Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Aaa, fast nej.
Det finns knappt någon eftermarknad för reservdelar till Tesla (jämfört med exempelvis en jämngammal Audi A8). Dessutom
vägrar Tesla sälja delar löst till utomstående aktörer. Sen vägrar de också sälja reservdelskomponenter i största möjliga mån, utan säljer hellre hela enheter. Om jag inte missminner mig så tog det en gruppstämningsansökan innan de de erkände att de hade sketna minneskort i infotainmenenheten som inte var dimensionerade för allt som loggades på dem. Hur många andra tillverkare känner du till som tvingar kunderna att byta ut hela infotainmentenheten ur egen ficka för att de valt att snåla på ett sketet SD-kort?

Det finns faktiskt eftermarknad för reservdelar, mycket de använder är nämligen vanliga standardprodukter och inget de själva gjort. Visst gör de mycket själva också men långt ifrån allt så det går att göra riktigt mycket hos andra verkstäder. Har ju blivit rätt stort i Norge med just elbilsverkstäder som också fixar mycket med Teslor.

Även om jag håller med i sak angående infotainmentdatorn är det viktigt att vara korrekt, det är inget SD-kort utan eMMC som var fastlött på kretskortet. Sådana saker skulle i princip alla biltillverkare tvingat kunderna till att byta ut hela datorn om det gått fel, vet ingen tillverkare som sitter och löder fast nya minnen för att kunden skall spara pengar. Det fanns även tredjepartsfirmor som kunde lösa det billigare genom att löda fast ett nytt minne. Det stora problemet här med Teslas agerande var ju att det var ett uppenbart designfel så även om garantin hade gått ut så borde de självklart stått för kostnaden direkt.

Skrivet av Bunz:

När vi ändå är inne på infotainmentenheten, hur många andra biltillverkare vet du som aktivt väljer att använda sig skärmar som inte är standardiserade för användning i bilar, skryter om det, inser att skärmarna börjar överhetta bubbla och läcka, släpper en mjukvarufix för att bilen alltid ska hålla en innertemperatur under 40 grader celcius och låtsas att det är för att husdjur och barn ska vara säkra i bilen, för att sedan pudla när skärmarna börjar få frekventa problem med yellowbanding, laga dem på garanti et tag, sedan stoppa garantiersättningarna för att de jobbar på en ny skärmlösning och slutligen bestämma sig för att det inte längre omfattas av garanti och lämpa över kostnaden på kunden?

Du blandar saker hej vilt här, det var 2 olika problem där skärmarnas lim av någon anledning löstes upp och började läcka ut, de nya skärmarna som fixade det problemet kunde istället få den gula randen. Läckande skärmar tog de alltid ansvar för men det var en riktig fars när de vägrade ta ansvar för de gulnade skärmarna och menade att det inte påverkade funktionen. Mjukvarufunktionen du pratar om heter “cabin overheat protection” och den var knappast för att försöka fixa detta eftersom den bara är igång i 12 timmar från sist man körde bilen.

Skrivet av Bunz:

Problemet med Tesla är inte att de har orimligt höga reparationskostnader för standardiserade saker som luftfjädringen. Problemet är att de har en himla massa idéer om hur man "effektiviserar"(läs sparar in på produktionskostnaden) bildesign som nästan uteslutande visat sig vara dåliga designlösningar (för ingen tycker väl ändå att dörrhandtag som kostar >10 000kr är något som skulle behöva bytas mer än en gång), och i slutändan så är det du som kund som står där med skägget i brevlådan och behöver betala för alla dessa överraskningar när de uppdagas vare sig det är under garantin eller efter. Skillnaden är bara hur du betalar för det.

Alla problem du tagit upp har varit sådana som hände på Model S, den var inte på något vis byggd för att spara in på produktionskostnad, den var istället på tok för komplicerad och tidskrävande att bygga och hade för många “häftiga” saker som Tesla inte hade en susning om hur man byggde hållbart. Hela skärmproblemen kom ju av att det inte fanns skärmar testade för bilars miljö i den storleken man ville ha så man fick ta det man kunde.

