Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Medlem

Kanske vi ser en ersättare till NTFS som det har varit tal om ett tag.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ikonerna i "This PC"-bilden ser ut att vara precis samma som till exempel nuvarande i insider "dev channel" 21390. Därifrån är det långtifrån allt som dyker upp i nästa release. Eller ens nästnästa (typ DNS over HTTPS).

Hoppas inte ev. namnbyte är en större kosmetisk ändring än de faktiska kosmetiska ändringarna. Och, om de nu väljer att till slut öka med 1 börjar man hoppas på lite ordentliga, BRA, omrivningar under huven. Fixa klart kontrollpanelen -> "settings" och gör det bra, eller gör om skiten helt. Ersätt NTFS. Och så vidare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Fanns det inte nått som hette 2000 eller nått också

Före XP fanns en professionell gren (NT) och en konsument-gren (95+) så uppdelningen kan motiveras.

Permalänk
Medlem

Microsoft: Hur ska vi kunna få in mer pengar ? Ja, vi gör en ny Windows-version där vi stuvar om genvägarna och placerar om knapparna på nya ställen så det känns nytt och fräscht, samt lägger in en ny bakgrundsbild, att man inte kan göra något annat än just öppna program skiter vi i, det är ju det "Windows" handlar om, att kunna öppna program, sen slutar vi uppdatera win10 så alla måste köpa våran nya version... Win Win...

Permalänk

Skulle inte Windows 10 vara den sista versionen, som istället skulle patchas förevigt?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Tycker bilderna ser helt ok ut, men är rädd för att det är samma lapptäcke i grunden som vi fått stå ut med sedan Windows 8/RT.

Fortfarande bara reskin av Windows 7:
https://mobile.twitter.com/thurrott/status/140486523562269491...

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Neroth:

Satan vad fult.

Och jävlar var störande med startmenyn i mitten. Vem fan tyckte det var en smart idé? Hur blir det när man har en massa program öppna? Hamnar de på båda sidor då eller?

Fick lite Windows XP-vibbar av utseendet på filutforskaren.

Programmen fylls på till höger och puttar befintliga ikoner åt vänster. Lyckligtvis går det att vänsterjustera alltihop så att det blir som vanligt.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av TheYardbird:

Kan vi snälla komma ihåg att ha någon form av källkritik för en gångs skull? Thurrott är bra men har ju inte ALLTID haft rätt. Bara för att man tycker om att läsa hans grejer betyder ju inte det att allt är gospel liksom. Än så länge är detta ingenting annat än en PÅSTÅDD läcka som mycket väl kan visa sig vara fejkade "skärmdumpar" som sprids.

Jag kan bekräfta att det är en äkta version av Windows 11 som har läckt. Det är inte RTM-versionen utan en tidigare version.

Permalänk
Medlem

Första intrycket ser ut som en kass Linux version som försöker efterlikna Windows.

Är det inte på tiden att dom lanserar nytt DirectX..

Man kan snart lika bra köra Linux om man inte ska spela
https://zorinos.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

Skiter väl helt i om fönstret i windows är lite rundade eller raka så jag hoppas verkligen något mer har hänt under ytan. Bryr mig heller inte om ikoner som bytt skepnad så länge programmen startar snabbt. De får gärna byta färg på antingen outlook eller word så dessa inte är blåa båda två.

Har själv inte haft några större problem med win10 och tycker det mesta snurrat på bra. Det jag i så fall inte gillar så är det att vissa program inte går att avinstallera på ett enkelt sätt.
Jag vill kunna radera allt som jag inte använder eller har behov av.

Håller tummarna för att det ska bli bra och man slipper leta upp gamla disketterna med Norton Commander igen😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfactory:

Skulle inte Windows 10 vara den sista versionen, som istället skulle patchas förevigt?

Det verkar som att Microsoft faktiskt aldrig själva sade att det var den sista versionen (men de dementerade inte heller), och enligt Thurrott med flera kommer de säkert presentera det som att allting har ändrats nu när alla jobbar hemma och liknande.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut av det lilla man ser. Äntligen en mer MacOS-lik "docka" (att ha startmeny och ikoner förskjutna åt sidan ger bara längre avstånd att jaga).

Förhoppningsvis följer Microsoft även Colin Chapmans gamla devis: "Simplify, then add lightness". Städa bort onödigt skräp och gör allt enhetligt, enkelt och lättöverskådligt.

Permalänk
Avstängd

Så det var här dom nya ikonerna som ni sa skulle komma till Windows 10 hamnade. Satt och undra varför man hade dom gamla vanliga efter man uppdatera till 21H1.

