Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Lovgren87:

Ja du har väldigt rätt. Bättre kanske att beskriva ljudet. Alla uppfattar vi lite olika och har olika smak

Hört olika produkter.
Hadde kunnat ha tänkt mig en ordentlig hörlur. Som sagt har mer behov för ett par trådlösa för pendling. Vet ej vad. Just nu har jag AT ATH-700BT varit nöjd. Intresserad utav något nytt. Utan att det kostar för mycket. Måste tåla att ta lite stryk från vädrets makter.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Jag söker en enklare 2 ch stereoamp med inbyggd lurförstärkare. Billiga grejer ska det vara, jag har inte superhög ambition med denna anläggning, 3000-4000 kr, max.

Några tips på rak arm?
Apparaten får hemskt gärna ha USB in.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Hej alla!

Jag söker en enklare 2 ch stereoamp med inbyggd lurförstärkare. Billiga grejer ska det vara, jag har inte superhög ambition med denna anläggning, 3000-4000 kr, max.

Några tips på rak arm?
Apparaten får hemskt gärna ha USB in.

Mvh

Vad har du för högtalare och hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vad har du för högtalare och hörlurar?

Guru QM10 mk2 och Sennheiser HD598.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Skaffade ett par LCD-X idag. Tydligen har Audeze uppdaterat dem för ett par månader sen, (nya kuddar och magnetstruktur). Väldigt nöjd med ljudet än så länge.

Frekvenskurvan är från superbestaudiofriends.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Guru QM10 mk2 och Sennheiser HD598.

Imho så skulle jag nog leta efter begagnade separata delar istället för att hitta en allt-i-ettlösning. De flesta förstärkares hörlursutgångar är rätt mediokra, speciellt i prisklassen du vill röra dig i. Jag skulle köpt en ok integrerad förstärkare, kopplat på en bra och billig USB DAC och sedan en separat hörlursförstärkare på tape out. T.ex:

https://www.rehifi.se/forstarkare/denon-pma-860-29263
https://www.amazon.se/TOPPING-D10s-ES9038Q2M-ljudavkodare-skr...
https://www.audiophonics.fr/en/sedentary-headphone-amplifier/...

Permalänk
Medlem

Fick hem Brachycera-kitet idag!

Hoppas hinna bygga lite denna helg, men har i alla fall börjat med det som kommer ta längst tid, träpanelerna:

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Fick hem Brachycera-kitet idag!

https://i.postimg.cc/1XKZCCzR/PXL-20210603-150658893.jpg

Hoppas hinna bygga lite denna helg, men har i alla fall börjat med det som kommer ta längst tid, träpanelerna:

https://i.postimg.cc/vTysvFbS/PXL-20210603-150637947.jpg

Ser nice ut!
Väntar på min Bottlehead crack+speedballkit som jag beställde för 3 veckor sedan, sen ska det byggas här med!
Är det körsbärsbets du lagt på träet?

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Elfsberg:

Guru QM10 mk2 och Sennheiser HD598.

Utifrån rent personlig erfarenhet skulle jag nog gå på någon lite äldre Denon-hembioförstärkare. Jag har kört AVR-1802 och AVR-2106 (nuvarande) med väldigt gott resultat. För egen del mest som försteg, men effektdelen är inte alls dum heller. Nu har jag inte testat hörlursutgången i någon större utsträckning, men om den inte duger så har du ju 1500-2000 kronor till en separat hörlursförstärkare.

Denons hyfsat tidiga hembiogrejer har haft ett väldigt gott rykte efter testning bland annat från Ljudtekniska sällskapet och jag har inte bråttom att byta. Även DAC:en ska hålla en god kvalitet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av cB3r:

Ser nice ut!
Väntar på min Bottlehead crack+speedballkit som jag beställde för 3 veckor sedan, sen ska det byggas här med!
Är det körsbärsbets du lagt på träet?

Har tullen tagit den gisslan?

Det är asp-trä, eken var slut, med tre lager valnötsbets (slipa mellan) och min egen mirakelkur: jag lägger ett lager liberon-vax under tru-oil, det ger fin färg och lyster åt tråkigt trä!
Som jag fattat det kan man inte ha vax under olja, men denna kombinationen verkar fungera - jag har ett tangentbord i valnöt med samma behandling som hållt ytan flera år utan att spricka.

Nackdelen med tru-oil är dock att man måste lägga en miljard tunna lager och torka ett dygn mellan. Därför jag började med träplankorna redan idag!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Har tullen tagit den gisslan?

Det är asp-trä, eken var slut, med tre lager valnötsbets (slipa mellan) och min egen mirakelkur: jag lägger ett lager liberon-vax under tru-oil, det ger fin färg och lyster åt tråkigt trä!
Som jag fattat det kan man inte ha vax under olja, men denna kombinationen verkar fungera - jag har ett tangentbord i valnöt med samma behandling som hållt ytan flera år utan att spricka.

Nackdelen med tru-oil är dock att man måste lägga en miljard tunna lager och torka ett dygn mellan. Därför jag började med träplankorna redan idag!

Ser fantastiskt ut! Slöjd/teknikläraren här ger dig bra betyg
Håller med om tru-oil, fantastisk lyster som kom fram när jag renoverade en FWB 300,a!
Jag körde med lite 2000papper på sista lagret för att få lite mer sidenmatt glans!
Tullen har inte lagt beslag på den än, fortfarande i USA, men jag är beredd på nån månad i tullen när den kommer hit....

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk
Medlem
Skrivet av cB3r:

Ser fantastiskt ut! Slöjd/teknikläraren här ger dig bra betyg
Håller med om tru-oil, fantastisk lyster som kom fram när jag renoverade en FWB 300,a!
Jag körde med lite 2000papper på sista lagret för att få lite mer sidenmatt glans!
Tullen har inte lagt beslag på den än, fortfarande i USA, men jag är beredd på nån månad i tullen när den kommer hit....

Tackar ödmjukast! Brukar dra lite 0000 stålull när jag vill ha sidenmatt på knivhandtag och dylikt, och därefter en magnet lindad i hushållspapper för att få bort rester. Funderar på att göra det på denna med för bordet är halvmatt/satin!

Om det är till någon tröst så gick mitt senaste paket genom tullen på tre dagar(!) den här veckan. Måste vara nytt rekord, men hoppas det kan vara ett riktmärke!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Söker en balanserad kabel till Hifiman Sundara och FiiO BTR5 (3.5mm * 2 —> 2.5mm). Helst en som går att få tag på inom EU och som inte kostar alltför mycket.
Alternativt 3.5mm + adapter. Några rekommendationer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av psp123:

Söker en balanserad kabel till Hifiman Sundara och FiiO BTR5 (3.5mm * 2 —> 2.5mm). Helst en som går att få tag på inom EU och som inte kostar alltför mycket.
Alternativt 3.5mm + adapter. Några rekommendationer?

Enkel sökning på amazon.se gav amazon.se 2.5 till 2x 3.5mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Enkel sökning på amazon.se gav amazon.se 2.5 till 2x 3.5mm

Har sett den men det är väldigt få omdömen. Är lite misstänksam mot Amazon då det finns en del skräp där tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av psp123:

Har sett den men det är väldigt få omdömen. Är lite misstänksam mot Amazon då det finns en del skräp där tyvärr.

Ja det är klart, fast billigare inom eu är nog svårt få tag på.

Permalänk
Skrivet av psp123:

Söker en balanserad kabel till Hifiman Sundara och FiiO BTR5 (3.5mm * 2 —> 2.5mm). Helst en som går att få tag på inom EU och som inte kostar alltför mycket.
Alternativt 3.5mm + adapter. Några rekommendationer?

Finns ju alltid att köpa från polen men det kanske är lite i saftigaste laget?
https://www.shipibo.audio/headphone-cables

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt par av Technics EAH-AZ70WE-S som Power nästan skänker bort just nu. Första intrycken är att de är väldigt trevliga för att vara TWS och byggkvaliteten är något utöver det vanliga. Ett klart steg upp mot de Huawei Freebuds 3i som jag har kört med tidigare. Citera om det är något ni undrar över så ska jag försöka svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Fick hem mitt par av Technics EAH-AZ70WE-S som Power nästan skänker bort just nu. Första intrycken är att de är väldigt trevliga för att vara TWS och byggkvaliteten är något utöver det vanliga. Ett klart steg upp mot de Huawei Freebuds 3i som jag har kört med tidigare. Citera om det är något ni undrar över så ska jag försöka svara.

Det va billigt, råkade beställa ett par, mina första wireless buds. Hoppas man blir lika nöjd med dessa som jag är med Technics F70N overears som funkat klockrent trots att man misshandlat dom men hel del. Hur är Technics appen som styr NC, EQ och allt annat, verkar den funka bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Det va billigt, råkade beställa ett par, mina första wireless buds. Hoppas man blir lika nöjd med dessa som jag är med Technics F70N overears som funkat klockrent trots att man misshandlat dom men hel del. Hur är Technics appen som styr NC, EQ och allt annat, verkar den funka bra?

Den funkar bra så här långt!

I Appen ser du följande:

Batteriprocent för respektive lur
Snabbinställningar för ANC / Awareness / Av
EQ med preset för bas, röst och en fembands-EQ. EQ-inställningarna verkar dock inte göra så jättemycket, jag lämnar min på defaultläget. Har läst en del recensioner som tycker de låter lite platt - men jag skulle säga balanserat. Absolut inte tråkigt.

