Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Notis till self. Nästa sommar SKA jag köpa en portabel AC. Värmen hemma i lägenheten orkar man med sämre och sämre varje år då det bara blir varmare o varmare. Typ ren överlevnad, svårt att andas tom.
4-5 helvetes dagar nu igen man måste försöka överleva.

Förr kändes det typ meh, kort sommar, inte så varmt. Men varje år blir de bara värre o värre typ. Känns oundvikligt nu med AC. Trots alla nackdelar med portabel AC.

Nu drar jag till köpcentrumet och hänger där hela dagen, tråkigt som fan men där går iaf att andas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Notis till self. Nästa sommar SKA jag köpa en portabel AC. Värmen hemma i lägenheten orkar man med sämre och sämre varje år då det bara blir varmare o varmare. Typ ren överlevnad, svårt att andas tom.

Förr kändes det typ meh, kort sommar, inte så varmt. Men varje år blir de bara värre o värre typ. Känns oundvikligt nu med AC. Trots alla nackdelar med portabel AC.

Nu drar jag till köpcentrumet och hänger där hela dagen, tråkigt som fan men där går iaf att andas.

Innan du införskaffat en portabel AC lägg kylklamp på bröstet (med handduk emellan). Hjärtat pumpar ut svalt blod i kroppen.
Fungerar klockrent.
Eller duscha kallt. Det håller i sig några timmar i alla fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Låter som en bra idé. Själv fungerar jag knappt som människa när det är för varmt. Och nu som du säger så verkar det ju bli varmare och varmare för varje år.
Wish I lived in Alaska ❄️

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag är uppvuxen med att ”lyssnar till” är något som används för att beskriva ”vad man reagerar på”. Exempel: ”Det här är min hund. Hon lyssnar till Maja.” = Om du vill få hundens uppmärksamhet säger du ”Maja”.

Du blandar inte ihop det med "lystrar till"? SAOB definierar "lystra till" som "heta, i synnerhet om hund", och synonymer.se definierar det som "heta, kallas, benämnas".

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nivity:

Kalla fötter, kall kropp.
Litet fotbad gör enorm skillnad, hela kroppen svalkar av om fötterna är kalla. Testa det! ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Kalla fötter, kall kropp.
Litet fotbad gör enorm skillnad, hela kroppen svalkar av om fötterna är kalla. Testa det! ^^

Kan det vara att massa kallt blod från fötterna åker upp igen och svalkar resten av kroppen via ådrorna medan nytt varmt blod åker ned i fötterna och svalkas/kyls ned? Blir alltså som ett slutet kylsystem för kroppen!?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Du blandar inte ihop det med "lystrar till"? SAOB definierar "lystra till" som "heta, i synnerhet om hund", och synonymer.se definierar det som "heta, kallas, benämnas".

Bra fråga.
Det är länge sen jag hörde uttrycket alls, men som jag minns det sas det alltid "lyssnar till" i min omgivning... vilket antingen kan betyda att omgivningen sa fel, eller att jag hörde fel eller också att jag bara minns fel. Hur som helst är det möjligt att det är en ihopblandning med "lystrar till".

Jag tycker att det är svårt att googla på då det kommer upp mycket brus när jag försöker hitta hur "lyssna till", "lystra till" och "lyssna på" bör användas.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Avstängd

Mina ramlager ha gått sönder, och även vevaxel har taget skadad så blir att byta motor.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Antagningsbesked imorgon. Är så nervös att spyan sitter i halsen. Otroligt många fler sökande i år. Orkar inte ett halvår till på mitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är väl bara att åka och handla _nu_ - affärerna till skillnad från sommaren 2018 verkar ha mer eller mindre bra lagerhållning av på portabla AC även långt in på sommaren - jag skulle sikta på en elekrolux-maskin.

