Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan säga att de som tyckt att Model 3 varit bullrig och billig i interiören bör testa den nya som kommit nu från Q2. Klart steg upp från tidigare modeller. Är ju inte lika mycket läder och knappar som tyskarna men mycket mer solid i inredningen. Bra mycket tystare är den också.

Jaså är den ännu tystare nu? Min far var ute och testade en i veckan och tyckte den var ganska tyst, den jag körde var inte alls speciellt tyst och det var nu i våras med en 2021a också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jaså är den ännu tystare nu? Min far var ute och testade en i veckan och tyckte den var ganska tyst, den jag körde var inte alls speciellt tyst och det var nu i våras med en 2021a också.

Kan inte personligen utala mig om skillnaden på tidigt 2021 och nu då jag inte kört en tidig 2021. Däremot vet jag att när 2021 kom med akustikrutorna fram så var det mycket snack om att det var inte så stor skillnad mot tidigare, däremot har flera som tagit leverans nu i Q2 sagt som jag att den är markant tystare än en deras 2020 och tidigare. Något verkar de ha gjort för jag kör nu högre däcktryck och tycker den är mindre stötig och tystare, förut sänkte jag däcktrycket för att få den till en okej nivå. Kan ju vara en ny version av däcken antar ja (samma märke och modell som innan dock), men det borde inte göra skillnad på vindljud.

Permalänk
Medlem

Hmm, måste kanske ge mig ut på en vända till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hmm, måste kanske ge mig ut på en vända till.

Ja det tycker jag. Sen är det väl som vanligt, det kan variera en del beroende på om man haft tur eller otur när Tesla byggt bilen…

Jag fick även extra lister i dörrarna fastsatta av han jag brukar lämna in bilen för rekond till, mestadels för att vägsmuts inte tränger in lika långt i dörrarna då men det gjorde en liten extra skillnad på ljudnivån också (tog bort lite av de högre frekvenserna från andra bilar som passerar).

Permalänk
Medlem

Auto Motor och Sport utser Mercedes EQS till världens bästa elbil.

Länk

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Länk

Tyskarna gillar sina egna märken. Det är som Polestar i Sverige.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Länk

Viktigaste frågan dock, har den Dog Mode?
Svårt att tro att den är bättre än Tesla annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Dock, vi snackar lägre förbrukning än rekordet för tesla model s vid hypermiling, och nästan i klass med världsrekordet som hålls idag av renault zoe, vilket inte är helt illa pinkat Men ja prislappen är ju oavsett det rätt saftigt, får se vad prislappen landar på efter de första 1000 bilarna!

Vid 85 km/h (441 miles at 53 mph, 60kwh plus 3.5 kWh från solfångare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vid 85 km/h (441 miles at 53 mph, 60kwh plus 3.5 kWh från solfångare)

Yes! Det resulterade i 85wh/km. Efter en snabb googling så hittade jag att model S kom ner till 88wh/km vid 30kmh, och zoe hela vägen ner till 76 Så det låter ju som att den är rätt effektiv trots sin storlek! Sen ska man ju ta de siffrorna med en nypa salt, det går ju inte riktigt att lita på förrän den hamnar i händerna på någon oberoende

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Länk

Det är den tyska tidningen "Auto Motor und Sport", inte den svenska "... och Sport". Mycket av innehållet i den svenska tidningen är mer eller mindre översatt direkt från den tyska, men inte allt och det är en egen tidning som drar sina egna slutsatser.

Svenska AMS gjorde precis en genomgång av "laddbara" bilar och EQC hamnade på plats 27 exempelvis. Vann gjorde Kia E-Soul och sist kom Polestar 2. Dock är det baserat på betyg som är räknade inom respektive bils klass så bara för att Kian fick högst betyg så betyder inte det att den är bättre än de med lägre, bara i sin klass.

Permalänk
Medlem

Hej alla kloka! Jag står just i tagen att införskaffa min första bil Efter en del efterforskningar har jag landat i att antingen privatleasa en Kia e-niro, eller att köpa en begagnad Tesla, förmodligen modell S. Det skrämmer mig dock litet att köpa av en privatperson utan några egentliga bilkunskaper. Det prisspann som är intressant är ca 370k till 400k, och då finns möjligheter att köpa en Tesla med runt 16-20k mil. Det som är riktigt svårt att avgöra tycker jag är värdeminskningen över motsvarande treårsperiod som ju blir helt avgörande för vilket som blir mest ekonomiskt gångbart, även med ett privatlån med en ränta om ca 5%. Någonstans vid en värdeminskning på 60k kr över tre år tangerar de båda ekvationerna varandra tänker jag.

