Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Skrivet av Jebbster:

hmm intressant men då är det bara 512SSD i den, de andra har 1TB.
Verkar som 512 lenovo SSD kostar ca 2000kr o köpa till så blir samma pris.

Du kan ju köpa en WD Black Gen 3 1 tb för 1200kr o lägga spelen på så får du en lite bättre ssd än originalet som du kan ha win och programmen på. Jag satte i en WD 1tb 850 gen 4 och den skriver i 3700 och läser 3400 på min Legion 7.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Vad tror ni om att peta in denna SSD i LP5:an, borde ju duga gott till extra disk för spel och dylikt eller ska man satsa på nåt annat?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/k...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Vad tror ni om att peta in denna SSD i LP5:an, borde ju duga gott till extra disk för spel och dylikt eller ska man satsa på nåt annat?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/k...

Inte många kronor upp för en disk med 3500mb/s, tex den jag skrev om ovan men visst. 200kr är 200 kr. Ger väl nån sekunds snabbare ledningar i spel osv.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Inte många kronor upp för en disk med 3500mb/s, tex den jag skrev om ovan men visst. 200kr är 200 kr. Ger väl nån sekunds snabbare ledningar i spel osv.

Ja du har rätt, dumt att snåla med 200kr 🙂

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Har nu testat lite...

Ingen större skillnad för mig med varken PK-3 eller MX-4. Alla kylpads ser ut att ha kontakt, och jag verkar ha fått på pastan helt rätt.

Slutsats - det verkar inte göra någon större skillnad att byta ut mot vanlig kylpasta.

Har även testat Ryzen Controller, och även om den fungerar så måste jag ställa den lågt för att få humana temperaturer.

Det beror dock sannolikt på att det är ca. 30C i rummet i skrivande stund.

Nu till det roliga; att stänga av CPU turbo gav toppenresultat.

Testat med 3DMark Time Spy:

(Turbo igång standard, utan Ryzen Controller)
Total: 10866
GPU: 11045
CPU: 9953
Max temp: 99C

(Turbo avstängd)
Total: 10770
GPU: 11034
CPU: 9489
Max temp: 80C

I stort sett ingen prestandaförlust till en markant tystare dator. Mycket trevligt.

Tyvärr verkar min musplatta vara helt död. Har inte testat det förrän nu då jag kört mus hela tiden, men den är totalt svart. Får ringa supporten i morgon.

Skrivet av p1er:

Kul att du delar med dig med tester o erfarenheter. Det uppskattas!

Det finns ett par olika vägar man kan gå för att optimera CPU/GPU. På vilket sätt stänger du av din CPU Boost?
Har nämligen hört att det är populärt att använda Windows Power Plan för att tämja CPU:n men ändå ha boost påslaget men jag har ju inte fått min än så jag kan ju inte riktigt uttala mig om för-/nackdelar.

Många verkar gilla att köra CPU Boost på Efficient Agressive medan vissa istället kör sin optimering genom att ha CPU Boost på Agressive men sedan, beroende på vilken Power Profil, tämja CPU:n genom;
Quiet Mode: "AMD Power Slider" på Better Performance och "Min CPU" på 81%
Balanced Mode: "AMD Power Slider" på Better Battery och "Min CPU" på 81%
Performance Mode: "AMD Power Slider" på Battery Saver och "Min CPU" på 100%
(alltså man använder vissa batteriinställningar trots att man inte kör på batteri)

Kan hända att det inte är så stor skillnad eller att dessa inställningare kanske är aningen varmare jämfört med bara stänga av Boost men kanske kan vara värt att jämföra om man verkligen vill hitta de absolut optimala inställningarna beroende på användning.

Hej!

Ska hämta hem min L5 Pro 3070 idag om allt går som det ska.
Tänkte slippa krångla så mycket med temperaturen och har läst det citerade ovan.

Vad tycker ni de flesta användare på forum verkar välja? Ryzen controller, stänga av cpu-boost helt eller windows power plan?
Skulle uppskatta bra standardinställning eftersom jag är less på krångla runt med inställningar. Någon fler som kan tipsa om forum för värmeinställningar eller hur ni gjort av egen erfarenhet?

Permalänk
Skrivet av Foff:

Hej!

Ska hämta hem min L5 Pro 3070 idag om allt går som det ska.
Tänkte slippa krångla så mycket med temperaturen och har läst det citerade ovan.

