Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett bra operativsystem för barn och pensionärer...

Köpte win 10 för att det skulle vara sista, blåst som vanligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Wow, så sjukt negativa folk är.

Ptja, har ju med att man inte vill ha ett operativsystem som motarbetar en på varje punkt.
Ett OS ska vara osynligt och ostörande så man kan göra sitt arbete. MS går mer och mer emot detta med knasiga designval som tar upp onödigt skärmutrymme, gui bloat. Funktioner och pop ups som stör ens arbete för att inte tala om kära windows update som tycker det är en hyvens ide att starta om datorn mitt i ens arbete!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kunde suttit med Windows 7 i ett par månader till och sluppit hela Windows 10-skräpet. Nåväl, hoppar på 11-tåget betydligt fortare.

Permalänk
Avstängd

Världens bästa startmeny genom tiderna i Windows-operativsystemen (enligt mig):

Behöver inte krångla till det så! Startknapp visar ens egna inlagda favoritprogram åt vänster, sedan åt höger alla nyttiga program för diverse inställningar. Och vill man så har man "All Programs".

Klickar jag på Startknappen nu i Windows 10 så hittar jag knappt "My PC" att högerklicka på för att få upp diverse nyttiga inställningsmöjligheter.

Microsoft har strulat bort - bokstavligen talat i Windows 8 - sina startmenyer i mitt tycke!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Wow, så sjukt negativa folk är.

Jag tycker det är intressant hur många extrema bakåtsträvare som vaknar till och skriver av sig i Windows-trådar, där man sitter och kämpar sig blodig för att försöka stoppa tiden och skruva tillbaka klockan till 1995 genom att sitta och hacka sönder systemfunktionalitet med tredjepartsprogram och installera filhanterare som ser ut att komma från Amiga 500, istället för att ta den minimala inlärningskurvan och lära sig hur Windows fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Världens bästa startmeny genom tiderna i Windows-operativsystemen (enligt mig):
https://www.maketecheasier.com/assets/uploads/2010/05/winxp-start-menu.png

Behöver inte krångla till det så! Startknapp visar ens egna inlagda favoritprogram åt vänster, sedan åt höger alla nyttiga program för diverse inställningar. Och vill man så har man "All Programs".

Klickar jag på Startknappen nu i Windows 10 så hittar jag knappt "My PC" att högerklicka på för att få upp diverse nyttiga inställningsmöjligheter.

Microsoft har strulat bort - bokstavligen talat i Windows 8 - sina startmenyer i mitt tycke!

Hela grejen med tiles är ju att man som användare ska kunna skräddarsy sin egen startmeny, lika lätt som skrivbordet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker det är intressant hur många extrema bakåtsträvare som vaknar till och skriver av sig i Windows-trådar, där man sitter och kämpar sig blodig för att försöka stoppa tiden och skruva tillbaka klockan till 1995 genom att sitta och hacka sönder systemfunktionalitet med tredjepartsprogram och installera filhanterare som ser ut att komma från Amiga 500, istället för att ta den minimala inlärningskurvan och lära sig hur Windows fungerar.

Vissa saker har redan nått sin otadlighet i mitt tycke. Att då fortsätta göra om det på nytt och orsaka nya - i mitt tycke, onödiga - inlärningskurvor är rätt frustrerande tycker jag.

Ibland känns det som om Microsoft försöker förnya en strömbrytare som redan fungerar utmärkt för sitt ändamål och vips så vet du knappt hur du använder den.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

31:9 Skärmar så vill man ha det i mitten... värdelöst att ha grejjer i kanterna sjukt drygt när skämen är 49" bred

Varför inte ha flytande startmeny som poppar upp där musen är då? Hade iallafall varit nåt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vissa saker har redan nått sin otadlighet i mitt tycke. Att då fortsätta göra om det på nytt och orsaka nya - i mitt tycke, onödiga - inlärningskurvor är rätt frustrerande tycker jag.

Ibland känns det som om Microsoft försöker förnya en strömbrytare som redan fungerar utmärkt för sitt ändamål och vips så vet du knappt hur du använder den.

Fast Windows 10 är ju den Windows-version som är absolut lättast att hantera, betydligt lättare än föregångarna som ofta krävde snudd på esoteriska kunskaper för att ändra viss grundläggande funktionalitet. Det är ju inte så att Windows 10 blivit svårare att använda bara för att det är annorlunda än tidigare versioner.

Sen är det inte ens en teknikfråga utan psykologiska mekanismer som ligger bakom, där somliga väljer att spendera mycket mer tid och energi bara för att behålla status quo i jämförelse med att prova något nytt. Ibland känns det väldigt befriande att utmana sina fördomar, även om det bara berör Windows.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut såhär långt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Avstängd

Tycker det ser mer ut som en "my first OS", mer som en leksak mot vad man har tidigare. Det ska bli enklare för vanlig nöje, men för power users så blir det förmodligen sämre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ptja, har ju med att man inte vill ha ett operativsystem som motarbetar en på varje punkt.
Ett OS ska vara osynligt och ostörande så man kan göra sitt arbete. MS går mer och mer emot detta med knasiga designval som tar upp onödigt skärmutrymme, gui bloat. Funktioner och pop ups som stör ens arbete för att inte tala om kära windows update som tycker det är en hyvens ide att starta om datorn mitt i ens arbete!

