Permalänk
Medlem

Var det fler än jag som helt bommade att webhallen skulle sälja 3080 ti-kort? Jag kollade deras sida några minuter innan 15. Fanns ingen information öht. Samma sak med inet.

Vad är anledningen med att "mörka" en lansering?

Komplett tänkte lite "out of the box" med lottning. Bra idé även om jag fick nitlotten.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är ett prima exempel på när butikerna själva scalpar, då är det okej, nästan ingen lyfter på ögonbrynen, men jävlar om en privatperson försöker tjäna en tusenlapp extra nej då jävlar.

Jag tar inte ställning åt något håll, men ville bara påpeka dubbelmoralen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Den här tråden är ett prima exempel på när butikerna själva scalpar, då är det okej, nästan ingen lyfter på ögonbrynen, men jävlar om en privatperson försöker tjäna en tusenlapp extra nej då jävlar.

Jag tar inte ställning åt något håll, men ville bara påpeka dubbelmoralen.

Butiken fyller ett syfte i det större sammanhanget, som kund kan man ju inte beställa direkt från tillverkaren/grossisten. Scalpern är bara som en onödig parasit som lägger sig emellan, det är bättre för kunden om butiken höjer priset istället så man kan köpa direkt från den på det normala sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Eller så kan man göra som Inet och prisa TUF varianten till 19k.
Ser Inet som en bra datorbutik men detta var fult gjort utav dem.

Men.... De visste säkert inte heller innan vilka kort som skulle få MSRP. Mycket överraskningar i den där branschen verkar det som...
Man verkar inte veta vad man får betala för de kort man beställer och man vet inte hur många kort man får. Ibland låter det inte ens som om man beställer kort utan man bara blir tilldelad ett antal kort som man förväntas sälja till ett pris som man inte i förhand har en aning om 😂🤣
Tuff bransch helt klart! 😏

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Den här tråden är ett prima exempel på när butikerna själva scalpar, då är det okej, nästan ingen lyfter på ögonbrynen, men jävlar om en privatperson försöker tjäna en tusenlapp extra nej då jävlar.

Jag tar inte ställning åt något håll, men ville bara påpeka dubbelmoralen.

Alltså jag tycker ändå att dom mesta har varit väldigt kritiska om priset, sen är det ju rätt annorlunda att beställa från en butik än att lita på någon random person på tradera dessutom(som förresten alltid kommer vara dyrare ändå).

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Tack, vi ska fortsätta att försöka ge våra kunder... Bla bla blaaa bla bla bla...

Man kan spekulera om hur det kanske ligger till... Bla bla bla...

Kanske. Om det visar sig att vi har tillräckligt med kort för att tillgodose Komplett PC... Bla bla bla...

Nej där har du fel. Vi säljer inga Komplett PC med, ett förvalt, grafikkort som fått pris-stöd... Bla bla bla...

Vi håller på att se över vilka kort vi ska viga för Komplett PC as we speak... Bla bla...

Som sagt ovan så sticker vi inte under stol med att vi vill tjäna pengar. Men samtidigt var detta inte en utstuderad plan.

Jag har kortat ner citatet lite

Respect @Komplett! Bra svar!!! Trevlig helg på er 🌞

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Den här tråden är ett prima exempel på när butikerna själva scalpar, då är det okej, nästan ingen lyfter på ögonbrynen, men jävlar om en privatperson försöker tjäna en tusenlapp extra nej då jävlar.

Jag tar inte ställning åt något håll, men ville bara påpeka dubbelmoralen.

Ja, komplett har satt detta i omsättning extremt genom sina färdigbyggda datorer och att sätta grafikkorten de får i dessa istället. Normalt förfarande är att bygga färdigbyggda datorer på beställning och inte i förväg. På detta sätt kan de scalpa upp priset på alla komponenter med ett extremt överpris.
40k för deras färdigbyggda dator med 3080ti är ett big joke med ett mrsp på 13k för gpun är totalkostnaden max 30k så komplett scalpar in 10k på varje system. Skulle tro att marginalen på dessa närmar sig 50% så självklart går korten hit.
Jag bojkottar dessa företag när de håller på såhär.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ja, komplett har satt detta i omsättning extremt genom sina färdigbyggda datorer och att sätta grafikkorten de får i dessa istället. Normalt förfarande är att bygga färdigbyggda datorer på beställning och inte i förväg. På detta sätt kan de scalpa upp priset på alla komponenter med ett extremt överpris.
40k för deras färdigbyggda dator med 3080ti är ett big joke med ett mrsp på 13k för gpun är totalkostnaden max 30k så komplett scalpar in 10k på varje system. Skulle tro att marginalen på dessa närmar sig 50% så självklart går korten hit.
Jag bojkottar dessa företag när de håller på såhär.

