Valve: "Steam Deck är en prispressad konsol med uppgraderingsbar lagring"

Permalänk
Medlem

Även om jag gillar idén med denna konsol och jag hoppas att den slår, så tror jag det blir svårt att replikera en konsolupplevelse med en sån här pjäs.

Anledningen är samma som den största fördelen, dvs att man får tillgång till sitt steam bibliotek. Ett stort antal spel som byggts för PC i åtanke, många där primära kontroll metoden är mus och tangentbord.
Detta i samband med att pc spel är byggda för alla typer av pc konfigurationer (cpu/gpu,upplösning etc) gör att upplevelsen på en sån här konsol kommer skifta enormt, beroende på vad du försöker spela.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många idag har redan bra portabla spelmaskiner som mobilen, surfplatta, Nintendo switch och några enstaka en spellaptop. Frågan är varför ska man köpa en till bärbar spelmaskin?

Konsolen Steam Deck lär säkerligen bli bra, men jag gissar det ovanför kan bidra till att den ändå ej säljer bra. Det krävs nog att den har exklusiva måste ha spel.

Jag spelar nästan inte alls utan fysiska knappar att trycka på så mobil och platta går bort. Jag har en switch men om indie spelen börjar prestera för dåligt på den men bra på deck så kanske jag är intresserad av att byta upp mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ett ganska normalt microSD kort på 256GB har läshastigheter ungefär som en rost-disk och något snabbare accesstider. För de flesta av oss går det att leva med. Men det är värt att vara försiktig, SD-kort är definitivt inte likvärdiga, och det kan skilja mycket under ytan när man skrapar lite.

Är nå Samsung och Kingston kort jag brukar köra med. UHS I eller vad det heter. Har kört såna i min Nintendo Switch och Raspberry Pi's m.m.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Även om jag gillar idén med denna konsol och jag hoppas att den slår, så tror jag det blir svårt att replikera en konsolupplevelse med en sån här pjäs.

Anledningen är samma som den största fördelen, dvs att man får tillgång till sitt steam bibliotek. Ett stort antal spel som byggts för PC i åtanke, många där primära kontroll metoden är mus och tangentbord.
Detta i samband med att pc spel är byggda för alla typer av pc konfigurationer (cpu/gpu,upplösning etc) gör att upplevelsen på en sån här konsol kommer skifta enormt, beroende på vad du försöker spela.

Känner lite samma sak, idén är riktigt intressant och priset är inte alltför blodigt det heller med tanke på vad det är för hårdvara skulle jag säga. Jag tror dock inte den kommer slå, utan tyvärr att den kommer gå samma öde till mötes som Valves Steam Machines.
Hoppas jag har fel dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av hakd:

Dom borde lägga lite mera tid på någon ny form av styrning, man ser ju till och med på demo't hur svårt och långsamt killen siktar.

Vad menar du?

Hur många sätt att styra vill du ha?

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur sikta-spel med den där touchplattan ska vara ett gott alternativ till mus. Men hela konceptet är sjukt häftigt, och för de som spelar plattformsspel eller single player-spel som inte kräver mycket (eller inget) sikte kommer det troligtvis vara en fantastisk konsol.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Dom borde lägga lite mera tid på någon ny form av styrning, man ser ju till och med på demo't hur svårt och långsamt killen siktar.

Analoga joysticks, gyro, pekplattor och möjlighet att ansluta andra kontroller och mus och tangentbord. Funkar inte dessa och vilket är ditt förslag isåfall?

För att vara Valve är den ovanligt genomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om det är som med steam controllern så blir man rätt bra på det ganska snabbt.

Permalänk
Inaktiv

Sjukt instabil SweClockers är idag.

Min 512GB bör dyka upp Q1 som det ser ut nu. Blir att köra in Windows 11 förhoppningsvis, GOG, Game Pass, Steam, Origin, Uplay, Epic samt spel som saknar launchers och lite emulatorer, ja tack!

Hoppas de kan hålla tidsplanen, är Valve trots allt.

Permalänk
Medlem

Bra tryck oavsett...

https://www.theverge.com/2021/7/16/22580453/valve-steam-deck-...
Butiken kraschade tydligen då förhansbokningarna släpptes

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Analoga joysticks, gyro, pekplattor och möjlighet att ansluta andra kontroller och mus och tangentbord. Funkar inte dessa och vilket är ditt förslag isåfall?

För att vara Valve är den ovanligt genomtänkt.

