LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan vara värt att nämna att Webhallen har medlemspris på den för 17990kr! (... kom i nyhetsmejlet i början av veckan )

Skrivet av voro12:

Jäklar! Nästan så att man ska nyttja öppet köp på min GX som står oöppnad från Elgiganten 😅

Skrivet av improwise:

Kanske bättre nyttja nån prisgaranti om det finns?

Sen update: Mailade elgiganten och fick faktiskt tillbaka 2000 kr på min 65" GX efter att ha bifogat ett screenshot på webhallens medlemserbjudande! Jäkligt schysst av dem måste jag säga

Permalänk
Medlem

Vad är det för inställningar/läge man får bäst utav på en 55" GX? Är det några speciella?

Permalänk
Medlem

Finns flera videos på youtube.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ni som kör på en 48" CX som monitor till datorn, hur fungerar det att ha en så stor skärm till FPS-spel? Är det en nackdel med större skärm?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Ni som kör på en 48" CX som monitor till datorn, hur fungerar det att ha en så stor skärm till FPS-spel? Är det en nackdel med större skärm?

Det går väl att köra fönsterläge på spelet om man vill köra mindre än full storlek ifall man vill...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrQueQue:

Tycker det funkar. HUD-element kan hamna långt bort, kan vara lite nackdel. Men det är också mycket lättare att se saker som andra med mindre skärmar missar Hade hellre haft lite mindre, 38-42” nånting hade varit bättre.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Jag kör på 77" CX som skärm......och rent objektivt är jag precis lika dålig på FPS som tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

För casual fps är det inge problem, men när man försöker hålla sig på toppen av leaderboarden så drar jag fram en 27" IPS 270hz istället. Mindre skärm ger mer precision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Storleken i sig har ingen betydelse, det beror helt på avståndet du använder den på.
En 100" kan vara för liten om du sitter för långt ifrån, en 27" kan vara för stor om du sitter nära.
För att 48" skall bli "lagom" så behöver man ha den längst bak på ett djupt skrivbord, eller montera den på väggen eller en möbel bakom bordet. Du kan få en 27" att fylla exakt samma del av synfältet som en 48" om du anpassar miljön.

Det är mao varken en fördel eller nackdel, det är helt neutralt. Om något så är det kanske en minimal fördel att ha en större skärm längre bort, då ögonen behöver fokusera mindre (säkert varierande per person och olika ögon-problem), och du får rent praktiskt hela bordet fritt att ha saker på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBE:

Storleken i sig har ingen betydelse, det beror helt på avståndet du använder den på.
En 100" kan vara för liten om du sitter för långt ifrån, en 27" kan vara för stor om du sitter nära.
För att 48" skall bli "lagom" så behöver man ha den längst bak på ett djupt skrivbord, eller montera den på väggen eller en möbel bakom bordet. Du kan få en 27" att fylla exakt samma del av synfältet som en 48" om du anpassar miljön.

Det är mao varken en fördel eller nackdel, det är helt neutralt. Om något så är det kanske en minimal fördel att ha en större skärm längre bort, då ögonen behöver fokusera mindre (säkert varierande per person och olika ögon-problem), och du får rent praktiskt hela bordet fritt att ha saker på.

Klart den har, eftersom du inte kan ha en 100" skärm på rätt avstånd.

48" lider av samma sak.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

48" lider av samma sak.

???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBE:

Folk har inte 3 meter djupa skrivbord normalt. Så en 48" kommer vara betydligt större än normala skärmar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Folk har inte 3 meter djupa skrivbord normalt. Så en 48" kommer vara betydligt större än normala skärmar

Du behöver bara ca 1 eller 1.2M för att en 48" skall bli lagom stor för de flesta, ungefär som en 27" på närmare håll (ge och ta för personlig preferens). På 3 meter är däremot 100" lagom eller antagligen snudd på för litet.
Återigen, skärmens storlek spelar ingen roll. Bara avståndet och storleken i kombination, vilket bara handlar om placering och utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

48" lider av samma sak.

Jo, klart man kan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Jo, klart man kan.

Vi pratar som datorskärm, på ett skrivbord antagligen. Så nej.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jo, klart man kan.

Tycker 48" verkar för stort som datormonitor om man inte har väldigt djup på skrivbord vilket är ovanligt, bedöm själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tycker 48" verkar för stort som datormonitor om man inte har väldigt djup på skrivbord vilket är ovanligt, bedöm själv

https://youtu.be/Xzp3fF6AL88

Ser riktigt bra ut. Jag hade nog satt skärmen direkt på väggen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vi pratar som datorskärm, på ett skrivbord antagligen. Så nej.

Det beror ju på hur kreativ man är och hur mycket utrymme man har: man kan montera TV:n på väggen och ha sitt skrivbord en bit från väggen. Då kan man till och med få ner TV:n så att botten av den är lägre än skrivbordsytan, vilken kan behövas för ergonomin om TV:n är riktigt stor.
Kanske inte en optimal lösning för alla, men det går

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Fortfarande satans nöjd med min 77" CX!!!!

