LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

Varningen gäller bara servicemenyn.
Du kan inte göra nån permanent skada i vanliga menyerna.

Förutom på hjärtat när ARC slutar fungera regelbundet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Förutom på hjärtat när ARC slutar fungera regelbundet

Haha jo det ja.
Ingen permanent skada på TVn iaf😉

Edit:
(Jag var tvungen att fabriksåterställa receivern efter en uppgradering, trots att allt SÅG UT att funka, för vissa grejer krånglade och ville inte connecta/synca som dom borde.
Men efter det har det funkat perfekt.)
/Edit.

Jag kör både ARC och HDMI-CEC helt felfritt (Förvånansvärt problemfritt, t.om.) mellan mina enheter:

Nvidia Shield TV Pro 2019
LG Oled 77" GX
Pioneer SC-LX801

Läst om folk som har problem med HDMI-CEC framförallt, men både det och ARC funkar problemfritt.
Behöver på sin höjd starta om TVn 2-3 ggr om Året för att nåt inte syncar som det borde, men sen funkar allt felfritt igen.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt ett problem med min OLED65CX. Om det är stillbild några sekunder så blir det ett mörkt område kring mörka objekt.
Kopplade datorn till tvn och det är väldigt tydligt kring text.

Inköpt 2021-05-19 som returexemplar ("nyskick i originalförpackning") på elgiganten.

Hade 43 timmar aktivt senast jag kollade.

https://www.youtube.com/watch?v=6s7Im3-Vc9Y

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag har upptäckt ett problem med min OLED65CX. Om det är stillbild några sekunder så blir det ett mörkt område kring mörka objekt.
Kopplade datorn till tvn och det är väldigt tydligt kring text.

Inköpt 2021-05-19 som returexemplar ("nyskick i originalförpackning") på elgiganten.

Hade 43 timmar aktivt senast jag kollade.

https://www.youtube.com/watch?v=6s7Im3-Vc9Y

Finns en oled screen saving sak som dimmar statiska objekt på skärmen. Kommer inte exakt ihåg namnet men finns bara 3 ST options i den submenyn. Smart o ha den igång dock.

Edit: såg videon nu, det där är inte va ja pratar om, ser ut o va fel på tv:n skulle ja säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Finns en oled screen saving sak som dimmar statiska objekt på skärmen. Kommer inte exakt ihåg namnet men finns bara 3 ST options i den submenyn. Smart o ha den igång dock.

Edit: såg videon nu, det där är inte va ja pratar om, ser ut o va fel på tv:n skulle ja säga.

Har varit i kontakt med supporten som bad mig göra en pixel refresh. Om problemet återstår, vilket jag antar att det kommer göra, så ska jag kontakta dem igen för eventuell service.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Har varit i kontakt med supporten som bad mig göra en pixel refresh. Om problemet återstår, vilket jag antar att det kommer göra, så ska jag kontakta dem igen för eventuell service.

Mjo behöva göra en pixel refresh efter så lågt antal timmar bara bevisar att det är något fel i grunden.

Permalänk
Medlem

Några tips och bra saker att tänka på för en som strax får hem sin första oled? CX 48 tum. Ska användas som en TV, och inte som en datorskärm som 99% av de som skaffar denna verkar använda den för.

