Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kommer ju dock inte att stämma ifall det blir en dödligare variant.

Jo, det påverkar inte direkt detta. Bara andelen som blir svårt sjuka och dör. Men det handlar knappast om att det skulle bli mer än marginellt tidigare i förloppet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Fy fan vilket smaklöst försök till att vara rolig, så in i h****e respektlöst, nedvärderande och pricken över i’et en smiley? Respektlösheten lyser om dig, din syn om medmänniskor är genuint låg oavsett cov-19, cancer, hjärtsjukdomar eller andra dödsorsaker så är en ny lägenhet värd mer i din bubbla…

Träffade en "patient" människa med en hjärtpump för någon månad sedan.
Vi kom in på ämnet att det är fler MCförare ute nu när det är varmare....

Och ja för att denna människa skall få återgå till ett normalt liv igen, så behövs det en donator....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, det påverkar inte direkt detta. Bara andelen som blir svårt sjuka och dör. Men det handlar knappast om att det skulle bli mer än marginellt tidigare i förloppet.

Sars är ett exempel på dödligare corona-virus. Muterar Covid-19 och blir mycket dödligare så lär det också fortare ta död på folk, vilket leder till att de smittade smittar färre andra, Sars som exempel hölls sig lokalt och spreds inte globalt på det sätt som Corona gjort.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sars är ett exempel på dödligare corona-virus. Muterar Covid-19 och blir mycket dödligare så lär det också fortare ta död på folk, vilket leder till att de smittade smittar färre andra, Sars som exempel hölls sig lokalt och spreds inte globalt på det sätt som Corona gjort.

Som jag minns det så är det en stor skillnad i när covid och sars smittar - sars smittar som mest efter man fått symptom vilket gör det relativt lätt att isolera de som känner sig sjuka, medan covid smittar som mest strax innan/i samband med symptomdebut. Så länge det är så kan det bli jobbigt ifall covid blir dödligare och tar sig förbi vaccinens antikroppar. Men detta lär inte vara speciellt troligt, även om antikropparna inte biter med full kraft så lär de vara tillräckligt effektiva för att stoppa en hel del infektioner och mildra sjukdomsförloppet för de flesta som ändå blir sjuka.

Permalänk
Medlem

Intressant studie om följdsjukdomar "Long Covid"

Ex
"Post-Covid health problems were common even among people who had not gotten sick from the virus at all, the study found. While nearly half of patients who were hospitalized for Covid-19 experienced subsequent medical issues, so did 27 percent of people who had mild or moderate symptoms and 19 percent of people who said they were asymptomatic.

“One thing that was surprising to us was the large percentage of asymptomatic patients that are in that category of long Covid,” said Robin Gelburd, president of FAIR Health, a nonprofit organization that conducted the study based on what it says is the nation’s largest database of private health insurance claims."

Tror att sidan jag länkar till är öppen för alla...

https://www.nytimes.com/2021/06/15/health/covid-long-haulers....

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av FatherOfThree:

Tror att sidan jag länkar till är öppen för alla...

Det var den inte för mig så jag fick trixa lite för att komma åt källan till artikeln.
https://s3.amazonaws.com/media2.fairhealth.org/whitepaper/ass...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det var den inte för mig så jag fick trixa lite för att komma åt källan till artikeln.
https://s3.amazonaws.com/media2.fairhealth.org/whitepaper/ass...

Tack!

NYT har alltså inte längre COVID-nyheterna öppna för alla...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Tack!

NYT har alltså inte längre COVID-nyheterna öppna för alla...

De har väl börjat ansetts som mainstream-nyheter, typ aids, ebola och malaria.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

Alltså, hur orkar n mer er själva, låt folk göra som dom vill. Gå och vaccinera er en gång i månaden om ni så vill, ingen bryr sig, och ni ska inte heller bry er om de som inte vill vaccinera sig av den ena el den andra orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Alltså, hur orkar n mer er själva, låt folk göra som dom vill. Gå och vaccinera er en gång i månaden om ni så vill, ingen bryr sig, och ni ska inte heller bry er om de som inte vill vaccinera sig av den ena el den andra orsaken.

