Aaa, fast nej.
Det finns knappt någon eftermarknad för reservdelar till Tesla (jämfört med exempelvis en jämngammal Audi A8). Dessutom
vägrar Tesla sälja delar löst till utomstående aktörer. Sen vägrar de också sälja reservdelskomponenter i största möjliga mån, utan säljer hellre hela enheter. Om jag inte missminner mig så tog det en gruppstämningsansökan innan de de erkände att de hade sketna minneskort i infotainmenenheten som inte var dimensionerade för allt som loggades på dem. Hur många andra tillverkare känner du till som tvingar kunderna att byta ut hela infotainmentenheten ur egen ficka för att de valt att snåla på ett sketet SD-kort?
Det finns faktiskt eftermarknad för reservdelar, mycket de använder är nämligen vanliga standardprodukter och inget de själva gjort. Visst gör de mycket själva också men långt ifrån allt så det går att göra riktigt mycket hos andra verkstäder. Har ju blivit rätt stort i Norge med just elbilsverkstäder som också fixar mycket med Teslor.
Även om jag håller med i sak angående infotainmentdatorn är det viktigt att vara korrekt, det är inget SD-kort utan eMMC som var fastlött på kretskortet. Sådana saker skulle i princip alla biltillverkare tvingat kunderna till att byta ut hela datorn om det gått fel, vet ingen tillverkare som sitter och löder fast nya minnen för att kunden skall spara pengar. Det fanns även tredjepartsfirmor som kunde lösa det billigare genom att löda fast ett nytt minne. Det stora problemet här med Teslas agerande var ju att det var ett uppenbart designfel så även om garantin hade gått ut så borde de självklart stått för kostnaden direkt.
När vi ändå är inne på infotainmentenheten, hur många andra biltillverkare vet du som aktivt väljer att använda sig skärmar som inte är standardiserade för användning i bilar, skryter om det, inser att skärmarna börjar överhetta bubbla och läcka, släpper en mjukvarufix för att bilen alltid ska hålla en innertemperatur under 40 grader celcius och låtsas att det är för att husdjur och barn ska vara säkra i bilen, för att sedan pudla när skärmarna börjar få frekventa problem med yellowbanding, laga dem på garanti et tag, sedan stoppa garantiersättningarna för att de jobbar på en ny skärmlösning och slutligen bestämma sig för att det inte längre omfattas av garanti och lämpa över kostnaden på kunden?
Du blandar saker hej vilt här, det var 2 olika problem där skärmarnas lim av någon anledning löstes upp och började läcka ut, de nya skärmarna som fixade det problemet kunde istället få den gula randen. Läckande skärmar tog de alltid ansvar för men det var en riktig fars när de vägrade ta ansvar för de gulnade skärmarna och menade att det inte påverkade funktionen. Mjukvarufunktionen du pratar om heter “cabin overheat protection” och den var knappast för att försöka fixa detta eftersom den bara är igång i 12 timmar från sist man körde bilen.
Problemet med Tesla är inte att de har orimligt höga reparationskostnader för standardiserade saker som luftfjädringen. Problemet är att de har en himla massa idéer om hur man "effektiviserar"(läs sparar in på produktionskostnaden) bildesign som nästan uteslutande visat sig vara dåliga designlösningar (för ingen tycker väl ändå att dörrhandtag som kostar >10 000kr är något som skulle behöva bytas mer än en gång), och i slutändan så är det du som kund som står där med skägget i brevlådan och behöver betala för alla dessa överraskningar när de uppdagas vare sig det är under garantin eller efter. Skillnaden är bara hur du betalar för det.
Alla problem du tagit upp har varit sådana som hände på Model S, den var inte på något vis byggd för att spara in på produktionskostnad, den var istället på tok för komplicerad och tidskrävande att bygga och hade för många “häftiga” saker som Tesla inte hade en susning om hur man byggde hållbart. Hela skärmproblemen kom ju av att det inte fanns skärmar testade för bilars miljö i den storleken man ville ha så man fick ta det man kunde.
Model 3 är å andra sidan mycket mer byggd för att vara enklare att bygga och spara pengar, det innebär ju dock också att den har färre funktioner som kan gå sönder. Lite tråkigt kan jag dock tycka att det är då funktionerna faktiskt är roliga.
Jag kan leva med att skärmen på frugans Zoe eller min eNiro inte fungerar en kortare period, bilarna är fortfarande nästan fullt brukbara för det. Jag skulle vara mer än aningen frustrerad om jag inte kunde ändra riktningen på fläktutblåset eller öppna handskfacket på en model 3 i två månader medan Tesla jobbade på en (för dem) kostnadseffektiv fix på problemet... Det är nog värre än en hög monetär kostnad.
Vet inga fall där Tesla knusslat om att laga saker där något faktiskt inte fungerade, de läckande skärmarna som knappt gick att använda bytta man direkt t.ex.. Detsamma gäller problemen de hade med en batch av tidiga Model 3 där touchen kunde få spel så skärmen inte gick att använda, byttes direkt. Man kan säga mycket dåligt om Teslas service men när det är sådana mer stoppande fel så är de faktiskt riktigt bra att ha att göra med (så länge man har garanti iaf).