När grejorna väl är hemma så kommer du undra varför du inte köpte tidigare om du som nu indikerar att du mår riktigt dåligt av värmen. Att gå från 30-31 grader C som är min absoluta gräns till 27 grader C med portabel AC är en otrolig komforthöjning i jämförelse vid nivån vid 30 grader C - dessutom avfuktar den luften och gör också att du kan svettas effektivare och det inte bara rinner utan att kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är väl bara att åka och handla _nu_ - affärerna till skillnad från sommaren 2018 verkar ha mer eller mindre bra lagerhållning av på portabla AC även långt in på sommaren - jag skulle sikta på en elekrolux-maskin.

När grejorna väl är hemma så kommer du undra varför du inte köpte tidigare om du som nu indikerar att du mår riktigt dåligt av värmen. Att gå från 30-31 grader C som är min absoluta gräns till 27 grader C med portabel AC är en otrolig komforthöjning i jämförelse vid nivån vid 30 grader C - dessutom avfuktar den luften och gör också att du kan svettas effektivare och det inte bara rinner utan att kyla.

Har extremt dåligt med pengar i nuläget pga lite olika orsaker.
Det är anledningen jag inte kan köpa en nu, jag tänkte först ta ett sms lån för köpa en så desperat var jag men stoppade mig för det. Ingen bra fälla o hamna i känns det som.

Förhoppningsvis återgår inkomsten till lite mer normalt om några månader och man kan lägga undan till en ac till nästa vår/sommar. Tills dess är det inte mycket mer o göra än kämpa tills svalare väder kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har extremt dåligt med pengar i nuläget pga lite olika orsaker.
Det är anledningen jag inte kan köpa en nu, jag tänkte först ta ett sms lån för köpa en så desperat var jag men stoppade mig för det. Ingen bra fälla o hamna i känns det som.

Förhoppningsvis återgår inkomsten till lite mer normalt om några månader och man kan lägga undan till en ac till nästa vår/sommar. Tills dess är det inte mycket mer o göra än kämpa tills svalare väder kommer in.

Håll dig ifrån smslån, det är nog det bästa rådet du kan få. Det andra? Skaffa en av ❄️🙂👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Innan du införskaffat en portabel AC lägg kylklamp på bröstet (med handduk emellan).

Att frysa kylklampen producerar iofs mer värme än kylan du får ut ur klampen sedan, så din bostad värms upp av denna procedur... Skulle satsa mer på något i stil med fuktiga handdukar draperade över kroppen då förångning av vatten suger upp väldigt mycket värme. Eller då det där bra tipset om fotbad som tidigare nämnts. Mycket blodkärl i fötterna/fotlederna och ganska stor hudyta också iom tårna.

På vintern när det blir riktigt kallt i sovrummet (har inget element där, plus friskluftsintag rakt utifrån) har jag kört med sockar på fötterna när det kryper en bit under minus. Så jag är inte förvånad att det omvända också fungerar även om jag inte provat på det själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Att frysa kylklampen producerar iofs mer värme än kylan du får ut ur klampen sedan, så din bostad värms upp av denna procedur... Skulle satsa mer på något i stil med fuktiga handdukar draperade över kroppen då förångning av vatten suger upp väldigt mycket värme. Eller då det där bra tipset om fotbad som tidigare nämnts. Mycket blodkärl i fötterna/fotlederna och ganska stor hudyta också iom tårna.

På vintern när det blir riktigt kallt i sovrummet (har inget element där, plus friskluftsintag rakt utifrån) har jag kört med sockar på fötterna när det kryper en bit under minus. Så jag är inte förvånad att det omvända också fungerar även om jag inte provat på det själv.

När jag var yngre och det var kallt ute så sa mamma alltid att 70% av värmen försvinner genom huvudet. På den tiden var det löjligt att gå med mössa även om det var -20 grader ute. Öronen var som röda stoppljus när man kom till skolan.