Är ju lite nojig över burn-in, men från vad jag läst ska det inte vara något större problem. Speciellt med mitt någorlunda varierande kontent 30% spel, 60% netflix, 10% annat, och ynka ca 2 timmar användning per dag. Mer på helger, mindre på vardagar. Dock aldrig mer än 2-3 timmar i sträck. Planen är just nu att köra den i kanske 5 år? och då kommer jag kört panelen i ca 3650 timmar, vilket är 3 universum från expected lifespan för en oled. Men samtidigt så är ju garantin endast 12 månader? så skadar ju inte att vara försiktig. Men det jag tänker för att minimera risken för burn-in är att ha på alla lg burn in prevention inställningar. Aldrig dra ur kontakten så att när TV:n stängs av så kan den köra automatisk pixel refresher. Aldrig ha på TV:n mer en ett par minuter när den ej används. Aldrig låta den statiska windows hem skärmen stå på någon längre stund (skiter i XBSX och PS5 och kör istället med datorn ikopplad i tv:n). Köra utan undertexter på film. Minimera mängden tittande på vanlig TV med statiska kanalikoner utan istället kolla vanlig TV på min andra LED tv. Kanske lite överdrivet, men skadar inte att vara försiktig sålänge det inte går helt överstyr och man aldrig vågar använda TV:n hehe. Men är det något jag glömt?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Några tips och bra saker att tänka på för en som strax får hem sin första oled? CX 48 tum. Ska användas som en TV, och inte som en datorskärm som 99% av de som skaffar denna verkar använda den för.

Är ju lite nojig över burn-in, men från vad jag läst ska det inte vara något större problem. Speciellt med mitt någorlunda varierande kontent 30% spel, 60% netflix, 10% annat, och ynka ca 2 timmar användning per dag. Mer på helger, mindre på vardagar. Dock aldrig mer än 2-3 timmar i sträck. Planen är just nu att köra den i kanske 5 år? och då kommer jag kört panelen i ca 3650 timmar, vilket är 3 universum från expected lifespan för en oled. Men samtidigt så är ju garantin endast 12 månader? så skadar ju inte att vara försiktig. Men det jag tänker för att minimera risken för burn-in är att ha på alla lg burn in prevention inställningar. Aldrig dra ur kontakten så att när TV:n stängs av så kan den köra automatisk pixel refresher. Aldrig ha på TV:n mer en ett par minuter när den ej används. Aldrig låta den statiska windows hem skärmen stå på någon längre stund (skiter i XBSX och PS5 och kör istället med datorn ikopplad i tv:n). Köra utan undertexter på film. Minimera mängden tittande på vanlig TV med statiska kanalikoner utan istället kolla vanlig TV på min andra LED tv. Kanske lite överdrivet, men skadar inte att vara försiktig sålänge det inte går helt överstyr och man aldrig vågar använda TV:n hehe. Men är det något jag glömt?

De tester som körts verkar ju som tidigast få märkbara problem efter år av konstant användning, du kan ju ta det gånger 10 enkelt om du snittar på några timmar om dagen. Alltså 15-30 år innan synbara problem ens kan börja uppstå. Största enkilda problemet är ju om man lämnar den på med samma stilla bild (med höga kontraster) i många timmar i streck. Du behöver inte oroa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Jag skulle inte oroa mig med tanke på att du kommer använda varierat innehåll. Har man automatisk skärmsläckare inställt behöver man inte oroa sig lika mycket över att skärmen står på. Men här är några till tips.

• Ställ in kortare tid för automatisk skärmsläckare i diverse appar, konsoler och Windows.

• Roterande backgrundsbild i Windows.

• Ställ in att taskbaren i Windows automatisk gömmer sig.

• Använd lagom ljusstyrka i skrivbordsmiljö i Windows.

• Kanske bara köra vanlig SDR i skrivbordsmiljö i Windows. Jag tycker de flesta apparna är ganska duktiga på att automatiskt växla till HDR-läget i Windows 10.

• Anpassa webbläsarens gränssnitt så att t.ex. ikoner för t.ex. tillägg ligger under en meny-knapp istället för att visas direkt.

• Man kan stänga av skärmen på tv:n genom att hålla i röst-knappen på fjärrkontrollen och säga "screen off" eller knappa sig in i Alla inställningar > energi-inställningar och välja screen off.