Det är uppenbart väldigt många som bryr sig. Man får ju läsa/höra dagligen om vikten att nå hög vaccinationsgrad, att man ska ta andra dosen osv osv. Det är frivilligt att vaccinera sig, men det är även en solidaritetshandling. Den som inte vaccinerar sig tar på sig ett mycket stort ansvar att inte utsätta sig själv och andra för smitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jo vi kommer bry oss. Låt bli att vaccinera dig om du vill, men vi kommer fortsätta tycka det är väldigt småsint av dig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jo det ska vi, för valet att inte vaccinera sig påverkar inte bara den som väljer att avstå, det påverkar oss andra också. Jag och andra med mig har rätt att bry oss om saker som påverkar oss. Du har all rätt i världen att avstå, men du kan inte förvänta dig ett frikort från kritik.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

I detta fall bryr sig folk för andras val påverkar nämligen deras och deras nära och käras liv.

Skillnaden mellan COVID-19 och cancerrökande grannar är först att rökning dessvärre är lagligt i Sverige, och för det andra går det inte att se vem som bär på COVID-19 lika tydligt som vem som älskar att röka tobak.

tonen /mod
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Håll en hög diskussionsnivå och släpp inte garden om ni bryr om tråden!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Givet hur lite man idag vet om immunitets-effekter av genomgången sjukdom, vaccinering, hur länge saker påverkar osv så känns det lite starkt i sig att ha så starka åsikter om alla olika alternativ.

Permalänk
Medlem

Fyfan. Värmland verkligen exploderar med inläggningar igen, den region som har mest fall av Delta-varianten.
Gått från 8st i slutenvården den 2/6 till 25st nu idag 16/6. Den 12/6 var det 15st så det går fort uppåt.

Som värst i början av April hade dom 44st i slutenvården. Hoppas dom slipper få upp det så högt igen och hoppas det bara är en one-off så att övriga regioner slipper samma.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Givet hur lite man idag vet om immunitets-effekter av genomgången sjukdom, vaccinering, hur länge saker påverkar osv så känns det lite starkt i sig att ha så starka åsikter om alla olika alternativ.

Vi vet fullt tillräckligt, bland annat att vaccin ger ett mycket gott skydd, att allvarliga biverkningar är extremt ovanliga, samt att riskerna med sjukdomen är betydligt högre. Det borde vara ett extremt enkelt övervägande. Vad mer vill du veta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Exakt 2 veckor kvar idag tills andra dosen av Fiser-vaccinet. Ser försiktigt framemot att få återgå till det delvis "normala" i mitten på juli 2021. Verkar dock som om Deltavarianten kanske skjuter upp den förhoppningsfulla förväntan?

Skrivet av isbjoern:

Fyfan. Värmland verkligen exploderar med inläggningar igen, den region som har mest fall av Delta-varianten.
Gått från 8st i slutenvården den 2/6 till 25st nu idag 16/6. Den 12/6 var det 15st så det går fort uppåt.

Som värst i början av April hade dom 44st i slutenvården. Hoppas dom slipper få upp det så högt igen och hoppas det bara är en one-off så att övriga regioner slipper samma.

Har du länken till där man ser antalet slutenvårdsinläggningar per region i landet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Vi vet fullt tillräckligt, bland annat att vaccin ger ett mycket gott skydd, att allvarliga biverkningar är extremt ovanliga, samt att riskerna med sjukdomen är betydligt högre. Det borde vara ett extremt enkelt övervägande. Vad mer vill du veta?

Vissa lider dessvärre av "Nirvana fallacy" där lösningen måste vara perfekt (100% felfri) annars är det ingen idé.

Exempel på sidan är bland annat att "Ingen idé med bilbälten för människor kommer fortfarande att dö i bilolyckor."

Fråga vilken läkare och/eller kirurg som helst om, "Finns det någon medicinsk behandling som är 100% riskfri?" så kommer de att svara med, "... i princip nej."

Den som fortfarande väntar på att INGEN person i hela världen avlidit ett år efter intaget vaccin kommer att få vänta väääldigt länge...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt 2 veckor kvar idag tills andra dosen av Fiser-vaccinet. Ser försiktigt framemot att få återgå till det delvis "normala" i mitten på juli 2021. Verkar dock som om Deltavarianten kanske skjuter upp den förhoppningsfulla förväntan?

Har du länken till där man ser antalet slutenvårdsinläggningar per region i landet?

Det är på SVTs länk: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Scrollar du ner förbi intensivvården så ser du även slutenvården.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det jag säger är att vi inte vet allt än. Och att man kan försöka hålla en sansad diskussion med respekt för folks olika förståelse för verkligheten.

Jag håller med om att vaccinering troligen är en ordentligt bra sak på samhällsnivå. Men jag sällar mig ogärna till de som idiotförklarar oliktänkande.