Du kanske har missat att MSRP inte riktigt stämmer och det är inte p.g.a återförsäljarna. De enda korten som säljs till MSRP är kort som är subventionerade av nVidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Du kanske har missat att MSRP inte riktigt stämmer och det är inte p.g.a återförsäljarna. De enda korten som säljs till MSRP är kort som är subventionerade av nVidia.

Det är ganska välkänt vid detta laget var pengarna hamnar i ledet, det har diskuterats av alla större teknik kanaler på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Du kanske har missat att MSRP inte riktigt stämmer och det är inte p.g.a återförsäljarna. De enda korten som säljs till MSRP är kort som är subventionerade av nVidia.

Ja exakt, de korten som subventionerats är de korten som sitter i de färdigbyggda systemen. Att nvidia skulle kontrollera hur korten säljs tror jag ingenting på utan dessa har komplett betalat mindre för och de har redan bekräftat i tråden att de vill tjäna pengar och därför inte sänker priserna på dessa system.
Jag förstår situationen, finns inte så många kort att sälja så det gäller att tjäna max på varje kort sålt.
Finns bara förlorare i denna brist.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Kallamamran:

Men.... De visste säkert inte heller innan vilka kort som skulle få MSRP. Mycket överraskningar i den där branschen verkar det som...
Man verkar inte veta vad man får betala för de kort man beställer och man vet inte hur många kort man får. Ibland låter det inte ens som om man beställer kort utan man bara blir tilldelad ett antal kort som man förväntas sälja till ett pris som man inte i förhand har en aning om 😂🤣
Tuff bransch helt klart! 😏

Vet du vad det roliga är? Du satte precis huvudet på spiken.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Det bästa är väl egentligen att nvidia slutar larva sig och själva sög upp så mycket som möjligt av profiten istället för att subventionera diverse mellanhänder. Givet att de kunde lägga pengarna på att utöka produktionen. Men man vill väl skapa mer intresse kring lanseringen, uppmärksamhet är aldrig fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jompa79:

Ja exakt, de korten som subventionerats är de korten som sitter i de färdigbyggda systemen. Att nvidia skulle kontrollera hur korten säljs tror jag ingenting på utan dessa har komplett betalat mindre för och de har redan bekräftat i tråden att de vill tjäna pengar och därför inte sänker priserna på dessa system.
Jag förstår situationen, finns inte så många kort att sälja så det gäller att tjäna max på varje kort sålt.
Finns bara förlorare i denna brist.

Mycket åsikter, lite fakta.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Men.... De visste säkert inte heller innan vilka kort som skulle få MSRP. Mycket överraskningar i den där branschen verkar det som...
Man verkar inte veta vad man får betala för de kort man beställer och man vet inte hur många kort man får. Ibland låter det inte ens som om man beställer kort utan man bara blir tilldelad ett antal kort som man förväntas sälja till ett pris som man inte i förhand har en aning om 😂🤣
Tuff bransch helt klart! 😏

roliga/tråkiga är att det är sant, så det är för butikerna =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ja exakt, de korten som subventionerats är de korten som sitter i de färdigbyggda systemen. Att nvidia skulle kontrollera hur korten säljs tror jag ingenting på utan dessa har komplett betalat mindre för och de har redan bekräftat i tråden att de vill tjäna pengar och därför inte sänker priserna på dessa system.
Jag förstår situationen, finns inte så många kort att sälja så det gäller att tjäna max på varje kort sålt.
Finns bara förlorare i denna brist.

Fast Proshop lössålde sina subventionerade kort igår. Webhallen har medgett att det var ett misstag att använda korten till sina Configs och kanske säljer dom nästa batch TUF kort till det subventionerade priset. Komplett hade flertalet kort till salu för 15000:- (såvida inte det ändrades från sist jag kollade) för dom som lyckades vinna en köp plats. Förstår inte denna ilska mot återförsäljarna när de är nVidia, AIB's och distributörerna som trycker upp priset.

