Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Nu är deras nya "spelkonsol" superofficiell.

https://store.steampowered.com/steamdeck
https://www.steamdeck.com/en/

Zen 2 och RDNA 2.
7", 1280x800 skärm.

Från €419.
Levereras December 2021.

Verkar lite intressant faktiskt. Priset stiger dock snabbt om man vill ha mer (inbyggd) lagring.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Där har vi den!

Inte den mest väldesignade skapelsen jag har sett. Rätt gräslig faktiskt. Ser inte så skön ut att hålla i heller.

Men oavsett min negativitet så ska det bli intressant att se recensioner på den när den kommer.

Permalänk
Medlem

Hm undrar om steam kommer annonsera cloud med detta också Blir ett köp hursom.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av confusedcake:

Hm undrar om steam kommer annonsera cloud med detta också Blir ett köp hursom.

De lanserade ju någon slags molninfrastruktur för ett tag sedan som tredje part kunde implementera. Förstod aldrig riktigt vad det var, eller om någon faktiskt har implementerat det, men ja, nu kanske de själva får användning av det åtminstone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Den kör tydligen Linux ?

Måste spelen portas till Linux först då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Den kör tydligen Linux ?

Måste spelen portas till Linux först då ?

Nej, dom använder Proton: https://en.wikipedia.org/wiki/Proton_(software)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nej, dom använder Proton

OK, tack - lite synd (enligt mig)

Hade hoppats på fler Linux-portar och att spelen var "native" på Steam Deck.

Lösningen de kör nu har både sina för och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

OK, tack - lite synd (enligt mig)

Hade hoppats på fler Linux-portar och att spelen var "native" på Steam Deck.

Lösningen de kör nu har både sina för och nackdelar.

Vissa spel har ju fått native linux versioner vad jag förstått, t.ex Portal. Tyvärr är det fortfarande få.

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa denna men bra för oss som kör Linux, då Valve verkar jobba med tredjepart för att få anticheat till Linux. Win-win!

Permalänk
Medlem

Zen2+RDNA2 APU kan nog faktiskt driva 1280x800 ganska bra tror jag.
Är nyfiken, skulle vilja köpa en men å andra sidan vet jag inte vad jag spelat på den. Vill-ha-begär bara.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

1280x800 håller inte alls för min del. Hade den haft 1080p eller 1920x1200 hade det nog blivit köp.

Permalänk
Inaktiv

Lite mellan att lägga en förbokning på 256GB eller 512GB modellen när bokningarna öppnas till att invänta vad mer som dyker upp. Ett bra tag till lanseringen och utan Windows vilket gör en helt låst till hur bra denna hempulade lösning fungerar.

Men på många vis är det vad jag väntat på. Ingen Valve fanboy men litar mer på att de supportar sin produkt än alla random Kinesiska tillverkare som redan lanserat liknande och betydligt dyrare produkter.

Utseendet funkar. Ser ut som en blandning av Switch, Xbox One-kontroller och random mobilkontroller. Spännande att se mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

1280x800 håller inte alls för min del. Hade den haft 1080p eller 1920x1200 hade det nog blivit köp.

Varför dock? Det är 215 ppi på den skärmstorleken, som att köra 5K på 27”.

Permalänk
Medlem

Synd att kontrollerna inte är avtagbara. Förhoppningsvis så är den enkel att demontera för att laga i framtiden.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Känns spontant som en perfekt bärbat konsol för emulatorer. Borde kunna lira allt upp till PS3/X360/WiiU utan större problem prestandamässigt på den skärmen.

Kan bli ett köp om ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Varför dock? Det är 215 ppi på den skärmstorleken, som att köra 5K på 27”.

Skulle du köpa en mobil med en skärm i den upplösningen? Motsvarande på en 5" skärm blir väll 960x600 eller nått sånt. Skulle det känns som en bra upplevelse tror du? Det var typ 12 år sen man hade den typ av upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eruku:

Skulle du köpa en mobil med en skärm i den upplösningen? Motsvarande på en 5" skärm blir väll 960x600 eller nått sånt. Skulle det känns som en bra upplevelse tror du? Det var typ 12 år sen man hade den typ av upplösning.

Mobilerna fuskar vid spel, de sänker upplösningen rejält. Hemskärmen bör köras native dock.

Hade gärna sett att man ökat upplösningen lite men det fungerar och sparar resurser. Har du någonsin spelat på en Nintendo Switch handhållen så är det mer eller mindre så det kommer se ut även här. Möjligen att Switch har en lite mindre skärm då. Kör själv en Switch Lite och den upplevs skarp trots upplösningen på den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mobilerna fuskar vid spel, de sänker upplösningen rejält. Hemskärmen bör köras native dock.

