Resident Evil och Far Cry 6 får AMD FidelityFX Super Resolution inom kort

Permalänk
Melding Plague

Resident Evil och Far Cry 6 får AMD FidelityFX Super Resolution inom kort

AMD:s uppskalningsfunktion blir tillgänglig på 7 titlar den 22 juni och därefter väntar 12 titlar till inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer ni göra en bildjämförelse mellan FSR och DLSS?
Prestandajämförelse kanske är svårt då nästan inget spel stödjer båda tekniker.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Gäller detta även till konsolerna som PS5 och Xbox X?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

FC6 är ju inte ens släppt ännu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Gäller detta även till konsolerna som PS5 och Xbox X?

Jag har för mig att det är mer eller mindre spikat att Series X får Super Resolution, dock har jag inte sett någonting om PS5.

Permalänk
Avstängd

Hejdå dlss, hälsa g-sync från oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opartisk:

Hejdå dlss, hälsa g-sync från oss

Ser ut som du vet mer än oss andra...
Det jag ar sett är FSR sämre än DLSS 1.0 i bild så att det skulle döda DLSS 2.0 ser jag inte sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opartisk:

Hejdå dlss, hälsa g-sync från oss

Beror på om man vill ha bra bild eller dålig

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nvidia stänger igen, AMD öppnar upp

Permalänk
Medlem

AMD blåser liv i GTX 1060

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till PSO2:New Genesis med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Ser ut som du vet mer än oss andra...
Det jag ar sett är FSR sämre än DLSS 1.0 i bild så att det skulle döda DLSS 2.0 ser jag inte en sannolikt.

Ser det som osannolikt att FSR skulle vara sämre än DLSS 1.0 då AMD redan har teknologi som är bättre än DLSS 1.0, dvs "vanlig" uppskalning + Radeon Image Sharpening.
Varför spendera tid och pengar på att utveckla nåt som är sämre liksom?

Permalänk
Medlem

Om det ser bättre ut än att bara sänka upplösningen och det är lätt att implementera så kommer det nog att uppskattas av folk med lite klenare grafikkort.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som är skillnaden på att sänka inställningar eller på att använda FSR. Kör man i t ex 1440 och kortet inte orkar driva runt ett spel, så sänker man inställningar och får sämre bild men högre fps. Använder man FSR så får man sämre bild och högre fps.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ser det som osannolikt att FSR skulle vara sämre än DLSS 1.0 då AMD redan har teknologi som är bättre än DLSS 1.0, dvs "vanlig" uppskalning + Radeon Image Sharpening.
Varför spendera tid och pengar på att utveckla nåt som är sämre liksom?

Bara kolla på videon de släppte förut, skillnaden i Native vs FSR Quality var ganska så synbar. Lite snabbkoll så tycker jag att det ser lika dåligt ut eller sämre än DLSS 1.0. Men de tävlar inte mot DLSS 1.0 utan 2.0 som är mycket bättre.

Jag hoppas de kan göra något bättre, men just nu ser det inte speciellt imponerande ut tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Förstår inte vad som är skillnaden på att sänka inställningar eller på att använda FSR. Kör man i t ex 1440 och kortet inte orkar driva runt ett spel, så sänker man inställningar och får sämre bild men högre fps. Använder man FSR så får man sämre bild och högre fps.

För att det beroende på spel, skiljer sig väldigt mycket mellan tillgängliga inställningar och vad de har för inverkan på grafiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ser det som osannolikt att FSR skulle vara sämre än DLSS 1.0 då AMD redan har teknologi som är bättre än DLSS 1.0, dvs "vanlig" uppskalning + Radeon Image Sharpening.
Varför spendera tid och pengar på att utveckla nåt som är sämre liksom?

https://www.youtube.com/watch?v=uicIPhQGeLw
I denna video ser man iaf att det inte ser ut att vara nått att hänga i julgranen. Visst det är före release men det är AMD själva som har valt vad de vill visa.

Jag tycker res-scaling + sharpning ger bättre bild än FSR.

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt att Capcom skulle även lägga till Monster Hunter World i listan då de redan stödjer andra fidelityfx funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

https://www.youtube.com/watch?v=uicIPhQGeLw
I denna video ser man iaf att det inte ser ut att vara nått att hänga i julgranen. Visst det är före release men det är AMD själva som har valt vad de vill visa.

Jag tycker res-scaling + sharpning ger bättre bild än FSR.

Jo jag har sett videon, men jag fäster inte så stor betydelse på några snabba videoklipp med till viss del okända inställningar i en komprimerad youtube video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Trodde faktiskt att Capcom skulle även lägga till Monster Hunter World i listan då de redan stödjer andra fidelityfx funktioner

Det är 44 studior på listan som kommer att stödja FSR, inklusive Capcom.
Andra är t.ex EA, Ubisoft, Gearbox, Unity, Valve, Avalanche Studios , Obsidian, Warner Bros Games.

Så även om titlarna som får det är "meh" just nu, så verkar det komma många titlar senare.
Unreal Engine är förmodligen inte med p.g.a att de redan optimerat sin TSR för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Gäller detta även till konsolerna som PS5 och Xbox X?

Skrivet av xc:

Jag har för mig att det är mer eller mindre spikat att Series X får Super Resolution, dock har jag inte sett någonting om PS5.

Jag tror faktiskt att det är mycket att det ska släppas till PS5 och Xbox X som drivit på detta

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

FSR blir väl standard om konsolerna kommer stödja detta?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jo jag har sett videon, men jag fäster inte så stor betydelse på några snabba videoklipp med till viss del okända inställningar i en komprimerad youtube video.

