Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

10000:- är väl att ta i lite kanske, hoppas jag.

Det tvivlar jag på då han tror att återförsäljarna får köpa 3080Ti kort för 13000:-.

Skrivet av Jompa79:

Det borde vara löjligt ja men räkna på det. De tar ca 7000:- extra för kortet när de stoppar det i en dator sen får du räkna den vanliga marginalen de har.
De tjänar minst 10.000:- (7.500:- efter moms) på att sälja korten på detta sättet.
Man ska nog kolla på lite aktier i komplettgruppen då de närmar sig börsen. De vet hur de ska dra upp marginalerna i en annars så svår bransch

Helt underbart att du vet vad inköpspriserna är för samtliga 3080Ti kort hos återförsäljarna. Du kanske kan dela med dig av denna information?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfenstein:

Det tvivlar jag på då han tror att återförsäljarna får köpa 3080Ti kort för 13000:-.

Helt underbart att du vet vad inköpspriserna är för samtliga 3080Ti kort hos återförsäljarna. Du kanske kan dela med dig av denna information?

Med tanke på var @UndaC kommer ifrån så kan han nog bekräfta att det är inga 7500 ex moms marginaler här inte. Då hade man starta en egen webbshop och täljt guld med smörkniv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det tvivlar jag på då han tror att återförsäljarna får köpa 3080Ti kort för 13000:-.

Helt underbart att du vet vad inköpspriserna är för samtliga 3080Ti kort hos återförsäljarna. Du kanske kan dela med dig av denna information?

Häng med i matchen, denna diskussion gäller endast asus 3080ti tuf som mspr är 12990:- på men komplett valde att sätta i en färdigbyggd dator för 40k.
Eftersom försäljningspriset är 12990:- så kan vi räkna med att inköpspriset är lägre än så.
De andra korten har jag ej kommenterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jompa79:

Häng med i matchen, denna diskussion gäller endast asus 3080ti tuf som mspr är 12990:- på men komplett valde att sätta i en färdigbyggd dator för 40k.
Eftersom försäljningspriset är 12990:- så kan vi räkna med att inköpspriset är lägre än så.
De andra korten har jag ej kommenterat.

Du har aldrig funderat på att om Komplett ville fuska på riktigt. De hade ju bara hållit tyst och sålt 2 kort till MSRP. Sen väntat en dag och sen släppt korten för ordinarie pris 19K eller vad det nu är. De hade kunnat släppa de för 20K. Folk hade köpt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Med tanke på var @UndaC kommer ifrån så kan han nog bekräfta att det är inga 7500 ex moms marginaler här inte. Då hade man starta en egen webbshop och täljt guld med smörkniv.

Du är välkommen att ta dessa marginaler om du investerar miljoner i ett robotlager samt betala löner och kontorshyror för 100tals anställda.
Bara köra igång

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jompa79:

Du är välkommen att ta dessa marginaler om du investerar miljoner i ett robotlager samt betala löner och kontorshyror för 100tals anställda.
Bara köra igång

=P. Får hoppas att det blir lugnt snart på marknaden så man slipper FOMO beteendet (pratar om mig själv då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du har aldrig funderat på att om Komplett ville fuska på riktigt. De hade ju bara hållit tyst och sålt 2 kort till MSRP. Sen väntat en dag och sen släppt korten för ordinarie pris 19K eller vad det nu är. De hade kunnat släppa de för 20K. Folk hade köpt ändå.

Under introduktion måste de sälja dessa kort till msrp, de rundgick detta nu genom att sätta dem i en färdigbyggd dator.
De färdigbyggda datorerna säljer som smör de med och nu behöver de inte vänta tills intropriset är över.
Ez!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jompa79:

Under introduktion måste de sälja dessa kort till msrp, de rundgick detta nu genom att sätta dem i en färdigbyggd dator.
De färdigbyggda datorerna säljer som smör de med och nu behöver de inte vänta tills intropriset är över.
Ez!

