Permalänk
Medlem

Grafikkort till befintlig burk

Jag lyfte CPUn i min dator för ett tag sedan med en Intel Core i9 9900K då den har sjysst prestanda om man räknar per kärna (jag jobbar med program som tyvärr inte använder flera kärnor...). Nu vill jag lyfta grafikkortet lite så att jag kan använda simuleringsmjukvaror för 3D-grafik inom industriautomation. Jag har 2st 27" skärmar i dag, ser gärna att jag i framtiden kan köra med 3 skärmar.

Jag räknar också med att stoppa i ytterligare två minnen av samma typ som de jag redan har, dvs. jag går till 64GB RAM.

Nuvarande komponenter
CPU: Intel Core i9 9900K
Moderkort: ASUSTek ROG Maximus XI Hero (Wi-Fi)
Minne: 2x Samsung DDR4-2132 16GB
GPU: NVIDIA GeForce GTX 760
Display: 2x 27" Dell U2713HM

Jag vet tyvärr inte vad jag har för nätaggregat i dag, detta är dock inget problem. Behöver jag större så byter jag. Burken i dag är ett mid-tower, behöver jag byta så byter jag.

Budget
Max 8 000 för grafikkort (men går alltid att tumma lite om det finns något roligt), resten av prylarna tar jag som det kommer.

Permalänk
Samsung Sverige

Det är egentligen inget fel på budgeten som sådan, men med dagens grafikkortsbrist så får du inte så roliga grejer för 8 000 kronor (och dessutom är tillgängligheten rätt besvärlig) Behöver du uppgradera precis nu?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Aah, var lite rädd för detta. Hade hoppats på att det kanske bara var lågprissegment som tappat tillgänglighet men det kanske har slagit genom hela skalan. Är konsensus att priserna går ner i höst, eller kommer det dröja länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMotoX:

Aah, var lite rädd för detta. Hade hoppats på att det kanske bara var lågprissegment som tappat tillgänglighet men det kanske har slagit genom hela skalan. Är konsensus att priserna går ner i höst, eller kommer det dröja länge?

Omöjligt att säkert säga men förmodligen dröjer det till 2022 innan priserna går ner till normala nivåer eller i bästa fall sent Q4 2021

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Om vi vänder på det lite då och säger såhär, budgetmässigt. Vad hade jag fått för max 8k innan kretskortsbristen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMotoX:

Om vi vänder på det lite då och säger såhär, budgetmässigt. Vad hade jag fått för max 8k innan kretskortsbristen?

Ett RTX 3080 ungefär.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av nu1mlock:

Ett RTX 3080 ungefär.

Precis, de korten lanserades strax under 8 000 kronor och gick sedan upp lite. I dag får du i princip ett 3060 Ti för samma pengar, och det är ganska stor prestandaskillnad: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-3080-vs-Nvid...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Permalänk
Medlem

De enda kort som är hyfsat tillgängliga idag under 10k verkar ju vara typ 2060-kort och det är ju inte vettigt om du kör 2-3 högupplösta skärmar och jobbar med grafik.

Då 3080/6800 knappt går att hitta är ju alternativen då att jaga ett sådant (lycka till) för 10-15k alt slanta upp 15-30 tusen för ett toppkort (6900/3090/3080ti). Ett 6800xt med 16GB för rekommenderade priset på 7-8 tusen hade nog varit perfekt för dina 3D-program, men finns ju inte (varken priset eller kortet).

Om du kan så vänta eller köp begagnat är väl bästa tipset...har du mycket tid kan du ju lägga den annars på att jaga kort men även om du får tag på ett är det ändå löjeväckande priser på allt. Tyvärr.