Visa signatur

CPU: I9 14900K x - EK-Nucleus AIO 360 Dark GPU:ASUS 4080 Super TUF
RAM: Corsair 96GB DDR5 6600 MHZ DOMINATOR TITANIUM
MB: ASRock Z790 Nova Screen:42" LG OLED C3 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: NZXT H9 Flow Black
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Min GX 65a levereras på Torsdag 😀 nu måste jag snabba på med renoveringen av TV rummet så jag kan installera den på väggen och sen sitta och ställa in allt!
Har golvet och panelen på väggen kvar att slänga upp, sen blir det bio för hela slanten!!!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

https://youtu.be/Xzp3fF6AL88

Det är _INTE_ för stort (enligt min mening såklart). Jag har skärmen 40 cm från skrivbordskanten. Det är awesome. Slås fortfarande nu 5 månader in i användandet av hur nöjd jag är. Nyper mig i armen säkert en gång i veckan.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det med döda pixlar på LGs Oled?

Har tre kompisar som alla har LG varav en fått döda pixlar på en B6/7, en annan fick döda pixlar på två ställen efter ett år på sin B9 och en tredje hade döda pixlar på två ställen från början på sin nyköpta CX.

Dom äldre kan man väl inte göra så mycket åt, men är det värt att byta med öppet köp på CXn då den köptes för ca 2 veckor sen?
Vet dock inte om ägaren med CX själv märkt det eller om han är lyckligt ovetandes och om jag säger något så kanske han börjar tänka på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pentav:

Har tre kompisar som alla har LG varav en fått döda pixlar på en B6/7, en annan fick döda pixlar på två ställen efter ett år på sin B9 och en tredje hade döda pixlar på två ställen från början på sin nyköpta CX.

Dom äldre kan man väl inte göra så mycket åt, men är det värt att byta med öppet köp på CXn då den köptes för ca 2 veckor sen?
Vet dock inte om ägaren med CX själv märkt det eller om han är lyckligt ovetandes och om jag säger något så kanske han börjar tänka på det?

Det är ju riktigt elakt att köra öppet köp och dumpa problemet på någon annan dock

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Enklare att felanmäla till LG så kommer dom ut och fixar det. Slipper man packa ner och frakta iväg tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ju riktigt elakt att köra öppet köp och dumpa problemet på någon annan dock

Haha sant, menade nog mer att reklamera i butik och få ut en ny. Och då hoppas att dom tar hand om det på rätt sätt så ingen annan stackare får den trots billigt fyndpris.

Skrivet av Aeqvist:

Enklare att felanmäla till LG så kommer dom ut och fixar det. Slipper man packa ner och frakta iväg tvn.

Har hört något att de endast fixar till det en gång pga pixelfel och inbränningar osv, stämmer det? Då kanske man vill vänta med det ett tag innan man brukar sin enda gång.
Och är det något man kan ringa för på en B9 också eller är den för gammal?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pentav:

Och är det något man kan ringa för på en B9 också eller är den för gammal?

Beror väl på när den är köpt?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Efter att ha kopplat ur tv:n från uttaget och sen in igen slutade min ARC att fungera. Löste det genom att stänga av Quick Start+ (All Settings > General > Additional Settings > Quick Start +) och därefter koppla ut och in tv:n. Kanske redan nämnts i tråden men jag slänger in det så går det att söka sig till!

Permalänk
Medlem

Hej, skulle tycka det vore kul att kunna ta sig in i service-menyn för att se hur länge vår CX varit i bruk. Vad jag förstår behövs en ”LG Service fjärrkontroll” för att kunna göra detta. Någon som vet om vilken LG Service-kontroll som helst fungerar, tänker t.ex. på den i länken nedan?

https://www.wish.com/se/product/new-mkj39170828-service-remot...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Nu när frugan fixat klart med TV-bänken var tanken att skruva upp CX55'an på väggen. Tänkte att det vara samma skruv till VESA-hålen i TVn som till bordstativet...men nej Inte heller de gamla skruvarna som användes till väggfästet med plasman passar.

Vilken M-bult som ska användas? Kort googlande säger M6 25mm (längre kan passa beroende på fäste).
Nån som faktiskt vet vilken skruv ni använt till Ert väggfäste?

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

Jodå så att! Kl 09 knackade det på dörren här på 5te våningen och utanför står en Postnordkille med min nya TV Han stannade och snackade hembio i 10 minuter haha! Han hade tydligen denna modellen innan han bytt till en som var 88 tum, LG Z1 signature.
Helt knäppt enligt honom själv, men han är totalt biotokig sa han 299k för en TV....njae, det vet jag inte. Om han bara inte mytade såklart, men han verkade trovärdig.

Här står den i hallen iaf

Visa signatur