Du får gärna länka vart Komplett skrev att dom "vill tjäna pengar och därför inte säker priserna på dessa system".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Fast Proshop lössålde sina subventionerade kort igår. Webhallen har medgett att det var ett misstag att använda korten till sina Configs och kanske säljer dom nästa batch TUF kort till det subventionerade priset. Komplett hade flertalet kort till salu för 15000:- (såvida inte det ändrades från sist jag kollade) för dom som lyckades vinna en köp plats. Förstår inte denna ilska mot återförsäljarna när de är nVidia, AIB's och distributörerna som trycker upp priset.

Du menar alltså på fullt allvar att återförsäljare inte tjänar en krona mer på korten med dessa uppblåsta priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

roliga/tråkiga är att det är sant, så det är för butikerna =/

Butikerna köper av distribitörer och kan lova dig att de skickar fakturan samma dag som korten skickas.
Cash flow är A och O när det gäller b2b, ingen sitter och håller på fakturor.
Nästan bara löjligt att butikerna skickar in en representant här för att försöka förklara saker med halvsanningar och massa rundprat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xc:

Du menar alltså på fullt allvar att återförsäljare inte tjänar en krona mer på korten med dessa uppblåsta priser?

Klart ÅF tjänar pengar också. Men förstå vilken frustration det måste vara för ÅF. Du har mängder med köparen, men väldigt få varor att sälja. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Klart ÅF tjänar pengar också. Men förstå vilken frustration det måste vara för ÅF. Du har mängder med köparen, men väldigt få varor att sälja. :/

Ääh, har man dåligt med varor får man väl ta lite mera betalt för att kompensera 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Du menar alltså på fullt allvar att återförsäljare inte tjänar en krona mer på korten med dessa uppblåsta priser?

Vart skrev jag det? Personen jag svarade skrev att återförsäljarna tjänar 10000:- per kort och det är fullkomligt löjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xc:

Ääh, har man dåligt med varor får man väl ta lite mera betalt för att kompensera 🤣

Vilket de också ha gjort. Folk är ju så pass desperata att det är typ normalt att betala 10K för ett grafikkort. Ska man ha highend. Då är det 20K. Ska man ligga högst upp, då är det nästan 30K. Inte nog med det. Det är bara brist på grafikkorten ändå.

Jag minns att jag betala 3099 för ett Geforce2GTS. när jag gick i gymnasiet. Det var tider det och då var man lycklig som tusan över att ha kommit över ett grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Vilket de också ha gjort. Folk är ju så pass desperata att det är typ normalt att betala 10K för ett grafikkort. Ska man ha highend. Då är det 20K. Ska man ligga högst upp, då är det nästan 30K. Inte nog med det. Det är bara brist på grafikkorten ändå.

Jag minns att jag betala 3099 för ett Geforce2GTS. när jag gick i gymnasiet. Det var tider det och då var man lycklig som tusan över att ha kommit över ett grafikkort.

Tomten vi har vår sommarstuga på i Katrineholm köpte mina morföräldrar för 35K. Undrar om de vill sälja mot ett vattenkylt 3080 Ti.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM X 12G 12 GB

I lager - 21.490 kr

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Vart skrev jag det? Personen jag svarade skrev att återförsäljarna tjänar 10000:- per kort och det är fullkomligt löjligt.

Det borde vara löjligt ja men räkna på det. De tar ca 7000:- extra för kortet när de stoppar det i en dator sen får du räkna den vanliga marginalen de har.
De tjänar minst 10.000:- (7.500:- efter moms) på att sälja korten på detta sättet.
Man ska nog kolla på lite aktier i komplettgruppen då de närmar sig börsen. De vet hur de ska dra upp marginalerna i en annars så svår bransch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Vart skrev jag det? Personen jag svarade skrev att återförsäljarna tjänar 10000:- per kort och det är fullkomligt löjligt.

10000:- är väl att ta i lite kanske, hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Tror ni på allvar att butiken tjänar 7500:- på ett kort....

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd

Det är Nvidia som rullar i cash. Lägg ert hat där det hör hemma

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag är rätt imponerad ändå, fortfarande inget 3080 Ti som dykt upp på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag är rätt imponerad ändå, fortfarande inget 3080 Ti som dykt upp på marknaden

Reglerna säger att du inte får sälja saker under leverans och de första leveranserna kommer tidigast nu på eftermiddagen.
Så kanske kommer ikväll, såg en annons som snabbt togs bort då den bröt alla regler som finns.