Oj, vilken rövare Komplett har dragit då. Hur länge är introduktionspriset?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Jompa79:

Häng med i matchen, denna diskussion gäller endast asus 3080ti tuf som mspr är 12990:- på men komplett valde att sätta i en färdigbyggd dator för 40k.
Eftersom försäljningspriset är 12990:- så kan vi räkna med att inköpspriset är lägre än så.
De andra korten har jag ej kommenterat.

Nej.
Vi har satt ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC som standardkort i en dator som kostar 39.999kr
Övriga datorer vi har ute till försäljning har Gainward GeForce RTX3080Ti Phoenix som standard. Däremot har vi allokerat, testat och certifierat ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING för Komplett PC och det kortet kan komma att bli standard och/eller tillval framöver. Allt beroende på hur tillgången ser ut. Som jag skrev i tidigare inlägg så värderar vi detta "as we go" och ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING kan komma att komma ut till försäljning om vi täcker behovet för Komplett PC med andra modeller.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Oj, vilken rövare Komplett har dragit då. Hur länge är introduktionspriset?

Vet ej, det är Nvidia som bestämmer sånt. Alla kort är borta ändå och tvivlar på att det släpps fler till introduktionspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Nej.
Vi har satt ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC som standardkort i en dator som kostar 39.999kr
Övriga datorer vi har ute till försäljning har Gainward GeForce RTX3080Ti Phoenix som standard. Däremot har vi allokerat, testat och certifierat ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING för Komplett PC och det kortet kan komma att bli standard och/eller tillval framöver. Allt beroende på hur tillgången ser ut. Som jag skrev i tidigare inlägg så värderar vi detta "as we go" och ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING kan komma att komma ut till försäljning om vi täcker behovet för Komplett PC med andra modeller.

//Erik

Kvarstår att ni inte släppt några kort eller väldigt få för intropris. De tuf icke oc ni fått har ni sparat för färdigbyggda datorer som ni kan dra upp marginalerna på. Jag klandrar er inte i dessa tider men räkna med att folk blir besvikna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jompa79:

Kvarstår att ni inte släppt några kort eller väldigt få för intropris. De tuf icke oc ni fått har ni sparat för färdigbyggda datorer som ni kan dra upp marginalerna på. Jag klandrar er inte i dessa tider men räkna med att folk blir besvikna.

Med tanke på hur mycket du har skrivit om det, så misstänker jag iaf att du klandrar Komplett. Får jag inte tag på ett 3080ti för introduktionspris. Då får jag leva med mitt 3070 tills komponentbristen är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Med tanke på hur mycket du har skrivit om det, så misstänker jag iaf att du klandrar Komplett. Får jag inte tag på ett 3080ti för introduktionspris. Då får jag leva med mitt 3070 tills komponentbristen är över.

Mja, personligen bryr jag mig inte då jag har ett 3080 redan men komplett spär på bristen redan genom att dedikera kort för färdiga datorer vilket drabbar entusiaster som oss här då vi vill bygga själva. Bättre att ta beställningar på färdigbyggda system och låta dem köa som alla andra.
Men de bedriver en vinstdrivande verksamhet så på det sättet klandrar jag dem inte för att de vill sälja för bäst marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Med tanke på hur mycket du har skrivit om det, så misstänker jag iaf att du klandrar Komplett. Får jag inte tag på ett 3080ti för introduktionspris. Då får jag leva med mitt 3070 tills komponentbristen är över.

Det är ju rätt att klandra dom med tanke på att dom har dessa på lager och kommer att använda dom för deras Komplett-PC datorer i mest sannolikhet, även fast dom påstår att jag hade fel när jag skrev det innan...

Själv tror jag inte för fem öre att dom kommer lägga upp dessa till intro-pris fastän det var det dom var till för, ifall det nu är så att dom inte behöver dom till deras stationära datorer.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Häng med i matchen, denna diskussion gäller endast asus 3080ti tuf som mspr är 12990:- på men komplett valde att sätta i en färdigbyggd dator för 40k.
Eftersom försäljningspriset är 12990:- så kan vi räkna med att inköpspriset är lägre än så.
De andra korten har jag ej kommenterat.