Jag tror det är ganska vanligt att vara lite extra nojig i början.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De tester som körts verkar ju som tidigast få märkbara problem efter år av konstant användning, du kan ju ta det gånger 10 enkelt om du snittar på några timmar om dagen. Alltså 15-30 år innan synbara problem ens kan börja uppstå. Största enkilda problemet är ju om man lämnar den på med samma stilla bild (med höga kontraster) i många timmar i streck. Du behöver inte oroa dig

Tror inte heller att det kommer att vara någon fara alls. Men skadar ju inte att vara lite försiktig

Skrivet av Goedendag:

Jag skulle inte oroa mig med tanke på att du kommer använda varierat innehåll. Har man automatisk skärmsläckare inställt behöver man inte oroa sig lika mycket över att skärmen står på. Men här är några till tips.

• Ställ in kortare tid för automatisk skärmsläckare i diverse appar, konsoler och Windows.

• Roterande backgrundsbild i Windows.

• Ställ in att taskbaren i Windows automatisk gömmer sig.

• Använd lagom ljusstyrka i skrivbordsmiljö i Windows.

• Kanske bara köra vanlig SDR i skrivbordsmiljö i Windows. Jag tycker de flesta apparna är ganska duktiga på att automatiskt växla till HDR-läget i Windows 10.

• Anpassa webbläsarens gränssnitt så att t.ex. ikoner för t.ex. tillägg ligger under en meny-knapp istället för att visas direkt.

Tack för tipsen. Ska se till att fixa allt detta när TV:n kommer! Skrivbordet och webbläsaren kommer dock visas minimalt då planen är att endast ha datorn kopplad när spel körs. Men skadar ju inte att vara lite extra försiktig

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Tror inte heller att det kommer att vara någon fara alls. Men skadar ju inte att vara lite försiktig

Tack för tipsen. Ska se till att fixa allt detta när TV:n kommer! Skrivbordet och webbläsaren kommer dock visas minimalt då planen är att endast ha datorn kopplad när spel körs. Men skadar ju inte att vara lite extra försiktig

Det är jättebra att vara försiktig med sina saker. Kontentan enligt vad jag läst är att lysdioderna ’minns’ totala mängden ljus de lyst över sin livstid och tappar ljusstyrka över livslängden. Minskar du ljusstyrkan på panelen så slits saker mycket långsammare, därför kan ett någorlunda mörkt rum vara att föredra så man slipper köra på max hela tiden. Dock ska det nämnas att de tester som gjort hittils kör ju värsta tänkbara med mycket statiskt innehåll och max ljusstyrka och ändå tar sådan tid att se någon tydlig ändring alls.

Problemet uppstår ju när en viss pixel slits mer än sin granne och de ska försöka visa samma färg, då blir den slitna märkbart svagare och en skugga syns. Dessa blir tydligast när det varit stora kontraster i vissa fält under lång tid. Troligen 3 år kontinuerligt eller mer med de nyare panelerna.

Jag tror lätt en sån här modell räcker 10+ år med din användning även om du är oförsiktig

Permalänk
Medlem

Detta gäller eg 2021 / C1 men då skillnaderna mot 2020 är små så är det nog relevant även här

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta gäller eg 2021 / C1 men då skillnaderna mot 2020 är små så är det nog relevant även här

https://www.youtube.com/watch?v=Qtve0u3GJ9Y

Oväntad låg ljusstyrka som visades där i slutet (bara 10% av skärmen kan vara ljus samtidigt)

Permalänk

Ett par sidor tillbaka så frågades om service fjärrkontrollerna. Random kina $10 kontroll med den modelkoden fungerar med min CX. Inget spännande att se i menyerna dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Ett par sidor tillbaka så frågades om service fjärrkontrollerna. Random kina $10 kontroll med den modelkoden fungerar med min CX. Inget spännande att se i menyerna dock.

