Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokopuff:

Är det någon bugg i Ratchet och Clank? Jag kan inte välja svenska som språk utan bara text på kroatiska?? Någon som har samma problem? Lösning på detta?

Edit : jag har köpt fysisk version fr Elgiganten och det står svenskt tal på omslaget .

Hade samma "problem" men påverkar inte mig då jag inte vill ha svensk text eller tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag provade 30fps läget snabbt och det är för mig helt obegripligt hur någon kan vilja köra den smörjan, och att utvecklarna sätter det som default. Måste nästan se sämre ut på min TV än det gör på andras TV, det är nästan ospelbart på min. (Panasonics sista top end plasma ZT60)
Spelar ingen roll om det läget vore 12K och min TV hade 12K jag skulle aldrig spela det ändå.

Jag hörde att Performance RT läget ligger oftast runt 1440p? Om upplösning och RT är enda skillnaden mellan det läget och Performance läget så är det inte konstigt att jag föredrar Performance RT. 1440p räcker långt, speciellt på 1080p TV hah. Men i Miles Morales var det ju fler saker som skiljde så tänkte att det kanske var så här med.

Jag kollade lite jämförelser mellan Fidelity, Performance och Performance RT. Och ja, när det är stillbilder eller inte rör på sig så ser man att Fidelity är skarpare och har lite extra bling bling men väl i rörelse när man är mitt upp i en strid eller springer runt så märker man inte att löven på ett träd är lite suddigare eller liknande. Man märker däremot direkt hur jävla segt 30 fps är mot 60 fps, speciellt för oss som kör på OLED, där det är instant respons.

Permalänk
Medlem

Här jämförs det om de olika lägena.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Nu har Jedi Fallen Order kommit ut som fri PS5-uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Hmm verkar som man måste ha köpt spelet, funkar ej genom EA Play versionen. Men det är väl ganska förståeligt.

Permalänk
Medlem

Rift Apart är definitivt lite buggigt/konstig med sina inställningar.

Skrivet av Kokopuff:

Är det någon bugg i Ratchet och Clank? Jag kan inte välja svenska som språk utan bara text på kroatiska?? Någon som har samma problem? Lösning på detta?

Edit : jag har köpt fysisk version fr Elgiganten och det står svenskt tal på omslaget .

Hade samma problem. Om du går in på PS5ans system inställningar och ställer in Svenska där, då kommer spelet gå på svenska.

Skrivet av nevada:

I Ratchet o Clank om jag väljer prestanda med raytracing så ställer TVn om sig till 1080p trots att jag ställt in 4k på själva consolen. Nån som får lika? Bugg eller?

Hade samma med min äldre LG OLED C7. Fick även väldigt grådaskig HDR. Att gå in i PS5ans system inställningar och disabla "Enable 120Hz output" fixade det för mig. Då får jag 2160p HDR i 60 fps.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det kunde det faktiskt!

Produkt: Ratchet & Clank: A Rift Apart
Länk: https://www.dustinhome.se/product/5011220622/ratchet-clank-a-...
Kategori: Spel
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5405337
Pris: 549kr

Hoppas någon butik prismatchar detta, så slipper man den där 29 kr frakt Nä men är på gränsen att köpa det, men borde nog spela genom PS4 spelet först.

Permalänk
Medlem

Om man hade Jedi Fallen Order på skiva men nu har en konsoll som inte har skivläsare (alltså PS5 Digital Edition (eller Xbox Series S)) kan man ändå få en uppgradering, tydligen. Förvånansvärt generöst för att vara EA.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Medlem

Många spoilervideos på Youtube om Ratchet & Clank. :/

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem

Insomniac säger att R&C bara är toppen av isberget. Det är ju lovande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga till er. Skulle ni säga att det är värt att spela med hörlurar typ Sony's pulse 3d eller vad dom heter, jämfört med en hemmabio? Funkar alla lurar för 3d ljudet? Har endast ett par Sennheiser lurar som jag har till min pc och dom kanske är lite för svårdrivna. Man kan ju testa såklart.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag har en liten fråga till er. Skulle ni säga att det är värt att spela med hörlurar typ Sony's pulse 3d eller vad dom heter, jämfört med en hemmabio? Funkar alla lurar för 3d ljudet? Har endast ett par Sennheiser lurar som jag har till min pc och dom kanske är lite för svårdrivna. Man kan ju testa såklart.