Vad tycker ni de flesta användare på forum verkar välja? Ryzen controller, stänga av cpu-boost helt eller windows power plan?
Skulle uppskatta bra standardinställning eftersom jag är less på krångla runt med inställningar. Någon fler som kan tipsa om forum för värmeinställningar eller hur ni gjort av egen erfarenhet?

Mitt tips är att prova standard först. Väldigt olika vad folk tycker om både ljudnivå och värme. Jag har ju själv en ganska varm processor i vissa spel men i dom flesta fallen så är processorn runt 80 grader och jag har visserligen en Legion 7 med annan kylning men iaf där är den ändå hyfsat ”tyst” även i prestandaläget. En bärbar med dessa grafikkorten och små format så får man räkna med värme och ganska bra varvtal på fläktarna. Jag meckade en hel del första veckan men sedan jag lyfte bakänden på datorn har jag bara kört och är väldigt nöjd med ”standard”.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Det går kanske inte att göra speciellt mycket.. Annat är det med Intels processorer som kan undervoltas genom flertalet programvaror.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det går kanske inte att göra speciellt mycket.. Annat är det med Intels processorer som kan undervoltas genom flertalet programvaror.

Ok, men ryzen controller, stänga av boost eller ändra power-plan verkar ju funka, inte det som är problemet antar jag, utan mer vad som är enklast om man vill hålla temperaturerna i schack utan att krångla så mycket.

Vad har ni andra, som inte vill testa först, kört av de tre alternativen ovan?

Permalänk
Medlem

..och en till fråga om man vill göra en snabbinställning av ny dator, är det här bra?:

Avinstallera Mcafee och iCue
Kolla så bios är aktuellt (var gör man det, är det i Vantage?)
Strypa processorn för att hålla temp i schack (vilket alternativ av de ovan det nu blir..)

Något mer ska göra/bör skippa?
Har inte så mycket tid tyvärr att hålla på som ni kanske märker, så svar uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foff:

..och en till fråga om man vill göra en snabbinställning av ny dator, är det här bra?:

Avinstallera Mcafee och iCue
Kolla så bios är aktuellt (var gör man det, är det i Vantage?)
Strypa processorn för att hålla temp i schack (vilket alternativ av de ovan det nu blir..)

Något mer ska göra/bör skippa?
Har inte så mycket tid tyvärr att hålla på som ni kanske märker, så svar uppskattas!

Jag har testat de flesta olika lösningarna och att stänga av turbo ger mig bäst upplevelse. Enkelt att göra med.

Du har sannolikt senaste bios när dumburken kommer, annars kan du bara ladda hem senaste och försöka installera. Den kommer att säga till om det inte behövs/går.

Annars har du bra koll verkar det som. Uppdatera Lenovo Vantage via MS Store och stäng av automatiska uppdateringar i den appen med.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag kör tysta läget så fort jag inte gejmar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Fick min legion 7 idag.

Allt installerat och klart.

Testat mina lite, runt 60 mh/s Eth och runt 70 grader stabilt. Men ska göra en egen kurva i Curve editor i Afterburner när jag har mer tid, lär få ner temperaturen en hel del.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag har testat de flesta olika lösningarna och att stänga av turbo ger mig bäst upplevelse. Enkelt att göra med.

Du har sannolikt senaste bios när dumburken kommer, annars kan du bara ladda hem senaste och försöka installera. Den kommer att säga till om det inte behövs/går.

Annars har du bra koll verkar det som. Uppdatera Lenovo Vantage via MS Store och stäng av automatiska uppdateringar i den appen med.

Att stänga av turbon, det var via regedit man gjorde det väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foff:

Att stänga av turbon, det var via regedit man gjorde det väl?

Ja, typ. Du aktiverar det via regedit, men det är en inbyggd (fast dold) funktion i Windows.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Mitt sista försök på en Legion 7 är skickat nu från Proshop och beräknas komma i morgon.

Hoppas att detta blir bra, då är min jakt över på ett tag.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag har testat de flesta olika lösningarna och att stänga av turbo ger mig bäst upplevelse. Enkelt att göra med.

Du har sannolikt senaste bios när dumburken kommer, annars kan du bara ladda hem senaste och försöka installera. Den kommer att säga till om det inte behövs/går.

