Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Entash:

Det är nu helt officiellt att Bethesdas Starfield inte kommer till Playstation. Detta var såklart väntat. Men det kommer på PC så det är absolut ingen fara för mig. Trailern blev utlagd på Washington Posts hemsida av någon anledning, en halvtimme innan XBOX E3 börjar. Jag tänker inte spoila release, men lägger länken här om någon vill se:

https://www.washingtonpost.com/video/sports/launcher/trailer-...

Långt kvar till lanseringen, vem vet, kan ju hända att Microsoft och Sony dealar i slutändan. Gillar lanseringsdagen, 11 år efter lanseringen av Skyrim. 11/11 2011. Samma dag som Minecraft gick 1.0, med anledningen av att Notch ville spela just Skyrim. Om jag nu inte minns helt galet. Och nu är Bethesda och Mojang uppköpta av Microsoft. Kanske jag som läser in mer än nödvändigt i valet av 11 november, och just 11 år senare. Mycket 11'or. Half-Life 3?

Ser fram emot titeln men inget jag fått så mycket hype av ännu. Alltid känts som en titel som kommer först om flera år, men samtidigt före Star Citizen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Långt kvar till lanseringen, vem vet, kan ju hända att Microsoft och Sony dealar i slutändan. Gillar lanseringsdagen, 11 år efter lanseringen av Skyrim. 11/11 2011. Samma dag som Minecraft gick 1.0, med anledningen av att Notch ville spela just Skyrim. Om jag nu inte minns helt galet. Och nu är Bethesda och Mojang uppköpta av Microsoft. Kanske jag som läser in mer än nödvändigt i valet av 11 november, och just 11 år senare. Mycket 11'or. Half-Life 3?

Ser fram emot titeln men inget jag fått så mycket hype av ännu. Alltid känts som en titel som kommer först om flera år, men samtidigt före Star Citizen.

Tvekar på att de dealar, isåfall kräver nog Xbox att Sony släpper över exclusives till Xbox. De är rätt tydliga i marknadsföringen: XBOX EXCLUSIVE

Permalänk
Medlem

Tjejen sa till och med "and yes, its exclusive" så det är rätt så garanterat att inte komma till PS.
Men jo, det är ju lugnt. Finns ju PC om man vill utsätta sig för sånt

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pinkified:

Haha vafan, jag har ju sett din avatar flera gånger i forumet och den känns så naturlig att jag inte övervägt att det är från Metal Gear men syns tydligt om man bara tittar Håller med det du skriver, just PSP-spelen får gärna remastras!

Har spelat igenom DS på PS4 Pro och kommit några kapitel in på PC (jävlar vilken fantastisk "port"!) men spelar gärna mer på PS5. Blir intressant att se hur Kojima använder Dualsense för med tanke på hur han använde kontroller i MGS redan 1998 (tänker på massagen man får i fängelset) och Psycho Mantis i Twin Snakes (skrattade högt när han flyttade min kontroll med sin tankekraft) så kommer han säkerligen utnyttja kontrollen till fullo.

Just DS är en av mina bästa spelupplevelser, kom ut samma år som jag fick mitt första barn så jag var redan i en känslomässig berg och dalbana som kryddade storyn. Sen att springa runt och bygga linbana i bergen är så fridfullt att all stress försvinner, tills man ska upp på en bergstopp och pricka in exakt rätt punkt för att få kontakt med övriga stationer.

Haha, inte den tydligaste av symboler, ser ärligt talat ut som om jag tillhör ett MC-gäng. Hmm... kanske dags att byta.
Kalla kriget/Big Boss-eran kändes så speciell, även om det nog bör räknas som en spin off egentligen. Vill ha mer!

Instämmer, spännande att se vad som blir mer av detta. Hoppas verkligen att vi får se mer Death Stranding. De som kallar det för en "postnord simulator" har inte gett spelet rättvisa. Extremt tillfredställande att spela.

Haha, kan tänka mig det, gillar när spel verkligen "connectar", och som förälder har det på senare år verkligen börjat komma ut mycket spel på området.

Inte riktigt relevant, men relevant till Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Halvvägs in i spelet ungefär, så jag lägger in i spoiler:

Mission 18 - Blood Runs Deep

Minnet är lite svagt men mot slutet av uppdraget visar det sig att man måste rädda barnsoldater.