Jag har ingen hemmabio så jag kan inte jämföra med det.

Men jag kan säga att just nu fungerar bara 3D ljudet med hörlurar, och det fungerar med alla hörlurar. Kontrollen till ps5 har betydligt mer kräm i ljudet än den till ps4 så den driver mina trögaste lurar bra vilket den till ps4 inte klarade, kör du trådlöst spelar ju detta ingen roll dock.

Jag skulle helt klart prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har ingen hemmabio så jag kan inte jämföra med det.

Men jag kan säga att just nu fungerar bara 3D ljudet med hörlurar, och det fungerar med alla hörlurar. Kontrollen till ps5 har betydligt mer kräm i ljudet än den till ps4 så den driver mina trögaste lurar bra vilket den till ps4 inte klarade, kör du trådlöst spelar ju detta ingen roll dock.

Jag skulle helt klart prova!

Får testa kanske. "problemet" med mina Sennheiser är ju att det inte finns någon volymkontroll, så blir ju lite omständigt med att ändra volymen misstänker jag.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Får testa kanske. "problemet" med mina Sennheiser är ju att det inte finns någon volymkontroll, så blir ju lite omständigt med att ändra volymen misstänker jag.

Du kan ändra volymen i snabbmenyn på ps5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Du kan ändra volymen i snabbmenyn på ps5.

Det löste sig. Kom på att jag hade ett par Turtlebeach Stealth 700 som jag hade till min ps4'a. Trodde inte dom skulle fungera först, för dom använder även en optisk anslutning. Men det är för DTS ljud. Så jag kan köra 3d ljudet med dom iaf. Så där sparade man in 1100kr genom att slippa köpa nytt headset till ps5'an.

Sen kanske Pulse 3d är "bättre", men vad vet jag.

Håller på att installera Ratchet & Clank nu, ska bli kul att testa ett riktigt ps5 spel för första gången.

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Karate Taco:

https://i.imgur.com/EiUTx0o.jpg

Nu ska jag nog aldrig röra det spelet igen, inte på ett bra tag i alla fall. Och sova. Gud vad jag ska sova. Kul och beroendeframkallande!

18h tog det.

Holy shit! 🤯

Bra jobbat!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av nevada:

This next-gen release provides the best possible way to experience Star Wars Jedi: Fallen Order on consoles, bringing the following technical improvements:

• Higher Resolution Textures & Assets

• 4K/HDR Resolution

• Improved 60 FPS Performance

• Significantly Faster Loading Times

Star Wars Jedi: Fallen Order’s next generation release does include the return of two graphical settings on Xbox Series X and PlayStation 5, which can be turned On/Off at the player’s preference:

• Performance Mode (ON) - 1440p Resolution at 60 FPS

• Performance Mode (OFF) - 4K Resolution at 30 FPS

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad i tekniska biten av Ratchet & Clank så rekommenderar jag denna intervju om du inte redan sett (vilket är möjligt du redan gjort för mest troligt följer du DF om du är intresserad i sånt här):

Mike från Insomniac där verkar lite ovan vid att prata så här men man fick ändå lära sig mycket intressant. Bla snackar dem mycket om hur dem använder SSDn (ja dem byter ut nästan hela RAM innehållet när man går i en portal utan att man märker det, precis som Cerny sa att man skulle kunna göra i Road to PS5 presentationen) och om Ray Tracing och hur RT Performance läget även gjorde det bättre i 4K Quality läget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som får fruktansvärd screen tear? Jag kör performance rt.

