Permalänk
Medlem

Tips på CPU till HTPC

Hej. Som rubriken säger söker jag efter den vettigaste CPU:n till att bygga en HTPC idag. Behöver varken vara den billigaste eller den bästa/dyraste, utan den som är det smartaste köpet (mest pang för pengarna). Ska köra utan grafikkort så integrerad grafik är grejen. Ryzen 3200G talar många om men den verkar svår att få tag på. Kanske intel har något alternativ? Toppen om någon som har koll kan tipsa vad jag ska leta efter.

Permalänk

Intel har väl i princip grafikdel i alla sina cpuer utom vissa.

Gör en sökning på prisjakt med filter på att den ska ha inbyggd grafik och i lagom budget. Och se vad som dyker upp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har en mini server pc hemma som agerar dedikerad host för några spelservrar dygnet runt. Används även för lagring av film & musik för hela hushållet via lokalt nätverk. Sen är den kopplar till en 4k tv så den kan spela upp film, youtube eller vad som helst. Allt på samma gång, i ett format på 200x200x100mm.

Intel i5 11500 som sitter i, med asrock h570itx. i5 11500 och högre har uhd 750 integrerad gpu. Stödjer 4k 60hz. Asrock brädan har båda m.2 på framsidan, för enkel kylning, samt har både dp 1.4 och hdmi 2.0. Funkar asbra med powerlimit satt till 95w under boost. Körs som sagt dygnet runt, dessutom ljudlös med noctua l9i och ett par a4x10. Vet inte hur det funkar för spel, förmodligen inte jättebra, men allt annat sköter den galant även vid multitasking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Hej. Som rubriken säger söker jag efter den vettigaste CPU:n till att bygga en HTPC idag. Behöver varken vara den billigaste eller den bästa/dyraste, utan den som är det smartaste köpet (mest pang för pengarna). Ska köra utan grafikkort så integrerad grafik är grejen. Ryzen 3200G talar många om men den verkar svår att få tag på. Kanske intel har något alternativ? Toppen om någon som har koll kan tipsa vad jag ska leta efter.

Vad ska du ha den till? Enbart uppspelning så skulle jag rekommendera en nvidia shield istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Vad ska du ha den till? Enbart uppspelning så skulle jag rekommendera en nvidia shield istället.

Mest streaming, men jag vill köra Windows. Tycker att det ger en flexibilitet som gör att man inte låser sig för ett användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Intel har väl i princip grafikdel i alla sina cpuer utom vissa.

Skrivet av Newtones:

Intel i5 11500 som sitter i, med asrock h570itx. i5 11500 och högre har uhd 750 integrerad gpu. Stödjer 4k 60hz. Asrock brädan har båda m.2 på framsidan, för enkel kylning, samt har både dp 1.4 och hdmi 2.0. Funkar asbra med powerlimit satt till 95w under boost. Körs som sagt dygnet runt, dessutom ljudlös med noctua l9i och ett par a4x10. Vet inte hur det funkar för spel, förmodligen inte jättebra, men allt annat sköter den galant även vid multitasking.

Ska kolla upp Intel i5 11500, och omkringliggande modeller. Den verkar i alla fall gå att köpa just nu. Tack för tipset.