Model 3 är å andra sidan mycket mer byggd för att vara enklare att bygga och spara pengar, det innebär ju dock också att den har färre funktioner som kan gå sönder. Lite tråkigt kan jag dock tycka att det är då funktionerna faktiskt är roliga.

Skrivet av Bunz:

Jag kan leva med att skärmen på frugans Zoe eller min eNiro inte fungerar en kortare period, bilarna är fortfarande nästan fullt brukbara för det. Jag skulle vara mer än aningen frustrerad om jag inte kunde ändra riktningen på fläktutblåset eller öppna handskfacket på en model 3 i två månader medan Tesla jobbade på en (för dem) kostnadseffektiv fix på problemet... Det är nog värre än en hög monetär kostnad.

Vet inga fall där Tesla knusslat om att laga saker där något faktiskt inte fungerade, de läckande skärmarna som knappt gick att använda bytta man direkt t.ex.. Detsamma gäller problemen de hade med en batch av tidiga Model 3 där touchen kunde få spel så skärmen inte gick att använda, byttes direkt. Man kan säga mycket dåligt om Teslas service men när det är sådana mer stoppande fel så är de faktiskt riktigt bra att ha att göra med (så länge man har garanti iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu är det ju så att EU också tycker att det är en "feature", så det finns krav på att nya bilar faktiskt ska låta/ge ifrån sig ljud under en viss hastighet (sedan antar man att däckljud etc är högt nog). Detta påverkar inte befintliga elbilar, men det är därför en del nya låter som ett fordon som anstår Darth Vader och andra mystiska varianter.

Tillägg:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-eu-lag-elbilar-maste-lat...

Japp, jättefräsigt. Min ID4 har smeknamnet ,"Starship Enterprise", den bullrar mera i låg fart än min V90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Hur var det med försäkring av bilen. Ingick det i leasingen?

Nej det gör den iinte.
Den skaffar man själv via det bolaget man vill ha.
Men bör hamna på drygt 200-230Kr i månaden lite beroende på vart man bor.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det finns faktiskt eftermarknad för reservdelar, mycket de använder är nämligen vanliga standardprodukter och inget de själva gjort. Visst gör de mycket själva också men långt ifrån allt så det går att göra riktigt mycket hos andra verkstäder. Har ju blivit rätt stort i Norge med just elbilsverkstäder som också fixar mycket med Teslor.

Jag hävdade aldrig något annat, men nu var ju jämförelsen mot traditionella bilar som Audi A8. Där står sig eftermarknaden till Tesla (vad gäller reservdelar) tämligen klen. Jag menar: Hur lång tid tog det innan det fanns tredjepartslösningar till de där idiotiska dörrhandtagen? Det var åtskilliga år efter att bilen ursprungligen släpptes.

Skrivet av Aktsu:

Även om jag håller med i sak angående infotainmentdatorn är det viktigt att vara korrekt, det är inget SD-kort utan eMMC som var fastlött på kretskortet. Sådana saker skulle i princip alla biltillverkare tvingat kunderna till att byta ut hela datorn om det gått fel, vet ingen tillverkare som sitter och löder fast nya minnen för att kunden skall spara pengar. Det fanns även tredjepartsfirmor som kunde lösa det billigare genom att löda fast ett nytt minne. Det stora problemet här med Teslas agerande var ju att det var ett uppenbart designfel så även om garantin hade gått ut så borde de självklart stått för kostnaden direkt.

Okej, översimplifierat från min sida. Men eMMC'n i fråga sitter på ett dotterkort i enheten. Det hade varit skäligt att byta ut det lilla dotterkortet, men som tidigare nämnt så kan man glömma reservdelar på komponentnivå hos Tesla.

Skrivet av Aktsu:

Du blandar saker hej vilt här, det var 2 olika problem där skärmarnas lim av någon anledning löstes upp och började läcka ut, de nya skärmarna som fixade det problemet kunde istället få den gula randen. Läckande skärmar tog de alltid ansvar för men det var en riktig fars när de vägrade ta ansvar för de gulnade skärmarna och menade att det inte påverkade funktionen. Mjukvarufunktionen du pratar om heter “cabin overheat protection” och den var knappast för att försöka fixa detta eftersom den bara är igång i 12 timmar från sist man körde bilen.

