Tillgänglighet på grafikkort ökar i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nog lär detta åtminstonne stoppa småskaliga miners iaf men någon statistik har jag inte.

Jag hade inte sett någon sådan nyhet så ville vara veta om det fanns nya rön. Jag tror inte alls LHR kommer göra stor skillnad

Permalänk
Medlem

Så länge folk betalar dom här idiotpriserna så kommer det ju fortsätta ett bra tag framöver tills marknaden börjar bli mättad. Jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att betala 15-16k för ett 3080 men det är det ju många andra som gör. Varför ska återförsäljarna sänka priserna då?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera köp nu då nästa gen CPUer kommer ha PCI gen5 vilket kommer bli en långsiktig standard. På detta så så krymper även tillverkning noderna snabbt nu. Sedan har vi RT kärnor som fortfarande är för svaga ( man tappar mycket prestanda) alla dessa saker kommer göra att dagens kort snabbt kommer kännas långsamma.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av sesese:

Skulle inte rekommendera köp nu då nästa gen CPUer kommer ha PCI gen5 vilket kommer bli en långsiktig standard. På detta så så krymper även tillverkning noderna snabbt nu. Sedan har vi RT kärnor som fortfarande är för svaga ( man tappar mycket prestanda) alla dessa saker kommer göra att dagens kort snabbt kommer kännas långsamma.

Det beror ju lite på. Det känns nog inte direkt långsammare än ett 1080ti tex

Men absolut har du en poäng att vi nu är långt in i denna generationen jämfört när tillgången inte varit ett lika stort problem

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Normalt som du skriver är att korten ligger på ca 15% över MSRP.
Detta eftersom Nvidia/AMD kommunicerar MSRP för referens/founders, så tredjepartskorten som folk faktiskt köper är ju allt som oftast dyrare än så.

Ok. Kanon. Tackar.

Då vet jag ungefär när jag kan räkna med att jag har väntat klart.

Kan ju hoppas att det hunnit komma ner till dessa nivåerna när battlefield 2042 släpps.... Annars för mitt 1070 försöka svetta sig igenom det med. Det ska nog gå bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

När räknar man med att nästa generation kommer?

Det som jag saknar mest med mitt 1070 är dlss om jag ska vara helt ärlig....

Jag har en 1080p gaming-skärm. På den räcker mitt 1070 gott och väl till....allt jag kan komma på.

Jag använder dock den numera som en sekundär skärm och har en ultrawide 3440x1440 skärm.

Jag brukar köra rätt låga "competitive" inställningar i FPS som battlefield. Bryr mig inte om ultra-kvalitet, RT osv. Det hade ju dock varit trevligt att kunna köra i 3440x1440 på min skärm. Det kan bli lite svettigt i ett battlefield spel med ett 1070 men jag tror det går.

Hade 1070 bara haft stöd för dlss hade jag nog inte ens funderat på att uppgradera i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

PCIe 5 kommer knappast medföra några meningsfulla skillnader för konsumenter på GPU-sidan de närmsta åren, de använder ju knappt bandbredd nog för att maxa ut PCIe 3.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skillnaden mellan PCIe3 och PCIe4 i dagens grafikkort är marginell så det är inget riktigt bra argument att vänta på PCIe5.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Med tanke på att pcie gen 4 har idag noll påverkan (finns vissa undantag, men de är så få och små) på prestandan av grafikkorten så kommer inte pcie 5.0 göra någon skillnad alls för vanliga hemanvändare. Det är för servrar som det är mer intressant.

Skrivet av Nasso:

Jag har en 1080p gaming-skärm. På den räcker mitt 1070 gott och väl till....allt jag kan komma på.

Jag använder dock den numera som en sekundär skärm och har en ultrawide 3440x1440 skärm.

Jag brukar köra rätt låga "competitive" inställningar i FPS som battlefield. Bryr mig inte om ultra-kvalitet, RT osv. Det hade ju dock varit trevligt att kunna köra i 3440x1440 på min skärm. Det kan bli lite svettigt i ett battlefield spel med ett 1070 men jag tror det går.

Hade 1070 bara haft stöd för dlss hade jag nog inte ens funderat på att uppgradera i nuläget.

Du behöver inte vänta pga eventuell pcie 5, kommer inte ha någon märkbar påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Är de tillåtet att sälja så högt över MSRP för butiker?
Nvidia tar en del av kakan, distributörer tar en del, och sen återförsäljaren, vilken del i kedjan är de som kraftigt utnytjar kunderna när vi ligger ibland över 100% påslag på priset ? Tycker det är illa.

Ja tack och lov så har vi ingen statlig myndighet som bestämmer vilka priser vi ser till slutkund.

inte helt ovanligt med ett påslag om 100%

MSRP= Manufacturers SUGESTED Retail Price, dvs föreslaget/rekommenderat, så alltså varken regel eller lag.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Då både AMD och Nvidia vill hålla ute intel från den lukrativa premium marknaden på grafikkort så tror många att nästa gen kommer komma fortare än det brukar. Det som skulle kunna grusa planerna är om det blir tillverkningsproblem på 5nm noden men för närvarande har jag inte hört några sådana rykten. Att man idag inte ser någon större vinst mellan pci3 och pci4 är på grund av att det fortfarande är så få som äger kort med pci4. (För många spelare skulle klaga på låg prestanda)

Men troligen så kommer dagens kort fortsätta att tillverkas då det endast blir premiumkort som släpps i början (kommer vara begränsad kapacitet på 5nm)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

... Att man idag inte ser någon större vinst mellan pci3 och pci4 är på grund av att det fortfarande är så få som äger kort med pci4 ...

Nu blir jag nyfiken, vad grundar du det på?
Har inte läst eller hört något sådant tidigare.

https://www.gamersnexus.net/guides/2488-pci-e-3-x8-vs-x16-per...
Något äldre test med ett 1080 kort där man testar skillnaden mellan pcie 3.0 x8 mot x16.
Dom kunde då inte uppmäta någon skillnad.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/PCI-Express-4-0-vs...
Pugent gjorde ett test med 3090 och olika pcie gens. Och dom märkte enbart skillnad i vissa applikationer och då främst mellan hoppen från gen 1, 2 till 3. Men ingen märkbar skillnad mellan pcie 3 och 4.

Det jag vill visa är att grafikkort inte är begränsade utav bandwidth idag. Absolut kan dom bli det med framtida generationer av gpu:er.
Att man plötsligt med pcie 4 skulle begränsa prestanda bara för att folk med pcie 3.0 kort och moderkort inte ska känna sig utanför, låter väldigt märkligt

Det låter nästan som lite konspirationsteorier från din sida.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av nikwad:

Nu blir jag nyfiken, vad grundar du det på?
Har inte läst eller hört något sådant tidigare.

https://www.gamersnexus.net/guides/2488-pci-e-3-x8-vs-x16-per...
Något äldre test med ett 1080 kort där man testar skillnaden mellan pcie 3.0 x8 mot x16.
Dom kunde då inte uppmäta någon skillnad.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/PCI-Express-4-0-vs...
Pugent gjorde ett test med 3090 och olika pcie gens. Och dom märkte enbart skillnad i vissa applikationer och då främst mellan hoppen från gen 1, 2 till 3. Men ingen märkbar skillnad mellan pcie 3 och 4.

Det jag vill visa är att grafikkort inte är begränsade utav bandwidth idag. Absolut kan dom bli det med framtida generationer av gpu:er.
Att man plötsligt med pcie 4 skulle begränsa prestanda bara för att folk med pcie 3.0 kort och moderkort inte ska känna sig utanför, låter väldigt märkligt

Det låter nästan som lite konspirationsteorier från din sida.

Ja just nu behövs helt enkelt inte bandbredden.
Directstorage kommer ju att förändra det men det lär vi se först runt årsskiftet som tidigast. Och då enbart i de speltitlar som har stöd för det förstås.

Men även där så kommer det inte vara helt sjuka skillnader skulle jag tro. Huvudsaken är att man har directstorage helt enkelt, att det är via pcie gen 4 blir mer grädde på moset bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då både AMD och Nvidia vill hålla ute intel från den lukrativa premium marknaden på grafikkort så tror många att nästa gen kommer komma fortare än det brukar. Det som skulle kunna grusa planerna är om det blir tillverkningsproblem på 5nm noden men för närvarande har jag inte hört några sådana rykten. Att man idag inte ser någon större vinst mellan pci3 och pci4 är på grund av att det fortfarande är så få som äger kort med pci4. (För många spelare skulle klaga på låg prestanda)

Men troligen så kommer dagens kort fortsätta att tillverkas då det endast blir premiumkort som släpps i början (kommer vara begränsad kapacitet på 5nm)

Säger precis som nikwad. Det finns fler som har gjort tester med de idag snabbaste grafikkorten, både från nvidia och AMD och jämfört prestandan mellan PCIe 3 och 4. Ingen mätbar skillnad och i de fall det varit någon skillnad har den legat inom felmarginalen. Den bandbredd som dagens snabbaste grafikkort behöver ligger idag alltså inte ens i sådan nivå att de behöver PCIe4 för att prestera maximalt, att då påstå att det är värt vänta till PCIe5 är rent och skärt svammel.

Man kan lugnt och tryggt köpa ett grafikkort med PCIe4-stöd idag och inte behöva oroa sig för att bussen ska vara flaskhalsen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Lite 80-90 tals priser på grejerna nu. Farsan köpte tex en extern hårddisk på 20 MB för 20000kr 86 till familjens MacPlus.
Om vi i framtiden vill slippa kinas dominans måste vi nog vänja oss vid såna priser igen om grejerna ska tillverkas i närområdet.

