Val av Android-lur för runt 4000:- (uppdaterad till max 5000:-)

Permalänk
Medlem

Val av Android-lur för runt 4000:- (uppdaterad till max 5000:-)

Hej!

Behöver en nu lur och har lite beslutsångest.
Hade tänkt mig en budget kring 4000 (säg 4500 som absolut max).

De jag funderar på:

Oneplus Nord 8/12GB, 128/256.
Verkar vara en trevlig lur men saknar dock 3.5 för hörlurar.
Snapdragpn 765G, runt 300K i AnTuTu.
Folk verkar gilla GUIt.
3600:- för 8/128
4300 för 12/256

Xiaomi Poco F3 6GB, 128GB.
Verkar också vara en trevlig lur men saknar också 3.5 för hörlurar.
Snapdragon 870, runt 630K i AnTuTu
Osäker då vissa säger att den är bloatad, och ni vet "kina" jada jada jada.
4300:-

Motorola G Plus 5G 6GB, 128GB.
I stil med Oneplus men har 3.5 uttag.
Billigast av de tre.
Snapdragon 765.
3000:-

Av det jag läst så verkar oneplusen bra. Men man får ju dubbla prestandan med Poco F3 för samma pris.
Jag behåller mina lurar länge (flera år) så detta bör man ha i åtanke. F3 kommer ju med andoid 11 medan Norden har 10 men kan uppgraderas till 11.
Hur står sig Xiaomi mot ex motorola och Oneplus när det kommer till framtida uppdateringar?

Finns det något annat bra alternativ för runt den pengen?

Ny budget
Permalänk
Medlem

Had jag köpt telefon idag så hade jag valt en Samsung A52, troligvis 5G varianten, kostar ändå bara 200kr mer än icke 5G för 128gb
Ska ha 4a års säkerhets uppdateringar vilket just nu är de enda som lovar det, tror det är 3 år av feature uppdateringar.
Varit nöjd med de två samsung jag haft på sistone, bättre än de Motorola, LG etc jag haft.
Motorolas uppdateringar var under all kritik så de kan jag inte rekommendera.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Poco F3 verkar ha problem med att den sänker ljusstyrkan när den blir varm, vilket den blir vid spelande exempelvis.
Jag hade personligen prioriterat bra kamera i prisklassen och där än nog Pixel 4a 5g bäst.
https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-4a-5G-128-Go-Sim...

Själv kommer jag nog invänta Pixel 5a som lär komma till hösten.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

3,5mm uttag trodde jag skulle vara förjävligt att vara utan. Men har inte märkt att jag behövt ladda luren speciellt mycket medans jag lyssnar med USB-C kabel. Och för det finns det trådlösa lurar att använda om det skulle behövas. Så om du inte absolut känner att 3,5 uttaget behövs, så skippa det.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Pixel 4a om du vågar importera själv. Bra kamera, 3,5 mm, ren mjukvara som kommer att uppdateras åtminstone ett par år till. Köpte en från: https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-4a-Simplement-no...

Inga problem, frakten var väl ett par hundralappar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av infigo:

Had jag köpt telefon idag så hade jag valt en Samsung A52, troligvis 5G varianten, kostar ändå bara 200kr mer än icke 5G för 128gb
Ska ha 4a års säkerhets uppdateringar vilket just nu är de enda som lovar det, tror det är 3 år av feature uppdateringar.
Varit nöjd med de två samsung jag haft på sistone, bättre än de Motorola, LG etc jag haft.
Motorolas uppdateringar var under all kritik så de kan jag inte rekommendera.

Galaxy A52 tror jag också kan vara intressant att ha med i uppställningen. Precis som du säger har den tre generationers Android-uppdateringar och åtminstone fyra års säkerhetsuppdateringar (många modeller får längre än så också, men lite mindre ofta).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Galaxy A52 tror jag också kan vara intressant att ha med i uppställningen. Precis som du säger har den tre generationers Android-uppdateringar och åtminstone fyra års säkerhetsuppdateringar (många modeller får längre än så också, men lite mindre ofta).

Ingen EIS vid 4K-inspelning varken för A52 eller A72. För mig personligen är det verkligen en dealbreaker och gör Pixel 4a 5g det givna valet i prisklassen... Om man bryr sig om kamerakvalitet dvs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5756231

(eller II för 1k mindre)

Jag hade köpt en sådan pga IP68, det är skönt att veta att telefonen inte kommer dö av nåt vattenstänk liksom.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ingen EIS vid 4K-inspelning varken för A52 eller A72. För mig personligen är det verkligen en dealbreaker och gör Pixel 4a 5g det givna valet i prisklassen... Om man bryr sig om kamerakvalitet dvs.
https://www.youtube.com/watch?v=QOLNx2BGzqA&t=339s

Ja, några kompromisser blir det ju alltid i den här prisklassen. Dock har A52 5G dubbla uppdateringsfrekvensen på skärmen (120 Hz) och vanliga A52 90 Hz, så det finns ju både upp- och nersidor till endera valet .

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!
Som vanligt blir det bara dyrare och dyrare

Satte budgeten till 5k och kom fram till följande val efter att ha kammat igenom nätet. Båda kostar 4995:-

*Oneplus 8T
Snapdragon 865
8GB Ram
128GB lagring
Amoled @ 120hz
Saknar micro SD
Saknar 3.5
OxygenOS som ska vara bra.
Två års systemuppdateringar samt ytterligare ett med säkerhetsuppdateringar.
Kom 2020.
Snabbladdning @ 65w MEN för att nå detta har man två batterier på sammanlagt 4500mah.
48MP kamera som är okej.

*Motorola Moto G100
Snapdragon 870
8GB RAM
128GB Lagring
IPS @ 90Hz
Har microSD
Har 3.5
Vanilla android, som är toppen.
Två års systemuppdateringar samt ytterligare ett med säkerhetsuppdateringar.
Kom 2021
Snabbladdning @ 30w med ett 5000mah batteri.
Inkluderar docka för att ansluta till tvn, ala mini-desktop.
64MP kamera som är okej

Så kontentan verkar vara:
Motorolan:
+Snabbare
+Vanilla android
+Nyare
+MicroSD
+3.5 uttag
+Bättre batteri

Oneplus:
+Bättre skärm
+Snabbare laddning

Vet att folk verkar gilla Oneplus och de har ofta verkat bra men här tycker jag motorolan vinner. Lite sämre skärm men annars är allt annat bättre. Frugans motorola har fungerat super och det är i princip vanilla android.

Vad tycker forumet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Tack för alla tips!
Som vanligt blir det bara dyrare och dyrare

Satte budgeten till 5k och kom fram till följande val efter att ha kammat igenom nätet. Båda kostar 4995:-

*Oneplus 8T
Snapdragon 865
8GB Ram
128GB lagring
Amoled @ 120hz
Saknar micro SD
Saknar 3.5
OxygenOS som ska vara bra.
Två års systemuppdateringar samt ytterligare ett med säkerhetsuppdateringar.
Kom 2020.
Snabbladdning @ 65w MEN för att nå detta har man två batterier på sammanlagt 4500mah.
48MP kamera som är okej.

*Motorola Moto G100
Snapdragon 870
8GB RAM
128GB Lagring
IPS @ 90Hz
Har microSD
Har 3.5
Vanilla android, som är toppen.
Två års systemuppdateringar samt ytterligare ett med säkerhetsuppdateringar.
Kom 2021
Snabbladdning @ 30w med ett 5000mah batteri.
Inkluderar docka för att ansluta till tvn, ala mini-desktop.
64MP kamera som är okej

Så kontentan verkar vara:
Motorolan:
+Snabbare
+Vanilla android
+Nyare
+MicroSD
+3.5 uttag
+Bättre batteri

Oneplus:
+Bättre skärm
+Snabbare laddning

Vet att folk verkar gilla Oneplus och de har ofta verkat bra men här tycker jag motorolan vinner. Lite sämre skärm men annars är allt annat bättre. Frugans motorola har fungerat super och det är i princip vanilla android.

Vad tycker forumet?

Jo jag hade valt Motorolan. Inte riktigt "vanilla" Android dock, men bra nära.

Permalänk

Oneplus Nord CE som kom nu?
Dom kör 2 år systemuppdateringar och 3 år säkerhet enligt hemsidan.
(kollar på precis samma sak för stunden, behöver egentligen en telefon som ulefone armor XYXYX, men mycket bang for the buck med denna fånen)
3,5mm, 6-12gb ram. 3200-4300.-
https://www.oneplus.com/se/nord-ce-5g/specs

komplettering
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här