Vi börjar bege oss mot helikoptern, fiender överallt och barn som ska skyddas. Helikoptern börjar höras... och självklart Kim Wildes - Kids in America som jag vid tidpunkten hade som helikoptermusik. Det hela blev väldigt påfrestande, vårat uttåg resulterar i flertalet strider, Kim Wildes sång hörs starkare och starkare genom djungeln. Vi kommer tillslut fram, fiender attackerar medans de sista barnen hoppar in i helikoptern.

Kände mig halvt knäckt efteråt, lite för mycket intryck, och speciellt med just "Kid's in America". Hade jag haft någon av de jag oftast haft, typ Rebel Yell, känns det som att jag missat ett på många vis underbart och omvälvande ögonblick under alla mina år som gamer. 6 år senare så känns det lite konstigt att minnas tillbaks. Men jäklar vilket intryck det gav.

Och sen allt annat man upplevt i det spelet. Borde nog börja på en ny spelrunda redan nu, spelade igenom Days Gone för en vecka sedan (igen, för tredje gången) och har inte lyckats komma igång med något nytt sedan dess.

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Entash:

Tvekar på att de dealar, isåfall kräver nog Xbox att Sony släpper över exclusives till Xbox. De är rätt tydliga i marknadsföringen: XBOX EXCLUSIVE

https://pbs.twimg.com/media/E3xyiEWWEAQY8M0?format=jpg&name=large

Xbox är inte konsollen specifikt utan Microsoft spelsatsning. Men ja, jag finner det rätt osannolikt att Sony skulle gå med på det. Men vi får se.

Deathloop är fortfarande Sony-exklusivt på konsol, såvida jag nu inte missat något nytt då.

Permalänk
Konsolgrävare

Hades, Release 13 Augusti!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Xbox är inte konsollen specifikt utan Microsoft spelsatsning. Men ja, jag finner det rätt osannolikt att Sony skulle gå med på det. Men vi får se.

Deathloop är fortfarande Sony-exklusivt på konsol, såvida jag nu inte missat något nytt då.

Japp Deathloop är timed console exclusive. Microsoft gick ut och sa att de skulle hedra avtalen som slöts innan de köpte Bethesda. Så de kommer väl till Xbox något år efter det kommer till PS5.

Permalänk
Medlem

Nu klar med Ratchet och tagit platinum trophyn jag också. Kul spel, några ställen jag var lite frustrerad på men för det mesta väldigt roligt och bara ett bra spel helt enkelt, tror mina brorsöner kommer älska det. Älskar Rivet, gillade henne mycket mer än Ratchet (jag ska erkänna att jag inte är old school R&C fan, bara spelat 2016 spelet innan och det var väldigt nyligen).
Ljudet är bra, dialogen är rolig och varierad, musiken är subtil men ändå bra om man börjar lyssna på den. Rekommenderar hörlurar (jag körde med Logitech G333 för att stänga ut ljudet av min tornfläkt och det var underbart).

Grafiskt dock... tror jag måste säga att detta är det snyggaste spelet jag sett. Jag spelade det igenom i Performance RT läget (vilket jag rekommenderar mest om man ska spela), men sen i NG+ körde jag i Fidelity (30 fps) läget och... ja, asså jävlar vad det såg bra ut. Tyvärr så flöt det som skit, men gudars vad vackert det var. Inte för att Performance RT läget ser dåligt ut heller, men det är något med skarpheten i Fidelity läget som är helt sjukt. En dag får vi "PS5 Pro" så kan man köra Fidelity läget i 60 fps

Spelet är inte så långt (19h var det efter jag fick platinum) men tog mig lång tid att köra igenom pga photo läget. Importerade alla bilder till datorn och det var 247 st. Lägger in 4 av dem i spoiler taggen för den som vill se ett smakprov. Och dem är komprimerade till 1080p JPEG... orginalen är 4K PNG vilket tar ca 10 MB st, jämfört med dessa JPEGs som är ca 200 KB i snitt.

4 av 247 screenshots
Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Medlem

För er utan Xbox kan snart Medium avnjutas på en annan konsol: PS5!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/9yHMfjBtDnk

För er utan Xbox kan snart Medium avnjutas på en annan konsol: PS5!