Men visst...frågor, som jag tror ställer till det för folk:

Hur länge är man immun efter genomgången sjukdom?
Mot vilka strängar är man immun?
Hur länge är.man immun efter vaccinering?
Finns några sidoeffekter vid vaccinering av 10-åringar? Efter ett år, tre år?(Eftersom det diskuteras att börja vaccinera barn)

Permalänk
Medlem

Jag fick höra av en att denne inte skulle ta vaccinet för att man kan faktiskt dö ett år efter att man har tagit det. Det hade personen minsann läst. (På facebook får man anta)

Kom även in på en helt seriös grupp på reddit där folk var mer än skeptiska till allt som rör detta, en person funderade på om vaccinet kunde vara ett sett att begränsa befolkningen, "alltså döda av alla dumma". De som tar vaccinet alltså. Han fick seriösa svar av folk som spekulerade och höll med.
Helt störda, man blir mörkrädd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Två doser har av allt vi sett hittills bra skydd mot delta också, det är med en dos den verkar kunna smitta ändå. Denna Lancet-artikel är dock läsvärd: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67...

"Overall, a strong vaccine effect did not clearly manifest until at least 28 days after the first vaccine dose (HR 0·32, 95% CI 0·22–0·46; appendix p 3). Among S gene-negative cases, the effect of vaccination (at least 28 days after first or second dose) was to reduce the risk of hospital admission (HR 0·28, 95% CI 0·18–0·43) compared to unvaccinated."

...så att Delta tar sig "förbi" vaccinet hänger inte nödvändigtvis ihop med att man måste ha fått bägge doser, kan vara så att det behöver gå fyra veckor efter första dosen för bra skydd mot Delta.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Jag är lite nyfiken om vi i Sverige har testpersoner? Det vill säga människor som får betalt för att befinna sig i ett labb med en smittat person för att göra experiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Bra sagt. Men det är grupprunk kring covid vettu, så såna åsikter/synpunkter är inte tillåtna. Ju mer dödligt du tror det är och ju mer rädd du är för det och ju mer för vaccinering av alla du är...desto bättre människa är du. Är inte svårare än så, då kan man sova lite bättre om nätterna. Och tvärt om då om man på något vis motsätter sig något minsta lilla. Då är man djävulen själv rätt snabbt, usch.

Ser det hela tiden. Fascinerande beteende faktiskt, inte rationellt för fem öre med tanke på dödligheten hos covid19 men ändå.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Bra sagt. Men det är grupprunk kring covid vettu, så såna åsikter/synpunkter är inte tillåtna. Ju mer dödligt du tror det är och ju mer rädd du är för det och ju mer för vaccinering av alla du är...desto bättre människa är du. Är inte svårare än så, då kan man sova lite bättre om nätterna. Och tvärt om då om man på något vis motsätter sig något minsta lilla. Då är man djävulen själv rätt snabbt, usch.

Ser det hela tiden. Fascinerande beteende faktiskt, inte rationellt för fem öre med tanke på dödligheten hos covid19 men ändå.

Märkligt, jag är inte särskilt rädd för covid, i princip inte alls faktiskt. Att skydda mig själv mot covid är inte det som väger tyngst för mig, jag tänker mer att det vore tråkigt om någon förlorar sin mormor eller morfar, mamma eller pappa för att de råkar vara för nära mig på affären.

Egentigen inte mer konstigt än hur jag behandlar livet i övrigt, kan jag göra något som kräver minimal ansträngning som minskar risken för att jag utsätter andra för skit jag orsakar så gör jag det.

Jag tror det är där det skiljer sig lite, tänker man bara på sig själv och sitt eget skinn sett till de relativt små risker för en hyfsat ung och frisk människa det är att gå igenom sjukdomen och dessutom är övertygad om att vaccinet bär med sig större risker än sjukdomen gör, trots all data som pekar på motsatsen, ja då förstår jag varför man inte vaccinerar sig.

Men jag hävdar ganska precis motsatsen, det är ju inte vi som förespråkar vaccinet som är rädda nödvändigtvis, det finns säkert de som är det såklart, men för de flesta tror jag att vi bara känner att vi gör vår plikt. Däremot kan jag absolut se hur att avstå från att vaccinera sig bottnar i rädsla, rädsla för allt i princip. För dessa tankar kommer sällan själva, de uppstår inte ur ett vakum utan inte helt ovanligen sällskapar de med andra märkliga idéer om verkligheten och en stark rädsla för "etablissemanget" och "världsordningen". att svika sin gud osv.

