Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Skrivet av frankobollo:

På min L7 så spökar iCUE och en led för mig, jag har ställt in så att jag bara vill statisk vitt på tangentbordet och släcka raden runt chassist. När datorn bootar så kör den en rainbow circle-effekt på alla leds, när Windows väl bootat och mina inställningar i iCUE kickat in så släcks hela "chassit" utom en led som slumpmässigt får den färg den senast hade i rainbow circle-effekten. Så den leden är olika färg varje gång jag bootar.

Finns det något sätt att komma runt detta? Går det ställa in via BIOS?

Jag avinstallerade iCUE pga batteriet. De förinstallerade rgb-presets är nog för mig, jag använder den blå all-round statiska ljuset som man också kan stänga av. Slipper rainbow när datorn startar också.

Permalänk
Skrivet av frankobollo:

På min L7 så spökar iCUE och en led för mig, jag har ställt in så att jag bara vill statisk vitt på tangentbordet och släcka raden runt chassist. När datorn bootar så kör den en rainbow circle-effekt på alla leds, när Windows väl bootat och mina inställningar i iCUE kickat in så släcks hela "chassit" utom en led som slumpmässigt får den färg den senast hade i rainbow circle-effekten. Så den leden är olika färg varje gång jag bootar.

Finns det något sätt att komma runt detta? Går det ställa in via BIOS?

Är det leden vänster fram till på datorn om man säger så?
Likt dom beskriver här
"https://forums.lenovo.com/t5/Gaming-Laptops/Lenovo-Legion-7-8..."

Jag har samma problem på min och vet att andra reviewers har rapporterat det.
Tror det har något med ICue programmet som bråkar

Permalänk
Skrivet av Husdjuret:

Är det leden vänster fram till på datorn om man säger så?
Likt dom beskriver här
"https://forums.lenovo.com/t5/Gaming-Laptops/Lenovo-Legion-7-8..."

Jag har samma problem på min och vet att andra reviewers har rapporterat det.
Tror det har något med ICue programmet som bråkar

Precis den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

ite konstigt det där, när man köper den på elgiggen ingår det 2års premium care onsite support där det bla ingår som det så fint står" repairs done at your location the next businessday"

Provade du att ringa Lenovos svenska support och gjorde ett garantiärende därigenom?

Jag vet när jag hade Dell dator hade de liknande support och de kom hem till mig och bytte delar i datorn.

Nyss varit i kontakt med Lenovo premium support och ärendet är felbehandlat. Elgiganten skulle inte ha tagit emot datorn. Nu väntar jag på att butikschefen för Elgiganten ska ringa tillbaka. Datorn måste tillbaka för att Lenovo ska ta över reparation. Alternativt att Elgiganten ger mig en ny dator. Trött på allt strul och väntetid.

Permalänk
Skrivet av frankobollo:

Precis den!

Jag har som sagt samma problem och tror huvudelen upplever det. Om det kommit någon fix vet jag inte ännu eller om det bara är att vänta på någon uppdatering som kanske löser det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michaelscott:

Schysst tråd, jag går och väntar på att lagren ska fyllas på. Kommer spela framförallt world of warcraft (retail). 1080p går bort helt, gillar att Lenovo klämmer in fler pixlar.

Något som testat legion 5 pro till wow?

Spelar 4K dagligen, det är fortfarande CPU som flaskor som allltid i detta spel. Fungerar helt underbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jamalya:

Spelar 4K dagligen, det är fortfarande CPU som flaskor som allltid i detta spel. Fungerar helt underbart.

Grymt då kan jag ställa en direkt fråga till dig som lirar wow på denna maskin. Upplever du skärmen som för liten för wow? Testat på en 15" 1080p skärm en gång, tyckte allting var så kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Jag har som sagt samma problem och tror huvudelen upplever det. Om det kommit någon fix vet jag inte ännu eller om det bara är att vänta på någon uppdatering som kanske löser det

Håll inte andan. iCUE har typ strulat till och från i alla tider. Jag kör utan och det fungerar bättre. Trist? Ja, men vem sitter och ändrar färg på tangentbordet till vardags?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Håll inte andan. iCUE har typ strulat till och från i alla tider. Jag kör utan och det fungerar bättre. Trist? Ja, men vem sitter och ändrar färg på tangentbordet till vardags?