Grottar du ner i inställningarna så finns inställningar för att prioritera ljudkvalitet framför räckvidd, auto power off, inställningar för toucontroller, vilken röstassistent som ska väljas, styrning av status-led (går att stänga av), en hitta-funktion och lite annat smått och gott. FW-uppdatering sker också härifrån.

https://www.bildtagg.se/file/emjnp0z2y7kjuj259vi8ulcz
https://www.bildtagg.se/file/rcqqou1nw8q8kgro22qpm1

Permalänk
Medlem

Kanske fel tråd, men är det någon som har erfarenhet av Dali 450?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kanske fel tråd, men är det någon som har erfarenhet av Dali 450?

Ja, helt fel tråd. Skapa en ny istället.

Permalänk
Medlem

Hej är det någon som har lite koll på in ear lurar som är bra (black/deathcore är jag mest inne på nu om det spelar någon roll)

Har kollat lite på Fiio FH7 och det är väl ungefär max vad jag har tänkt lägga i pris också.

Dac/amp är det överkurs på sånt här? Ska ha det när jag är ute å går tänkte jag.
Telefonen är en Samsung s20

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saven:

Hej är det någon som har lite koll på in ear lurar som är bra (black/deathcore är jag mest inne på nu om det spelar någon roll)

Har kollat lite på Fiio FH7 och det är väl ungefär max vad jag har tänkt lägga i pris också.

Dac/amp är det överkurs på sånt här? Ska ha det när jag är ute å går tänkte jag.
Telefonen är en Samsung s20

Vilken s20 modell har du, den jag kikade på har inte 3.5mm uttag ens. Kolla på BT truewireless inears?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Vilken s20 modell har du, den jag kikade på har inte 3.5mm uttag ens. Kolla på BT truewireless inears?

Nej det har väl ingen telefon numera? Finns det inte adapter att köpa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saven:

Nej det har väl ingen telefon numera? Finns det inte adapter att köpa?

Kanske finns adapter dock är jag tveksam till kvalitét på dem. Har en till min iPhone.. den är tämligen tam.

Permalänk
Medlem

Så i dessa coronatider så är det väl inte optimalt men kan man pröva in ear snäckor typ airpods pro eller sony 1000XM i affärer? Är sugen på ett par med bra ANC men har notoriskt efterblivna öron så vill veta att de passar först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Så i dessa coronatider så är det väl inte optimalt men kan man pröva in ear snäckor typ airpods pro eller sony 1000XM i affärer? Är sugen på ett par med bra ANC men har notoriskt efterblivna öron så vill veta att de passar först?

Det beror nog kanske på affär men när min pappa skulle köpa inears på Elgiganten så fick han inte testa samt om jag kommer ihåg rätt så var dem undantagna från öppet köp eller något sådant, alltså klassade som hygienartiklar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det beror nog kanske på affär men när min pappa skulle köpa inears på Elgiganten så fick han inte testa samt om jag kommer ihåg rätt så var dem undantagna från öppet köp eller något sådant, alltså klassade som hygienartiklar eller liknande.

Är lite det jag är rädd för men om man ska punga ut 2000 på ett par lurar så hade man ju velat pröva om de passar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vad har du för högtalare och hörlurar?

Skrivet av oatp1b1:

Imho så skulle jag nog leta efter begagnade separata delar istället för att hitta en allt-i-ettlösning. De flesta förstärkares hörlursutgångar är rätt mediokra, speciellt i prisklassen du vill röra dig i. Jag skulle köpt en ok integrerad förstärkare, kopplat på en bra och billig USB DAC och sedan en separat hörlursförstärkare på tape out. T.ex:

https://www.rehifi.se/forstarkare/denon-pma-860-29263
https://www.amazon.se/TOPPING-D10s-ES9038Q2M-ljudavkodare-skr...
https://www.audiophonics.fr/en/sedentary-headphone-amplifier/...

Skrivet av Samsung:

Utifrån rent personlig erfarenhet skulle jag nog gå på någon lite äldre Denon-hembioförstärkare. Jag har kört AVR-1802 och AVR-2106 (nuvarande) med väldigt gott resultat. För egen del mest som försteg, men effektdelen är inte alls dum heller. Nu har jag inte testat hörlursutgången i någon större utsträckning, men om den inte duger så har du ju 1500-2000 kronor till en separat hörlursförstärkare.

Denons hyfsat tidiga hembiogrejer har haft ett väldigt gott rykte efter testning bland annat från Ljudtekniska sällskapet och jag har inte bråttom att byta. Även DAC:en ska hålla en god kvalitet.

Tack för tipsen men tyvärr är det väl bara en integrerad förstärkare som är av intresse över huvudtaget.

Hemmabioförstärkare, tillräckligt bra sådan, har jag redan och den är tyvärr för skrymmande. Separat förstärkare har jag iochmed en mycket fin bräda från Anaview nånstans i hifi-lådan som jag skulle kunna montera ihop.
Egentligen är jag rätt nöjd med ljudet som skärmens integrerade förstärkare ger men det kan la vara kul att slå två flugor i en smäll. Det finns mycket billiga grejer som duger utmärkt..

Ledordet här är litet och integrerat.

Eller en bra integrerad hörlursförstärkare med analog pre out?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077