Det hela är dessutom vansinnigt ironiskt, för mycket av det bottnar i ett informationsorgan som i princip står och faller på andras rädsla, ett organ som uttryckligen själva säger att deras metoder bottnar i hjärntvätt genom att så frön av tvivel i sinnet på osäkra.

Också ironiskt för att mycket av det går att spåra tillbaka till en och samma källa, en man vars integritet borde ifrågasättas, en man som introducerade skepticsism och rädsla för vacciner samtidigt som han själv sökte patent för ett eget vaccin som skulle konkurrera med de redan etablerade.

Tillämpade man sin skeptisism konsekvent här så skulle de flesta som är övertygade om att det här med vaccin handlar om ekonomisk vinning och inte att förhindra sjukdom börja höja ögonbrynet. Är det inte väldigt lägligt att innan man tar sig an att producera en studie vars resultat sedan kommer finna att något som står i direkt konkurrens till något du själv tänker saluföra, är skadlig, medans din lägligtvis inte är det?

Nu är det såklart inte alla som motiverar sitt val av detta, men ganska jävla många.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Vad är nuvarande tidplan för när alla vuxna som vill ta vaccinet ska ha fått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Men visst...frågor, som jag tror ställer till det för folk: Hur länge är man immun efter genomgången sjukdom? Mot vilka strängar är man immun? Hur länge är.man immun efter vaccinering? Finns några sidoeffekter vid vaccinering av 10-åringar? Efter ett år, tre år? (Eftersom det diskuteras att börja vaccinera barn)

Det är visserligen intressanta frågor, men irrelevanta för huruvida det är rationellt för vuxna att vaccinera sig. Vi vet:

1. Genomgången infektion ger visst immunitet. Komplettering med vaccination ger bättre immunitet.

2. De vaccin vi använder i Sverige ger god effekt mot alla kända varianter av SARS-CoV-2.

3. Hur länge vaccin ger immunitet vet vi inte i detalj, men det verkar vara minst 6 månader.

4. Allvarlig sjukdom i covid-19 är starkt åldersberoende, mycket få barn blir allvarligt sjuka. Motivet att vaccinera barn skulle vara för att minska smittspridningen i samhället, inte för att skydda barnen. Endast i väldigt speciella fall kan det vara aktuellt att vaccinera ett barn för dess egen skull. Om tillräckligt många vuxna vaccineras kommer barn inte behöva vaccineras för att få ned smittspridningen. Om andelen vuxna som inte vaccineras blir för hög kommer man börja med att vaccinera de äldsta barnen, dvs 16+. 10-åringar är inte aktuella inom överskådlig framtid och innan man börjar med det kommer vaccinen ha testats även för den gruppen.

Skrivet av Zemlan:

Fascinerande beteende faktiskt, inte rationellt för fem öre med tanke på dödligheten hos covid19 men ändå.

Vaccinationer på särskilda boenden gav en extremt tydlig effekt på dödligheten, där den tredje smittvågen tack vare vaccinationerna inte gav upphov till en tredje döds-våg. Men du kanske inte tycker att dödsfall på äldreboenden är något att bry sig om? Det som är fascinerande är att det finns de som tror att vaccinen sammantaget är värre än sjukdomen.

Skrivet av Eldarion:

Vad är nuvarande tidplan för när alla vuxna som vill ta vaccinet ska ha fått det?

Enligt prognos ska alla vuxna i Sverige ha erbjudits vaccin 5:e september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Två doser har av allt vi sett hittills bra skydd mot delta också, det är med en dos den verkar kunna smitta ändå. Denna Lancet-artikel är dock läsvärd: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67...

"Overall, a strong vaccine effect did not clearly manifest until at least 28 days after the first vaccine dose (HR 0·32, 95% CI 0·22–0·46; appendix p 3). Among S gene-negative cases, the effect of vaccination (at least 28 days after first or second dose) was to reduce the risk of hospital admission (HR 0·28, 95% CI 0·18–0·43) compared to unvaccinated."

...så att Delta tar sig "förbi" vaccinet hänger inte nödvändigtvis ihop med att man måste ha fått bägge doser, kan vara så att det behöver gå fyra veckor efter första dosen för bra skydd mot Delta.

Det där var ju rätt intressant. Jag hoppas att det kommer fler studier så att vi kan få klarhet i det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"