Ska och ska... Jag har gärna ett OS som ser bra ut och att det stör en har sina för och nackdelar. Det mesta går som tur är att välja. Men, nu vet vi inte mer om Windows 11 än några tidiga bilder på den nya designen. Det kan liksom hända att de gör förbättringar på en hel del saker.

Skrivet av Sveklockarn:

Visst är det fascinerande. Nog för att det finns saker jag själv inte gillar med Windows men efter 6 år med Windows 10 känns det trevligt med lite större nyheter. Bara en lite trevligare design är välkommet för min del. Sen får man se vad det blir av det hela, men visst är det intressant när folk på ett teknikforum hårdnackat håller fast vid att allt var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tycker det ser mer ut som en "my first OS", mer som en leksak mot vad man har tidigare. Det ska bli enklare för vanlig nöje, men för power users så blir det förmodligen sämre.

Blir det sämre för "power users" för att det ser lite snyggt och välpolerat ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, det måste vara jättefult om man är power user. Helst inget GUI alls såklart, och gärna någon syntax som kräver högfungerade autism för att ens göra enkla vardagliga sysslor. Allt annat är för barn, clowner och pensionärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

https://i.ytimg.com/vi/M8CYsZ3gNH8/hqdefault.jpg

Hela grejen med tiles är ju att man som användare ska kunna skräddarsy sin egen startmeny, lika lätt som skrivbordet.

Håller med!

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tralle:

Varför inte ha flytande startmeny som poppar upp där musen är då? Hade iallafall varit nåt nytt.

Ooh.. finns det några tredjepartsprogram som emulerar det? "Floating start menu windows 10" ger bara trams på google.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Äntligen mörk bakgrund i explorer. Fanimajpotidenasså.

Fast mörkt tema (med samma gråa bakgrund) finns redan i Windows 10 sedan 2½ år tillbaka.

Skrivet av Fearnox:

Vartannat Windows brukar vara kasst, så jag antar att man inte ska ha för stora förhoppningar och hoppas på att Windows 12 kanske blir vettigt istället.

Mja, hela idén med "Vartannat Windows är dåligt" ser jag mer som en myt och fungerar bara om man handplockar versioner väldigt specifikt så att mönstret ska passa. Går att få lite vilket mönster man vill beroende på hur man räknar.

98, 2000 och XP ansågs ju alla vara ganska bra. ME inte så mycket. Jag räknar in 2000 här då även om det var ämnat mer för professionellt bruk så var det ju många konsumenter som körde det ändå (vet att i min familj så körde vår första PC Windows 2000 t.ex.). Var ju t.o.m. så att många konsumenter föredrog 2000 över ME även till hemmadatorn så vitt jag vet.

Likaså Windows 8 och 8.1 var ju två distinkt särskilda OS, så med 'vartannat'-logiken så skulle 8 vara kasst, 8.1 suveränt och 10 kasst. Och innan du påpekar att 8.1 tekniskt sett kan ses som "bara en uppdaterad Windows 8" så är det exakt samma sak vi såg mellan Vista och Windows 7. Windows Vista hade versionsnumret 6.0 medans Windows 7 faktiskt var version 6.1 (och inte 7.0). Windows 8 hoppade till version 6.3 och Windows 8.1 till version 6.4.

Mellan Windows Vista och Windows 7 så är nog största skillnaderna till namnet och optimeringar under huven. Jag skulle nog säga att Windows 8 och 8.1 skiljer sig mot varandra minst lika mycket i allt utom namngivning, tillräckligt mycket att 8.1 lika gärna kunnat heta Windows 9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För DirectX 12 Ultimate är så gammalt...?

Det tog fem nästan sex år från DX12 (2015) till Ultimate (2020) och inget gigantiskt hopp förutom Raytracing 1.1, Variable Rate Shading, Mesh Shaders.

Men jag gissar på att DX13 kommer inom kort och mer optimerat/uppdaterad version av Ultimate.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deerhall:

är det där win10? det liknar lite 8.1 tycker jag
Lite för plottrigt med ikoner i hundrafemtioelva nyanser... kan man göra det ikonfritt med enbart text? och mer kompakt än fyrkanter över hela bilden.. så det blir små rektangulära rutor med enbart text, samt kan man själv välja ordning eller går det alfabetiskt?
Jag har använt 10an i en hel timma och 8.1 kanske i sammanlagt en månad, så min fråga är seriös, inget illa menat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kan ju också vara något problem hos dem som inte bryr sig tillräckligt för att lära sig att stänga av det med ett par högerklick och en kryssruta.