Edit. Kanske skulle nämna att jag spelat ratchet and clank också. Haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SSD, SSD, SSD 🎵

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man inte lirat FF7 sedan PS1, är det ”intergrade”-versionen som gäller till PS5?
Vill helst köpa på skiva så det kanske bara är den som finns?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Om man inte lirat FF7 sedan PS1, är det ”intergrade”-versionen som gäller till PS5?
Vill helst köpa på skiva så det kanske bara är den som finns?

Jepp. Om du vill spara någon hundralapp så kan du köpa PS4 versionen på skiva begagnat (eller nytt om någon butik har rea) och uppgradera den till PS5 versionen gratis. Om du sedan vill ha Yuffie DLCn ("INTERmission") kan du köpa den separat som ett tillägg för knappt 200 kr.

Eller om du köper PS5 versionen direkt för 799:- eller vad den kostar så får du DLCn färdigt och så står det PS5 på fodralet också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Nån mer än jag som får fruktansvärd screen tear? Jag kör performance rt.

Edit. Kanske skulle nämna att jag spelat ratchet and clank också. Haha

Nej, men folk har haft diverse problem om ps5 är inställd på 120hz så du kanske kan stänga av det om det är på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jepp. Om du vill spara någon hundralapp så kan du köpa PS4 versionen på skiva begagnat (eller nytt om någon butik har rea) och uppgradera den till PS5 versionen gratis. Om du sedan vill ha Yuffie DLCn ("INTERmission") kan du köpa den separat som ett tillägg för knappt 200 kr.

Eller om du köper PS5 versionen direkt för 799:- eller vad den kostar så får du DLCn färdigt och så står det PS5 på fodralet också.

Aah, nice. Läst om ett DLC så trevligt om den ingår på skiva också. Fåfäng som man är så vill man ju att det står PS5 på fodralen

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Aah, nice. Läst om ett DLC så trevligt om den ingår på skiva också. Fåfäng som man är så vill man ju att det står PS5 på fodralen

Jo hade jag inte redan haft PS4 versionen hade jag också köpt PS5 versionen.

Dock värt att nämna att DLCn tekniskt sett inte ligger på skivan. Utan du får med en kod som du redeemar på PS Store och laddar den därifrån. Skivan innehåller bara grundspelet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jo hade jag inte redan haft PS4 versionen hade jag också köpt PS5 versionen.

Dock värt att nämna att DLCn tekniskt sett inte ligger på skivan. Utan du får med en kod som du redeemar på PS Store och laddar den därifrån. Skivan innehåller bara grundspelet.

Det spelar ingen roll om DLC är på kod.
Beställde från amazon nu för 649:- Verkar vara ett bra pris jämfört med de ”andra”.
Tackar för snabba svar!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej, men folk har haft diverse problem om ps5 är inställd på 120hz så du kanske kan stänga av det om det är på?

Jag får titta på det. Tack för tipset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Det spelar ingen roll om DLC är på kod.
Beställde från amazon nu för 649:- Verkar vara ett bra pris jämfört med de ”andra”.
Tackar för snabba svar!

Det spelar roll om man köper PS5-versionen begagnat. Då lär koden redan vara förbrukad och det blir samma som att köpa en PS4-disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Det spelar roll om man köper PS5-versionen begagnat. Då lär koden redan vara förbrukad och det blir samma som att köpa en PS4-disk.

Ah jo det är iof sant.
Nu köpte jag ju ett nytt exemplar så jag förutsätter ju att det ligger en liten kod i

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det är nu helt officiellt att Bethesdas Starfield inte kommer till Playstation. Detta var såklart väntat. Men det kommer på PC så det är absolut ingen fara för mig. Trailern blev utlagd på Washington Posts hemsida av någon anledning, en halvtimme innan XBOX E3 börjar. Jag tänker inte spoila release, men lägger länken här om någon vill se:

https://www.washingtonpost.com/video/sports/launcher/trailer-...