Blandar hejvilt? Det var ett skitdålig designbeslut från början, som åtgärdades med ytterligare ett dåligt designbeslut. Huruvida "always-on max temp control"(som Elon kallade det för vid tillfället) var till för att stoppa skärmarna från att bubbla och läcka eller inte kan man självfallet spekulera i. Men en sak är jävligt säker: du skyddar då fan inget barn eller husdjur genom att låta de sitta i en solig Tesla med 40 graders värme på insidan.

Skrivet av Aktsu:

Alla problem du tagit upp har varit sådana som hände på Model S, den var inte på något vis byggd för att spara in på produktionskostnad, den var istället på tok för komplicerad och tidskrävande att bygga och hade för många “häftiga” saker som Tesla inte hade en susning om hur man byggde hållbart. Hela skärmproblemen kom ju av att det inte fanns skärmar testade för bilars miljö i den storleken man ville ha så man fick ta det man kunde.

Falkdörrar som klämmer saker/folk när klämsensorn havererar. Falkdörrar som vägrar stängas för att de tror att saker är i kläm fast det inte finns något där. Falkdörrar vars klämsensor helt stängts av via en OTA update som skulle åtgärda föregående fel. Falkdörrar som slår i garagetaket/intilliggande bilar när de undermåliga ultraljudsensorerna man monterat i dörrarna slutat fungera. Eller om vi nu ska ta Model 3 där man valt att skita i kvalitetskontrollen och överlåtit den till slutkunden. Andelen nylevererade bilar med lackdefekter är skrämmande hög...
Men visst, för just specifikt Model 3 är det inte fullt så många fel som tidigare. Bara massa fullständigt idiotiska lösningar på redan etablerade problem. Som att man behöver använda touchscreen eller extern 12v källa för att öppna frunken så man kan kapa högspänningen vid en eventuell olycka (alternativt såga sönder C-stolpen), eller hur den ursprungliga designen var att dumpa regnvatten/snö från bakrutan rakt ned i bagageutrymmet när den öppnades. Och ja, hur man återigen inte lyckats med att leverera en bil med sådär-fungerande skärm...

Skärmproblemet med model S var att Tesla valde att gå med en icke certifierad lösning, istället för att betala för den rigorösa certifieringsprocessen för en nyutvecklad skärm. Man hoppades på att det skulle funka, skröt om det, lät de betalande kunderna agera försökskaniner och när det visade sig att det inte fungerade; Ja då lämnade man kunderna med notan. Hur menar du att det här inte skulle vara för att spara in på produktionskostnaden?

Skrivet av Aktsu:

Vet inga fall där Tesla knusslat om att laga saker där något faktiskt inte fungerade, de läckande skärmarna som knappt gick att använda bytta man direkt t.ex.. Detsamma gäller problemen de hade med en batch av tidiga Model 3 där touchen kunde få spel så skärmen inte gick att använda, byttes direkt. Man kan säga mycket dåligt om Teslas service men när det är sådana mer stoppande fel så är de faktiskt riktigt bra att ha att göra med (så länge man har garanti iaf).

Absolut, med fokus på "så länge man har garanti". Jag vet inte vilka erfarenheter du har sedan tidigare av att få bilar reparerade. Men generellt så betalar man ju inte för reparationerna under garantitiden, och lider bilen av ett problem som gör den obrukbar brukar återförsäljaren gå in med en lånebil, oavsett försäkringsvillkoren... Dessutom har Teslas serviceorganisation inte växt i samma takt som den explosionsartade försäljningen gjorde efter model 3 lanseringen. Så frågan är hur länge det håller?

