Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyDan:

Aktivera TPM/PTT också.

Har inget alternativ för det. Då uppgraderade jag ändå datorn i år.

Får väl nöja mig med att uppgradera Surfacen....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Att de nu kräver TPM 2.0 är fantastiskt bra det kommer absolut bli en hel del enheter som inte är kompatibla men det är ändå extremt bra för säkerheten på Windows det kommer dock kräva att ny hårdvara har det stödet även på egenbyggda datorer tänker jag när nästa generations moderkort och processorer släpps samt kommer det givetvis bli ett krav för alla nya datorer som ska släppas med Windows 11 vilket är jättebra!

Jag är inte så förtjust i superhemliga superuser-komponenter utan insyn som kan köra vad som helst i min dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Behövs inget MS konto för att installera varken i W10 eller W11. Koppla ur ethernet kabeln så kan man skapa ett lokalt konto. MS införde det i W10 för ett tag sedan, har man nätverk uppkopplat medan man installera genom usb kommer man inte få något offline alternativ.

Samma sak gäller i W11, förhoppningsvis tar dom inte bort funktionen vid lansering :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Slipstreama gör man i racing, jag är ganska gammal i gemet - vad gjorde man när man slipstreamade ett service pack? Kastade man iväg ett service pack och direkt och rakt bakom en tom cd-skiva som åkte i service packets luftström?

En enkel Google-sökning på ”slipstream service pack” hade gett dig svaret - som du iofs redan fått? Varför så nedlåtande förresten, eller feltolkar jag dig?

Permalänk
Medlem

Ah, jobbigt, nu måste jag kolla att TPM 2.0 fungerar ok på alla mina datorer. Skönt att B550-datorn är clearad i alla fall. Givetvis vill jag hänga med på det senaste, även om det inte alltid är bättre, det är en del av charmen med datorer.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vänta, va!? Nu menar jag inte att vara dryg men Windows 10 har ju flera element som typiskt sett kan sticka i ögonen. Platt, fyrkantigt, teman med hög kontrast och asymmetriskt. Det är designelement som brukar väljas när man vill att något ska sticka ut. Titta exempelvis på hela gaming-estetiken. Det är inte många gamingmöss som har mjuk och ergonomisk design (även om det blivit bättre på senare tid) utan det är kantiga former och RGB-belysning som gäller. Desto aggressivare former desto bättre, är vad designen försöker signalera.
Om Windows 10 och 11 vore bilar skulle 10;an vara en Lamborghini och 11;an en Ferrari. Nog för att vi kan gilla olika men de allra flesta skulle tycka att Lambon sticker mer i ögonen.

Centrerat, avrundat och mer minimalistiskt är snarare sånt som brukar uppfattas som lugnt och harmoniskt. Lägg sen till mer enhetligt och transparent och du har en miljö jag verkligen inte kan se hur den skulle sticka i ögonen.

Absolut, men dom elementen har man inte uppe hela tiden. Baselementen, så som startmenyn, taskbar, explorer, gamla kontrollpanelen är extremt anonyma i hur dom inte sticker ut. Dom element som för mig sticker i ögonen är ju, från vad jag kan se, dom element som Windows 11 helt är byggt på. Jämför W10 startmeny med den i W11 och säg mig att att du ärligt tycker att W10 sticker ut mer. Jag föredrar platt fyrkantigt anonymt UI framför rundat flashigt UI, till en viss gräns. Jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till W98 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Behövs inget MS konto för att installera varken i W10 eller W11. Koppla ur ethernet kabeln så kan man skapa ett lokalt konto. MS införde det i W10 för ett tag sedan, har man nätverk uppkopplat medan man installera genom usb kommer man inte få något offline alternativ.

Samma sak gäller i W11, förhoppningsvis tar dom inte bort funktionen vid lansering :/

Står i minimikrav "internetanslutning", svårt att misstolka typ

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Direct storage API plus rundade hörn... "Geroooonimoooo" !!! Eller "Gemiiiignuuuuu" !!!

Aldrig gillat Win10 mer än att det var stabilt som tusan, fult och klumpigt ui... fick allvarliga allergiska reaktioner och ögonen halvt förstörda så om jag var den siste att lägga in Win10 så kommer jag vara den första att lägga in Win11 (trots att jag fortfarande inte fattar vitsen med ett surfplatteläge på en stationär dator eller varför det inte går att stänga av helt ?!)

Men vid närmare eftertanke så undrar man ju vart tusan all reklam tog vägen i startmenyn... ??? Hmm dom ger dig Win11 gratis och helt utan reklam/bloatware men med kravet att du måste ha en uppkoppling och microsoftkonto så dom kan spamma dig med reklam direkt från molnet... deeplearning AI reklam 2.0

Så vid tredje eftertanke så är det nog bara sitta ner och invänta Win11 LTSC *gäsp*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Absolut, men dom elementen har man inte uppe hela tiden. Baselementen, så som startmenyn, taskbar, explorer, gamla kontrollpanelen är extremt anonyma i hur dom inte sticker ut. Dom element som för mig sticker i ögonen är ju, från vad jag kan se, dom element som Windows 11 helt är byggt på. Jämför W10 startmeny med den i W11 och säg mig att att du ärligt tycker att W10 sticker ut mer. Jag föredrar platt fyrkantigt anonymt UI framför rundat flashigt UI, till en viss gräns. Jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till W98 t.ex.

Ja, jag säger dig helt ärligt att Windows 10 startmeny sticker ut MYCKET mer. Sen vet jag inte vad du menar med anonymt UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Presentationen är alldeles för svulstig men det är ett populärt format nuförtiden. Det gör det ju inte till ett MacOS. Eventuella likheter är ju inte direkt av ondo heller.

Populärt hos vem? Vilka konsumenter tycker om sånt här bullshit? Dom har ju gjort samma sak på E3 i flera år och mottar ju endast hån från sina konsumenter. Såna här presentationer tror jag främst är populära bland folk som producerar presentationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Står i minimikrav "internetanslutning", svårt att misstolka typ

Officielt går dom ut med att man behöver det för att man ska kunna använda tjänster etc.

Här har du en bypass
https://hothardware.com/news/bypass-windows-11-internet-setup...

Permalänk
Medlem

TPM 2.0? Det har inte ens jag och ändå har jag ganska nya grejer. Hur tänkte msft där?
Det gick ju att komma runt det i den läckta versionen, men hur fasen blir det med skarpa tro...

Tror TPM går att köpa till som modul dock men ändå liksom.

EDIT:
Slå på Intel PTT i BIOS så löser det problemet om du har en relativt ny Intel CPU iaf...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Om TPM2.0 är krav så har man precis köpt en dator som jag kan bara kasta på tippen om ett par år när supporten för Win 10 ryker? Var är deras förbannade miljötänk. Muppar på MS.

Permalänk
Medlem

Det är alltså Intel PTT som uppfyller TPM 2.0-funktionen för operativsystemets del.

Skrivet av the squonk:

TPM 2.0 gjorde indeed biffen, dom med Ryzen kan vara lyckliga eftersom TPM 2.0-modulen är inbyggd i CPU(men måste slås på i bios, default är av):

Intel har haft stöd för detta sedan Haswell år 2013, som tur är.

https://www.onlogic.com/company/io-hub/intel-platform-trust-t...

Aldrig använt tidigare eftersom jag aldrig använt Bitlocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Populärt hos vem? Vilka konsumenter tycker om sånt här bullshit? Dom har ju gjort samma sak på E3 i flera år och mottar ju endast hån från sina konsumenter. Såna här presentationer tror jag främst är populära bland folk som producerar presentationer.

Ptja, Apples events brukar vara populära och många försöker efterlikna det formatet - med mer eller mindre lyckat resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, jag säger dig helt ärligt att Windows 10 startmeny sticker ut MYCKET mer. Sen vet jag inte vad du menar med anonymt UI.

https://i.ibb.co/3v3M2Gv/W11.jpg

https://cdn771.swedroid.se/wp-content/uploads/2020/07/windows-10-startmeny-1.png

Rensa din start meny! Blir mörkrädd!

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

Provade WindowsPChealth saken

Fick meddelandet att jag ska fråga min skola om uppgraderingen.

Wat.

"Your school manages this pc"
Ja...ha..?
Bara för jag har en education licens jag fått från gymnasiet en gång i tiden?
Inget konto eller något är ju kopplat till skolan

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

En enkel Google-sökning på ”slipstream service pack” hade gett dig svaret - som du iofs redan fått? Varför så nedlåtande förresten, eller feltolkar jag dig?

Du feltolkar och är nog i lite kränkt-läge om du läste vad jag svarade honom jag citerade från början så ser du att jag blev efterklok och googlade! Det här med slipstreaming av service packs har gått mig förbi vad avser termen, däremot har jag tydligen själv slipstreamat ungefär hur många gånger som helst

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är alltså Intel PTT som uppfyller TPM 2.0-funktionen för operativsystemets del.

Intel har haft stöd för det sedan Haswell år 2013.

https://www.onlogic.com/company/io-hub/intel-platform-trust-t...

Jag aktiverade bara secure boot i min firmware (notera hur jag försöker undvika att felaktigt säga BIOS ) - kanske fanns det någon TPM funktion som slogs på automagiskt - och det funkade att installera den läckta versionen av Windows 11. Efter installationen/uppdateringen har jag avaktiverat secure boot. Har en 8086K professor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Rensa din start meny! Blir mörkrädd!

Översta bilden är min startmeny och mitt skrivbord. Jag tycker nog att det ser rätt städat ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Du feltolkar och är nog i lite kränkt-läge om du läste vad jag svarade honom jag citerade från början så ser du att jag blev efterklok och googlade! Det här med slipstreaming av service packs har gått mig förbi vad avser termen, däremot har jag tydligen själv slipstreamat ungefär hur många gånger som helst

Nej jag är inte kränkt, men det var ett märkligt svar/fråga på mitt påstående bara, dessutom var det mig du citerade först…

Permalänk
Medlem

Tycker det ser riktigt bra ut Efter den otroligt positiva överraskningen när w10 startades för första gången på min dator räknar jag med att jag inte blir besviken

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebor:

Direct storage API plus rundade hörn... "Geroooonimoooo" !!! Eller "Gemiiiignuuuuu" !!!