.
Jag gillar premissen och miljön. Det har lliknelser med Kult, hur man hanterar olika världar samtidigt.
Men det blir ett köp på rea ändå. Så mycket spel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla om det är någon här som har tvingats byta ut sin DualSense och kan dela med sig av sin erfarenhet kring detta? Min DualSense har lidit av svår drifting sedan i december (fick min konsol 19 november), men nu börjar jag att bli trött på det, haha. Hörde dock att de flesta verkar få skicka sin kontroll på repetation vilket jag tycker känns en aning frustrerande. Vill gärna gå in, påpeka felet, hänvisa till artiklar om det och sen gå ut med en kontroll i handen. Men det verkar inte vara så lätt.

Jag köpte mitt på MediaMarkt.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Tänkte bara kolla om det är någon här som har tvingats byta ut sin DualSense och kan dela med sig av sin erfarenhet kring detta? Min DualSense har lidit av svår drifting sedan i december (fick min konsol 19 november), men nu börjar jag att bli trött på det, haha. Hörde dock att de flesta verkar få skicka sin kontroll på repetation vilket jag tycker känns en aning frustrerande. Vill gärna gå in, påpeka felet, hänvisa till artiklar om det och sen gå ut med en kontroll i handen. Men det verkar inte vara så lätt.

Jag köpte mitt på MediaMarkt.

Skulle också vilja veta. Min har börjat drifta nu med. Sjukt irriterande när gubben i spelet plötsligt börjar gå av sig själv ibland. Inte blivit så mycket drift än men antar att det blir värre med tiden när det väl börjat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Skulle också vilja veta. Min har börjat drifta nu med. Sjukt irriterande när gubben i spelet plötsligt börjar gå av sig själv ibland. Inte blivit så mycket drift än men antar att det blir värre med tiden när det väl börjat.

De här klassiska grejerna man kunde göra förut, funkar inte nu eller? Typ hålla ner sticken samtidigt som man roterar sticken 360 grader sakta. Finns nog en del på youtube, mer exakt. Vet att jag pysslat lite med det till ps3/ps4 nångång.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Tro mig.. Det blir den, haha. Min konstant scrollar i varje meny som finns, siktar åt alla håll och kanter som jag INTE styr mot och tom spolar framåt i videos som jag kollar på. Tråkigt att de skulle ha såna problem med sina spakar. Hoppas att de nya kontrollerna som släpps idag inte har samma problematik. Känner nästan att jag behöver köpa en ny om de vill skicka in den.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Tro mig.. Det blir den, haha. Min konstant scrollar i varje meny som finns, siktar åt alla håll och kanter som jag INTE styr mot och tom spolar framåt i videos som jag kollar på. Tråkigt att de skulle ha såna problem med sina spakar. Hoppas att de nya kontrollerna som släpps idag inte har samma problematik. Känner nästan att jag behöver köpa en ny om de vill skicka in den.

Update:
Skickade tjejen på att försöka få den utbytt och nu har jag en ny kontroller på väg hem! Ibland har man fan tur alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Update:
Skickade tjejen på att försöka få den utbytt och nu har jag en ny kontroller på väg hem! Ibland har man fan tur alltså.

Vart köpte du den?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Vart köpte du den?

MediaMarkt Högsbo, men fick kontrollen utbytt vid MediaMarkt Torpavallen, Göteborg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Microsoft köpte Zenimax Media, och därmed Bethesda, för 7.5 miljarder dollar.

Att de inte har för avsikt att släppa framtida Bethesda spel på Playstation är nog inget man ska tveka på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xealo:

Microsoft köpte Zenimax Media, och därmed Bethesda, för 7.5 miljarder dollar.

Att de inte har för avsikt att släppa framtida Bethesda spel på Playstation är nog inget man ska tveka på.

Microsoft vill ha in Xbox Game Pass på alla plattformar, och då även Playstation. Med tanke på att Sony till och med tycker att de ska ha rätt till intäkter på konkurrenters plattformar så kommer nog frågan vara ganska död.

https://www.theverge.com/2021/5/3/22417560/sony-ps4-cross-pla...

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om att Netonnet har nya röda och svarta kontrollerna för 699:- st: https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/playstatio...

Inget fynd direkt, men många andra butiker verkar ta 800+ för den röda så...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Vill tipsa om att Netonnet har nya röda och svarta kontrollerna för 699:- st: https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/playstatio...

Inget fynd direkt, men många andra butiker verkar ta 800+ för den röda så...

Nu var jag en av de som hade föredragit svart framför vitt för PS5, mer konsollen då. Men tycker helsvart ser konstigt ut idag, måste ha vant mig vid det vita färgschemat antar jag. Men den röda.... skapligt sug efter den. Frågan är om det är rätt nyans bara. Skulle behöva se den med egna ögon nästan.

Blir att hålla koll på om de sjunker lite i pris, har personligen ingen större brådska. Men iallafall en kontroller utöver den medföljande är det tänkt att skaffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu var jag en av de som hade föredragit svart framför vitt för PS5, mer konsollen då. Men tycker helsvart ser konstigt ut idag, måste ha vant mig vid det vita färgschemat antar jag. Men den röda.... skapligt sug efter den. Frågan är om det är rätt nyans bara. Skulle behöva se den med egna ögon nästan.

Blir att hålla koll på om de sjunker lite i pris, har personligen ingen större brådska. Men iallafall en kontroller utöver den medföljande är det tänkt att skaffa.

Det är klokt det. Själv är jag inte klok och beställde båda färgerna där fast jag redan har 2 vita kontroller (1 som medföljde och 1 som jag köpte separat vid launch).
Vita kontrollerna är snygga också men gillar inte att de blir smutsiga på baksidan, oavsett hur mycket man har tvättat händerna (speciellt nu i corona tider). Får börja ha en spritflaska vid fåtöljen och sprita händerna varje gång man hållt ett chips eller nåt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Det är klokt det. Själv är jag inte klok och beställde båda färgerna där fast jag redan har 2 vita kontroller (1 som medföljde och 1 som jag köpte separat vid launch).
Vita kontrollerna är snygga också men gillar inte att de blir smutsiga på baksidan, oavsett hur mycket man har tvättat händerna (speciellt nu i corona tider). Får börja ha en spritflaska vid fåtöljen och sprita händerna varje gång man hållt ett chips eller nåt.

Kanske du som är klokast, köper rubbet och sitter på en fin samling den dag de börjar dra iväg i värde.
Nu har jag inte kollat men lite förvånad att det inte verkar ha blivit en större grej att samla på kontroller till konsoller. Men det kanske är nästa stora hehe.

Löser kanske inte problemet helt, speciellt ren smuts, men någon form av UV-rengöring kanske vore något. Men frågan är hur exempelvis plasten tål det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av zulix:

Har du inkl moms? För att det är 699kr för mig

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Nu har jag inte kollat men lite förvånad att det inte verkar ha blivit en större grej att samla på kontroller till konsoller. Men det kanske är nästa stora hehe.

Ser då och då på Reddit folk som visar sina kontroller-samlingar.

Skrivet av Apocalysm:

Har du inkl moms? För att det är 699kr för mig

Hen har troligen råkat gå in på företags-sidan. Står 699 för mig med, men som företag är det 559.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulix:

Det är dock utan moms 🙂

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt FF7 i Lördags och wow säger jag bara. Grymt spel säger jag bara(efter ca 7h speltid).
I mitt tycke det bästa liret till PS5 för tillfället(visst finns till PS4 med).
FF7 tillhör min topp 10 lista genom tiderna(originalet) så det är väl inte konstigt att man gillar detta^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Hämtade ut mitt FF7 i Lördags och wow säger jag bara. Grymt spel säger jag bara(efter ca 7h speltid).
I mitt tycke det bästa liret till PS5 för tillfället(visst finns till PS4 med).
FF7 tillhör min topp 10 lista genom tiderna(originalet) så det är väl inte konstigt att man gillar detta^^

Jag kände som du - grymt bra spel. Är nu 20h in och tycker det känns som en stor filler fylld med moment som uppenbarligen bara ska förlänga speltiden. Helt enkelt som att titta på filler-avsnitt på valfri anime, grymt tråkigt. Kommer spela klart det i väntan på nästa del och eftersom jag är relativt nära slutet nu, men tycker definitivt det blivit sämre efter första halvan av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Fy jag skulle aldrig kunna äta snacks medan jag håller i en handkontroll haha. Men mina kontroller är rena, du tvättar händerna för slarvigt.