Det missade jag. Om så är fallet så ändras min uppfattning direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det missade jag. Om så är fallet så ändras min uppfattning direkt.

Det är aldrig försent att ändra sig och se ljuset.
Med enkel matematik borde man kunna räkna ut vad komponenterna i den färdigbyggda kostar separat och räkna ut påslaget.

Permalänk
Medlem

Får väl se om de snart helt plötsligt blir fin tillgång på nya korten Borde gå och betta på.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om det inte bara varit enklare om nvidia satte msrp till 2000$ direkt istället. Så slipper alla sitta o undra över vem i ledet som tjänar vad.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

En till sak jag funderat på...

om d nu kom så mkt avbokningar på webhallen... borde de inte ha flera extra kort att lägga ut till försäljning från igår?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Ibland undrar jag om det inte bara varit enklare om nvidia satte msrp till 2000$ direkt istället. Så slipper alla sitta o undra över vem i ledet som tjänar vad.

Det är nog ingen som undrar längre, aib tjänar lite mera, distributören tjänar en hel del mer, åf lite mer än vanligt.

Edit:jag glömde scalper påslaget innan dom hamnar på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Ibland undrar jag om det inte bara varit enklare om nvidia satte msrp till 2000$ direkt istället. Så slipper alla sitta o undra över vem i ledet som tjänar vad.

Det råder brist så alla säljer mindre än tidigare vilket gör att alla tar en extra kaka för att klara sig, från underleverantörer till åf och nu även kunder (scalpers)
Håller med om att Nvidias rekommenderadepriser är värdelösa och i mitt tycke borde tas bort helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Det borde vara löjligt ja men räkna på det. De tar ca 7000:- extra för kortet när de stoppar det i en dator sen får du räkna den vanliga marginalen de har.
De tjänar minst 10.000:- (7.500:- efter moms) på att sälja korten på detta sättet.
Man ska nog kolla på lite aktier i komplettgruppen då de närmar sig börsen. De vet hur de ska dra upp marginalerna i en annars så svår bransch

Har inte koll på priserna för respektive komponent i pre-buildsen du pratar om, men du måste ju också ta i anspråk den arbetstid det tar att bygga ihop datorn. Då är det ju plocktid, unboxing av alla delar, montering, teststart och installationstid mm. Så får man ta arbetstid*timlön*1.3142 och dra bort på den "marginal" de lägger på.

Det går ju inte att ta kostnaderna för individuella delar i en build och jämföra med priset för allting ihopsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Det råder brist så alla säljer mindre än tidigare vilket gör att alla tar en extra kaka för att klara sig, från underleverantörer till åf och nu även kunder (scalpers)
Håller med om att Nvidias rekommenderadepriser är värdelösa och i mitt tycke borde tas bort helt.

Dom är inte värdelösa, dom baseras på vad man borde kunna sälja kortet för på en normal marknad utan påslagen i alla led fram till konsument. nvidia vet mycket väl vad dom säljer sin gpu för och vad deras fe kostar att bygga.

Edit: kan väl tillägga att även om 3080 ti är en money grab så kan nvidia sälja dubbelt så många kort när dom halverat minnet på kortet( baserat på micron:s brist på kretsar) jämfört med 3090, kretsar som är svin nära att klara 3090 spec men inte riktigt,..pang så har vi 3080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Har inte koll på priserna för respektive komponent i pre-buildsen du pratar om, men du måste ju också ta i anspråk den arbetstid det tar att bygga ihop datorn. Då är det ju plocktid, unboxing av alla delar, montering, teststart och installationstid mm. Så får man ta arbetstid*timlön*1.3142 och dra bort på den "marginal" de lägger på.

Det går ju inte att ta kostnaderna för individuella delar i en build och jämföra med priset för allting ihopsatt.