Missförstå mig rätt nu, det finns drösvis med saker att gilla med Teslas bilar. Men låga eller jämförbara reparationskostnader är nog inte en av de sakerna. Iaf inte i dagsläget. Tack och lov har bilarna relativt bra garanti, men säg det till begköparna av Model S som fick byta dörrhandtag på sin Model S utanför garantitiden...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunz:

Jag hävdade aldrig något annat, men nu var ju jämförelsen mot traditionella bilar som Audi A8. Där står sig eftermarknaden till Tesla (vad gäller reservdelar) tämligen klen. Jag menar: Hur lång tid tog det innan det fanns tredjepartslösningar till de där idiotiska dörrhandtagen? Det var åtskilliga år efter att bilen ursprungligen släpptes.

Okej, översimplifierat från min sida. Men eMMC'n i fråga sitter på ett dotterkort i enheten. Det hade varit skäligt att byta ut det lilla dotterkortet, men som tidigare nämnt så kan man glömma reservdelar på komponentnivå hos Tesla.

Blandar hejvilt? Det var ett skitdålig designbeslut från början, som åtgärdades med ytterligare ett dåligt designbeslut. Huruvida "always-on max temp control"(som Elon kallade det för vid tillfället) var till för att stoppa skärmarna från att bubbla och läcka eller inte kan man självfallet spekulera i. Men en sak är jävligt säker: du skyddar då fan inget barn eller husdjur genom att låta de sitta i en solig Tesla med 40 graders värme på insidan.

Falkdörrar som klämmer saker/folk när klämsensorn havererar. Falkdörrar som vägrar stängas för att de tror att saker är i kläm fast det inte finns något där. Falkdörrar vars klämsensor helt stängts av via en OTA update som skulle åtgärda föregående fel. Falkdörrar som slår i garagetaket/intilliggande bilar när de undermåliga ultraljudsensorerna man monterat i dörrarna slutat fungera. Eller om vi nu ska ta Model 3 där man valt att skita i kvalitetskontrollen och överlåtit den till slutkunden. Andelen nylevererade bilar med lackdefekter är skrämmande hög...
Men visst, för just specifikt Model 3 är det inte fullt så många fel som tidigare. Bara massa fullständigt idiotiska lösningar på redan etablerade problem. Som att man behöver använda touchscreen eller extern 12v källa för att öppna frunken så man kan kapa högspänningen vid en eventuell olycka (alternativt såga sönder C-stolpen), eller hur den ursprungliga designen var att dumpa regnvatten/snö från bakrutan rakt ned i bagageutrymmet när den öppnades. Och ja, hur man återigen inte lyckats med att leverera en bil med sådär-fungerande skärm...

Skärmproblemet med model S var att Tesla valde att gå med en icke certifierad lösning, istället för att betala för den rigorösa certifieringsprocessen för en nyutvecklad skärm. Man hoppades på att det skulle funka, skröt om det, lät de betalande kunderna agera försökskaniner och när det visade sig att det inte fungerade; Ja då lämnade man kunderna med notan. Hur menar du att det här inte skulle vara för att spara in på produktionskostnaden?

Absolut, med fokus på "så länge man har garanti". Jag vet inte vilka erfarenheter du har sedan tidigare av att få bilar reparerade. Men generellt så betalar man ju inte för reparationerna under garantitiden, och lider bilen av ett problem som gör den obrukbar brukar återförsäljaren gå in med en lånebil, oavsett försäkringsvillkoren... Dessutom har Teslas serviceorganisation inte växt i samma takt som den explosionsartade försäljningen gjorde efter model 3 lanseringen. Så frågan är hur länge det håller?

Missförstå mig rätt nu, det finns drösvis med saker att gilla med Teslas bilar. Men låga eller jämförbara reparationskostnader är nog inte en av de sakerna. Iaf inte i dagsläget. Tack och lov har bilarna relativt bra garanti, men säg det till begköparna av Model S som fick byta dörrhandtag på sin Model S utanför garantitiden...

Vafan.... Är inte tesla det absolutaste mest perfektade skapelse i mannaminnes tider?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Ja men det är ju inte så konstigt heller, det finns ju en mycket mindre marknad för det eftersom det är relativt nyligen de har börjat sälja i någon större omfattning här i EU och dessutom har de ju långa garantier. Så det lär komma när fler bilar är utanför garantin så det finns en större marknad.