Aldrig gillat Win10 mer än att det var stabilt som tusan, fult och klumpigt ui... fick allvarliga allergiska reaktioner och ögonen halvt förstörda så om jag var den siste att lägga in Win10 så kommer jag vara den första att lägga in Win11 (trots att jag fortfarande inte fattar vitsen med ett surfplatteläge på en stationär dator eller varför det inte går att stänga av helt ?!)

Men vid närmare eftertanke så undrar man ju vart tusan all reklam tog vägen i startmenyn... ??? Hmm dom ger dig Win11 gratis och helt utan reklam/bloatware men med kravet att du måste ha en uppkoppling och microsoftkonto så dom kan spamma dig med reklam direkt från molnet... deeplearning AI reklam 2.0

Så vid tredje eftertanke så är det nog bara sitta ner och invänta Win11 LTSC *gäsp*

Herregud det är bara ett OS. Du är inte tvungen att uppgradera förrän typ 2025 när W10 når EOL.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

https://i.ibb.co/3v3M2Gv/W11.jpg

https://cdn771.swedroid.se/wp-content/uploads/2020/07/windows-10-startmeny-1.png

Då tycker vi helt enkelt olika. Med anonymt så menar jag helt enkelt att det inte sticker ut, t.ex, jag har 3 skärmar, om jag kollar på film eller youtube på ena skärmen, och om jag har fönster öppna på dom andra skärmarna så är MacOS distraherande. Sen så har vi knapparna på taskbaren, jag föredrar fulla knappar med etiketter än avskalade grupperade knappar, det är enklare att navigera. Men det spelar ju inte någon större roll, för det är redan bekräftat att UI:t går att modifiera och anpassa lite hur man vill, så både du och jag kan få som vi vill ha det. Valfrihet åt folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej jag är inte kränkt, men det var ett märkligt svar/fråga på mitt påstående bara, dessutom var det mig du citerade först…

Ah förlåt! My bad! My bad!

Jag trodde han som svarade först var du! Hatten av och ber om ursäkt igen!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag aktiverade bara secure boot i min firmware (notera hur jag försöker undvika att felaktigt säga BIOS ) - kanske fanns det någon TPM funktion som slogs på automagiskt - och det funkade att installera den läckta versionen av Windows 11. Efter installationen/uppdateringen har jag avaktiverat secure boot. Har en 8086K professor.

Jag var och ändrade i mitt UEFI från "Discrete TPM" (som jag nämnde tidigare, en fysisk enhet som typ ingen privatperson haft) till "Firmware TPM" som då är Intel PTT. Kom upp en varning om att de eventuella nycklarna i den fysiska enheten kommer wipas när den deaktiveras, men sen var det bara att boota upp som vanligt igen. Nu tycker även Microsoft Datorhälsokontroll [puh!] att min dator är Windows 11-kompatibel.

Kom för övrigt att tänka på min gamla datalärare som introducerade termer som "bajåss" och "jonicks".

Tack till @Krakkan som var observant och uppmärksammade oss på de detaljerade systemkraven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det är en smaksak, jag personligen absolut avskyr MacOS utseende. Det är för flashigt och sticker i ögonen. Allting är så rundat och äckligt. Windows 10:s UI är väldigt anonymt i jämförelse, vilket är att föredra för mig. Men Windows UI har alltid varit modulärt så det går nog att fixa i efterhand.

Smaken är som baken. Jag har använt Windows mer eller mindre varje dag nu i 25 år. Det har alltid varit buggit, segt och sedan W10 otroligt inkonsekvent.

Jag önskar att de kunde släppt ett regelrätt temaverktyg eller typ launchers/skrivbord som det är på Android/Linux så alla får det precis som de vill.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

(tpm.msc) om man vill kolla om ens dator är kompatibel med TPM.
Ska förövrigt synas i enhetshanteraren som en egen enhet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ptja, Apples events brukar vara populära och många försöker efterlikna det formatet - med mer eller mindre lyckat resultat.

Fast då tror jag industrifolk missuppfattar varför Apples presentationer är populära. Folk är intresserade av produkterna, inte presentatörer som snyftar om att Apple har förändrat deras liv. Snacka om att tappa markkontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

TPM 2.0 gjorde indeed biffen, dom med Ryzen kan vara lyckliga eftersom TPM 2.0-modulen är inbyggd i CPU(men måste slås på i bios, default är av):

https://1.bp.blogspot.com/-ekLsTJxRTME/YNS9qTeqUoI/AAAAAAAA7BY/8KfZ7VOVchwBTm2zfqEGkg9urQVrf5E5wCLcBGAsYHQ/s925/WINDOWS11.png

Men varför har då många, kanske alla, ryzen kort tpm header? Dubbelkollade Specs på min x570 auros master och den har header för tpm, men modul måste köpas separat

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!