Permalänk
Hedersmedlem

Man slås ändå av hur pass lite priserna på datorkomponenterna rört på sig på 24 år.

Komponent

Modell / Pris då

Modell i typ samma prisklass / Pris nu
(billigast i lager på prisjakt)

Chassi

1650 kr (YY-1111D GolvTower)

1799 kr (Fractal Design Define 7)

Moderkort

1295 kr (Asus MK VX97)

1539 kr (Gigabyte Z490 UD)

CPU

2039 kr (Intel Pentium MMX 166 MHz)

1899 kr (Intel Core i5-10600K

CPU-Kylare

238 kr (CPU Cooler MMX/K6/M2-233 D-BB)

284 kr (Arctic Freezer 34)

RAM

1498 kr (2 x 16MB SIMM, 32bits, 60ns, EDO)

1531 kr (Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 2x16GB (CMK32GX4M2A2666C16)

Lagring

2765 kr (Quantum Fireball 3240MB TM IDE)

2599 kr (Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB)

Floppyenhet

285 kr (TEAC Floppy 3.5" 1.44MB OEM)

Motsvarigheten idag är USB-minnen, USB-port finns på moderkortet

Ljudkort

1208 kr (Creative SB AWE64 Value)

Finns inbyggt ljud på moderkortet, så räknar bort även denna.

Högtalare

233 kr (Typhoon 25W högtalare)

202 kr (Logitech Z120)

Grafikkort

990 kr (ATi 3D Charger 4MB Bulk)

GÅ OCH LÄGG DIG, DU ÄR FULL!

Optisk läsare

998 kr (Goldstar CD-ROM 16X IDE CRD-8)

211 kr (Gembird DVD-USB-02, extern optisk enhet för den som verkligen måste)

Mus

381 kr (Microsoft Mus 2.0, inkl PS/2-kontakt)

443 kr (Steelseries Rival 3)

Tangentbord

525 kr (Keytronic Ergo Win95)

679 kr (Roccat Vulcan 80 Tangentbord)

Bildskärm

3142 kr (Goldstar 15" monitor)

2919 kr (Samsung C27G55

Priserna kommer från galleribilden och jag har lagt på 25% moms här i tabellen ovan.

Med undantag för grafikkortet (som även i normala fall är mycket dyrare idag, för att inte tala om kiselbristen) så är ändå det rätt spännande att komponentpriserna inte rört på sig så mycket ändå. Men det är klart man får mycket mer för pengarna nu än då.

Permalänk
Geeks
SweClockers

@pv2b Datorn i galleriet kostade 15 625 kronor år 1997 vilket motsvarar ca 20 500 kronor i dagens penningvärde. Även om prispunkterna ser ut att vara snarlika var pengarna mycket mer värda vid den tiden.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

RETRO FTW !!!! W00T chassin förr var mycket sexigare än idag.. klart snyggt svårt att få tag på gamla chassin idag som är bra skick osv. samt feta skärmar fan så roligt o se såna här trådar jag blir så glad då man upplevt själv det dagens ungdom förstår sig inte på det skulle jag tro. dom vet nog inte vad winamp är ens

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimestam:

@pv2b Datorn i galleriet kostade 15 625 kronor år 1997 vilket motsvarar ca 20 500 kronor i dagens penningvärde. Även om prispunkterna ser ut att vara snarlika var pengarna mycket mer värda vid den tiden.

Absolut, inflation är ju en grej som händer

Går ju att göra en liknande tabell med 1997-priserna justerade för inflation, man skulle väl komma upp någon tier om man gjorde så på varje komponent.

Permalänk
Medlem

Tjusigt. Detta väcker minnen från svunna tider En sak jag dock lyckats radera ur minnet var vad "turboknappen" gjorde? Den var alltid aktiverad vill jag minnas. Man ville ju inte riskera att datorn blev segare än den redan var

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjusigt. Detta väcker minnen från svunna tider En sak jag dock lyckats radera ur minnet var vad "turboknappen" gjorde? Den var alltid aktiverad vill jag minnas. Man ville ju inte riskera att datorn blev segare än den redan var

Turboknappen sänker klockfrekvensen så spel/program skrivna för långsammare CPU inte kördes i för hög hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Turboknappen sänker klockfrekvensen så spel/program skrivna för långsammare CPU inte kördes i för hög hastighet.

Så var det ja. Kalas. Nu kan jag sova lugnt idag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klassisk familjedator som står i köket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det ska sägas dock att turboknappen på pentiumdatorerna inte fyllde något som helst syfte. De gamla spel som gick alldeles för snabbt i normalfrekvensen var normalt ospelbara även med turbo urkopplat.

Det fanns däremot små program man kunde köra för att uppnå sitt syfte att mer kraftfullt sänka exekveringshastigheten.

