Windows 11 dödar Blue Screen of Death

Permalänk
Medlem

Fast detta är väl dåligt för OLED skärmar? Det blir ju mer kontrast mellan bakgrund och text dvs större risk för inbränning ifall en BSOD ligger på i många timmar utan att skärmen går i vila? De har de nog inte tänkt på, bäst att behålla det blåa. Eller kanske börja med en skärm i regnbågens färger all inclusive och allt bra va?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hur har du lyckats med det? Ingen OC?

Det var också jätte länge sedan jag fick en bluescreen i Windows 10. Flera år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hur har du lyckats med det? Ingen OC?

Att jag använt adekvat ESD-skydd vid alla datorbyggen samt inte moddat sönder Windows 10 ("fÖr aTt StÄnGa Av SpIoNaGeT" eller motsvarande) är nog de två främsta anledningarna.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Att jag använt adekvat ESD-skydd vid alla datorbyggen samt inte moddat sönder Windows 10 ("fÖr aTt StÄnGa Av SpIoNaGeT" eller motsvarande) är nog de två främsta anledningarna.

Ostabilt OC brukar ju ge BSOD eller frysningar. Själva har jag aldrig använt ESD, byggde min första dator 2004

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är minst fem år sedan jag hade en BSOD, och det känns inte som något jätteproblem om de byter bakgrundsfärg efter 26 år.

Spelar viss roll för språkbruket, och just färgen svart kan leda till missförstånd i exempelvis telefonsupporten etc: "Är skärmen svart?" -"Ja". "Vad står det på den?". -Den är ju förbövelen svart!

Att microsoft byter färg på BSOD tycker jag är ett dumt upptåg som bara kommer att förvirra:
Under kulturrevolutionen i Kina var det något snille där som ansåg att rött ljus inte längre skulle betyda stopp, utan framåt istället. Eftersom rött är kommunisternas färg. Väl sagt och gjort betydde rött "kör" och grönt "stanna". Blev totalt kaos i kinesiska trafiken. De fick byta tillbaka så småningom. Kan bli så för microsoft också.