Annars har du bra koll verkar det som. Uppdatera Lenovo Vantage via MS Store och stäng av automatiska uppdateringar i den appen med.

Får man fråga hur mycket klockfrekvens ni förlorar när ni stänger av turbo?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foff:

Hej!

Ska hämta hem min L5 Pro 3070 idag om allt går som det ska.
Tänkte slippa krångla så mycket med temperaturen och har läst det citerade ovan.

Vad tycker ni de flesta användare på forum verkar välja? Ryzen controller, stänga av cpu-boost helt eller windows power plan?
Skulle uppskatta bra standardinställning eftersom jag är less på krångla runt med inställningar. Någon fler som kan tipsa om forum för värmeinställningar eller hur ni gjort av egen erfarenhet?

Gjorde clean install av Windows 10 på min Legion 5 Pro första jag gjorde för att slippa all bloatware, kör ingen software alls och kör även på performance inställningen (Fn+Q tills startknappen lyser rött) Ser ingen ide i att juxa till med en massa extra skit som ger sämre prestanda, den går ju inom spec ändå.

Edit: 12994 i Cinebench R23 score för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Får man fråga hur mycket klockfrekvens ni förlorar när ni stänger av turbo?

Just frekvens har jag inte kollat, men fick ju detta i 3DMark när jag jämförde;

(Turbo igång standard, utan Ryzen Controller)
Total: 10866
GPU: 11045
CPU: 9953
Max temp: 99C

(Turbo avstängd)
Total: 10770
GPU: 11034
CPU: 9489
Max temp: 80C

AMD anger som spec på 5800H 3.2GHz base clock och max boost 4.4GHz. Misstänker att mellanskillnaden försvinner vid avstängd turbo.

Jag är inte extremt intresserad av detaljerna i siffror. Om det fungerar bra och går tyst så är jag nöjd, och så är fallet just nu. Jag kör framför allt GPU-tunga spel, och till allt kontorsarbete är 5800H mer än kapabel även utan turbo.

Sedan har ju alla olika förutsättningar och önskemål. Bäst blir spelupplevelsen med hörlurar oavsett, och då kan fläktarna få flåsa på hur högt de vill, men jag har min laptop i vardagsrummet och vill inte störa övriga familjen mer än nödvändigt. Därav kompromiss som jag kan leva med.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Gjorde clean install av Windows 10 på min Legion 5 Pro första jag gjorde för att slippa all bloatware, kör ingen software alls och kör även på performance inställningen (Fn+Q tills startknappen lyser rött) Ser ingen ide i att juxa till med en massa extra skit som ger sämre prestanda, den går ju inom spec ändå.

Edit: 12994 i Cinebench R23 score för övrigt

Samma här. Ren installation och ingen bloat. Funkar bra.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Tack för Amazon länken på L5P. Blev en sådan. Kommer imorgon eller på fredag
Var nära på att köpa en begagnad L5 med samma specs för 2000kr mindre men den skärmen gör det så grymt värt.

Nu blir det o kolla en massa reviews tills den kommer xD

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3b0rn:

Tack för Amazon länken på L5P. Blev en sådan. Kommer imorgon eller på fredag
Var nära på att köpa en begagnad L5 med samma specs för 2000kr mindre men den skärmen gör det så grymt värt.

Nu blir det o kolla en massa reviews tills den kommer xD

Kul. Hoppas du blir nöjd.

Jarrod Tech har några riktigt ingående videor om både L5P och L7.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Kul. Hoppas du blir nöjd.

Jarrod Tech har några riktigt ingående videor om både L5P och L7.

Vad jag förstår av tråden så har inte du bestämt dig riktigt mellan en L5P eller L7?

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3b0rn:

Vad jag förstår av tråden så har inte du bestämt dig riktigt mellan en L5P eller L7?

Jag har en L5P och är mer eller mindre nöjd med den, men vill helst ha en L7 då det är lite bättre kvalitét på framför allt tangentbord och musplatta.

Tog hem en Ryzen 9-version, men tyckte inte att priset motiverade en så pass mkt högre prislapp, så nu är det sista försöket med en Ryzen 7-version på Legion 7.

Skärmen är likadan på båda, så det är mest småsaker som stör.

Kan man så vill man, och vill man så ska man.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag har en L5P och är mer eller mindre nöjd med den, men vill helst ha en L7 då det är lite bättre kvalitét på framför allt tangentbord och musplatta.

Tog hem en Ryzen 9-version, men tyckte inte att priset motiverade en så pass mkt högre prislapp, så nu är det sista försöket med en Ryzen 7-version på Legion 7.

Skärmen är likadan på båda, så det är mest småsaker som stör.

Kan man så vill man, och vill man så ska man.

Blir kul att höra vad du väljer tillslut och vad din utverdering blir av L7 med 5800H.
Den har fortfarande RTX3080 eller?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Nu kan man beställa fullspäckad Legion 5 Pro med 5800H, RTX3070, 32GB RAM, 1TB SSD för 16,199 kr!

Man kan göra andra val som minskar eller ökar priset, bland annat välja vit färg på chassi eller RGB-tangentbord.
Minsta priset man kan få RTX3070 är ca 14,600 kr men det är med sämre RAM och liten SSD men kan vara bra att veta om man planerar att uppgradera med HyperX och bättre SSD ändå.

Kom ihåg att välja 300W-nätadapter med RTX3070 då den faktiskt behöver all denna kräm och Lenovo:s Premium Care är prisvärt! Skrev det i en annan tråd men tänkte tipsa här också, använd rabattkoden AFNLENOVO:
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...
Finns även Intel-CPU, dock bara med RTX3060 men den har 2st Thunderbolt 4. Kostar ca 15,500 kr med rabatt:
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Tänk bara på att leveranstiden på egenkonfigurerad kan bli 5 veckor, eller mer om man har otur.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Mitt sista försök på en Legion 7 är skickat nu från Proshop och beräknas komma i morgon.

Hoppas att detta blir bra, då är min jakt över på ett tag.

Vet du om Premium Care är inkluderat när man köper från Proshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Just frekvens har jag inte kollat, men fick ju detta i 3DMark när jag jämförde;

(Turbo igång standard, utan Ryzen Controller)
Total: 10866
GPU: 11045
CPU: 9953
Max temp: 99C

(Turbo avstängd)
Total: 10770
GPU: 11034
CPU: 9489
Max temp: 80C

AMD anger som spec på 5800H 3.2GHz base clock och max boost 4.4GHz. Misstänker att mellanskillnaden försvinner vid avstängd turbo.

Jag är inte extremt intresserad av detaljerna i siffror. Om det fungerar bra och går tyst så är jag nöjd, och så är fallet just nu. Jag kör framför allt GPU-tunga spel, och till allt kontorsarbete är 5800H mer än kapabel även utan turbo.

Sedan har ju alla olika förutsättningar och önskemål. Bäst blir spelupplevelsen med hörlurar oavsett, och då kan fläktarna få flåsa på hur högt de vill, men jag har min laptop i vardagsrummet och vill inte störa övriga familjen mer än nödvändigt. Därav kompromiss som jag kan leva med.

Spännande. Kört ner min intel rätt duktigt i throttlestop med från 4,3 i spel till 3,2 oxh märker ingen större prestanda förlust heller dock ca 25c lägre temps. Hellre det än ett par fps till.

Testat undervolta gpu nått?

Kör mitt 3080 i 0,725v och 1605mhz temps runt 66c i Doom eternal och inga frekvenser som går upp och ner efter temp skiftningar. använder mig av kurvan då i afterburner. Gjorde stor skillnad i prestanda då den håller samma frekvens och volt hela tiden så jämnare fps och flyt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Blir kul att höra vad du väljer tillslut och vad din utverdering blir av L7 med 5800H.
Den har fortfarande RTX3080 eller?

Japp.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Vet du om Premium Care är inkluderat när man köper från Proshop?

Vet ej. Kollar när den kommer.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att kontrollera fläktarna?.

fick ner den till 65-67 grader c, nu med curve editor i MSI Afterburner, men känns som att fläktarna går på halvfart...

Hade gärna kört fläktarna på 80%+ när man minar, mining riggarna sitter i ett annat rum så stör inte om det lever om lite.

Ska se nästa vecka om jag har tid att skruva lite, lite sugen på att testa flytande metall(Grizzly Conductonaut) på gpu/cpu. dock misstänker jag att skiten lär sänka fläkthastigheten istället så man ändå inte ser någon skillnad annat än under full load.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.