Dom har nog gjort vad dom kunnat men sen när man ansluter tangentbord och mus till den blir det nästan tvunget att ansluta extern skärm också och då räcker inte hårdvaran till, blir nog säkert kämpigt redan med 1080p i nyare titlar.

Men åtminstone är timingen helt rätt för att detta ska kunna slå igenom med tanke på priset på grafikkort just nu. Ger åtminstone alternativ åt vissa personer med tightare budget. Känns som man förstått detta hos Valve oxå och vill liksom Sony och Microsoft sälja dessa med knappt någon vinst för att hålla priset nere så man kan sälja flera spel istället.

EDIT: Känns som 128GB utrymme borde ha varit minimum idag?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av nu1mlock:

Skickar in hela datorn. Både styrspakar och knappar har stor risk att slitas ut snabbt, och även fast Valve påstår att dom har gjort vad dom kan för att undvika det, så är risken ändå där.

Galet att behöva skicka in hela datorn när en knapp börjar glappa eller en spak börjar drifta.

Är ju exakt samma princip som för en laptop?

Börjar en tangent glappa eller trackpadden vobbla tar man ju inte loss dessa och skickar in direkt

Skrivet av yrfhar:

Nja, lästa på Verge att i USA tog bokningarna slut på minuten så nästa mål för scalpers nu när de släppt köpstopp för nyskapade konton efter 48 timmar?

Har redan fått Q1 2022 (Dec2021-Feb2022) som tiden för min reservation, medan jag läst folk som fått Q3 2022 som sitt datum. Det jag håller tummarna för här är att jag var tillräckligt snabb bara för att hamna i första vågen

Tror det "underlättar" lite att jag valde 512GB-versionen också, de flesta verkar onekligen gått för 64GB respektive 256GB-modellen, gick mycket snabbare för folk att trilla långt bak i kön där från det jag sett på Reddit.

Tror inte scalping är ett speciellt stort problem med tanke på restriktionerna som var på plats från början heller, alla som "velat ha en" lär säkerligen ha en god chans då "fria ordrar" mest troligen inte börjar skeppa förrän tidigast Q42022 som det ser ut.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Du kan ju koppla till tangentbord och mus.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror inte scalping är ett speciellt stort problem med tanke på restriktionerna som var på plats från början heller, alla som "velat ha en" lär säkerligen ha en god chans då "fria ordrar" mest troligen inte börjar skeppa förrän tidigast Q42022 som det ser ut.

Frågan är ju varför fler företag som lanserar eftertraktansvärda produkter inte väljer att använda liknande system. Helt enkelt prioritera äldre/aktiva användare. Det är ju inte vidare svårt att första veckorna sälja säg XSS/XSX exklusivt genom exempelvis Microsofts egna sida och då kunde befintliga Game Pass-användare få förtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Dom har nog gjort vad dom kunnat men sen när man ansluter tangentbord och mus till den blir det nästan tvunget att ansluta extern skärm också och då räcker inte hårdvaran till, blir nog säkert kämpigt redan med 1080p i nyare titlar.

Det här är ju inte en produkt som säljs till dem som är helt vilsna tekniskt. Köparna torde vara fullständigt kapabla att justera inställningarna så att prestanda blir tillräcklig för spelen.
Man köper bästa möjliga prestanda 15-20W kan leverera - och det räcker rätt långt. Spel som TLOU2 och så vidare ser ju faktiskt bra ut på PS4, och Steam Deck har mycket bättre CPU än PS4/XBO så alla begränsningar där är bortsopade. Ingen vet hur mycket on-chip cache van Gogh har, så det är svårt att säga hur bandbreddsbegränsad GPUn är. Men som sagt, konsolen säljs inte till fullständiga nybörjare. Prestanda är inget problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Men åtminstone är timingen helt rätt för att detta ska kunna slå igenom med tanke på priset på grafikkort just nu. Ger åtminstone alternativ åt vissa personer med tightare budget. Känns som man förstått detta hos Valve oxå och vill liksom Sony och Microsoft sälja dessa med knappt någon vinst för att hålla priset nere så man kan sälja flera spel istället.

EDIT: Känns som 128GB utrymme borde ha varit minimum idag?

128GB NVMe och 50 euro dyrare hade varit acceptabelt, ett kap för priset. Använder man grundfunktionaliteten och dessutom strömmar lokalt eller över internet funkar säkert 64GB eMMC, speciellt med ett vettigt minneskort.

De förtjänar beröm för att ge en instegsmodell som dessutom känns vettigare än den Microsoft och Sony erbjuder. Dessa är helt digitala, saknar optisk läsare och tvingar kunden att köpa direkt från plattformsägarens butik. Med PS5 (Digital Edition) är det nya spel för 700-800kr. De av oss med en riktig PS5 så kan vi köpa i butiker på olika ställen och får mycket bättre priser.

Detta problem har inte Steam Deck då den inte är låst till Valve. Faktiskt ganska generöst att sälja en produkt där kunden kanske aldrig gör ett köp i ens butik och ändå fått ihop ekonomin någorlunda.

Inte ofta jag berömmer Valve men med Steam Deck går de från klarhet till klarhet. Ovanligt väl i synk med marknaden. Möjligen om Elgato har någon synpunkt på namnvalet, Elgato Stream Deck och Valve Steam Deck.

Skrivet av Yatagarasu:

Är ju exakt samma princip som för en laptop?

Börjar en tangent glappa eller trackpadden vobbla tar man ju inte loss dessa och skickar in direkt

Har redan fått Q1 2022 (Dec2021-Feb2022) som tiden för min reservation, medan jag läst folk som fått Q3 2022 som sitt datum. Det jag håller tummarna för här är att jag var tillräckligt snabb bara för att hamna i första vågen

Tror det "underlättar" lite att jag valde 512GB-versionen också, de flesta verkar onekligen gått för 64GB respektive 256GB-modellen, gick mycket snabbare för folk att trilla långt bak i kön där från det jag sett på Reddit.

Finns nog en god chans att man kryper fram i kön när folk som inser att de av olika anledningar inte kommer genomföra köpet avbokar. 4 euro är fickpengar men att hosta upp 400-700 euro vid jul för detta gör nog inte de flesta. Siffrorna hade sett annorlunda om deposition en var 100 dollar redan, för att inte tala om fulla beloppet.

Känns som man mest betalar för lagringen, de övriga grejerna är mest skinstrams sen frågan om hur själva glaset på dyraste är. Hade själv gärna sett en toppmodell med 512GB och panel på 120Hz och VRR men misstänker att det inte finns någon som erbjuder något sådant. OLED kan jag klara mig utan i en handheld men ser gärna en bättre panel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Cove:

Skrivet av Banco:

Precis som Banco skriver så kan du fritt koppla in t.ex. KB/M eller Xbox-dosa med antingen dongel eller BT om det är vad du hellre önskar (något jag kommer göra i dockat läge). Även handkontrollerna (om de är baserade på Steam Controller) går att konfigurera som xInput, d.v.s. fungerar spelet med dosa i Windows kommer det lira gallant i SteamOS också.

Sedan kan jag inte trycka nog på punkten att detta är inte något som direkt tävlar med varken Xbox, PlayStation eller Nintendo i slutet av dagen, även om parallellen är enkel att dra. En produkt som One GX1, Aya Neo eller nu Steam Deck är i min mening sin helt egna kategori – Även om den delar likheter med både konsoler, surfplattor och laptops.

I mitt fall kommer jag byta ut både Switchen (för den används knappt av diverse anledningar) samt laptopen som mer eller mindre agerar Netflix-maskin i TV-bänken just nu i vilket fall. Beroende på hur stödet för epub readers och eventuellt Office 365 genom webbläsaren fungerar direkt i SteamOS (är ändå Arch Linux i grunden), då kan jag även tänka mig att kassera surfplattan i förmån för Steam Deck som en allt-i-allo-maskin i väskan. Den är portabel och kraftfull nog för att ersätta alla dessa tre produkter för egen del och vad jag använder (eller inte använder) dem till idag.

Och för folk som bara letar efter en renodlad portabel spelmaskin är detta mer utav ett supplement, inte en direkt ersättare för en Switch nödvändigtvis (beroende på hur bra Yuzu eller andra emulatorer leker). Enda produkten den regelrätt ersätter (med funktionaliteten vi känner till i skrivande stund), det är spel-laptops av längre rang (likt den jag har idag med en i5 7300 och ett GTX 1050 2GB) då dessa spelar i samma prisklass.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Det kommer bli svårt att få tag på en; FZ rapporterar problemet med Scalpers på denna produkt.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk

Den har microfon så man kan prata i den via Discord, Skype, Facebook osv. men inget 4g vad det verkar. Går ju iofs att koppla upp sig via sin mobil om man vill multiplaya på resande fot.
Ganska coolt med en handhållen som kan spela PC-versionen av World of Tanks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Skrivet av Banco:

Skrivet av Yatagarasu:

Precis som Banco skriver så kan du fritt koppla in t.ex. KB/M eller Xbox-dosa med antingen dongel eller BT om det är vad du hellre önskar (något jag kommer göra i dockat läge). Även handkontrollerna (om de är baserade på Steam Controller) går att konfigurera som xInput, d.v.s. fungerar spelet med dosa i Windows kommer det lira gallant i SteamOS också.

Sedan kan jag inte trycka nog på punkten att detta är inte något som direkt tävlar med varken Xbox, PlayStation eller Nintendo i slutet av dagen, även om parallellen är enkel att dra. En produkt som One GX1, Aya Neo eller nu Steam Deck är i min mening sin helt egna kategori – Även om den delar likheter med både konsoler, surfplattor och laptops.

I mitt fall kommer jag byta ut både Switchen (för den används knappt av diverse anledningar) samt laptopen som mer eller mindre agerar Netflix-maskin i TV-bänken just nu i vilket fall. Beroende på hur stödet för epub readers och eventuellt Office 365 genom webbläsaren fungerar direkt i SteamOS (är ändå Arch Linux i grunden), då kan jag även tänka mig att kassera surfplattan i förmån för Steam Deck som en allt-i-allo-maskin i väskan. Den är portabel och kraftfull nog för att ersätta alla dessa tre produkter för egen del och vad jag använder (eller inte använder) dem till idag.

Och för folk som bara letar efter en renodlad portabel spelmaskin är detta mer utav ett supplement, inte en direkt ersättare för en Switch nödvändigtvis (beroende på hur bra Yuzu eller andra emulatorer leker). Enda produkten den regelrätt ersätter (med funktionaliteten vi känner till i skrivande stund), det är spel-laptops av längre rang (likt den jag har idag med en i5 7300 och ett GTX 1050 2GB) då dessa spelar i samma prisklass.

Min poäng var mer att den inte kommer ha samma spelupplevelse som en dedikerad handheld, av anledningarna nämnda ovan.
Att man kan koppla in mus och tangentbord, gör den mer flexibel, men knappast något du gör när du spelar odockat. känns väldigt b, att dra ut mus/tangentbord om du spelat på planet/bussen/tåget etc.

Det är ju kul att den i vissa fall kan tävla i en multi purpose kategori, där man ersätter multipla maskiner, för mig känns dock tradeoffen för stor för respektive maskin. (bärbar handheld beskrivet ovan)

När jag vill browsa youtube på plattan, eller slösurfa, så hade mycket hellre tagit min iPad, med 120hz högupplöst skärm, än en bärbar multipurpuse maskin med lågupplöst skärm och fasta spelkontroller på sidan, samma sak med laptopen. Hade jag behövt utföra något jobb, hade jag absolut inte viljat dra upp en spelmaskin / externt mus tangentbord och sitta och försöka jobba på en 7 tums skärm.

Och vill jag spela PC (om man jämför med SteamDeck i dockat läge), så föredrar jag min dedikerade spelmaskin, där jag inte behöver ha samma kompromisser i prestanda.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Musikälskare

I don't need it...

I NEED IT!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hade varit än mer spännande om maskinen körde SteamOS och hanterades av tillverkaren så fokus blir på att spela och att spelmaskinen "bara fungerar".
Addera någon prenumerationstjänst ala PS+ så det finns ett intresse för Valve att hålla hårdvaran vid liv och att dom faktiskt kan pressa priserna ännu mer (men ändå tjäna pengar) så hade jag varit intresserad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Hade varit än mer spännande om maskinen körde SteamOS och hanterades av tillverkaren så fokus blir på att spela och att spelmaskinen "bara fungerar".
Addera någon prenumerationstjänst ala PS+ så det finns ett intresse för Valve att hålla hårdvaran vid liv och att dom faktiskt kan pressa priserna ännu mer (men ändå tjäna pengar) så hade jag varit intresserad.

Den kommer ju köra just SteamOS från fabrik.

När Valve snart är den sista större butiken på PC utan prenumerationstjänst är det verkligen dags. Kanske gosa lite med Microsoft och Game Pass?

Inte så otroligt långsökt, Microsoft gör mycket för Linux idag, de har sedan länge åter publicerat spel på Steam.

Sedan något i stil med GeForce Experience för automatiska presets. Men sånt som antingen kräver arbete eller på något vis kostar brukar Valve tyvärr dra sig för. Även om Valve för en Google och skiter i produkten så kan den fortfarande leva vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

När Valve snart är den sista större butiken på PC utan prenumerationstjänst är det verkligen dags. Kanske gosa lite med Microsoft och Game Pass?

Tror inte det är så svårt att få Game Pass att fungera på SteamOS via en webläsare.