Hur hade ni resonerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Hej alla kloka! Jag står just i tagen att införskaffa min första bil Efter en del efterforskningar har jag landat i att antingen privatleasa en Kia e-niro, eller att köpa en begagnad Tesla, förmodligen modell S. Det skrämmer mig dock litet att köpa av en privatperson utan några egentliga bilkunskaper. Det prisspann som är intressant är ca 370k till 400k, och då finns möjligheter att köpa en Tesla med runt 16-20k mil. Det som är riktigt svårt att avgöra tycker jag är värdeminskningen över motsvarande treårsperiod som ju blir helt avgörande för vilket som blir mest ekonomiskt gångbart, även med ett privatlån med en ränta om ca 5%. Någonstans vid en värdeminskning på 60k kr över tre år tangerar de båda ekvationerna varandra tänker jag.

Hur hade ni resonerat?

Min tips är att inte köpa en bil med nypris kring en mille om man vill hålla budgeten nere. En Model S kostar som en dyr bil att laga helt enkelt. Jag hade inte rekommenderat att köpa en S-klass som gått 20k mil för 400k om man vill komma billigt undan heller. Man kan ha tur men skall man inte räkna med det för då kan man lika gärna räkna med den i princip obefintliga värdeminskning vi sett på nya elbilar och köpa en ny på direkten…

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag är just nu på besök i Linköping och OKQ8 här nere har snabbladdare (150 Kwh) på bensinstationer! Och man kan betala med vanligt kreditkort! Praise the Lord! Så mycket bättre än allt krångel som de andra märkena har med egna appar, brickor och strul. Toppen att de förenklar för fler att kunna köra elbil till vardags

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag är just nu på besök i Linköping och OKQ8 här nere har snabbladdare (150 Kwh) på bensinstationer! Och man kan betala med vanligt kreditkort! Praise the Lord! Så mycket bättre än allt krångel som de andra märkena har med egna appar, brickor och strul. Toppen att de förenklar för fler att kunna köra elbil till vardags

Frågan är om det är mycket dyrare att ladda så en om man har ett konto på någon laddningsstation.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Xyborg:

Tips är Circle K vid Ryd. 300 kW-laddare som just nu kostar nätta 0 kr/kWh. Har varit där två gånger i veckan!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tips är Circle K vid Ryd. 300 kW-laddare som just nu kostar nätta 0 kr/kWh. Har varit där två gånger i veckan!

Har du åkt vilse eller hälsar du på din hemtrakter.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan inte personligen utala mig om skillnaden på tidigt 2021 och nu då jag inte kört en tidig 2021. Däremot vet jag att när 2021 kom med akustikrutorna fram så var det mycket snack om att det var inte så stor skillnad mot tidigare, däremot har flera som tagit leverans nu i Q2 sagt som jag att den är markant tystare än en deras 2020 och tidigare. Något verkar de ha gjort för jag kör nu högre däcktryck och tycker den är mindre stötig och tystare, förut sänkte jag däcktrycket för att få den till en okej nivå. Kan ju vara en ny version av däcken antar ja (samma märke och modell som innan dock), men det borde inte göra skillnad på vindljud.

Kan det vara så att värmen är en faktor här?

Första gången jag provkörde Model 3 var det en M3LR 2020 på 19" och den lät definitivt mer än min gamla Model S med 21" från 2017. Ljudnivån imponerade alltså inte, men gick att acceptera.

Jag hämtade ut en M3P 2021Q1 i slutet av mars och dessa är förstås på 20". Den lät också mer än min gamla Model S och det som lät var definitivt däckljudet när man körde på grov asfalt. Mest lät det tidigt på morgonen när det ofta var ett fåtal plusgrader. Bilen blev dock märkbart tystare när stått i solen en hel dag och däcken blivit betydligt varmare och mjukare.

De senaste två månaderna har det varit ganska varmt och nu upplever jag inte däckljudet som lika störande. Trots detta är det nog ljudnivån, regnsensorn och det faktum att bilen inte har en halvkombi-lucka som är de största nackdelarna med Model 3. I övrigt är det en kul bil. Årsmodell 2021 är definitivt ett lyft mot tidigare.

Jag har en bekant som har en M3P 2021Q2 som jag ska testa mot min 2021Q1 vid tillfälle.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Är kostnaderna knutna till att Tesla normalt inte byter komponenter utan större monterade delar? T.ex. att hela batteriet byts även om en delkomponent strejkar osv. Vet du om Model S mycket dyrare att reparera än Model 3 förresten?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Kan det vara så att värmen är en faktor här?

Första gången jag provkörde Model 3 var det en M3LR 2020 på 19" och den lät definitivt mer än min gamla Model S med 21" från 2017. Ljudnivån imponerade alltså inte, men gick att acceptera.