Men kan säkert funka med att kyla fötterna också, fryser man om fötterna så brukar man frysa om hela kroppen. alla som varit på isen för länge i fel skor eller stått i en ishall har säkert koll på detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fast vadå, 99% av alla som bor någonstans har en frys som konstant är på. Tvivlar på att frysen genererar så mycket extra värmen för 0,6l kylklamp.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Fast vadå, 99% av alla som bor någonstans har en frys som konstant är på.

I praktiken är frysen bara "på" medans kompressorn arbetar. Om du fryser ned kylklampar så jobbar kompressorn mer, och genererar då mer värme. Frysen är ju en värmepump; den måste transportera ut värmen ur det man lägger in i frysen, det kräver energi, och processen är inte 100% effektiv.

Ursäkta om jag svävat iväg från ämnet nu. Ska skärpa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

I praktiken är frysen bara "på" medans kompressorn arbetar. Om du fryser ned kylklampar så jobbar kompressorn mer, och genererar då mer värme. Frysen är ju en värmepump; den måste transportera ut värmen ur det man lägger in i frysen, det kräver energi, och processen är inte 100% effektiv.

Lite off topic men eftersom värmen går mig sur och galen fortsätter jag. Du har ju helt rätt i att vämen, i alla fall i köket, ökar om fryser får gå hårdare, dock är ju kylklampar nära kroppen (eller i sängen, tips till er utan AC) en subjektiv nettovinst jämfört med 0,1 grader varmare temp i köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag är med
Men vinsten och det välmående du får av ett par timmars kyla nära kropp är helt klart värt den lilla temp.ökning som frysen genererar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Antagningsbesked imorgon. Är så nervös att spyan sitter i halsen. Otroligt många fler sökande i år. Orkar inte ett halvår till på mitt jobb.

Hur gick det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lindahlj:

Hur gick det?

Det gick kanon, har blivit antagen på exakt det jag ville och lyckan är total.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det gick kanon, har blivit antagen på exakt det jag ville och lyckan är total.

Härligt. Säger som AMD:arna på forumet brukar göra då de blir uppspelta: "Bazinga".

Permalänk
Medlem

Windows började strula och jag glömde göra backup på en del saker jag hade på C:\ innan jag formaterade C:\. Man lär sig aldrig!!!

Inte första gången sånt händer. I fortsättningen ska jag ha mina textfiler på en annan drive som jag inte formaterar speciellt ofta. Så mycket onödigt jobb som man inte kommer att kunna återskapa

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Så mycket onödigt jobb som man inte kommer att kunna återskapa

Amen... Känner igen det där.

En gång på den gamla onda tiden höll jag på att skriva, men min PC körde faktiskt Windows XP vid det här laget och inte det trippelt dubbelförbannade WinME, så författade jag på en lång text och hade jätteflyt, och så började datorn bisarrt muppa sig, blev bara långsammare och långsammare. Så jag försökte spara dokumentet som jag dumt nog börjat skriva på i MS Wordpad som inte har autosparfunktion, men det tog skitlång tid och inget hände kändes det som. Så i vredesmod körde jag vulcan neckpinch på datorn och tvingade omstart, och tjoff där var den texten förstörd...

Wordpad hade bara sparat alla skit-metadata den lägger till i dokumentet som gör det 200% större - själva textmassan var helt bortblåst. Supersmart! Om jag hållit mig till .txt som jag alltid brukar skriva i hade det säkert funkat. Menmen så är det ibland!

Lyckades också totalhaverera systempartitionen på min gamla Amiga en gång i tiden, var mycket oåterskapbart som försvann där på ett ögonblick, jag höll på att bli tokig... Men vatten under broarna som de säger, detta var läääänge sedan nu, och jag överlevde det. Känns dock fortfarande i själen, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Amen... Känner igen det där.