Har för mig att komplett räknar 15min på varje build vilket blir en försumbar kostnad i ett system för 40k. Dessutom räknas aldrig lönekostnader, frakt osv in i marginaler utan bara en produkts försäljningspris mot inköpspris. Sen är det klart att man måste ta i hänsyn kostnader för personal osv och då är det ganska logiskt att plocka detta från färdigbyggda system. Man tjänar mer på att sälja olika tjänster och lösningar än vad man gör på rena komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Har inte koll på priserna för respektive komponent i pre-buildsen du pratar om, men du måste ju också ta i anspråk den arbetstid det tar att bygga ihop datorn. Då är det ju plocktid, unboxing av alla delar, montering, teststart och installationstid mm. Så får man ta arbetstid*timlön*1.3142 och dra bort på den "marginal" de lägger på.

Det går ju inte att ta kostnaderna för individuella delar i en build och jämföra med priset för allting ihopsatt.

Om man byggt en dator någon gång så vet man att det tar ca en timme om man inte är en riktig klåpare, så visst en timlön kan nog läggas på priset.

Edit: kan man verkligen vara åf fanboy med?,. Jag föredrar webhallen för att jag har handlat där sista 20 åren och kommer fortsätta med det men man blir nästan mörkrädd när man hör vissa köra strutsen, huvudet i sanden medans åf står bakom och dunkar på i baken.

Edit 2: om det var lite för vuxet språk så ber jag om ursäkt i förväg om någon tar illa upp.

Edit 3: förstår folk inte vansinnet i att betala 20-30 tusen för ett grafikkort,..varför..700 fps i cs eller??det går inte ihop i mitt huvud. Njä jag sitter kvar på mitt 1070 det duger bra till lite casual gaming och browsing. Köpte en series x istället. En 8/16 cpu av zen snitt och ett rdna2 nära 6700 prestanda med våldsamt snabb lagring för 5700spänn...

Permalänk
Medlem

Rejält med krut är det i korten iallafall. Blev förvånad när jag maxade allt i GTA (förutom frame scaling) med 8x MSAA och ändå krämade kortet ut 80-100 FPS. Bra prestanda? Ja. Bra prestanda per krona? Mja, kanske inte riktigt. Man får försöka minea ihop lite för att sänka kostnaden. Lyckligtvis är min elektricitet där jag har datorn kostnadsfri.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kladdpapper:

Lyckligtvis är min elektricitet där jag har datorn kostnadsfri.

För dig kanske. Kanske inte så länge till p.g.a. folk som du dock.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Rejält med krut är det i korten iallafall. Blev förvånad när jag maxade allt i GTA (förutom frame scaling) med 8x MSAA och ändå krämade kortet ut 80-100 FPS. Bra prestanda? Ja. Bra prestanda per krona? Mja, kanske inte riktigt. Man får försöka minea ihop lite för att sänka kostnaden. Lyckligtvis är min elektricitet där jag har datorn kostnadsfri.

Jag antar att du menar gta 5, hur gammalt är det nu?
Tror det är från 2013, kom ut på xbox360 och ps3, känns det värt pengarna att kunna "maxa" det?
Jag förstår inte hur man kan rättfärdiga det priset för ett grafikkort. Ska jag betala 20 för ett kort så ska det kunna diska och dammsuga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag antar att du menar gta 5, hur gammalt är det nu?
Tror det är från 2013, kom ut på xbox360 och ps3, känns det värt pengarna att kunna "maxa" det?
Jag förstår inte hur man kan rättfärdiga det priset för ett grafikkort. Ska jag betala 20 för ett kort så ska det kunna diska och dammsuga.

Kortet kan inte diska och dammsuga, så det är nog inte för dig. Sedan så är det ju bara roligt att testa det på olika spel? Behöver inte bli bitter för att jag delar med mig av det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Kortet kan inte diska och dammsuga, så det är nog inte för dig.

Nä jag misstänkte det.