Nej det har jag förståt är något man förmodligen bara får lära sig att leva med haha.
Det är väl mest önsketänkande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Nej det har jag förståt är något man förmodligen bara får lära sig att leva med haha.
Det är väl mest önsketänkande

De inbyggda färgvalen fungerar felfritt iaf, så det är ju alltid något.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hmmm. Jag har inget sånt inställning alls. https://i.ibb.co/ZVkw2Lf/20210705-220246.jpg

ska rätta den påståendet lite. Även om inställningen finns inte i bios så kopplar av fläkten när det är inget större belastning. Ganska skönt faktiskt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michaelscott:

Grymt då kan jag ställa en direkt fråga till dig som lirar wow på denna maskin. Upplever du skärmen som för liten för wow? Testat på en 15" 1080p skärm en gång, tyckte allting var så kompakt.

Yes, det är definitivt för litet. Eller det beror egentligen på vad och hur du spelar. För mythic raid eller högre m+ är det för litet. För allt annat fungerar det ypperligt.

Det blir lite för kompakt för ett UI med mycket binding etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jamalya:

Yes, det är definitivt för litet. Eller det beror egentligen på vad och hur du spelar. För mythic raid eller högre m+ är det för litet. För allt annat fungerar det ypperligt.

Det blir lite för kompakt för ett UI med mycket binding etc.

Attans jag misstänkte nästan detta. Har testat 17" laptop och det gick väldigt bra. Blir förmodligen besviken för hur wow lirar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Gött. Avbeställde min Ryzen 7 och beställde denna ist. Handlar gärna från Inet när jag kan.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tachyon:

Nyss varit i kontakt med Lenovo premium support och ärendet är felbehandlat. Elgiganten skulle inte ha tagit emot datorn. Nu väntar jag på att butikschefen för Elgiganten ska ringa tillbaka. Datorn måste tillbaka för att Lenovo ska ta över reparation. Alternativt att Elgiganten ger mig en ny dator. Trött på allt strul och väntetid.

Fick du någon klarhet i hur supporten fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Fick du någon klarhet i hur supporten fungerar?

Premium care gäller för L5P. Tråkigt att min första kontakt med supporten på Lenovo inte visste det när jag ringde och att inte Elgiganten visste det heller vid telefonkontakt och besök.

Spenderade igår ett par timmar på telefonen med Lenovo och Elgiganten.

Sista gången jag köper något på Elgiganten. Totalt usel kommunikation. Blir till slut lovad att chefen ska ringa tillbaka när dom kollat upp. Inget samtal på fem timmar. Kundtjänsten ringer då själva upp butiken i fråga och får till svar att dom inte kan göra något i det här fallet.

Tröttnar totalt och besöker butiken själv. Frågar varför dom inte återkopplat till mig som kund. Får till svar att ingen har sett mailen från kundtjänst för att ingen har varit på kontoret. Soppor!

Förklarar ännu en gång vad som hänt och blir nu lovad att datorn ska skickas tillbaka omgående från Elgigantens service verkstad utan åtgärd. Infocare.
Får 500kr presentkort i kompensation. Får se när datorn dyker upp och Lenovo kan ta över ärendet. Åtta dagar har den nu varit på vift.

Permalänk
Inaktiv

Ahh, trist, hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Fick hem min R9/3080 Legion 7 i Fredags. Helnöjd så långt förutom temperaturen på Processorn när jag spelar krävande spel. Då är den mellan 95-100 grader varm och går knappt att hålla handen på utloppen.. Jag visste den skulle vara uppåt 95 grader på prestandaläget men trodde inte på över 95 mesta delen av tiden och den går upp till över 95 nästan direkt. I Civ 6 innan jag ställde in fps cap på 60 så hade jag 102 grader på cpun efter en stund..
Frågan är då ni som också har denna: Upplever ni liknande eller har jag fått ett ”Måndags-ex”?
Och fråga 2: Är detta ok för datorn? Upplever inga störningar eller grafiska problem.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Fick hem min R9/3080 Legion 7 i Fredags. Helnöjd så långt förutom temperaturen på Processorn när jag spelar krävande spel. Då är den mellan 95-100 grader varm och går knappt att hålla handen på utloppen.. Jag visste den skulle vara uppåt 95 grader på prestandaläget men trodde inte på över 95 mesta delen av tiden och den går upp till över 95 nästan direkt. I Civ 6 innan jag ställde in fps cap på 60 så hade jag 102 grader på cpun efter en stund..
Frågan är då ni som också har denna: Upplever ni liknande eller har jag fått ett ”Måndags-ex”?
Och fråga 2: Är detta ok för datorn? Upplever inga störningar eller grafiska problem.

Det ska vara ok rent allmänt, men man vill ju alltid ha ner tempen lite om det går.

Har du testat Ryzen Controller? Sätt temp limit på 85C och se vad du tycker om prestanden då.

https://gitlab.com/ryzen-controller-team/ryzen-controller/-/r...

Har hört att det är viktigt att starta om Windows efter man installerat och innan man kör programmet första gången.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Jag har samma dator och har spelat civ 6 från 19.00 (när ungarna kommer i säng) till så sent som 23.30 - 00.30 i 3 dagar och mina temperaturer är inte i närheten av det. Har prövat i både performance och balance läget och som mest så ligger Cpun på 70 - 80. (Aldrig varit över 80 grader i civ 6)
Har stängt av hybrid mode så går direkt på grafik kortet och sitter i ett rum på 21 - 23 grader.
Har inte capat fps och använder 1600p upplösning i just det spelet.

Så det skiljer sig rätt mycket från din och min dator, det är inte så att du kör andra processer i bakgrunden?

Enda gången den pressats varm för mig är i witcher 3 på 1600p och maxad grafik och då kan den komma upp till 95 - 96 korta stunder innan fläktarna blåser på ordentligt, kan tillägga det var minst 25 - 26 grader varmt i vardagsrummet den kvällen.

Vad jag har läst om jag inte kommer ihåg fel så ska cpun klara av dom varma temperaturerna som du får. Sen är jag ingen erfanren dator människa, finns säkert någon här i tråden som har bättre koll än mig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Det ska vara ok rent allmänt, men man vill ju alltid ha ner tempen lite om det går.

Har du testat Ryzen Controller? Sätt temp limit på 85C och se vad du tycker om prestanden då.

https://gitlab.com/ryzen-controller-team/ryzen-controller/-/r...

Har hört att det är viktigt att starta om Windows efter man installerat och innan man kör programmet första gången.

Ska prova, Tack. Sålänge tempen är ok för datorn kvittar det mig egentligen, men klart man gärna ser lägre.

Skrivet av Husdjuret:

Jag har samma dator och har spelat civ 6 från 19.00 (när ungarna kommer i säng) till så sent som 23.30 - 00.30 i 3 dagar och mina temperaturer är inte i närheten av det. Har prövat i både performance och balance läget och som mest så ligger Cpun på 70 - 80. (Aldrig varit över 80 grader i civ 6)
Har stängt av hybrid mode så går direkt på grafik kortet och sitter i ett rum på 21 - 23 grader.
Har inte capat fps och använder 1600p upplösning i just det spelet.

Så det skiljer sig rätt mycket från din och min dator, det är inte så att du kör andra processer i bakgrunden?

Enda gången den pressats varm för mig är i witcher 3 på 1600p och maxad grafik och då kan den komma upp till 95 - 96 korta stunder innan fläktarna blåser på ordentligt, kan tillägga det var minst 25 - 26 grader varmt i vardagsrummet den kvällen.

Vad jag har läst om jag inte kommer ihåg fel så ska cpun klara av dom varma temperaturerna som du får. Sen är jag ingen erfanren dator människa, finns säkert någon här i tråden som har bättre koll än mig där.

Kan ha med nån inställning att göra? satte capen till 60 fps så gick den ner till 70-80 som du hade. Vet inte varför den grillar den. Därimot så testade jag Battlefield 5 kampanjen nyss och kör allt på max och där är det 95-99 grader mer eller mindre nonstop. Om du har möjligheten att prova detta så får du gärna återkomma med resultat.

Jag har satt i en andra SSD en WD 850SN 1tb och denna ska ju också bli ganska varm, men denna sitter väl inte vad jag vet särskilt nära cpun.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Ska prova, Tack. Sålänge tempen är ok för datorn kvittar det mig egentligen, men klart man gärna ser lägre.

Kan ha med nån inställning att göra? satte capen till 60 fps så gick den ner till 70-80 som du hade. Vet inte varför den grillar den. Därimot så testade jag Battlefield 5 kampanjen nyss och kör allt på max och där är det 95-99 grader mer eller mindre nonstop. Om du har möjligheten att prova detta så får du gärna återkomma med resultat.

Jag har satt i en andra SSD en WD 850SN 1tb och denna ska ju också bli ganska varm, men denna sitter väl inte vad jag vet särskilt nära cpun.

Har dessvärre inte BF5 men kan pröva runt i dom mer krävande spelen jag har och se över hur den beter sig.

Jag har också en till SSD så tror inte den ska påverka värmen så pass mycket.

Ett tips är ju att pröva lyfta upp bakdelen på datorn och se om det påverkar, gjorde det för skoj skull med två snusdosor i varje hörn och det sänkte tempen med några grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Har dessvärre inte BF5 men kan pröva runt i dom mer krävande spelen jag har och se över hur den beter sig.

Jag har också en till SSD så tror inte den ska påverka värmen så pass mycket.

Ett tips är ju att pröva lyfta upp bakdelen på datorn och se om det påverkar, gjorde det för skoj skull med två snusdosor i varje hörn och det sänkte tempen med några grader

Dom flesta spelen klarar sig lätt runt 80-90 grader av det jag spelat. verkar vara någonting som får den att bli onödigt varm i vissa spel. Konstiga är att processorn ligger på 20-40% load när den blir så varm. Testade iaf Doom Eternal nu på max settings på native 1440p 16:10 utan dlss och den maxar i stort sett skärmens 165Hz. Nice! och tempen är runt 85grader så verkar vara ok.
Får väl i värsta fall köpa en coolingpad och se om den gör några grader. Finns goda möjligheter med denna kylningen skulle jag säga att få in mer luft till fläktarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Skulle tro att det sänker livslängden ganska markant när den blir så varm. Är själv inte bekväm över 85. Skulle tro 75-85 är ett bra spann. Men är ingen expert vara vad jag läst mig till på andra forum. Gpu bör ju heller förmodligen inte överstiga 75-80 långa perioder. Men som sagt. Bara vad jag läst mig till på andra forum av användare.

Nu pratar jag överlag och inte specifikt din modell.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Dom flesta spelen klarar sig lätt runt 80-90 grader av det jag spelat. verkar vara någonting som får den att bli onödigt varm i vissa spel. Konstiga är att processorn ligger på 20-40% load när den blir så varm. Testade iaf Doom Eternal nu på max settings på native 1440p 16:10 utan dlss och den maxar i stort sett skärmens 165Hz. Nice! och tempen är runt 85grader så verkar vara ok.
Får väl i värsta fall köpa en coolingpad och se om den gör några grader. Finns goda möjligheter med denna kylningen skulle jag säga att få in mer luft till fläktarna.

Du kan ju dra till knepet att stänga av turbo på CPU helt. Återigen, testa och se om du tycker det är ok. Du byter lite prestanda mot ganska mycket lägre temp. Tycker du inte att det är "värt" det så är det ju lätt att göra ogjort, så det skadar inte.

Registry Editor -> HKEY_LOCAL_MACHINE -> System -> Current Control Set -> Control -> Power -> Power Settings -> 54533251... -> be337238... -> (Right click) Attributes 1--> 2

Edit Power Plan -> Change Advanced Power Settings -> Processor Power Management -> Processor Performance Boost Mode -> Disabled

Att höja bakdelen på laptopen för bättre luftflöde är aldrig fel oavsett, så gör det om du kan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tänkte starta med fråga två först; Ryzen throttlar inte förrän vid 105°C så den ska tåla dessa höga temperaturer.
Dock kan jag hålla med om att detta kanske inte är något man vill se under längre stunder. Att man får maxtemperaturer upp dit är inga problem så länge medeltemperaturen inte är allt för hög under lång tid.
Men med det sagts så är det bra att jämföra temps med andra med samma maskin, dock är det medeltemperatur som är viktigtast i mina ögon.

CPU och GPU delar ju kylelement samt att datorn använder Dynamic Boost, så kan man få ner CPU-temps så lämnar det lite mer utrymme för GPU:n att prestera, eftersom den throttlar vid runt 78°C.

Kan jag fråga vad du använder för att mäta temperatur på CPU/GPU?
Jag rekommenderar iallafall HWinfo eftersom version 7.05 och nyare klarar att visa CPU-temps per-kärna.
Med hjälp av dessa temps kan man få en fingervisning på om kylpastan och/eller kylelementet är bra/jämnt monterad.
Sen kan temperaturen i rummet ha en del inverkan också. Det börjar ju bli varmt ute.

Angående kylplatta så är det ganska liten skillnad på en med och utan fläkt, så du kommer långt med något som bara lyfter bakpartiet något. Just nu kör jag lite provisoriskt med en kortlek under min L5P när jag spelar.

Ladda gärna ner HWinfo, starta upp programmet och ha det i bakgrunden. Så kan du testa att köra ett par benchmarks (TimeSpy, SotTR, AIDA64 stresstest) eller spela någon timme och sedan ta bild på HWinfo för få en klarare bild på dina temps. Här är mina temperaturer efter ett par timmar med Metro Exodus EE i 1600p:

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Avstängd

Efter att formaterat om datorn och installerat i ordning allting så har jag stora problem med värme när jag väljer Prestanda/oc i Vantage. CPU ligger oavsett vad på 100% och blir så varm så datorn stängs av.

Nu kör jag Quiet i Vantage och FPSen är plötsligt högre än den var tidigare under OC. Tempsen ligger runt 70-75c också, utan några bsod. Konstigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Tänkte starta med fråga två först; Ryzen throttlar inte förrän vid 105°C så den ska tåla dessa höga temperaturer.
Dock kan jag hålla med om att detta kanske inte är något man vill se under längre stunder. Att man får maxtemperaturer upp dit är inga problem så länge medeltemperaturen inte är allt för hög under lång tid.
Men med det sagts så är det bra att jämföra temps med andra med samma maskin, dock är det medeltemperatur som är viktigtast i mina ögon.

CPU och GPU delar ju kylelement samt att datorn använder dynamic Boost, så kan man få ner CPU-temperaturen så lämnar det lite mer utrymme för GPU:n att prestera, eftersom den throttlar vid runt 78°C.

Kan jag fråga vad du använder för att mäta temperaturen på CPU/GPU?
Jag rekommenderar HWinfo eftersom version 7.05 och nyare klarar att visa CPU-temperaturer per-kärna. Med hjälp av dessa temps kan man få en fingervisning på om kylpastan och/eller kylelementet är bra/jämnt monterad.
Som sagt, kortare höga spikes i maxtemperatur är inte farligt, så det är mer intressant vad du har för medeltemperatur på CPU/GPU. Sen kan temperaturen i rummet ha en del inverkan också. Det börjar ju bli varmt ute.

Angående kylplatta så är det ganska liten skillnad på en med och utan fläkt, så du kommer långt med något som bara lyfter bakpartiet något. Just nu kör jag lite provisoriskt med en kortlek under min L5P när jag spelar.

Ladda gärna ner HWinfo, starta upp programmet och ha det i bakgrunden. Så kan du testa att köra ett pra benchmarks (TimeSpy, SotTR, AIDA64 stresstest) eller spela någon timme och sedan ta bild på HWinfo för få en klarare bild på dina temperaturer. Här är mina temperaturer efter ett par timmar med Metro Exodus EE i 1600p:https://i.imgur.com/XnlxGoH.png

Tack för ett långt och bra svar!

Jag har bara kollat genom afterburner och coretemp efter. Konstiga är att jag får inga höga temperaturer när jag kör stresstest aida 64 med gpu och diskar. Då kommer jag bara till 88-90 grader utan det är bara vissa spel som gör att jag får höga temps och dom är konstanta.

Kan säga att jag provade att lyfta datorn igår och det gjorde stor skillnad. Gick från 98 grader på BF5 till straxt under 90. Rummet jag kört från har varit relativt svala, kanske 22-23 grader.

Kan pröva att mäta senare när jag kommer hem och kolla average men den ligger oftast runt 96-98 i BF5.
Tänkte bifogar två mobilbilder på dom stats jag har i afterburner men hittar ingen ikon just nu.. Får kolla hemma sen om det är intressant.

Visa signatur