Snarare väldigt mycket spännande att se så jag undrar vad du egentligen kollade på? Lite väl mycket för man blir sugen på att testa att ändra saker man inte borde

(Jag använder servicemenyn enbart för att stänga av ASBL)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oväntad låg ljusstyrka som visades där i slutet (bara 10% av skärmen kan vara ljus samtidigt)

Därför jag stängt av ASBL på min GX (som används som skrivbordsmonitor) och skillnaden är högst påtaglig. Och trots att det gått ett par månader och jag kör på max brightness hela tiden så är det inte ett spår av inbränning otroligt nog, trots typ 8 timmar per dag med olika IDE, texteditorer, webbläsare osv. Men jag är medveten om att risken finns och beredd att ta den för nyttan det ger.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Snarare väldigt mycket spännande att se så jag undrar vad du egentligen kollade på? Lite väl mycket för man blir sugen på att testa att ändra saker man inte borde

(Jag använder servicemenyn enbart för att stänga av ASBL)

Jag hade väl egentligen inget mål mer än att se utt och att 100kr till gav fri frakt för andra saker Om jag sätter mig på original fjärren så har jag en ful grå i beredskap.

Permalänk
Medlem

När jag spelar PS5 och ansluter mina bluetooth-hörlurar så hoppar vår CX in i HDR-läget "Standard" och om man sedan går in för att byta tillbaka till Game i "HDR-bildmenyn" så finns det inte där som ett alternativ. Jag behöver koppla från hörlurarna för att Game (User) skall poppa upp igen. Inget jättestort problem då jag för det mesta köra lurarna trådat direkt till PS5-kontrollen men något som ändå förbryllat mig ända sedan jag köpte tvn. Någon som vet vad det beror på?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Izak80:

När jag spelar PS5 och ansluter mina bluetooth-hörlurar så hoppar vår CX in i HDR-läget "Standard" och om man sedan går in för att byta tillbaka till Game i "HDR-bildmenyn" så finns det inte där som ett alternativ. Jag behöver koppla från hörlurarna för att Game (User) skall poppa upp igen. Inget jättestort problem då jag för det mesta köra lurarna trådat direkt till PS5-kontrollen men något som ändå förbryllat mig ända sedan jag köpte tvn. Någon som vet vad det beror på?

Kan det vara så att latenserna som blir för Bluetooth gör att Game helt enkelt inte fungerar? TV:n kompenserar väl genom att fördröja bilden, och då går det ju tvärt emot vad spelläget vill uppnå...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan det vara så att latenserna som blir för Bluetooth gör att Game helt enkelt inte fungerar? TV:n kompenserar väl genom att fördröja bilden, och då går det ju tvärt emot vad spelläget vill uppnå...

Jag visste inte att tvn behöver kompensera på det sättet. isåfall låter det som en rimlig förklaring. På vår "gamla" Sony XG95 så hände detta aldrig dock.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Har en 65" CX, ni som kör inbyggda högtalare, vad har ni för ljudinställningar för optimalt ljud?

Jag vet, en sådan tv ska ha ett ljudsystem som matchar den otroliga bilden. Men det är ingen ide då jag bor i lägenhet med gipsväggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Har en 65" CX, ni som kör inbyggda högtalare, vad har ni för ljudinställningar för optimalt ljud?

Jag vet, en sådan tv ska ha ett ljudsystem som matchar den otroliga bilden. Men det är ingen ide då jag bor i lägenhet med gipsväggar.

Detta är nog en "unpopular opinion" men ja gillar o sitta framför TVn med hörlurar. Speciellt då man inte kan ha högt eller ett trevligt ljudsystem.

Sitter just nu med ett par Sennheiser hd58x, fantastiska för tv/film i min mening. Öppna är ett måste för mig, ljudet blir så pass mycket bättre.

Stor plus är att om man är som mig att jag irriterar mig på småljud från dator eller liknande. Hörlurar gör det mer immersive för mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Detta är nog en "unpopular opinion" men ja gillar o sitta framför TVn med hörlurar. Speciellt då man inte kan ha högt eller ett trevligt ljudsystem.

Sitter just nu med ett par Sennheiser hd58x, fantastiska för tv/film i min mening. Öppna är ett måste för mig, ljudet blir så pass mycket bättre.