Vet inte riktigt vad det var som var otydligt i mitt inlägg men missuppfattat det har du iallafall. Ett väl designat UI är anpassat till syftet och ska inte kräva att man "lär sig" stänga ned redundant funktionalitet som inte hör hemma till en början.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är man bakåtsträvare för att man tycker att dom gör det fulare? Är jag kanske också bakåtsträvare när jag tycker att efter många år med Win10, 8 och 7 fortfarande tycker att WinXP var det mest lätthanterliga OSet som MS släppt? Jag kommer nog aldrig lära mig på vilken plats dom gömt inställningarna för diverse grejer, allting är så urbotat korkat utspritt. Sen att dom fortfarande inte lyckats bygga klart deras tema heller efter så många år.
Jag har små förhoppningar på att dom kommer lyckas sådär jättebra med den här elvan, har mest en känsla av att dom bara ändrar o uppdaterar just bara för att det ska vara nytt, inte för att det på nåt sätt faktiskt behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Herrejävlar vad fult! O vad enormt onödigt mycket plats allting tar.
Behöver man ha nåt mer än det här? Oftast trycker man bara på win-knappen o snabbt skriver vad man vill ha o sen enter. Less is more!
(Ja jag har startmenyn till vänster, som dessutom gömmer sig automagiskt, smutt som fan!)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vartannat Windows brukar vara kasst, så jag antar att man inte ska ha för stora förhoppningar och hoppas på att Windows 12 kanske blir vettigt istället.

Tycker personligen att 8, 8.1 och 10 är alldeles utomordentligt uselt. För att inte tala om alla dosbaserade windows, ingen av dem hade ordentligt multitasking eller ens stöd för smp trots att äldre konsument-OS som AmigaOS kunde multitaska åtskilliga år innan. MacOS hade smp 1996, 1997 för QNX Momentics, och BeOS från 1995 (beos och qnx hade både smp och prevasive multithreading and multitasking. Och BeOS hade det före 1.0 releasen redan från dr3 versionen från 1993)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Intressant, antar att det inte får länkas här men om man klickar vidare lite från hans video hittar man ganska snart vart han fick tag från ISO-filen för sin installation, verkar vara spridd på nätet nu.

https://i.imgur.com/faYRLLI.png - inställningar för taskbaren. Ser ut som att man kan flytta tillbaka taskbaren till vänster iaf.

Yes

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast Windows 10 är ju den Windows-version som är absolut lättast att hantera, betydligt lättare än föregångarna som ofta krävde snudd på esoteriska kunskaper för att ändra viss grundläggande funktionalitet. Det är ju inte så att Windows 10 blivit svårare att använda bara för att det är annorlunda än tidigare versioner.

Jodå, windows 10 är ofantligt mycket svårare att hantera för en nybörjare, i de äldre versionerna av windows så hade de flesta inställningspreferenser en egen control applet som man kunde finna i kontrollpanelen. Det var mycket enkelt att beskriva över telefon hur en användare skulle göra för att hitta en inställning. Idag i windows 10 så är allt utspritt överallt och inget är lika enkelt som det var då. Säger inte att windows 98 var bra, men det var otroligt enkelt att ha telefonsupport för. Plus att på den tiden hade folk ofta fysiksa media från tillverkaren att installera från och det var bara att följa instruktionerna på skärmen. Idag så måste man hålla handen för en användare att använda en webläsare och veta hur tillverkarens sida ser ut själv för att kunna beskriva för dem hur man laddar hem nått så basalt som drivrutiner för en skrivare från tex HP.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Helt plötsligt så började jag gilla Windows 10 lite mer.

Permalänk
Medlem

Jag personen har inget emot apples designspråk, men här känns det som att MS tatuerat blint på hur Apple gör och försökt så gott de kan att komma nära men utan att vara en smula innovativa.

Jag föredrar nog start menyn i Windows 10 framför det där 🤷‍♂️

Vad jag kan tolka det som kan man inte längre gruppera applikationer i start menyn, det är i alla fall något jag kommer att sakna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Ja, om man gömmer allt mer funktioner för att prioritera design. Dumheterna började länge sedan när man t.ex. tog bort info om ledigt utrymme eftersom deras undersökning visade på att folk får ångest av att se siffran. Riktigt bra info att ha...för vem som helst.

Skrivet av Gurrrra:

Herrejävlar vad fult! O vad enormt onödigt mycket plats allting tar.
Behöver man ha nåt mer än det här? Oftast trycker man bara på win-knappen o snabbt skriver vad man vill ha o sen enter. Less is more!
(Ja jag har startmenyn till vänster, som dessutom gömmer sig automagiskt, smutt som fan!)
https://dl.dropboxusercontent.com/s/c8wokjgw20pium0/starmeny.jpg

Jag gillar 10ans startmenu

Mindre viktiga appar = mindre ikoner

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Själv använder jag inte startmenyn. Bara skriva några första bokstäver/siffror på programmet man vill starta i searchbar och trycka enter så är det klart.
Gillar den funktionen massor, istället för att in i en meny och leta program.
Och att fästa absolut mest använda programmet i raden längst ner.

Det behöver de inte göra om.

Däremot skulle jag uppskatta en lite windows, där de tar bort 95% av alla program som körs i bakgrunden som man aldrig använder, och tar cpu och minne i onödan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz