Permalänk
Medlem

Online-kurser / självlärande

Hej,

jag har tänkt lära mig lite programmering vid sidan av utbildningen jag går nu.
Tittat på både appar och online-kurser, och har fastnat för Codecademy (webbläsaren) och appen Mimo.

Tänkte fråga om någon här har testat PRO-versionen av Codecademy? Mer specifikt, en career path inom:

PATH 3: Data Science

Description: Learn SQL and Python and build the skills you need to query, analyze, and visualize data.

Skills You Build: - Python - SQL - Data Visualization - Machine Learning

Curriculum: The 26-lesson curriculum involves hands-on projects like "Honey Production," where you fit a line to data about honeybee population decline in the US. The curriculum starts with SQL, gets deep into Python with list comprehensions, and ventures into Data Analysis with cuddly Pandas. Plus, way more than I can list in this short paragraph.

Value: Get the step-by-step, ground-up education in data, which is one of the fastest-growing areas in technology.

Eller har ni andra tips, vare sig det är på youtube eller annan "online-skola?"

Mvh
LARRYLUKE

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

CS50 på Youtube kan va värt att gå igenom. Sen är det såklart praktisering som gäller om du ska få något att fastna. Tanka hem en IDE (Python 3) och börja koda valfritt projekt, börja smått. Använd Google och StackOverflow för hjälp om du sitter fast.

Gratis är guld här.

https://automatetheboringstuff.com/

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

CS50 på Youtube kan va värt att gå igenom. Sen är det såklart praktisering som gäller om du ska få något att fastna. Tanka hem en IDE (Python 3) och börja koda valfritt projekt, börja smått. Använd Google och StackOverflow för hjälp om du sitter fast.

Gratis är guld här.

https://automatetheboringstuff.com/

Tack för tips! Ja precis, men då jag enbart har Programmering A från gymnasiet för 13 år sedan så lär jag börja med basics för att sedan kliva över på egna labb projekt.

Vilken IDE kör du personligen med? Sublime verkar rätt poppis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Tack för tips! Ja precis, men då jag enbart har Programmering A från gymnasiet för 13 år sedan så lär jag börja med basics för att sedan kliva över på egna labb projekt.

Vilken IDE kör du personligen med? Sublime verkar rätt poppis?

Sublime är bara en text editor, inte en fullfjädrad IDE. Det går såklart bra att koda Python i den, men du får inte något extra stöd out of the box.

Rekommenderar PyCharm Community Edition.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Automate The Boring Stuff som nämnts innan är en bra början för att få en bra grund av Python, har aldrig betalat för någon kurs, brukar hålla lite koll på gratis Udemykurser via reddit.

https://old.reddit.com/r/udemyfreebies/

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Sublime är bara en text editor, inte en fullfjädrad IDE.

Jaha, då läste jag inte listan tillräckligt noggrant när jag satt med telefonen på lunchen. Var nog text editors den listade, och inte IDEs som jag sökte på Så man jobbar med en text editor, sen kör man koden genom, till exempel, PyCharm då?

Skrivet av Forssk:

Automate The Boring Stuff som nämnts innan är en bra början för att få en bra grund av Python, har aldrig betalat för någon kurs, brukar hålla lite koll på gratis Udemykurser via reddit.

https://old.reddit.com/r/udemyfreebies/

Snyggt, tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Jaha, då läste jag inte listan tillräckligt noggrant när jag satt med telefonen på lunchen. Var nog text editors den listade, och inte IDEs som jag sökte på Så man jobbar med en text editor, sen kör man koden genom, till exempel, PyCharm då?

Du kör endera med en text editor som t.ex. Sublime och då får du köra koden via kommandotolken, eller så skriver du koden i en IDE som t.ex. PyCharm där du också kan köra koden.

För någon som är ny till programmering och bara vill komma igång skulle jag rekommendera att köra en riktig IDE.
Då slipper du en massa onödig huvudvärk som inte rör själva programmerandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig koda nästan helt genom Udemy så kan bara rekommendera den sidan.

Permalänk
Medlem

Kan även tipsa om att hålla koll på humblebundle. De säljer ofta programmerings bundles, vissa bättre än andra.

Undvik allt med Pakt. No strash är bra samt ett till bolag jag nu glömt namnet på.

Dom har nu t.ex denna.
https://www.humblebundle.com/books/web-iphone-mobile-apps-man...

Men det är mer för web och inte programmering. Men som ett expempel på hur många böcker du kan köpa till ett bra pris, när tillfället ges.

De släpper nya bundes 1-2 gånger i månaden. Python brukar dyka upp extra ofta. Men ibland med packt vilket är skräp. Men de har även bra publishers med.

Så håll koll där, är mitt tips.

Samt automate the boring stuff som redan tipsats om, är kanon.

Udemy var också bra iaf förr, runt 2014 så var hela deras python serie gratis. Som var väldigt bra.
Under de senare åren så vill de ha betalt, och vad som finns där är jag mindre säker på då jag inte kollat/testat.

Permalänk

Nu när tråden sprattlade till liv igen måste jag passa på att pusha för sajter som Codewars eller exercism.io. Du får små uppgifter att lösa och en uppsättning tester som kollar att din lösning funkar. När du klarat uppgiften får du se hur andra löst samma uppgift. Först får du se de lösningar som andra röstat fram som best practice eller särskilt kluriga lösningar. Det är väldigt lärorikt att se andra sätt att lösa samma uppgift när man just gjort den. Det kan bli många "Aha, kan man göra så där"-upplevelser och i bland får man känna sig extra nöjd då man gjort likadant som någon av de bästa lösningarna.