Permalänk
Medlem

MPC2 kompatibel?

Permalänk
Inaktiv

Snyggt, gillar speciellt chassit. På den tiden var stora chassina lätt de coolaste och snyggaste, speciellt fyllda med komponenter. Tycker fortfarande idag att en tidsenlig retrodator bör vara just så. För modernt behov så är det max ITX för min del. Optisk media är inte aktuellt, även om jag har externa läsare och iallafall någon modern dator med en läsare. Lagringen tar knappt något fysiskt utrymme i och med SSD. Mekanisk lagring som externa/backupdiskar alternativt snurrande i en NAS eller mer renodlad server.

Gillas även att din ursprungliga dator fortfarande finns kvar och är i ett sådant bra skick med! Maxpoäng tilldelat!

Permalänk
Medlem

Offertpris, haha. Tiden före Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det där är nog det högsta bigtower jag sett! Hela riggen väcker minnen, för min första var av samma årgång och också baserad på 430VX, som jag är ganska säker på att jag sedan uppgraderade till ett TX-moderkort (med samma processor).

Jag hade dock en P150 utan MMX. Jag uppgraderade en del komponenter under dess livstid, på slutet hade den 83.3MHz SDRAM (32 eller 64Mb), samt hela 512kb "Pipeline Burst" L2-cache. Jag antar att ditt moderkort också har en slot för L2-cache?* Ett skäl till att jag aldrig uppgraderade processorn var att den klockade fint, på slutet gick den i 208MHz (2.5*83.3). Så hög bussklocka gick bara att få med SDRAM, då FPM/EDO cappade på 66MHz, och bussklock (motsv FSB) == minnesklock på den tiden. Tyvärr har jag inte kvar riggen, gav bort den i mitten av 00-talet till en barnfamilj som saknade dator. Jag sa faktiskt till dem då, att när datorn ska pensioneras så vill jag gärna ha tillbaka den av nostalgiskäl, men sen tappade jag kontakten med den familjen och det hela glömdes bort.

*Edit: OK jag ser ju nu på fakturan att 512kb cache följde med moderkortet. Härligt!

Möjligheten att avkoda MP3 i realtid minns jag också. I något skede så kunde jag precis spela upp en MP3a med Winplay3 (som föregångaren till Winamp hette) utan att Windows frös Jag tror att det var i början av burkens livstid, när den ännu gick i 150MHz. MMX hade nog gjort skillnad här.

På vilket sätt drog TX bättre nytta av SDRAM? När jag rekonstruerar min gamla burk i minnet så tror jag att jag bytte från VX till TX, men redan med den första hade jag både SDRAM och L2-cache. Vill minnas att minnet gick i 75MHz på den första riggen (som nog var VX) och sen 83.3MHz på den andra (som alltså borde ha varit TX). Men tror också att det var olika stickor, så jag är inte säker på att bussbegränsningen berodde på moderkortet.

Tack! Ja det var bigtower som gällde

Skrivet av Gender Bender:

En trevlig liten retrotripp är aldrig fel en söndagseftermiddag. Riktigt fin och välbevarad. Inte ovanligt att de gulnar, men den där ser ju ut att ha kunnat blivit köpt igår.

Fun fact: Goldstar är G:et i LG (Lucky-Goldstar). Och Studioworks-skärmarna fortsatte säljas en bra bit efter sammanslagningen.

Tack så mycket! Ja denna skärmen var nog precis i övergången. Det står Goldstar på baksidan och LG fram

Skrivet av pa1983:

Den ser ju som ny ut! Sexigt!

Du borde komma online med den och spela lite quake1/quakeworld med oss nästa lördag, tror det vankas quakeworld då.

Tack!! JA det hade varit trevligt någon gång att lira med er. Fastän jag är kass på det

Skrivet av Daemon:

Stiligt! (Även om golvchassit står på bordet. )

Tack! hehe japp det blev så för att få med allt på bilden

Skrivet av andreas_dock:

Mycket minnen som kommer tillbaka i huvudet när man ser dessa bilder ❤️

Gillar’t !

Tack så mycket <3

Skrivet av Stefflo:

Riktigt snyggt, vårda dem ömt.

Tack! det ska jag fortsätta att göra <3

Skrivet av Dinoman:

Gud vad vackert.

Mitt nostalgiska hjärta blir alldeles varmt inombords när jag ser detta. Poesi.

Tack så mycket! <3

Skrivet av Balconette:

Wow, blir alldeles varm inombords. Speciellt med det fantastiska fulltowerchassit. Det känns verkligen dator i traditionell bemärkelse. Även om nu det finns fulltowerchassin idag så blir känslan aldrig densamma.