På iPad fungerar det redan nu via webläsaren (om jag fattat saken rätt)

Annars är det ju bara att Installera Windows på Steam Deck och köra Game Pass där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Tror inte det är så svårt att få Game Pass att fungera på SteamOS via en webläsare.

På iPad fungerar det redan nu via webläsaren (om jag fattat saken rätt)

Annars är det ju bara att Installera Windows på Steam Deck och köra Game Pass där.

Chrome och Edge stöds om man vill köra xCloud. Men Game Pass menas förstås att spela lokalt direkt på enheten. Men då behöver man som sagt Windows, såvida vi inte får någon överraskande då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många idag har redan bra portabla spelmaskiner som mobilen, surfplatta, Nintendo switch och några enstaka en spellaptop. Frågan är varför ska man köpa en till bärbar spelmaskin?

Konsolen Steam Deck lär säkerligen bli bra, men jag gissar det ovanför kan bidra till att den ändå ej säljer bra. Det krävs nog att den har exklusiva måste ha spel.

Redan ett extremt stort spelbibliotek som du inte behöver betala extra för, cloud saves så du kan fortsätta spela från där du sist spelade på datorn. Dessa två punkter är vinnande för mig. Det enda som oroar mig är grafikprestandan. Redan idag är den klen för en hel del spel i 720p, vem vet hur morgondagen ser ut. Tänker mest använda den för RPGs och liknande dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Chrome och Edge stöds om man vill köra xCloud. Men Game Pass menas förstås att spela lokalt direkt på enheten. Men då behöver man som sagt Windows, såvida vi inte får någon överraskande då.

Ah, xCloud heter det såklart

Permalänk
Medlem

Steam Deck är ju för många nog billigare än Switch. Personligen har jag ett ganska välfyllt steam bibliotek redan, så kostnaden för spel blir betydligt lägre. Sen har ju steam ofta aggresiva reor där man ofta kan hitta ett spel för 100kr, som på Switch kostar 300kr. Slå ihop de kostanderna över en period på 3 år så är jag säker på att Steam decken i slutändan är billigare än switch för väldigt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Min poäng var mer att den inte kommer ha samma spelupplevelse som en dedikerad handheld, av anledningarna nämnda ovan.
Att man kan koppla in mus och tangentbord, gör den mer flexibel, men knappast något du gör när du spelar odockat. känns väldigt b, att dra ut mus/tangentbord om du spelat på planet/bussen/tåget etc.

Det är ju kul att den i vissa fall kan tävla i en multi purpose kategori, där man ersätter multipla maskiner, för mig känns dock tradeoffen för stor för respektive maskin. (bärbar handheld beskrivet ovan)

När jag vill browsa youtube på plattan, eller slösurfa, så hade mycket hellre tagit min iPad, med 120hz högupplöst skärm, än en bärbar multipurpuse maskin med lågupplöst skärm och fasta spelkontroller på sidan, samma sak med laptopen. Hade jag behövt utföra något jobb, hade jag absolut inte viljat dra upp en spelmaskin / externt mus tangentbord och sitta och försöka jobba på en 7 tums skärm.

Och vill jag spela PC (om man jämför med SteamDeck i dockat läge), så föredrar jag min dedikerade spelmaskin, där jag inte behöver ha samma kompromisser i prestanda.

Vilka andra dedikerade handheld finns det? Switch? Du kommer säkerligen kunna emulera dina switchspel på den här.

Sen finns det väl säkert tusen spel i steam som fungerar utmärkt att köra med joycons när du är på vift. Det låter mer som att den inte passar för dig mer än att det är en dålig enhet.

Kolla film och spela valve spel varsomhelst räcker nog för multi purpose enligt mig. Men visst det finns utrymme för förbättringar.

Själv kommer jag inte köpa då jag inte spenderar mycket tid där jag skulle använda den även om det låter lite lockande att ligga i soffan och slöspela.

Hade jag åkt mycket buss eller flyg hade det vart en no brainer för mig.

Alla har inte heller en dedikerad speldator eller senaste Ipad.

Edit. Ser nu att du nog menar dedikerad konsol såsom PS5. Och nej så är det ju. Det är ju en handheld med möjlighet att koppla till en TV som bonus. Tror det ändå beror på ens omständigheter. Dålig enhet skulle jag inte kalla den dock.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Ähhh! Jag vet inte riktigt vad det är ens... men jag slog till. Attans kattans ta Valve, de är världsmästare på att ta mina pengar. (Min steam controller låg och tittade argt på mig när jag skrev in kortnumret.)