Skrivet av Bunz:

Ja jag brukar säga att jag hade aldrig ägt en Tesla utan garanti men köper jag nytt är det mitt förstaval :p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

Det är så många gånger jag har velat ha ett alternativ till tutan för att göra gående i min omgivning uppmärksamma på att jag är påväg. Det bästa alternativet jag har är att höja volymen på stereon och sänka fönstret. Det är inte tillfredsställande. Till och med SnakeJazz hade varit bättre.

Att göra det obligatoriskt är jag inte lika övertygad om. Jag tror inte det behövs när jag backar på min egen garageuppfart, t.ex.

Jag klippte bort resten av ditt inlägg för det höll jag med om.

Men det är viktigt att detta ljud finns och det är just på garageuppfarter och liknande det gör mest skillnad. Ett barn som sitter och leker eller har ramlat med sin cykel på garageuppfarten är inte ovanligt, mycket vanligare än samma sak på en allmän väg skulle jag säga. I högre hastigheter är det helt onödigt, vilket reglerna också avspeglar i viss mån, men även en bil som bara går i typ 15 låter ju tillräckligt mycket från hjulen för att man ska höra den. Värre då med någon som backar i 5 km/h.

Sen har ju elbilar, och de flesta vanliga bilar, p-sensorer idag så i allmänhet upptäcker man ju barn som sitter bakom bilen. Men de är inte perfekta. Jag har några gånger varit med om att de började pipa först efter bilen hade backat in i en stolpe eller liknande exempelvis. Jag jobbar också med själkörande maskiner som har sjukt mycket högre säkerhetskrav på sina sensorer än vad p-radarn har och ändå finns det ju döda vinklar som kan orsaka problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Vafan.... Är inte tesla det absolutaste mest perfektade skapelse i mannaminnes tider?!

Man skulle ju lätt kunna tro det när man pratar med vissa av ägarna

Skrivet av Aktsu:

Ja men det är ju inte så konstigt heller, det finns ju en mycket mindre marknad för det eftersom det är relativt nyligen de har börjat sälja i någon större omfattning här i EU och dessutom har de ju långa garantier. Så det lär komma när fler bilar är utanför garantin så det finns en större marknad.

Ja jag brukar säga att jag hade aldrig ägt en Tesla utan garanti men köper jag nytt är det mitt förstaval :p.

Nä absolut, men den där inväntande delen av cykeln kommer man ju aldrig ur så länge Tesla ska hålla på och återuppfinna hjulet för alla finesser hela tiden.

Men jag förstår verkligen charmen med bilarna och varför folk blir så förtrollade när de väl provkört. Jag hade nog själv haft en om det inte hade varit för den knapplösa interiördesignen som verkligen inte är min kopp te. Så länge bilen hade omfattats av garanti iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ville bara informera alla er som väntar på / ska beställa en Kia ev6.

https://alltomelbil.se/klart-bakhjulsdrivna-versionen-av-kia-...

Stort plus för mig, betyder att bilen som startar från 4695:- per månad går att utrusta med krok. Borde bli en väldigt attraktiv modell!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Fruttyh:

Ville bara informera alla er som väntar på / ska beställa en Kia ev6.

https://alltomelbil.se/klart-bakhjulsdrivna-versionen-av-kia-...

Stort plus för mig, betyder att bilen som startar från 4695:- per månad går att utrusta med krok. Borde bli en väldigt attraktiv modell!

Bakhjulsdrivna Ioniq 5 med stora batteriet verkar också få dra 1600 kg, medan bakhjulsdrivna med lilla batteriet bara får dra 750 kilo. Det kan ju vara bra att ta med i beräkningarna också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Bakhjulsdrivna Ioniq 5 med stora batteriet verkar också få dra 1600 kg, medan bakhjulsdrivna med lilla batteriet bara får dra 750 kilo. Det kan ju vara bra att ta med i beräkningarna också.

Mig veterligen så kommer bara EV6an med stora batteriet till Sverige?
Kan ha fel dock.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Fruttyh:

Mig veterligen så kommer bara EV6an med stora batteriet till Sverige?
Kan ha fel dock.