Jag hämtade ut en M3P 2021Q1 i slutet av mars och dessa är förstås på 20". Den lät också mer än min gamla Model S och det som lät var definitivt däckljudet när man körde på grov asfalt. Mest lät det tidigt på morgonen när det ofta var ett fåtal plusgrader. Bilen blev dock märkbart tystare när stått i solen en hel dag och däcken blivit betydligt varmare och mjukare.

De senaste två månaderna har det varit ganska varmt och nu upplever jag inte däckljudet som lika störande. Trots detta är det nog ljudnivån, regnsensorn och det faktum att bilen inte har en halvkombi-lucka som är de största nackdelarna med Model 3. I övrigt är det en kul bil. Årsmodell 2021 är definitivt ett lyft mot tidigare.

Jag har en bekant som har en M3P 2021Q2 som jag ska testa mot min 2021Q1 vid tillfälle.

Nja, värmen bör inte vara en faktor i just denna jämförelsen, körde nämligen den gamla till Trosta och tog den nya därifrån 30 minuter senare. Hade inte förväntat mig direkt stor skillnad vad gäller ljudnivån men blev som sagt väldigt förvånad över hur tyst den var i jämförelse. Har ju stört mig på Model 3s oljud hela tiden jag haft den egentligen (egentligen sedan jag provkörde den och bytte ut min Model S), men inte alls med den nya faktiskt. Känns rätt skönt att inte irritera mig på ljudnivån varje gång jag sitter i bilen.

Det kan ju vara så att däcken är av en senare version som har mjukare gummi eller liknande för att vara tystare, det vet jag faktiskt inget om även om det känns osannolikt att det gör så stor skillnad. Den har ju lägre vindljud också men det kan ju vara på grund av att den nyas glastak är mer i linje eller liknande.

Skrivet av glemmy:

@Aktsu: Är kostnaderna knutna till att Tesla normalt inte byter komponenter utan större monterade delar? T.ex. att hela batteriet byts även om en delkomponent strejkar osv. Vet du om Model S mycket dyrare att reparera än Model 3 förresten?

Ja de är ju som de flesta biltillverkare, de byter hela insatser. Sen tycker jag rent generellt att Tesla ibland har lite speciella lösningar som går sönder lite för lätt. Model 3an är ju mycket enklare byggd än Model S så det är ju mindre som kan gå sönder och när det går sönder är det billigare att laga. Tänk saker som att Model S har handtag som fälls ut, saknar dem faktiskt men om de går sönder är det dyrt att laga hos Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vad kostar det då?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av vinylens:

Har du åkt vilse eller hälsar du på din hemtrakter.

Måste ju se vad alla sysslar med här nere. Perfekt tillfälle att motionera batteriet i bilen med!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag och väntar in MG 5 Ev Estate till hösten ganska rolig jämförelse mot Porsche Taycan Turismo på denna video.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Xyborg:

För egen del förstår jag ju definitivt tanken som drivs politiskt nu, att det inte ska vara ett krav på olika appar utan att ett betalkort ska kunna fungera. Även jag som är ganska elbilsbevandrad har stått och bråkat med olika appar och fått lägga 15-20 minuter på att prata med diverse kundtjänster för att möjligen få igång laddningen. Nu är vi ju fortfarande i ett hyfsat tidigt stadie, men att faktiskt förenkla den biten tror jag kommer att bli väldigt viktigt framöver.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Allt är relativt och vad som är lönsamt och billigt beror på situationen...

Själv betalar jag 8000kr/mån för min Tesla Model S, vilket är det dyraste jag betalat för någon bil jag haft. Men ändå är den 5000kr/mån billigare att äga totalt, än den Volvo jag hade tidigare. Mest på grund av att jag kör långa sträckor..

Var och en får sätta sig in i sin egen situation och utgå därifrån, vad som är lämpligt och lönsamt. För vad som passar den ene, kanske inte är rätt för den andre eller dig? Gäller även elabbonemang..

Edit: Glömde skriva att i min situation, skulle jag alltså kunna lägga 5000kr/mån extra på ett elabbonemang och gå jämt ut med min gamla fossilbil. Nu gör jag ju inte det, men finns ju spelrum för att öka...