En gång på den gamla onda tiden höll jag på att skriva, men min PC körde faktiskt Windows XP vid det här laget och inte det trippelt dubbelförbannade WinME, så författade jag på en lång text och hade jätteflyt, och så började datorn bisarrt muppa sig, blev bara långsammare och långsammare. Så jag försökte spara dokumentet som jag dumt nog börjat skriva på i MS Wordpad som inte har autosparfunktion, men det tog skitlång tid och inget hände kändes det som. Så i vredesmod körde jag vulcan neckpinch på datorn och tvingade omstart, och tjoff där var den texten förstörd...

Wordpad hade bara sparat alla skit-metadata den lägger till i dokumentet som gör det 200% större - själva textmassan var helt bortblåst. Supersmart! Om jag hållit mig till .txt som jag alltid brukar skriva i hade det säkert funkat. Menmen så är det ibland!

Lyckades också totalhaverera systempartitionen på min gamla Amiga en gång i tiden, var mycket oåterskapbart som försvann där på ett ögonblick, jag höll på att bli tokig... Men vatten under broarna som de säger, detta var läääänge sedan nu, och jag överlevde det. Känns dock fortfarande i själen, tyvärr.

Egentligen så borde man ha enbart Windows på C och allt annat på en annan drive för att undvika att såna här misstag.
Luften gick ur utan tvekan. Ledade i alla mappar om det möjligtvis fanns en någorlunda ny backup, men icke

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Lägg såna saker på nåt moln istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Lägg såna saker på nåt moln istället.

Ja nuförtin har jag mina texter i molnet, gör det oändligt lättare om man hoppar mellan olika datorer när man skriver.

Men på den tiden det begav sig fanns inte sådana nymodigheter.

Permalänk
Medlem

Tror fan inte det går att ha en värre helg än denna man haft precis, har varit en riktig jävla f***helg för att vara helt ärlig.
Fredag: Inleder helgen med att krascha elscootern inte ens 30min efter jobbet och bromsen måste bytas ut. Bryr mig inte om mig själv i det ögonblicket eller nu då jag undkom med skrapsår runt ena armen. I'll be fine. Men en ny broms måste beställas och installeras vilket är krångligt och irriterande. Inte dyrt tack och lov, dryga 200-lappen.
Lördag: Får migrän och huvudvärk framåt kvällen...kräks och ligger i soffan och slaggar då jag inte vill bloda ner sängen pga lite sår på armen efter fallet med scootern, ligger seriöst och sover vid 22-tiden.
Söndag: Förväntar mig åtminstone en orosfri dag, allt går smooth ute vid en liten släktträff hos föräldrarna. Tills man upptäcker att ens favoritskjorta är trasig på flera ställen.

Måndag: Here i fucking come...inget kan vara värre än den här helgen. Punkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

allt känns bara skit.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Egentligen så borde man ha enbart Windows på C och allt annat på en annan drive för att undvika att såna här misstag.
Luften gick ur utan tvekan. Ledade i alla mappar om det möjligtvis fanns en någorlunda ny backup, men icke

Om du har möjlighet så kan någon form av NAS också fungera. Samt se över extern lagring för backup.

Själv lyckats formatera bort en partion med all viktig data en gång. Yngre och hade inte råd med backuplagring. Mest irriterande var att jag inte ryckte IDE-kabeln. 30-40GB data försvunnen. Varav en del viktiga filer men lyckligtvis inga livsviktiga.

Man måste nog bränna sig innan man tar backup på allvar. Vet folk som haft maximal otur där man tillfälligt använt backupdisken till något annat och lagringen den var backup för ger upp. Sedan folk som inte gjort backup på 20-25 år som kört samma företag och bokföring lokalt på datorn utan att den rasat...

Permalänk
Medlem

Först vill jag ge min sympati till alla er som är ledsna, sura eller arga av diverse skäl, oavsett om ni haft en skithelg eller råkat förlora en stor mängd data på grund av datorhaveri. Jag håller tummarna på att det snart vänder för er.

Själv är jag lite nedstämd idag, både på egna misslyckanden i livet, och på allt negativt som händer och sker i Sverige och världen. Dock försöker jag vara positiv.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.