Det kan säkert stämma. Jag tänkte mest i jämförelsen mellan de två modellerna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Samsung Sverige

Nu verkar Hyundai komma med en laddlösning för Ionity också. https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-se
Enligt någon på Facebook som loggat in får Ioniq 5-kunder ett års gratis premium, så 3,10 kr / kWh på Ionity.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skoda Enyaq Iv80 4wd priser är klara för Sverige.

590 000 Sek. 23100 mer en normala versionen.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210622/s...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

MG Marvel R går att konfigurera nu:
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/marvel-r
Saknar dock priser

Mer info och ungefärligt pris i euro:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210621/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

i-Drive xD
Stämningsansökan från BMW om 3...2...1...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leyer:

Begriper mig inte på hur SUV:ar kunnat bli så populära.

MG5:an däremot, som nämndes tidigare i tråden är jag också intresserad av. Det ser ju ut som en helt vanlig kombi, fast elektriskt driven.

Men priset som sagt, är ju okänt ännu vart det landar hos oss i Sverige. Hoppas på en rimlig nivå, annars lär det dröja ännu längre innan man skaffar en elbil.

Ska bli intressant och se också hur den är beträffande kvalité. Om det är en bil man kan äga mer än tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Begriper mig inte på hur SUV:ar kunnat bli så populära.

MG5:an däremot, som nämndes tidigare i tråden är jag också intresserad av. Det ser ju ut som en helt vanlig kombi, fast elektriskt driven.

https://www.youtube.com/watch?v=FXaqshkI928

Men priset som sagt, är ju okänt ännu vart det landar hos oss i Sverige. Hoppas på en rimlig nivå, annars lär det dröja ännu längre innan man skaffar en elbil.

Ska bli intressant och se också hur den är beträffande kvalité. Om det är en bil man kan äga mer än tre år.

Inte så svårt förstå, man tar sig lättare i och ur sådana bilar, speciellt om man är äldre och har diverse krämpor.. Ja sen är det väl lite av en statusgrej och säkerligen något i vårt villhöver-beteende att en liten skitbil det har vem som helst kunnat ha men en suv, ja då har man "lyckats".

En MG Kombi däremot, det osar Skoda Fabia fail om en 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Inte så svårt förstå, man tar sig lättare i och ur sådana bilar, speciellt om man är äldre och har diverse krämpor.. Ja sen är det väl lite av en statusgrej och säkerligen något i vårt villhöver-beteende att en liten skitbil det har vem som helst kunnat ha men en suv, ja då har man "lyckats".

En MG Kombi däremot, det osar Skoda Fabia fail om en 😂

Jo det är roligt att den största biltrenden och bilarna med högst status på många är är "pensionärsbilar".

Kanske avspeglar vilka som köper nya dyra bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är roligt att den största biltrenden och bilarna med högst status på många är är "pensionärsbilar".

Kanske avspeglar vilka som köper nya dyra bilar.

Fast "dyra", jag menar visst är 5-600k mycket pengar, och i synnerhet för en bil men samtidigt har väl svenskens välbestånd höjts det senaste decenniet så då kanske det helt enkelt inte är dyrt längre?

Permalänk
Medlem

Holmgrens bil kommer också sälja & serva Mg nu.
https://alltomelbil.se/hedin-bil-utser-holmgrens-bil-till-ny-...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Fast "dyra", jag menar visst är 5-600k mycket pengar, och i synnerhet för en bil men samtidigt har väl svenskens välbestånd höjts det senaste decenniet så då kanske det helt enkelt inte är dyrt längre?

Överlag så tycker jag bilarna i den prisklassen inte kan påstås vara prisvärda, alltså är de dyra.

Jag äger ju själv en bil som är långt ifrån värd vad den kostar. Det ser man tydligt på värdeminskningen om inte annat.