Kommer vänta på 4k serien innan bygge av ny burk...

Vore coolt med en sådan fabrik i Hjo 👍

Skrivet av Jaxione:

Så länge folk betalar dom här idiotpriserna så kommer det ju fortsätta ett bra tag framöver tills marknaden börjar bli mättad. Jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att betala 15-16k för ett 3080 men det är det ju många andra som gör. Varför ska återförsäljarna sänka priserna då?

Tänkte jag om RTX 2080Ti men till slut tog begäret över förståndet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vart har du hört att både AMD och Nivida vill hålla ute intel från den lukrativa premium marknaden på grafikkort?

Jag tror inte det finns en chans i världen att Intel kommer kunna konkurrera på premium marknaden med sitt första försök, eller att AMD och Nvidia behöver släppa sina kort snabbare PGA Intel.

Men lasta gärna fram källorna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av muSashi:

Vart har du hört att både AMD och Nivida vill hålla ute intel från den lukrativa premium marknaden på grafikkort?

Jag tror inte det finns en chans i världen att Intel kommer kunna konkurrera på premium marknaden med sitt första försök, eller att AMD och Nvidia behöver släppa sina kort snabbare PGA Intel.

Men lasta gärna fram källorna.

Att man inte vill ha fler konkurrenter är väl så pass givet att man inte ska behöva avkrävas en källa för påståendet?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att man inte vill ha fler konkurrenter är väl så pass givet att man inte ska behöva avkrävas en källa för påståendet?

Jo det är sant, men jag tror inte det finns en chans i världen att Intel lyckas bryta sig in i premiumsegmentet på första försöket, därav jag ber om en källa att så kan vara fallet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av muSashi:

Jo det är sant, men jag tror inte det finns en chans i världen att Intel lyckas bryta sig in i premiumsegmentet på första försöket, därav jag ber om en källa att så kan vara fallet.

Indikationen är ju 3070. Lägger mig inte i definitionen av premium i sammanhanget. Men det är ju inte entry i alla fall.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Priserna sjunker mycket snabbt i Tyskland vilket är lovande. Kommer om inte annat gå att köpa billigt via Amazon om svenska butikerna försöker hålla en betydligt högre marginal.

Källa: https://www.3dcenter.org/news/hardware-und-nachrichten-links-...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nautilus011:

Ja tack och lov så har vi ingen statlig myndighet som bestämmer vilka priser vi ser till slutkund.

inte helt ovanligt med ett påslag om 100%

MSRP= Manufacturers SUGESTED Retail Price, dvs föreslaget/rekommenderat, så alltså varken regel eller lag.

Fick precis lära mig att i Indien och Bangladesh finns det maximum retail price. Varor som återförsäljare inte får lov att sälja dyrare än vad tillverkarna säger helt enkelt.

Låter som en bra idé om man vill överlåta all försäljning till några enstaka enorma återförsäljare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig köpa 3080 när det är nere på 8500kr, det är fortfarande 700kr mer än vad det "ska" kosta.

Permalänk
Medlem

De väl 3070 Ti och 3080 Ti som finns tillgängliga. De var ingen brist på de till att börja med.

Permalänk
Medlem

Korten som släpps är korten knappt någon vill ha, typ 3080 TI för 20.000, extremt ovärt.
3060 TI (mining kungen) och 3080 (ej TI) för normalpris är fortfarande svårt att få tag på.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Om man räknar ny generation och hoppar över de små refreshes de brukar släppa så skulle jag uppskatta att det är troligt att vi ser en ny generation släppas tidigt 2023. För en herrans massa år sedan släppte de med ca 18 mån mellanrum, medan sista generationerna har varit runt 26-28 månader. (Dragit lite från minnet då jag kikade upp dessa datum för att uppskatta när 3000-serien skulle komma).

3000-serien : Oktober 2020
-> 24 mån framåt = Okt 2022
28 månader är februari 2023.

Sen kör +-3 månader åt varje håll på det så har du nog ett ganska säkert spann på ungefär när det kan tänkas släppas-.

Permalänk
Medlem

Skulle ha förbokat ett RTX 3800 kort när det kom, fan vad jag ångrar mig.
Så nu sitter man här, men en Intel Core i9 och ett Geforce GTX 980...

Man vill ju liksom inte t.ex köpa ett begagnat RTX 1080 heller då dessa är för tok för dyra med.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

Ska bli skönt med grafikkort som kan köpas för MSRP och faktiskt är i lager.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Blir nog lagom att köpa ny rigg till jul. 🙂

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tänka att komma över ett Strix 3080 OC för under 10K.
Då hade jag slagit till direkt 🙂

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Inaktiv

10 papp för ett 3070? Så jävulskt vidrigt. Bra att även butikerna tar scalperpriser