-apparna, det har varit en pågående trend ganska mycket längre än sådana har funnits. Sen tillkommer förstås hela problemet med näthandel. Nu börjar till och med köpcentrum i utkanten av städerna att få problem, tomma lokaler och bristande kundunderlag. Men om hyrorna går ner rejält så kanske vi kan få in lite roligare verksamheter istället för samma tråkiga kedjor med samma utbud överallt.
Ja att flyga fungerar ju om man inte skall vara borta så länge men skall man vara där någon vecka eller 2 är det trevligt att ha med sig bil. Jag funderar dessutom på att köpa en bostad där så då kommer ju bilandet ner bli vanligare eftersom jag då kommer spendera många veckor i stöten där. Nu var Stockholm - Amsterdam bara ett exempel, är ju trevligt att slippa göra allt när man kör Stockholm - Göteborg osv också.
Jo jag förstår ju poängen. Och ser fram emot självkörande bilar på riktigt. Men för mig så är dagens halvmesyrer inte så mycket hjälp egentligen. Om jag ändå måste vara vaken och aktiv så kan jag lika gärna köra själv liksom, hjälpmedel gör det bara svårare att hålla fokus. Och för längre sträckor så föredrar jag kollektivtrafik.
När jag var yngre flög jag en del Stockholm-Göteborg. Mycket för att det var väldigt mycket billigare än tåget, speciellt om man flög stand-by eller så. Men idag hade jag inte gjort det. Tidsvinsten är i princip obefintlig på sådana sträckor med tanke på säkerhetskontroller och så, och det är ju väldigt mycket bekvämare att åka tåg, för att inte nämna miljöaspekten förstås. Det jobbiga är ju att tåget fortfarande är såpass dyrt att det oftast är billigare att ta bilen, speciellt om man är mer än en person som behöver åka.
När det gäller Amsterdam så behöver man ju inte direkt en bil där, den är bara jobbig att ha med sig. Kollektivtrafiken är grymt bra och prisvärd där och det funkar ju att cykla för det mesta, dessutom är många av gatorna helt avstängda för biltrafik förutom för de som bor på dem. Samtidigt är ju Nederländerna ett ganska bilberoende land, så ska man bo mer på landet där (i den mån det finns landet där) så är ju bil ganska viktigt.