Önsketänkande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

FSR blir väl standard om konsolerna kommer stödja detta?

Man kan nog tänka sig att det kommer få ganska bra med stöd från spelutvecklare.
Jag går omkring och hoppas att dom ska kunna patcha in stöd i redan släppta spel, det vore mumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Önsketänkande?

Nej?
Jag bryr mig inte speciellt mycket om något som visades upp snabbt med till stora delar okänd testmetodologi, vad är det för önsketänkande med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jo jag har sett videon, men jag fäster inte så stor betydelse på några snabba videoklipp med till viss del okända inställningar i en komprimerad youtube video.

Ja Youtube komprimerar en del. Men det är ju till FSR fördel. Sedan vet vi visst vad de har för inställningar (1440p Epic & FSR Quality mode) står det klart å tydligt 3:30 in i videon. Ser du inte dom rutorna förstår jag att du inte ser nån skillnad =P

Sen om du inte tycker några snabba klipp spelar nån stor betydelse hur kan du då säga att det att det är bättre än DLSS 1.0?
Tydligen har du skaffat dig en uppfattning av dessa. Men om de går mot det du säger får man inte använda det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Ja Youtube komprimerar en del. Men det är ju till FSR fördel. Sedan vet vi visst vad de har för inställningar (1440p Epic & FSR Quality mode) står det klart å tydligt 3:30 in i videon. Ser du inte dom rutorna förstår jag att du inte ser nån skillnad =P

Mmmm med ett GTX 1060 ja. AMD har gått ut och sagt att man inte kommer optimera för Nvidia:s kort, så vad exakt innebär det? Påverkas kvaliteten eller bara prestanda? Användes någon form av image sharpening? Troligen inte så hur set det ut med det? Hur ser det ut i andra spel?
Mycket info som den där korta videon inte visar.

Skrivet av Hcz:

Sen om du inte tycker några snabba klipp spelar nån stor betydelse hur kan du då säga att det att det är bättre än DLSS 1.0?
Tydligen har du skaffat dig en uppfattning av dessa. Men om de går mot det du säger får man inte använda det eller?

Jag utgår från att det är bättre än DLSS 1.0 för annars har AMD gravt misslyckats. Igen, vanlig uppskalning + RIS ger bättre resultat än DLSS 1.0, varför skulle AMD utveckla något som är sämre än det dom redan har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Nej?
Jag bryr mig inte speciellt mycket om något som visades upp snabbt med till stora delar okänd testmetodologi, vad är det för önsketänkande med det?

Du lägger ingen vikt på videobevis men däremot på.. ja vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Du lägger ingen vikt på videobevis men däremot på.. ja vadå?

Jag lägger ingen vikt på videobevis som du kallar det tills jag har sett/läst tester under kontrollerade former av publikationer/personer som jag vet har erfarenhet och som jag litar på. Hur svårt är det att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kommer ni göra en bildjämförelse mellan FSR och DLSS?
Prestandajämförelse kanske är svårt då nästan inget spel stödjer båda tekniker.

DLSS 2.0 kommer att ha bättre bildkvalite, annars vore det väldigt, väldigt konstigt, så att testa med enbart bildkvalitetdimensionen som parameter känns som en ganska meningslös jämförelse. DLSS 2.0 bygger på en annan teknik än FSR, som ger mer information, det SKA se bättre ut (dessutom en annan teknik än DLSS 1.0). Därutover känner jag att de faktiskt inte heller har samma syfte eller målgrupp, men det framförs ofta som att de står mot varandra, pga att AMD är öppen och Nvidias proprietär. Det blir svårt att kommunicera det till konsumenter, eftersom de opererar i samma matrisdimensioner av upplösning, bildkvalitet och fps, kanske latens, men på olika delar.

Många förväntar sig en konkurrent till DLSS 2.0, men det är inte det FSR är. Inte som jag känner det iaf, och inte i denna version. Får se hur många tekniksajter som kommer att förstå det, t ex verkade ju Gamers Nexus inte ens förstå att det var skillnad på hur DLSS 1.0 och 2.0 arbetade. Hur ska då en vanlig konsument kunna greppa läget?

Lite som, utan andra jämförelser, att säga vad som är bäst för att ta sig från A till B, en sportbil eller en lastbil? Det beror helt på vad du är ute efter och vad du tänkte göra. AMD har nog prioriterat annorlunda än Nvidia. Får se om de kan få ut sitt tänk i sin pr också, för går de enbart på att spela boll på bildkvalitethalvan av planen kommer de garanterat att förlora mot Nvidia.

Skrivet av Opartisk:

Hejdå dlss, hälsa g-sync från oss

Fast jag tror DLSS blir kvar, iaf tills AMD lanserar en liknande teknik. Som är öppen. Men jag tror FSR blir mer tillgängligt, DLSS mer på att Nvidia supportar det. Och som sagt, inte riktigt samma målgrupp (idag).

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror faktiskt att det är mycket att det ska släppas till PS5 och Xbox X som drivit på detta

Precis, känner att det är en uppskalning som ska vara bättre än nuvarande och mer enkel och lättillgänglig för konsolerna och utvecklarna, inte så mycket en konkurrent till DLSS på pc för hardcorefansen. Kanske ett sämre "alternativ" i de titlar som stöds av AMD och har raytracing, som just Far Cry 6 och Resident Evil Village. De titlarna lär nog inte få DLSS, dessutom kan det - potentiellt - ju användas av alla. Även troligen av Intels kommande Xe, som jag tycker glöms bort i diskussionen.