Nvidia Shield som PMS med en nas? Funkar det här?
Halloj!
Jag sitter i tankarna om att införskaffa mig en Nvidia Shield (inte senaste cylinder varianten) och använda den som en Plex Media Server.
Min setup idag ser ut som sådan:
2 speldatorer hemma (kör plex media server på en av dom idag)
chromecast(gen2) kopplad till tvn
en router i en garderob ute i hallen med 1gb internet från Telenor
Var nöjd med detta ett tag, men tycker nu att det är både drygt och lite onödigt att behöva starta ena datorn bara för att vill kunna casta plex till tvn via chromecast.
Så min tanke är - Köpa en Nvidia Shield samt en SBC (typ en raspberry pie eller annan som passar bätre?) som NAS. Använder inte Plex super mycket, så antingen får en stor HD räcka. Eller införskaffa en liten Drivebay.
Koppla både Shielden och NAS till routern med kabel. Installera Plex Media Server på Shielden och lagra all media på NASen.
Varför Nvidia Shield och inte en NUC eller liknande? Jo för jag vill kunna ha en media spelare som har ett menysystem likt Android TV och/eller AppleTV. Jag använder inte enbart Plex, utan även Netflix, HBO, YouTube etc. Vill att enheten bootar snabbt och direkt in i detta media spelare läge.
Sen anledningen till varför jag tänker mig en SBC eller liknande som NAS är för att jag vill ha så liten enhet som möjligt, samt kunna använda docker och portainer för VPN, lidarr, sonarr etc.
Varför inte en NUC som plex server och sedan Shield som mediaspelare? Kollar jag på kostnaden så känns det som att det kan bli lite för dyrt när jag räkna med allt som ska in i en NUC samt hårddiskar etc.
Enheten kommer att max transcoda 1080p till en enhet (min telefon när jag åker kollektivt 4g/5g). Sedan om möjligt i framtiden direktströmma 4k till tvn som den är kopplad till.
Tänker jag rätt, bra, smart? Utifrån den informationen ni fått. Är jag helt ute och cyklar? Har ni någon liknande setup och funkar det bra? Funkar rpi4 som en sådan NAS eller borde jag införskaffa en annan SBC?