Normalt så är man intresserad av att få det billigare, inte till samma pris.
Sen har jag misstankar om att din Tesla kostar en del extra om man t.ex. tar med värdeminskningen, den brukar vara ganska stor på elbilsr speciellt när de kostar lite mer i inköp. Så det kan behövas många mil att fördela kostnaden på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Måhända att jag räknat fel, men jag tror snarare det är du som är rejält ute och cyklar. Årsförbrukningen för vårt hus ligger kring 13000kWh, fick det till ett snitt på drygt 3A. 13.000.000Wh/400V/365/24 = 3,71A. Och då är det inte ens bergvärme, utan frånluftsvärmepump samt inkl all hushållsel, därför skrev uppskattade jag uppvärmningen till drygt 3A. Edit: kollade mer exakt nu och min frånluftsvärmepump har förbrukat 10300kWh/år (under nästan två års förbrukning) dvs lägre än min uträkning.

Poängen kvarstår, att uppvärmning drar inte i närheten för att maxxa 20A eller ens 16A säkring, uppenbarligen, isf skulle man inte kunna köra värmepump, ugn, spis, micro och ladda bilen samtidigt... Men visst, kör man direktverkande el som du verkar göra så blir ju siffran betydligt högre.

Du verkar ju inte ens förstå att om man väljer säkring på 125A så betalar man för faktisk belastning (dvs hur många A man drar från nätet) istället för en fast avgift.

Din huvudsäkring måste gå varje höst och inte bytas förrän till våren.
3A räcker inte ens till hushållsström ån mindre till värme via el.
Kan tänka mig att du inte behöver några ampere alls under stora delar av året för värme men den går inte att lagra tills kylan kommer så din säkring behöver vara några gånger mer än dina påstådda 3A.Men du har väl också en gratis 125A anslutning. Hemma kostar den drygt 39.000 kr / år men du har säkert ett bra avtal.

Det skulle kunna vara att du har ett företag som betalar den fasta avgiften men då är det skattesmitning du håller på med och kan se fram emot ett besök från skatteverket i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja men om man fyller upp 16-25A på 3 faser 24/7 så kör man ju någon industri hemma så då kan man garanterat motivera det. Vanliga hushåll använder inte 100 MWh per år som du föreslår, så för dem som inte har en industri hemma så finns det gott om utrymme utan att säkra upp.

Var hittar du 100 MWh per år någonstans. Kan det vara ett spöke i farten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunz:

Jo jag är fullt medveten om det, men om du inte förstod vad jag menade så var poängen att vi genererar tonvis med spillvärme för att inte frysa ihjäl. Ändå räcker det utan problem till att ladda bilen samtidigt. Om ditt scenario är att du använder mer än 11A på tre faser hela natten varje natt vintern ut, så tror jag nog inte att du direkt "sparat" några pengar på att köra luftvärme...

Vet inte var du fått ifrån att varje dygn under vintern har samma temperatur. Du kanske har det så, men hemma så varierar det några tiotal grader under vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Normalt så är man intresserad av att få det billigare, inte till samma pris.
Sen har jag misstankar om att din Tesla kostar en del extra om man t.ex. tar med värdeminskningen, den brukar vara ganska stor på elbilsr speciellt när de kostar lite mer i inköp. Så det kan behövas många mil att fördela kostnaden på.

Så kan det vara, men om man ska se det från den ljusa sidan, så gör man ju både klimatet, miljön och vår hälsa en tjänst genom att byta...
Vet inte om du sett mitt andra inlägg, som jag skrev häromdagen, men där redogör jag hur jag räknat...

Som jag sagt innan.. Alla har olika förutsättningar och hur de använder sina bilar. Kör man bara ner till affären ett par gånger i veckan, är inte en elbil det bästa alternativet rent ekonomiskt. Finns en sida där man kan räkna ut ganska bra, vad olika elbilar kommer kosta.
Själv skulle jag inte våga köpa en ny diesel/bensinbil idag, då värdeminskningen på dem troligtvis kommer bli ännu högre.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Känns knepigt det här med elbil. Artikeln är tyvärr låst men man kan iallafall läsa tillräckligt mycket.
Är det inte just tänkt att man ska ladda på natten för att ha bilen fulltankad på morgonen.

https://www.svd.se/gm-varnar-elbilsagare-for-brandrisk

Fordonsjätten General Motors uppmanar ägare till elbilen Chevrolet Bolt att parkera fordonet utomhus och att inte låta laddsladden sitta i under natten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Stefflo:

Känns knepigt det här med elbil. Artikeln är tyvärr låst men man kan iallafall läsa tillräckligt mycket.
Är det inte just tänkt att man ska ladda på natten för att ha bilen fulltankad på morgonen.

https://www.svd.se/gm-varnar-elbilsagare-for-brandrisk

Fordonsjätten General Motors uppmanar ägare till elbilen Chevrolet Bolt att parkera fordonet utomhus och att inte låta laddsladden sitta i under natten.

Det lär ju enbart vara under tiden som GM utreder vad som har hänt. Det är ju självklart inte normalt att bilen ska kunna börja brinna av laddning.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung