Veckans fråga: Vad är drömjobbet för dig?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är drömjobbet för dig?

Den här veckan är vi tillsammans med Qamcom nyfikna på vad SweClockers medlemmar tycker utgör den perfekta arbetsplatsen!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv styra över arbetstider, välja jobba hemma eller kontor, eget ansvar, dvs. ingen chef som ständigt frågar om status.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tror jag hittade mitt drömjobb, få göra samhällsnytta med mycket av den senaste tekniken inom signal och geopositionering, jobba i fält men utgår ifrån hemmet med stor frihet under ansvar.

Jobbar med Ledningsanvisning.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

Efter 24 år av förvärvsarbete så har man väl uppnått arbetslivsnirvana; dvs. självstyre, hemmajobb, utmanande uppgifter och rejäl lön. Man blir ju inte lyckligare, men man får helt andra bekymmer.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Avstängd

Nu är det vinklat mot IT men jag saknar alternativet "Balans mellan fysiskt arbete och icke fysisk arbete".

Permalänk
Medlem

Jag har drömjobbet idag skulle jag säga (med undantag för att jag skulle vilja jobba på ESA/NASA, men det är tyvärr bara en dröm)
Jag bestämmer själv tiderna, får sova länge, gymma när det inte är så mycket folk på gymmet, ut och gå långa promenader på lunchen, jobbar några timmar om dagen så man hinner med att leva också, bra lön.
Skulle ha väldigt svårt att se en anledning till att byta till något annat.

Permalänk
Medlem

Drömjobb hade varit att inte behöva jobba alls tror jag. Ha ekonomi nog att bara jobba sporadiskt. Jag tror inte att det finns ett arbete där jag hade haft roligare än att spendera tid på hobbys.

Permalänk
Medlem

Blir alltid så bra när företag tar fram sina egna undersökningar och man saknar alternativ....

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hade ett helt fantastiskt jobb tills jag fick en chef som var totalt tappad... får se om det nya kan leva upp till förväntningarna

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Drömjobb? Jag vet inte riktigt. Jobba med händerna tror jag och ha goa kollegor. Lön var kul förr. Studerar för tillfället, lärorikt men noll intresse så här i efterhand.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Svårt att mäta i såna kriterier, men möjlighet till utveckling, trivsam och stabil arbetsmiljö, möjlighet att styra över sina arbetsuppgifter och hur man genomför dom är ju mycket värt.

Är själv väldigt driven av att få utveckla HUR vi jobbar med saker och ting, när vissa moment är för tungjobbade eller lätt faller mellan stolarna. Finns inget jag går igång på så mycket som att få knåpa ihop en snajsig Excel-mall som arbetsstöd, helst en smart grundmall som man kan återanvända i olika arbetsmoment för att den är så generiskt utformad.

Visserligen är det drygt att alltid börja på ett blankt papper när man egentligen inte har så mycket erfarenhet av att skapa bra arbetsprocesser, men det är kul att förenkla sitt eget arbete.

Permalänk
Medlem

Drömjobb, varför inte ett jobb som ger möjligheter till att uppleva sina drömmar? Skulle nog inte vilja jobba med det jag drömmer om, vad är jobb och vad är privat?

Permalänk
Medlem

Får tyvärr säga att företag som kommer med så här dåliga undersökningar vill jag inte jobba på iaf.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Bli YouTuber.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Varför skulle jag drömma om arbete?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av unpronounceable:

Varför skulle jag drömma om arbete?

Jag har också sett den där redditposten.

Anledningen till att ha ett drömarbete är att alla måste jobba, det är så vårat samhälle fungerar.

ONT: Jag har mitt drömjobb. Fri att göra det jag vill inom projektens ramar; en chef som inte ens är i samma land som en själv, och väldigt bra betalt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Videoproduktion i form av digitala kurser ("e-kurser"). Arbetar på det dock... sedan snart 6 år tillbaka! Aldrig för sent att komma igång på riktigt med något man drömmer om att pyssla med!