Tack! Jag håller med dig. På den tiden var det mäktigt med fulltower

Skrivet av pv2b:

Man slås ändå av hur pass lite priserna på datorkomponenterna rört på sig på 24 år.

Komponent

Modell / Pris då

Modell i typ samma prisklass / Pris nu
(billigast i lager på prisjakt)

Chassi

1650 kr (YY-1111D GolvTower)

1799 kr (Fractal Design Define 7)

Moderkort

1295 kr (Asus MK VX97)

1539 kr (Gigabyte Z490 UD)

CPU

2039 kr (Intel Pentium MMX 166 MHz)

1899 kr (Intel Core i5-10600K

CPU-Kylare

238 kr (CPU Cooler MMX/K6/M2-233 D-BB)

284 kr (Arctic Freezer 34)

RAM

1498 kr (2 x 16MB SIMM, 32bits, 60ns, EDO)

1531 kr (Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 2x16GB (CMK32GX4M2A2666C16)

Lagring

2765 kr (Quantum Fireball 3240MB TM IDE)

2599 kr (Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB)

Floppyenhet

285 kr (TEAC Floppy 3.5" 1.44MB OEM)

Motsvarigheten idag är USB-minnen, USB-port finns på moderkortet

Ljudkort

1208 kr (Creative SB AWE64 Value)

Finns inbyggt ljud på moderkortet, så räknar bort även denna.

Högtalare

233 kr (Typhoon 25W högtalare)

202 kr (Logitech Z120)

Grafikkort

990 kr (ATi 3D Charger 4MB Bulk)

GÅ OCH LÄGG DIG, DU ÄR FULL!

Optisk läsare

998 kr (Goldstar CD-ROM 16X IDE CRD-8)

211 kr (Gembird DVD-USB-02, extern optisk enhet för den som verkligen måste)

Mus

381 kr (Microsoft Mus 2.0, inkl PS/2-kontakt)

443 kr (Steelseries Rival 3)

Tangentbord

525 kr (Keytronic Ergo Win95)

679 kr (Roccat Vulcan 80 Tangentbord)

Bildskärm

3142 kr (Goldstar 15" monitor)

2919 kr (Samsung C27G55

Priserna kommer från galleribilden och jag har lagt på 25% moms här i tabellen ovan.

Med undantag för grafikkortet (som även i normala fall är mycket dyrare idag, för att inte tala om kiselbristen) så är ändå det rätt spännande att komponentpriserna inte rört på sig så mycket ändå. Men det är klart man får mycket mer för pengarna nu än då.

Tack för en fin jämförelse!

Skrivet av pytonOrm:

RETRO FTW !!!! W00T chassin förr var mycket sexigare än idag.. klart snyggt svårt att få tag på gamla chassin idag som är bra skick osv. samt feta skärmar fan så roligt o se såna här trådar jag blir så glad då man upplevt själv det dagens ungdom förstår sig inte på det skulle jag tro. dom vet nog inte vad winamp är ens

Jag hör sanna kärleksord Ja det var en helt annan tid. Som du skrev så känner jag likadant.
Man uppskattar datorerna på ett helt annat sätt när man varit med om denna svunna tid

10 inlägg sammanfogade, använd gärna funktionen "Citera flera" när du svarar många. // Mod
Permalänk
Medlem

Det är så tårarna börjar rinna, vackert! Tonerna av mIRCwar strömmar i huvudet... ✨

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

20k får man ju ett riktigt nice bygge för idag, om man skall köpa allt nytt dvs...Har nog bara haft "pre-builds" fram till att jag satte ihop min första när celeronen kom. Hade satt fast kylaren med buntband minns jag...riktigt pro, budget-king ✨🤣

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det har med minnes timings att göra.
TX klarar 5-1-1-1 medans VX kräver 7-1-1-1.
Både TX och VX var ju medvetet begränsade för att inte konkurrera med den kommande Pentium 2 releasen.

SIMM EDO kan f.ö. fungera utmärkt i högre busshastigheter.
Det har ju med timings och hur snabba minnena är.

TX chipseten var ju begränsade till 64mb cachebart minne som ett exempel, inte massor som blev lidande av det men det var gränsfall för mig själv kommer jag ihåg.
VX var iofsig detta med men det kom ändå tidgare än TX så det var inte riktigt samma buzz omkring den begränsningen.
Det var heller aldrig ett prestandachipset som TX skulle vara.

Permalänk
Medlem

Jag hade något snarlikt fulltowerchassi på min P133:a, kommer ihåg att det inte gick att få in på höjden bak i en kompis 245:a när vi skulle på LAN. Det var inte helt enkelt att få tag på en tillräckligt lång PATA-kabel så att man kunde uppnå en acceptabel kabeldragning till de optiska enheterna längst upp heller.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som ett riktigt skönt tangentbord.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.