Permalänk
Medlem

Jag såg att Sion Motors (den där tyska startupen som tänkt bygga bilar i Saabs gamla fabriker i Trollhättan) släppt lite nyheter gällande sitt batteri här

I korthet, de ska inte använda litium-ion-batterier utan litium-järn-fosfat diton med allt vad det innebär - inte samma energirusning, inget kobolt och lite andra fördelar. Men vad för nackdelar finns det mot li-ion-batterier? Energidensitet? Laddhastighet?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag såg att Sion Motors (den där tyska startupen som tänkt bygga bilar i Saabs gamla fabriker i Trollhättan) släppt lite nyheter gällande sitt batteri här

I korthet, de ska inte använda litium-ion-batterier utan litium-järn-fosfat diton med allt vad det innebär - inte samma energirusning, inget kobolt och lite andra fördelar. Men vad för nackdelar finns det mot li-ion-batterier? Energidensitet? Laddhastighet?

Tesla modell 3 använder dessa i Kina och ända nackdelen jag sett är energidensiteten är lägre idag som ökar vikten på batteriet du kan kolla Tesla björns test på Kinesiska bilen som nyss kommit.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyberzero:

Men vad för nackdelar finns det mot li-ion-batterier? Energidensitet? Laddhastighet?

Litium-järnfosfatbatterier är fortfarande litiumjon-batterier. De har väl inte riktigt samma prestanda vad gäller in och urladdningshastighet som li-jonbatterier med kobolt, och de har lägre energidensitet, så är tyngre och kanske även större för motsvarande kapacitet. Men också klart slitstarkare tydligen, klarar betydligt fler laddcykler för motsvarande mängd kapacitetstapp. Osäker på de exakta siffrorna, så jag säger inget om det.

Har även läst lite lösryckt prat om att tillverkningsprocessen tydligen är mindre komplicerad och därmed billigare också, plus som sagt inte behöver dyrt kobolt heller så alltså billigare även av den anledningen.

Järnfosfatbatterierna funkar väldigt väl inom stationär energilagring, då topp-prestanda inte är så viktig där, och inte energidensitet heller. Vem bryr sig om ett batteriskåp som bara står på golvet hela dan lång väger 130 kilo istället för bara 100, typ? (Siffror tagna ur luften. ) Särskilt om det tyngre skåpet också är klart billigare och har längre livslängd. Dock har de tydligen vidareutvecklats såpass på senare år att de även funkar bra i bilar.

Permalänk
Medlem

Pratade med min granne som lämnat in bilen och fått ett lager av keramisk lackskydd och jag undrar om ni brukar göra det och blir skyddet så bra som de vill få det till?

https://wellkept.se/lackskydd-keramiskt/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Pratade med min granne som lämnat in bilen och fått ett lager av keramisk lackskydd och jag undrar om ni brukar göra det och blir skyddet så bra som de vill få det till?

Jag får det gjort när jag skaffar bilen, poleringen innan gör ju att det blir bra mycket finare och behandlingen ger massa glans samt gör den mycket lättare att tvätta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Jo jag har blivit pålurad det där en gång, eller lurad, jag ville egentligen prova.

Är det ett hydrofobiskt lackskydd, som stöter bort vatten, så kan smutsen ibland sätta sig riktigt förjävligt jämfört med om du bara har vaxat/polerat bilen. Vattenbaserad alkalisk avfettning fungerar inte då heller eftersom behandlingen stöter bort det. Mer lättvättad var det ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag får det gjort när jag skaffar bilen, poleringen innan gör ju att det blir bra mycket finare och behandlingen ger massa glans samt gör den mycket lättare att tvätta.

Skrivet av Kaine_Uro:

Jo jag har blivit pålurad det där en gång, eller lurad, jag ville egentligen prova.

Är det ett hydrofobiskt lackskydd, som stöter bort vatten, så kan smutsen ibland sätta sig riktigt förjävligt jämfört med om du bara har vaxat/polerat bilen. Vattenbaserad alkalisk avfettning fungerar inte då heller eftersom behandlingen stöter bort det. Mer lättvättad var det ja.

Då blir det till att prova. Aldrig varit med om att fåglarna har min bil som sin egna toa…
Tack för hjälpen!