Permalänk
Medlem

Ser snyggt och stilrent ut. Nu hoppas jag att det inte bara är Windows 10 i ett nytt skin, utan att det faktiskt kommer kännas nytt och fräscht med en mängd olika nyheter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Herrejisses vad onödigt, o bitvis förbannat fult också. Lär klamra mig fast vid tian sålänge det går o till slut kanske gå över till Linux istället, för jag har en känsla av att det här kommer vara ännu mera bloated o låst till nätet med ännu mera telemetry-skräp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Nu var det ju förvisso ett tag sedan, men var 98 verkligen så mycket bättre (eller annorlunda) än 95?

Nja...det vet jag inte...men det blev väl förbättrat i och med SE åtminstone.

Skrivet av Mieriola:

"Windows One"

Mycket möjligt faktiskt.

Skrivet av Elgot:

Efter en nyinstallation är det ju dock tjogtals Candy Crush-artade appar som måste avlägsnas (så powershell krävs nästan) och de har dessutom en förmåga att återuppstå då och då. Vid uppgraderingar kanske?

Aldrig varit med om att det kommit tillbaka faktiskt.

Skrivet av AMD-FX:

Du glömde Windows NT och 2000

Windows NT är inte för konsumenter, även om jag nog tycker att 2000 kan räknas med där.

Skrivet av ztenlund:

Jovisst, och det finns 95 OSR2 o dyl, men det var nog inte riktigt vad som avsågs.

95 OSR2 var ingen sådan release, nej.

Permalänk
Medlem

Går säkert att ändra. Startmeny i mitten är dumt då man inte bara kan skjuta musen mot ett hörn och klicka. Nu ska man sikta på den. Visst. Windowstangenten, men ibland kör jag bara med musen.

En skitsak, men jag fattar inte varför det skulle vara en fördel med det nya här.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Onedrive-skiten nere i vänstra hörnet och notifikationsfältet med tillhörande meddelanden som hör hemma i en surfplatta fortfarande kvar, ännu en skräpversion att se fram emot med andra ord.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Wow, så sjukt negativa folk är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det inte på tiden att dom lanserar nytt DirectX..

För DirectX 12 Ultimate är så gammalt...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det kan vara bättre att uttrycka det som att vartannat Windows har varit lite problematiskt på ett eller annat sätt, snarare än att det varit "kasst", om man tar konsument-OS:

95 - 98 - ME - XP - Vista - 7 - 8 - 10

Sedan har problematiken varit lite olika och man kan förstås kritisera Windows 10 en hel del för bristande bestämmanderätt för användaren.

Skrivet av Chromatic:

Fanns det inte nått som hette 2000 eller nått också

Jo så är det ju, 2000 fanns i allra högsta grad.

Men det finns ju många fler Windowsversioner än de som nämndes där, och att ens reda ut vad varannan version innebär sett till helheten är stökigt.

2000 är iaf en version som inte var särskilt vanlig på hemdatorer. Där gick de flesta från 3.x till 9x-spåret och sedan över till NT-spåret först med XP. Dvs de flesta hemanvändare såg aldrig NT-versionerna före XP.

Grovt kan man väl dela in Windowsversionerna i tre delar om man ser till släktskap:

GUI som installeras ovanpå DOS:
1.x -> 2.x -> 3.0 -> 3.1 -> 3.11 (for workgroups)

"9x"-familjen:
95 -> 98 -> 98SE -> ME

NT-familjen:
NT 3.1 -> NT 3.5 -> NT 3.51 -> NT 4.0 -> 2000 -> XP -> Vista -> 7 -> 8 -> 8.1 -> 10 1507 -> 10 1511 -> 10 1607 -> 10 1703 -> 10 1709 -> 10 1803 -> 10 1809 -> 10 1903 -> 10 1909 -> 10 2004 -> 10 20H2 -> 10 21H1

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon309108:

Så hur tycker du menysystemet ska se ut då?
som Android och iphone?

Tar personligen Android's (10+) interface på menyer över både Windows, MacOS eller iOS alla dagar i veckan... Du drar ner högre hörnet på skärmen och allt ligger kategoriserat precis där det rimligtvis ska vara. "Pro"-funktionerna ligger dolda bakom en meny vid namn "Developer Mode" som enkelt kan aktiveras med tio snabba "knapptryck" på versions numret.

Det är enkelt.
Det är stilrent.
Det ger bra möjligheter för power-users samtidigt som det minimerar risken för snedsteg för icke insatta personer.