Tänkte också komma igång med simpelt VR-spelskapande i nya Unreal Engine 5, men mest för att jag vill skapa ett roligt VR-multiplayerspel som jag själv skulle vilja spela med andra.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Att inte behöva ha ett jobb skulle vara nice.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Varierat arbete, med många olika sysslor och resor.
"Jobba med IT inom sjukvården"

Permalänk
Musikälskare

Att inte jobba är mitt drömjobb

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag hade prioriterat jobba hemifrån (eller frihet att jobba varifrån jag vill), hög lön och frihet att styra över min arbetsuppgifter samt fatta självständiga beslut. Sen är det förstås även bra med intressanta och utvecklande arbetsguppgifter och jobba med personer som är exceptionellt kompetenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Att inte jobba är mitt drömjobb

Lätt fixat för den som inte har andra krav än så.

Permalänk
Medlem

Galet: jag får betalt för att skriva kod, helt insane - jag vet! ÄLSKAR att skriva kod och jag får betalt för det. Nu slipper jag pendla också så det är awesome
Söndag: Sweet idag kan jag skriva kod och imorgon får jag dessutom betalt för det.
Som att betala david attenborough för att gå runt i en skog.
Jobba hemifrån är det bästa jag har upplevt jobbmässigt under mina 15 år som utvecklare.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Att få styra mitt eget arbete. Något där folk inte skriker på en varje dag vore trevligt också. Skulle nöja mig med typ jobb som skolvaktmästare med it-ansvar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Att få styra mitt eget arbete. Något där folk inte skriker på en varje dag vore trevligt också. Skulle nöja mig med typ jobb som skolvaktmästare med it-ansvar.

Då kan man även titulera sig som mästare av vakt, bara det väger ju upp en del.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av [¿]Gangster:

Då kan man även titulera sig som mästare av vakt, bara det väger ju upp en del.

Fast i t.ex. kommuner så brukar ju folk ge sig själva direktörstitlar så de kan få mer betalt. Vaktdirektör låter mer imponerande!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som kock på ett äldreboende, det är mitt drömjobb. Dock så är det rätt kasst betalt och tar mycket på kroppen så det är inte hållbart i längden.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden så hade jag uttryckt mitt "drömjobb" som att jag skulle varit med att utveckla en produkt med ny teknik i som skulle blivit så pass populär att jag skulle överhöra folk jag inte känner prata om den i positiva ordalag.

Exakt det hände senare, men det visade sig inte vara viktigt alls. Det var en dålig arbetsplats. Inget inflytande. Folk blev sjuka av stress, sade upp sig i protest mot ledningen. Enorm "teknisk skuld" i delar av produkten. Företaget betedde sig dåligt mot användare och partners. Jag undvek att berätta för folk var jag jobbade för jag skämdes så.

Efter jag sagt upp mig därifrån uttrycker jag mitt "drömjobb" som något där jag kunde göra något meningsfullt och hållbart. Men såna jobb är svåra att hitta.
De organisationer som verkligen gör något som är meningsfullt och hållbart, och de som basunerar ut att de skulle göra det är sällan samma.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag var en av dom som sökte jobbet som nyhetsredaktör hos Sweclockers 2015, och trodde faktiskt att jag hade hittat mitt drömjobb när jag fick veta att jag hade fått jobbet! Tyvärr insåg jag efter några veckors provjobbande på distans att jag hade fel. Kommer fortfarande ihåg den bittra känslan jag hade när jag fick meddela Jacob att jag inte var rätt för jobbet. Life goes on, och jag är tacksam varje dag att få vara en del av Sweclockers - på behörigt avstånd

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

för mig var det att dom arbeten jag trodde jag skulle gilla tröttnade jag fort på även om kollegor och lön var bra, sedan ramlade jag in av en ren tillfällighet i det arbete som tog mig till det som blev mitt drömjobb, något jag aldrig tänkt på.
Med andra ord man kan tro och planera närmast hur mycket som helst, men man vet inte förens man testat på arbetet en tid, nästan alla arbeten har ju ett par smekmånader när nästan allt är kul, det är först när du hamnat i en rutin du vet om det passar dig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.