Stor plus är att om man är som mig att jag irriterar mig på småljud från dator eller liknande. Hörlurar gör det mer immersive för mig iallafall.

Man saknar ju dock bas-smällarna i bröstet med hörlurar, och fungerar inte heller lika bra om man är flera personer heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Därför jag stängt av ASBL på min GX (som används som skrivbordsmonitor) och skillnaden är högst påtaglig. Och trots att det gått ett par månader och jag kör på max brightness hela tiden så är det inte ett spår av inbränning otroligt nog, trots typ 8 timmar per dag med olika IDE, texteditorer, webbläsare osv. Men jag är medveten om att risken finns och beredd att ta den för nyttan det ger.

Finns även GSR som behöver stängas av, annars uppfyller det i princip samma funktion, och kommer sänka ljusstyrkan på hela panelen.

Permalänk
Skrivet av GreeM:

Den stora frågan är varför jag inte tänkt på detta förut. Vilken uppenbar och utmärkt lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Fan, nu blev jag sugen att dra fram mina Ultrasone PRO 900 och koppla dem till TVn. Använder dem så gott som bara till film och TV, de är ganska jobbiga att lyssna på musik med i längden.

Skrivet av medbor:

Man saknar ju dock bas-smällarna i bröstet med hörlurar, och fungerar inte heller lika bra om man är flera personer heller

Bor man i lägenhet eller i ett hushåll då personer vill sova när man tittar på TV funkar tyvärr bas-smällar i bröstet ofta inte så bra, i alla fall om man inte vill upplevas som ett rövhål. Men det är smällar man får ta.

Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Den stora frågan är varför jag inte tänkt på detta förut. Vilken uppenbar och utmärkt lösning.

Har känslan av att det var vanligare förekommande förr i tiden när man hade receiver eller TV med hörlursutgång.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det blir inte mycket till bassmällar i bröstet med TVns inbyggda högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Fan, nu blev jag sugen att dra fram mina Ultrasone PRO 900 och koppla dem till TVn. Använder dem så gott som bara till film och TV, de är ganska jobbiga att lyssna på musik med i längden.

Bor man i lägenhet eller i ett hushåll då personer vill sova när man tittar på TV funkar tyvärr bas-smällar i bröstet ofta inte så bra, i alla fall om man inte vill upplevas som ett rövhål. Men det är smällar man får ta.

Har känslan av att det var vanligare förekommande förr i tiden när man hade receiver eller TV med hörlursutgång.

Skrivet av PlogarN97:

Det blir inte mycket till bassmällar i bröstet med TVns inbyggda högtalare.

Absolut förstår jag användare i lägenhet, framförallt som ser på saker enskilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Finns även GSR som behöver stängas av, annars uppfyller det i princip samma funktion, och kommer sänka ljusstyrkan på hela panelen.

Var något år sedan jag senaste var i servicemenyerna nu så minns inte exakt men det är väl två inställningar som man ska ändra som ihop brukar benämnas ASBL även om ingen av dom väl heter det om jag minns rätt, har för mig den andra heter TPC förutom GSR som du nämnde. Även logo lumminance (som har lite olika namn beroende på OS version/språk) har en påverkan har jag för mig. ABL däremot finns kvar och ska nog göra det också, så drar man typ upp Notepad i fullskärm så får man fortfarande en sänkning av ljusstyrkan men man slipper detta ständiga dimmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har monterat en bass shaker i soffan som gör att hela soffan skakar. Då kan kan man använda hörlurar och ändå känna basen i hela kroppen.

Visa signatur

Intel i5 13600KF | MSI RTX 4070 Ti | ASUS Prime Z790-P | 64GB DDR4 | Kingston KC3000 2TB | Cooler Master ML240L V2 | Be Quiet! Silent Base 601 | Fractal Design ION Gold 850W | Windows 11 | LG OLED 55 CX | Oculus Quest 2
https://www.flickr.com/people/200480773@N04/