Hade gärna sett att man ökat upplösningen lite men det fungerar och sparar resurser. Har du någonsin spelat på en Nintendo Switch handhållen så är det mer eller mindre så det kommer se ut även här. Möjligen att Switch har en lite mindre skärm då. Kör själv en Switch Lite och den upplevs skarp trots upplösningen på den skärmen.

Hade en switch ett par år. Skärmens upplösning tyckte jag var dess största brist. Därför jag sågar upplösningen på Steamdeck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eruku:

Hade en switch ett par år. Skärmens upplösning tyckte jag var dess största brist. Därför jag sågar upplösningen på Steamdeck.

Prestandan i mitt tycke, men ju större skärmen blir ju mer uppenbar blir upplösningen. Hade själv en PS Vita innan, nu var den förvisso något mindre men den skärmen var inte trevlig (och då hade jag OLED-versionen). SD upplösning på dessa, lägre än HD. Fin handhållen i övrigt, dåligt med spel och extremt dålig prestanda (ladda hem/installera spel och starta spel och sådant var inte kul).

Men jag är nog ändå böjd att hålla med dig. Sedan är 16:10 för en handhållen konsoll för spel lite knepigt, spel är i regel 16:9 och stödjer sällan 16:10 vettigt längre så lite konstigt att man gjort det valet. Men de kanske har någon tanke med det.

Den dyraste modellen kunde ju gått fått ha en högre upplösning, eller helt enkelt lägga till en sådan. Hade gärna sett att man hade en panel som klarade mer än 60Hz, men med tanke på förutsättningarna så kan jag köpa att vinsten kanske är rätt liten.

Permalänk
Konsolgrävare

Är sugen på att lägga en pre-order men ska försöka hålla fingrarna i styr och vänta på recensioner

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Gött att Valve jobbar med att få BattleEye och EAC fungerade till launch, kanske man kan byta till Linux på heltid nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Är sugen på att lägga en pre-order men ska försöka hålla fingrarna i styr och vänta på recensioner

Typ 4 euro i deposit så man behöver inte låsa hela beloppet nu. Halvt om halvt vill nog Valve faktiskt se intresset, typ alla som kan tänka sig att faktiskt köpa en är nog villiga att lägga 4 euro på en förbokning.

Lägger en själv så fort det är möjligt, inte riktigt bestämt mig för om det blir mellanmodellen eller den dyrare dock.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Typ 4 euro i deposit så man behöver inte låsa hela beloppet nu. Halvt om halvt vill nog Valve faktiskt se intresset, typ alla som kan tänka sig att faktiskt köpa en är nog villiga att lägga 4 euro på en förbokning.

Lägger en själv så fort det är möjligt, inte riktigt bestämt mig för om det blir mellanmodellen eller den dyrare dock.

Nä det är ju sant. Efter läst en massa under dagen så blir man bara mer och mer intresserad dock.

Angående vilken modell så verkar det som den dyraste modellen är den enda med Premium anti-glare etched glass.

Sen är inbyggda minnet snabbare än ett SD kort. Så om det blir ett köp blir det nog den modellen

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Nä det är ju sant. Efter läst en massa under dagen så blir man bara mer och mer intresserad dock.

Angående vilken modell så verkar det som den dyraste modellen är den enda med Premium anti-glare etched glass.

Sen är inbyggda minnet snabbare än ett SD kort. Så om det blir ett köp blir det nog den modellen

Jo, samma här. Är väl om man ska vänta lite men den är redan relativt billig jämfört med GPD Win 3 och Aya Neo. Fyller nog sitt behov rätt bra, även om det finns saker med den jag är rätt tveksam till.

Lutar lite åt den dyraste för mig faktiskt. Blir det aktuellt att installera Windows 11 så kommer utrymmet behövas. Får även denna stöd för DirectStorage så vore extra utrymmet fint även på den punkten.

Relativt små skillnader i pris med, så känns vettig.

Permalänk
Medlem

Lyckades reservera en 512 gb

Bildfel
Permalänk
Medlem

Ny video med intressant diskussion om deras tidigare hårdvaruprodukter.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Den känns B för hört att den kör spelen i endast 30 fps stämmer det eller klarar den 60 fps i vissa spel ?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kvarnis:

Den känns B för hört att den kör spelen i endast 30 fps stämmer det eller klarar den 60 fps i vissa spel ?

Man har förtydligat det hela lite. Kravet är minst 30 fps, men såklart gärna högre

La till källa
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Den känns B för hört att den kör spelen i endast 30 fps stämmer det eller klarar den 60 fps i vissa spel ?

Va? Vart har du hört det? Dom har sagt att dom siktar på 30fps i nya AAA titlar som minst, sen vet man inte vad dom tänker sig för grafikinställningar. Men specsen på papper visar att den klarar de flesta titlar iallall 60fps med inte allt för låga inställningar, återsår bara att se hur den presterar i verkligheten när folk fått en i handen.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index