Ser gärna att Microsoft går över till "app-baserat" OS även för Windows. Det skulle utöver simplifieringen av gränssnittet även möjliggöra att köra samma OS på datorer, konsoler, telefoner eller annan teknik – Detta då man enkelt kan "skala bort" eller lägga till bitar (appar) som är relevanta för plattformen i fråga.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Onedrive-skiten nere i vänstra hörnet och notifikationsfältet med tillhörande meddelanden som hör hemma i en surfplatta fortfarande kvar, ännu en skräpversion att se fram emot med andra ord.

Det kan ju också vara något problem hos dem som inte bryr sig tillräckligt för att lära sig att stänga av det med ett par högerklick och en kryssruta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Nja...det vet jag inte...men det blev väl förbättrat i och med SE åtminstone.

Jag menar mest att det känns knepigt att kalla en bra och den andra kass. Jämfört med sena varianter av 95 tillförde väl inte 98 så många relevanta nyheter (detsamma gäller ju även Vista till 7, men där piffade man ju i alla fall till användargränssnittet. Det gjorde man förvisso även i 98, men de ändringarna (active desktop, enkelklickslänkar på skrivbordet och liknade) har man försökt gömma sedan dess)?

Permalänk
Medlem

När man trodde att win 10 inte kunde bli fulare

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ser ut som en kines open source kopia av macOS.

Ge fan i min startmeny! Hoppas open-shell hjältarna kan fixa även detta missfoster.

Den här startmenyn är bättre du har en del appar som är fästa när du öppnar och sen har du all apps när du vill kolla på dina andra appar och sen ser du dina senaste filer för min del är det här ett lyft och något jag ser fram emot att se i verkligheten och börja använda. Nya GUI tar givetvis olika lång tid och lära sig att hitta runt i men här är det en klar förbättring på Windows 10 startmeny som jag använder just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Tar personligen Android's (10+) interface på menyer över både Windows, MacOS eller iOS alla dagar i veckan... Du drar ner högre hörnet på skärmen och allt ligger kategoriserat precis där det rimligtvis ska vara. "Pro"-funktionerna ligger dolda bakom en meny vid namn "Developer Mode" som enkelt kan aktiveras med tio snabba "knapptryck" på versions numret.

Det är enkelt.
Det är stilrent.
Det ger bra möjligheter för power-users samtidigt som det minimerar risken för snedsteg för icke insatta personer.

Ser gärna att Microsoft går över till "app-baserat" OS även för Windows. Det skulle utöver simplifieringen av gränssnittet även möjliggöra att köra samma OS på datorer, konsoler, telefoner eller annan teknik – Detta då man enkelt kan "skala bort" eller lägga till bitar (appar) som är relevanta för plattformen i fråga.

Då måste du ju gillat windows 8?
För det var ju lika dant oavsett om man hade en platta eller arbetsdator med 42tums monitor utan pekskärm
Det med dra ner och svepa in.. uppifrån, höger vänster osv.. fungerar jäkligt kasst med vanlig datormus.

Det jag hade gillat som säkert skulle tilltala dig oxå är att ha olika skrivbordsmiljöer efter smak eller hårdvara.. så som linux har... Där ena liknar app systemet andra som macOS och andra lite som win10 och ett som gamla hederliga win 7..

Windows har alltid varit till PC datorer och jag tycker de bör ha det i åtanke när de gör nya OS.. Sedan kan de dela in det i olika skrivbordsmiljöer om det är laptop med touchscreen osv

Permalänk
Medlem

Känns helt okej, för enheter med pekskärm, så som lurar & paddor.
För att klicka med musen är hitbox'arna alldeles för stora.
Känns mycket som Windows 8.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Microsoft: Hur ska vi kunna få in mer pengar ? Ja, vi gör en ny Windows-version där vi stuvar om genvägarna och placerar om knapparna på nya ställen så det känns nytt och fräscht, samt lägger in en ny bakgrundsbild, att man inte kan göra något annat än just öppna program skiter vi i, det är ju det "Windows" handlar om, att kunna öppna program, sen slutar vi uppdatera win10 så alla måste köpa våran nya version... Win Win...

Jag kommer inte ens ihåg när jag betalade för Windows senast. Eller ja, okej, jag har såklart köpt nya datorer och betalat för Windows där (helt rimligt, och en försumbar kostnad i sammanhanget)
Men dom senaste 10 åren har det gått att uppgradera Windows helt gratis.

Och ja, Windows är och har alltid varit ett grafiskt lager för att köra program. Helt rätt så.
Och varje gång Microsoft försöker göra mer, så får dom skit för det...
They're damned if they do...osv..

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att jag kommer köra Classic Shell även i Windows 11 då.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.